Proktis-M
Proktis-M

A napról napra elkövetett apró étkezési hibák az évek alatt összeadódnak, és súlyos betegségek kialakulásához vezetnek. Melyek ezek, és hogyan lehet rájuk tudatosabban odafigyelni?

Az egészséges táplálkozásnak nem az a lényege, hogy egyes dolgokat teljesen kizárunk az étkezésünkből. Mindent lehet enni, hangsúlyozza Erdélyi-Sipos Alíz, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének főtitkára, csak nem mindegy, hogy miből mennyit és milyen gyakorisággal. Egészségünk alapja a megfelelő összetételű és gyakoriságú táplálkozás, valamint a fizikai aktivitás egyensúlya. Aki egyoldalúan étkezik, és több vagy kevesebb kalóriát visz be, mint amennyit felhasznál, annak felborul az energiaegyensúlya, túlsúlyos lesz vagy kórosan sovány – mindkettőnek megvannak az egészségügyi következményei.

Egyről lemondunk, másból duplázunk

Sokan feleslegesen sanyargatják magukat, és egyoldalú (pl. szénhidrátmentes) diétákat tartanak. „Semmiről nem kell lemondani, akár a finomított cukorról sem, csak arra kell ügyelni, hogy az össz-energiaszükséglet 10%-át ne haladja meg, vagyis ne legyen több körülbelül 5 dkg-nál – hangsúlyozza a dietetikus –, és heti 2-3 alkalommal az édesség is belefér az étrendbe. Aki folyton úgy érzi, hogy le kell mondania a finom ételekről, az a hiányérzeteit egy másik élelemtípuson fogja kiélni, de rosszabbul jár: például, ha nem eszik kenyeret, felvágottal, sajtokkal esetleg sokkal több pluszenergiát visz be a szervezetébe,  ráadásul még csak jóllakottság-érzete sem lesz. Miközben, ha teljes kiőrlésű kenyeret evett volna egy kis zöldséggel, megoldotta volna a rostbevitelt, és számos betegséget előidéző rizikófaktort is kiiktatott volna a táplálkozásából.”

Erdélyi-Sipos Alíz óva int attól, hogy az is diétázzon, akinek nincs súlyproblémája, csak mert valami sugallt ideálnak szeretne megfelelni. Persze ha felugrott 1-2 kiló, azt le lehet adni pár napos diétával, de ha hosszabb távú fogyás a cél, akkor ajánlott szakemberrel konzultálni. „Olyan diétát kell kidolgozni, amely egyénre szabott, és nem megy az alapanyagcsere rovására. A diétát és a testmozgást ráadásul össze kell hangolni ahhoz, hogy testtömegcsökkentés esetén negatív energiamérleg alakuljon ki, de ne éhezzünk és szellemileg, testileg-lelkileg jól érezzük magunkat.”

Az egészséges életmód kialakításában segít az MDOSZ új „kisokosa”, amelyet az MTA ajánlásával OKOSTÁNYYÉR® elnevezéssel hoztak nyilvánosságra a szervezet honlapján. Megmutatja, hogy a fő élelmiszercsoportokból egész napra hogyan lehet összeválogatni egy helyes étrendet úgy, hogy a szükséges tápanyagok a megfelelő arányban bekerüljenek a szervezetbe.  Az összeállítást receptek és vásárlási útmutatók is segítik.

Öröklődő táplálkozási szokások

Sokan vitaminokkal, csodaszerekkel próbálják kompenzálni az életmódbeli hibáikat, már amelyek egyáltalán tudatosultak. Sokak számára a megfelelő életmódról alkotott kép még mindig nem több annál, hogy sok húst eszünk, kevés cukrot és kenyeret, édesítővel isszuk a kávét, és annyi testmozgást végzünk, ameddig elsétálunk a parkolótól az irodáig. A következmény: egyre több lerakódó zsírpárna, romló laboreredmények, magas vérnyomás, puffadás, emésztési problémák, hashajtók, aranyér, diabétesz. Egyik tuti diétát folytatjuk a másik után, köztük falási rohamokkal, és bűnbánó böjtölésekkel próbáljuk visszanyerni étkezéseink fölött a kontrollt.

A magyar népesség egészségügyi mutatói árulkodnak a szomorú következményekről. A felnőtt lakosság több mint 60%-a túlsúlyos vagy elhízott, de a fiatal felnőttek körében is folyamatos romlás tapasztalható. Az óvodás korosztály 20%-a, az iskolások és a serdülőkorúak 30%-a túlsúlyos. Közel ötszörösére nőtt a végbél- és vastagbélrákos megbetegedések száma is az elmúlt évek során, illetve az emberek 80%-a tapasztalja meg az aranyér kellemetlenségeit legalább egyszer élete során.

