Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"38eeabb1-f124-436c-bcfa-eceedd641266","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Virágzó mandula- és cseresznyefák, gyönyörű kilátás és erdei séta. Tavasszal Budapest több pontja kiváló helyszínt biztosít egy kis fotózáshoz, listába szedtük a legnagyobb kedvenceket.","shortLead":"Virágzó mandula- és cseresznyefák, gyönyörű kilátás és erdei séta. Tavasszal Budapest több pontja kiváló helyszínt...","id":"20250417_budapest-tavasz-legszebb-helyszinek-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38eeabb1-f124-436c-bcfa-eceedd641266.jpg","index":0,"item":"f233c13b-3156-438f-934f-7451b9f55af5","keywords":null,"link":"/elet/20250417_budapest-tavasz-legszebb-helyszinek-fotok","timestamp":"2025. április. 17. 06:01","title":"Virágzik Budapest: mutatjuk a legszebb fotós helyszíneket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor, akár egy munkaebéd során ülnek közösen asztalhoz – állítja egy friss kutatás. De miért használható az érzelmi jóllét mérőszámaként a közösen elköltött vacsora? Mit (ne) tegyünk, hogy valóban boldogító legyen az együttlét a fehér asztal mellett? És milyen lehetőségeket rejt a magányos étkezés?","shortLead":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor...","id":"20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7.jpg","index":0,"item":"9e01370c-b3fc-44a1-a0a5-e9a37a8adb05","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","timestamp":"2025. április. 17. 19:30","title":"Ezért együnk együtt húsvétkor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76565e6e-ee72-44cd-ba9c-cead55274072","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Öt euróba kerül, hogy megnézzük a Szent Márk teret vagy a Grand Canalt.","shortLead":"Öt euróba kerül, hogy megnézzük a Szent Márk teret vagy a Grand Canalt.","id":"20250417_Megint-csak-penzert-lephetnek-be-a-turistak-Velencebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76565e6e-ee72-44cd-ba9c-cead55274072.jpg","index":0,"item":"1da8ae1f-261b-4528-b8b7-c82ee8cb8193","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Megint-csak-penzert-lephetnek-be-a-turistak-Velencebe","timestamp":"2025. április. 17. 12:59","title":"Megint csak pénzért léphetnek be a turisták Velencébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt, újra előtérbe került a kérdés: ki lehet majd a potenciális vásárló? Ahogy korábban, most is kering egy mindenki által ismert név: az Apple. Bár a vállalatnak ehhez lenne is anyagi forrása, szinte bizonyosan kijelenthető, nem fog belevágni egy ilyen üzletbe.","shortLead":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt...","id":"20250418_apple-tiktok-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf.jpg","index":0,"item":"1c44131b-1769-41e2-bc01-0d1b182ae9bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_apple-tiktok-felvasarlas","timestamp":"2025. április. 18. 10:03","title":"Miért nem érdekli az Apple-t a TikTok, ha pénze bőven lenne rá?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót, márpedig hamarosan érkezhet a számla a meggondolatlan deficitért. A világ dolga most az, hogy túlélje a Trump-féle őrületet, Amerikáé pedig az, hogy véget vessen annak. Putyin leginkább attól fél, hogy hazatérnek Ukrajnából a dühös katonák.","shortLead":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót...","id":"20250417_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"995c2823-9ef4-4aa0-91da-f3bab08e6bd1","keywords":null,"link":"/360/20250417_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 17. 10:58","title":"Financial Times-kommentár: Trump félúton van afelé, hogy rendőrállamot csináljon Amerikából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak az Apple, a Samsung vagy a Huawei saját chipjeire. A Xiaomi is visszatér erre az útra, és ismét saját készítésű lapkakészletekben gondolkodik. Már kis is szivárogtak részletek arról, hogy milyen lehet ez a chipkészlet.","shortLead":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak...","id":"20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43.jpg","index":0,"item":"b143ea23-ca97-44c6-bea6-1044fa489ab4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","timestamp":"2025. április. 18. 14:03","title":"8 év után szólhat nagyot a Xiaomi újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fb3f47c-7395-4219-a22b-3a492772c4d1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Gergely Éva annak a Doncsev Andrásnak a felesége, aki még a Habony-éra előtt Orbán beszédeit írta.","shortLead":"Gergely Éva annak a Doncsev Andrásnak a felesége, aki még a Habony-éra előtt Orbán beszédeit írta.","id":"20250417_tisza-sziget-gergely-eva-doncsev-andras-fidesz-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fb3f47c-7395-4219-a22b-3a492772c4d1.jpg","index":0,"item":"e406e7f7-4415-42ce-8f71-2233c6d94a8b","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_tisza-sziget-gergely-eva-doncsev-andras-fidesz-orban-viktor","timestamp":"2025. április. 17. 15:34","title":"Tiszás aktivista lett a Barackfa-dal énekese, aki régen Orbán Viktor beszédei előtt lépett fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","shortLead":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","id":"20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1.jpg","index":0,"item":"52d42fd4-7416-4de2-8133-988e2618fef2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","timestamp":"2025. április. 17. 08:28","title":"A Ford ST és RS nevek életben maradhatnak, de csak elektromosként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kubai autópark már átlépett az örökkévalóságba. A közép-amerikai szigetországban, ahol a forradalom óta alig bontottak el gépkocsit, már-már művészet az autófenntartás.
