Többezer ember maradhat víz nélkül, ha nem elég gyors az adatátvitel
Egy évtizedre nyúlik vissza a TARR Kft. Business üzletága és a víziközmű-szolgáltatást nyújtó Zalavíz Zrt. együttműködése. Egy ilyen komplex szervezet zökkenőmentes működéséhez a gyors adatátvitel kulcsfontosságú, mivel az esetleges kimaradások nemcsak a lefedett térségekben élők vízellátását befolyásolhatják, de akár természeti károk is keletkezhetnek. Ilyenkor pedig minden perc számít.
Az Észak-zalai Víz- és Csatornamű Zrt., azaz Zalavíz Zrt. Zala vármegye északi és középső részén, illetve Vas és Veszprém vármegye 162 településén végez víziközmű-szolgáltatást. Alaptevékenységei közé tartozik az ivóvíz termelése, kezelése és elosztása, valamint a szennyvíz elvezetése és tisztítása. A társaság végez emellett csatornatisztítást, feltárás nélküli hibahely meghatározást, valamint vállalja akkreditált laboratóriumában a különféle vízminták mintavételét, fizikai, kémiai, bakteriológiai vizsgálatát. Közel 150 ezer lakost lát el szolgáltatásaival, 38 darab ivóvízművet és 21 darab szennyvízművet üzemeltet. Ellátási területén százszázalékos a vezetékes ivóvízzel való ellátottság, és gyarapszik azoknak a településeknek a száma is, amelyekben kiépül a szennyvízcsatorna hálózat is. Egy ilyen szolgáltatáshoz komoly infrastruktúra szükséges, ahol kulcsfontosságú szerepe van az adatátvitelnek és a telekommunikációnak.
Közel, mégis távol
A TARR Business és a Zalavíz Zrt. szakmai együttműködése közel egy évtizede kezdődött. „Társaságunk mindennapi működéséhez nagyon komoly informatikai háttér szükséges. Különösen az adatmentés, az adatbiztonság a kardinális terület, és az ehhez szükséges infrastruktúra kialakításában nyújtott nagy segítséget nekünk a TARR Business” – mondja Arnhoffer András, a Zalavíz Zrt. elnök-vezérigazgatója.
„A telephelyek közötti kommunikáció alapját képező adatkábelek kiépítésében, a telekommunikációban, beleértve a telefon- és internetszolgáltatásban, valamint az adatátviteli lehetőségek üzemeltetésében is segítségünkre van a TARR Business. A különféle, köztük ivóvíz- és szennyvízkezelésért felelős telephelyekből közel 100 található a térségben, amihez megbízható összeköttetés kell. A távolság és a kiépítettség függvénye is, mennyi idő kialakítani az adatátviteli megoldásokat” – magyarázza Arnhoffer András.
„Jelenleg két, egymáshoz közeli telephely összeköttetését fejlesztjük közösen, ahol az alapok már megvannak, mivel már össze vannak kötve adatkábellel. Ugyanakkor, olyan mennyiségű adatot kellene átmentenünk éjszakánként, amire a mostani infrastruktúra már nem képes. Hogy a szükséges adatmentéssel végezzünk reggelig, egy gyorsabb adatátvitelt biztosító kábelre van szükségünk. A feladat egyszerűnek tűnhet, hiszen a két telephely pár száz méterre található egymástól, de mégsem az: a két létesítmény közt található benzinkút, főút és körforgalom is. Ezek a plusz objektumok körülményesebbé teszik a folyamatot, de a partnerünk segít abban, hogy minél előbb megoldódjon a helyzet, és nagyobb kapacitással működhessünk” – mesél Arnhoffer a TARR-ral közös aktuális fejlesztésről.
„A Zala vármegye északi felében lévő több mint 100 telephely elég nagy területen működik, a vízközmű szolgáltatás folyamatosan távfelügyeletet igényel annak érdekében, hogy minden elem a megfelelően üzemeljen. Ez pedig szintén nagy mennyiségű adatátvitelt jelent, amihez bizonyos esetekben a fizikai összeköttetés is szükséges. Ugyan a telephelyek száma csak 100, de a folyamatvezérelt helyek száma több ezerre rúg.”
Hiba esetén az anyagi kár mellett a természeti kár is jelentős lehet
A problémamentes adatátvitel és működés tehát kardinális, ha valami anomália vagy kimaradás csúszik a rendszerbe, komoly következményekkel jár: ha egy ivóvíztermelő kútcsoport valahol kiesik, és az nem lakott területen található, hanem mezőn, parton, erdő környékén, fontos tényezővé válik az idő. „Ha nem érünk oda időben és nincs hibaelhárítás, akkor több ezer embert érinthet egy szolgáltatás-kiesés. Egy többnapos kútcsoport-kiesés forintban számszerűsítve akár tízmilliós nagyságrendű anyagi kárt okozhat” – magyarázza Arnhoffer. A Zalavíz a másik oldalon is tevékeny, hiszen a szennyvíz elvezetése és a tisztítása is az ő feladatuk. „Ha kiesik a központi szennyvíz-átemelő és elöntés következik be, tehát kiönt a szennyvíz, az anyagin felül a természeti kár is jelentős lehet, tehát a zavartalan kommunikációnak a valós életbeli hatásai számottevőek.”