A különböző korosztályok mutatóit összevetve egyértelműen látszik, hogy a helytelen életmódbeli és táplálkozási szokások „öröklődnek”, és – leszámítva a hozzáadott cukor fogyasztását – a kor előrehaladtával romlanak.  

A leggyakoribb táplálkozási hibák

1. Rendszertelenség

Az általános iskolás korú gyerekek harmada, a 15-16 évesek kevesebb mint fele fogyaszt hétköznapokon reggelit. Míg az óvodások és a kisiskolások még általában ötször étkeznek naponta, a felső tagozatosok csak háromszor.

2. Az energia-egyensúly felborulása

A 4-10 éves gyermekek energiafelvétele még közelít az életkoruknak megfelelő ajánlásokhoz, a felnőtteké már több annál, különösen a középkorú férfiak esetében. Az óvodások és az iskolások játék közben és a testnevelési órákon még mozognak, de a hévégi családi programok egyre kevesebb aktivitással egészítik ezt ki. A serdülőkorúaknak csak mindössze harmada, a felnőtteknek pedig csupán 5-15%-a mozog rendszeresen. Már a legkisebbekre is jellemző az 1-4 órányi tévénézés hétvégeken. A serdülőkorúak 60%-a tanítási napokon, 85%-uk hétvégéken is, több mint 2-2 órát tölt tévé és számítógép előtt.

3. A makrotápanyagok hiánya és túlsúlya

Zsír: ajánlott maximuma az összfelvétel 30%-a. Az összes zsírfelvétel ajánlott maximumát a gyermekek 10%-kal, a felnőtt férfiak 8%-kal, a nők 7%-kal lépik túl.

Hozzáadott cukor: ajánlott maximuma az összenergiafelvétel 10%-a. Az óvodás és a kisiskolás gyermekeknél ez az érték meghaladja az ajánlott mennyiséget, felnőttek esetében ez 7,6-8,6%. A 18-34 év közötti népesség átlagos fogyasztása közelít a maximumhoz az ételek és az italok utólagos édesítése miatt. A hozzáadott cukor fogyasztása az életkor előrehaladtával csökken.

Élelmi rost: ajánlott mennyiség 25 gramm/nap. A gyermekek negyedének rostfelvétele a kritikus határérték alatti. A felnőtteknél csak a férfiak érik el az ajánlott 25 g/nap mennyiséget.

Zöldség- és gyümölcs: ajánlott mennyiség felnőtteknél 400, gyermekeknél 350 gramm. A felnőttek fele, a fiatal felnőttek kétharmada nem fogyaszt belőlük elegendő mennyiséget. Ha kevés zöldséget-gyümölcsöt eszünk, a rostokban szegény táplálkozás miatt könnyen kialakulhat székrekedés, az erőlködés pedig egyenes út az aranyeres panaszok kialakulásához

: ajánlott mennyiség napi 5 gramm. Mindegyik korosztály napi sófogyasztása meghaladja az ajánlott mennyiséget: a felnőtt férfiak háromszorosan, a nők kétszeresen, a gyermekek négyszeresen. Ezzel az „eredménnyel” vezetjük az európai mezőnyt.

Kalcium: a gyermekek 35%-a a kritikus határérték alatti mennyiségben visz be kalciumot, a felnőtteknél csak a legfiatalabb férfi korosztály éri el az ajánlott értéket. Pedig a gyermekek az intenzív csontfejlődés, az idősebbek a csont- és ízületi problémák miatt különösen veszélyeztetettek. (Forrás: A magyar gyermekek és felnőttek táplálkozási szokásainak összefüggései a felmérések tükrében)



Az oldalon elhelyezett tartalom a Proktis-M forgalmazója, a Phytotec Hungária közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Mit gondol, kit, és mihez hasonlítva írták át a Kossuth tér nevét a metrón?

Mit gondol, kit, és mihez hasonlítva írták át a Kossuth tér nevét a metrón?

Kis magyar alternatív valóság: mit tehetünk, ha az állam csak rombolja az iskolát?

Kis magyar alternatív valóság: mit tehetünk, ha az állam csak rombolja az iskolát?

Ne essen kétségbe, segítünk karácsonyi ajándékokat készíteni!

Ne essen kétségbe, segítünk karácsonyi ajándékokat készíteni!

Új taxiscég alakult Budapesten

Új taxiscég alakult Budapesten

Bajban Matolcsy unokatestvérének bankja, intézkedik az MNB

Bajban Matolcsy unokatestvérének bankja, intézkedik az MNB