szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A hivatalos adatokkal ellentétben meredeken emelkedik tovább Kína olaj- és gépjárműkereslete, áll az egyik vezető londoni befektetési bank pénteken kiadott elemzésében.

A Barclays Capital - a City egyik legnagyobb, rendszeres olajpiaci
előrejelzéseket is közlő háza - új felmérésében azt írta: a globális olajpiac keresleti oldalán 2006 eddigi szakaszában nem az OECD-be tartozó fejlett ipari térség, hanem Kína mutatta a legradikálisabb változást; itt az első negyedévi keresletemelkedés "szélsőségesen erős" volt, és a második negyedév is "repülőrajtot vett".

Jóllehet a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) az első negyedévi kínai keresletnövekményt éves összevetésben mindössze 2,5 százalékosra teszi, a Barclays Capital a rendelkezésére álló adatsor alapján 9 százalékos növekményt mutat ki, áll a jelentésben. Az erőteljes kínai kereslet a jelek szerint kitart a második negyedévben is: a kínai finomítók kibocsátása áprilisban 7,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Mindemellett a kínai ipari termelés értéke 16,6 százalékkal nőtt a múlt hónapban éves összehasonlításban, és az első negyedévben az autóértékesítés 37 százalékkal volt magasabb a tavalyi azonos időszakban mértnél, áll a Barclays Capital pénteki londoni összesítésében.

A bank idézi az IEA legutóbbi jelentését, amely szerint Kína sok térségéből járműüzemanyag-hiányról érkeztek hírek, ami "mérsékelni fogja a keresleti növekedést". A Barclays Capital szerint a helyes értelmezés azonban az, hogy a meredeken növekvő finomítói kibocsátás ellenére is előállt bizonyos ellátási hiány, ami alapvetően a kereslet erőteljes mivoltára utal.

A cég már egy március végi elemzésében felhívta a figyelmet a rohamosan terjedő kínai motorizáltság és a vele együtt járó üzemanyag-keresleti növekedés piaci hatására. Az a jelentés azt írta: a Bentley luxusautógyár többet adott el a világ egyik legdrágább autójából, az 1,2 millió dollárba kerülő Mulliner 728-as limuzinból Pekingben, mint bárhol másutt a világon, és Kína tavaly 23 ezer 600 BMW-t importált, 50 százalékkal többet, mint 2004-ben.

Jóllehet az alacsony induló bázis miatt a kínai benzinfogyasztás növekedése még nemigen vehető észre globális szinten, de figyelembe véve a kínai "proto-középosztálynak" a piacra éppen most rászabaduló vásárlóerejét - nem beszélve a 300 ezer kínai dollármilliomosról -, gyanítható, hogy a kínai automobilizmus gyors bővülése most már rövid időn belül szélesebb körben éreztetni fogja hatását, állt a Barclays Capital márciusi londoni elemzésében.

A ház a súlyosbodó olajpiaci kockázatok - a kínai kereslet mellett elsősorban az iráni válság - miatt már egy év eleji jelentésében 7 dollárral 68 dollárra emelte a nyugati félteke irányadó olajféleségére, a West Texas Intermediate-re szóló 2006-os, egész évi átlagos olajár-jóslatát, és ezen belül az idei negyedik negyedévre 72,20 dolláros átlagár-előrejelzést adott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Tizenhat tipp, hogyan spórolj a benzinnel

Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.

MTI/hvg.hu Tech

2861 kilométer egy liter benzinnel

A világ eddigi "legétvágytalanabb" autóját fejlesztette ki egy brit feltaláló. A kocsi mindössze 3 centiliter benzint "eszik" százon, azaz egy liternyivel 2861 kilométert képes megtenni.

MTI/hvg.hu Autó

Benzinbe fulladt a Hummer Alpha

Leginkább magas ára és magas fogyasztása miatt állítják le az amerikai harci dzsip, a Hummvee legnagyobb, civil terepjáró változatának, a Hummer Alphának a gyártását.

automenedzser.hu Autó

Magyarországon nem is drága a benzin?

Az elmúlt hetekben többször is emelték az üzemanyag árát, olyan hét is akadt, amikor nyolc forinttal drágult a 95-ös benzin. Az autótulajdonosoknak az lehetett az érzése, hogy ilyen mértékű drágulás máshol nem fordulhat elő. Pedig ha megnézzük az EU energetikai bizotságának adatait kiderül, hogy Írország kivételével itthon emelkedett a legkevésbé az üzemanyag ára.

automenedzser.hu Autó

15 év múlva az autónk is kínai lesz

A Jiangling Landwind kínai terepjáró töréstesztjének gyalázatos eredménye megrengette a világsajtót. A ma még gyatra minőségű autók azonban pár éven belül komoly versenytársai lesznek az európai, az amerikai és az ázsiai autógyártóknak. A legmerészebb elképzelések szerint 2020-ra Kína a világ vezető autógyártójává válik. Hamarosan az autónkon is ez áll majd: Made in China.

MTI Gazdaság

Akadozhat a benzinellátás az USA-ban

A világ olajtermelői és fogyasztói egyetértenek abban, hogy a hordónkénti 75 dolláros olajár mindenkinek rossz. Arról azonban már megoszlanak a vélemények, hogy miként lehetne letörni az energiahordozó magas árát.

MTI Gazdaság

Keddtől sztrájkolnak az olajiparban

A Mol Rt. Olajipari Szakszervezet a Mol Nyrt.-vel lefolytatott sikertelen egyeztetések után, a munkavállalók érdekeinek érvényesítése érdekében általános sztrájkot hirdetett a Mol százhalombattai és tiszaújvárosi telephelyein - közölte a Mol Rt. Olajipari Szakszervezet.

Világ

Amerikai-kínai csúcstalálkozó

Érdemi eredmény nélkül, jelképes gesztusokkal ért véget Hu Csin-tao kínai pártfőtitkár-államfő amerikai látogatása. Kínai részről csak általános ígéret hangzott el a kereskedelmi hiány csökkentésére, és az USA nem kapott támogatást az iráni atomambíciókkal szembeni keményebb fellépéshez sem.

MTI Gazdaság

Tovább drágul az olaj

Péntek reggel tovább drágult a kőolaj a szabadpiacon, miután szerdáig ötheti mélypontra olcsóbbodott. A spekulációs kiigazítást ismét az OPEC-tag Irán és Nigéria körüli politikai bonyodalmak indokolják a befektetők számára.