Mindehhez a TARR Business segítségével sikerül megvalósítani a gyors adatátvitelhez szükséges hátteret. Az üzleti kapcsolatnak számos előnye van: „a legfontosabb, hogy nagyon jó ár-érték arányú és gyors szolgáltatást nyújtanak számunkra. Emellett a szakmai segítségnyújtásukra is számíthatunk, hiszen mi elsősorban nem telekommunikációval foglalkozunk. Ez természetesen kihat a gazdasági kérdésekre is, mert nekik köszönhetően nem teszünk felesleges kerülőutakat, hanem közösen találjuk meg az ideális megoldást” – emeli ki Arnhoffer a partnerség erős pontjait.
„Helyi szolgáltatóként fokozott felelősséggel tartozunk, hogy minden zökkenőmentesen és megbízhatóan működjön. Ügyfeleink elégedettsége nem csupán üzleti kérdés, hanem személyes ügy is, hiszen mi magunk is itt élünk és dolgozunk. Ez az otthonunk, és ezért különösen fontos számunkra, hogy ügyfeleink is elégedettek legyenek” – mondta Bukorov Krisztián, a TARR Business üzleti értékesítési vezetője.
A kilenc megyében több mint 300 000 értékesített szolgáltatást nyújtó TARR szakembere arra is kitért, hogy cégük 2009 óta biztosít folyamatos kapcsolatot a „vízművel”, így már 15 éve gondoskodnak a zavartalan telekommunikációs összeköttetésről.
„A TARR szolgáltatási hálózatának hossza meghaladja a 7500 kilométert, ami azt jelenti, hogy légvonalban akár New Yorkig is elérhetnénk” – tette hozzá a 100%-ban magyar tulajdonú telekommunikációs vállalat képviselője.
A digitalizáció elhozza a papírmentességet
Az elmúlt évtizedben a digitalizáció átalakította a szervezetek mindennapjait, a Zalavíz Zrt.-nél elsősorban magát a működtetést tette hatékonyabbá. Az informatika fejlődését főleg a folyamatirányítás, az adatátviteli sebesség növelésének területén tapasztalta meg a szervezet, mindez nagyban előrelendítette szolgáltatásuk színvonalát.
„Mivel a Zalavíz hatalmas ügyfélkörrel dolgozik szolgáltatóként, a digitalizáció fejlődésével fogyasztóbaráttá tudott válni, és ami fontos: szinte papírmentessé tudta tenni a tevékenységét” – emeli ki Arnhoffer. „Mivel évente több százezer számlát kell kibocsátanunk, már csak a számlák papírmentessége is nagy könnyebbséget jelent.”
A szervezet mögött húzódó informatikai háttérnek egy összetett felépítést kell kiszolgálnia. A teljes infrastruktúrát egy informatikai stáb működteti, számos részlegre felügyelve. Az üzemeltetési rész felel azért, hogy működjenek a szivattyúk, legyen ivóvíz, és legyen kapacitás elvezetni-tisztítani a szennyvizet. Ezt egy központi diszpécser működteti.
A külön egységnek számító ügyféloldalon a számlázás, leolvasás, az adatok feldolgozása és maga az ügyfélszolgálati munka történik, ez a Zalavíz Zrt. másik komoly lába. A harmadik részleg maga a teljes gazdasági társaság működését kiszolgáló digitális iktatási rendszer és dokumentumkezelési rendszer.
Ezen felül a ma már elengedhetetlen, és szervezetileg egy pici szeletnek tűnő, de egyáltalán nem pici részleg, a laboratóriumi háttérkiszolgálás is erőforrásokat igényel. Mivel az akkreditált folyamatok és előírások miatt ennek működésébe nem lehet túlságosan belenyúlni, a felügyelet fontos szerepet kap: ha egy ivóvíznél egy paraméter eltér a határértékektől, akkor azonnali beavatkozásra van szükség. A jelzésnek időben kell odaérnie az illetékesekhez, így az adatátviteli sebességnek a laboratóriumi háttérben és munkában is kiemelt szerepe van.
A szervezet mögött felépített telekommunikációs háttér tehát egy egész térség vízkezelését segít garantálni, ahol a gyors információcsere és az adatbiztonság kulcsfontosságú minden részleg zavartalan működéséhez.
A tartalom a TARR Kft. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.