"A Szovjetunió összeomlása után Kuba autóalkatrész-utánpótlás nélkül maradt. Ez rövidesen nemcsak a Ladák és Moszkvicsok, hanem az ezek elemeiből fenntartott amerikai autók kihalásához is vezet" - jósolta a Car and Driver című amerikai autósmagazin 12 évvel ezelőtt. A kubaiak azonban, akik aligha jutottak hozzá ehhez az elismert, ám ezúttal téves fejtegetésbe bonyolódó laphoz, azóta sem tudták lecserélni öreg járgányaikat. Kubában az autóbuherálás össznépi sport, Havanna belvárosában szinte nincs olyan utca, ahol ne botlana bele a turista legalább egy ősrégi Ford Fairlane-t tákolgató restaurátorcsapatba. A kubai ember - nem lévén más választása - találékony; a szigetország ősöreg autóparkját a helyi villáskulcsmágusok valószínűleg akkor is életben tartanák, ha csak tengerparti homokot és cukornádat kapnának a javításukhoz. De ennél azért jobb a helyzet.
A negyvenes-ötvenes évekbeli amerikai cirkálók sokáig jó erőben voltak, azok ugyanis még nem a mai "használd öt évig, majd dobd el" filozófia alapján készültek. Az alkatrészkrízis a hetvenes évek végétől vált akuttá, amikor a detroiti vasakról kiderült, hogy félmillió kilométer már nekik is sok. A nyugat-európai jószágok is gyengélkedni kezdtek, a baráti országok autói pedig egyszerűen elporladtak a használatban. A fusizók valószínűleg ezekben az embert és gépet próbáló időkben fejlesztették ki azokat az autó-továbbéltető módszereket, amelyek azóta apáról fiúra szállnak.
Ekkor derült ki, hogy a hathengeres Chevrolet-motor helyére prímán passzol az ezerkettes Zsiguli-blokk, az amerikai Hydramatic automatát helyettesíteni lehet a GAZ terepjáró váltójával, a fékrendszerbe pompásan illeszkednek a Zaporozsec-munkahengerek. A kilencvenes években e kelléktár olyan tételekkel is bővült, mint a pillepalack fenekéből levágott hátsó lámpabura, a celluxszal repedésmentesített volán vagy a széles ragasztószalaggal javított karosszéria, kárpit és szélvédő.
A szovjet alkatrész-utánpótlás elapadása után a Kubával viszonylag jó kapcsolatot ápoló franciák és olaszok, valamint a tiszta lappal induló japánok és koreaiak is ugrásra készen várták, hogy betörhessenek a piacra. A szigetország útjai ma tele vannak - öregecske, erősen leharcolt - Citroenekkel, Fiatokkal, Hyundaiokkal. Újabban Volkswageneket, de még néhány Mercedest is látni, ám ezeket inkább taxivállalatok, autókölcsönzők használják, egy átlag kubai nem is álmodhat a megvásárlásukról. Ő az ötvenéves amerikai, negyvenéves nyugat-európai vagy a húsz-harminc éves kelet-európai márkákból válogathat - ha van pénze akár egy efféle bontószökevény járműre. Egy, a tudósító által megkérdezett - és nyilatkozni hajlandó - taxis három éve 5 ezer dollárért vette másfél milliomodik kilométerén is túllépett, agyontákolt, 1949-es Ford Custom Sedanját Mitsubishi-váltóval, de még az eredeti, tüdőbajos benzinmotorral. Egy rozzant Moszkvics sem jön ki 2 ezer dollárnál (azaz 1800 konvertibilis pesónál) kevesebből, miközben az átlagfizetés 15 dollár.
Ahogy a fáknál az évgyűrűk, úgy a kubai autóknál a motorházfedél alatti tartalom jelzi, melyik évtizedben végeztek rajta utoljára nagyjavítást. Eredeti amerikai motor Volga-váltóval: ez a hetvenes évek átalakítása. Ezerhatszázas Zsiguli-négyhengeres kínlódik a kétfokozatú Borg-Warner automatával: ez már a nyolcvanas évekből származó konverzió. Ha pedig éles csettegés hallatszik elölről, és fekete füst gomolyog a kipufogó végén, akkor megérkeztünk a kilencvenes évekbe, a Toyota-, Nissan-, Mitsubishi-alkatrészek tejjel-mézzel folyó Kánaánjába.
Castro ugyanis felfedezte az ideológiailag - hunyorítva - senki földjének tekinthető Thaiföldet, Dél-Koreát, meg persze a baráti Kínát. Azok a japán - vagy japán tervezésű - kisteherautókból származó motor- és váltóegységek, amelyek jelenleg az ötvenéves amerikai szörnyek túlélését biztosítják, ázsiai bontókból kerülnek elő, és hajókon érkeznek a havannai kikötőbe.
Így köt békepaktumot a detroiti gúnya alatt a japán teherautó-futómű, a kínai cd-s rádió, a koreai dízelmotor és a szovjet váltó. A hűtősapka helyére mosógéphőmérő kerül, a félméteres csíkműszerek helyére ZIL-órákat, az egybepadok sínjére Toyota furgonüléseket tesznek. A kormányszervót pedig kikötik, mert a húszéves japán szivattyú nem kapcsolható össze az ötvenéves amerikai kormányszerkezettel. A kubai sofőr tehát megfeszíti izmait, és verejtékezve tekeri a manapság divatos, műbőr bevonatú, alig 30 centiméter átmérőjű volánt.
Még mostohább a tíz évvel fiatalabb, még csak 700 ezer kilométert futott nyugat-európai autók sorsa. Mivel ezek kisebbek, legfeljebb a szovjet kontingensből származó Zsiguli-motor fért be húsz évvel ezelőtt a gépháztető alá, azóta az hajtja a jobb napokat megélt Opelt, Fiatot. Az európai jószágok mechanikája finomabb, lemezeik pedig vékonyabbak, korrózióra hajlamosabbak, mint amerikai társaiké, így tákolásuk is több problémába ütközik. Hatalmas kazánlemezekkel újrafazonírozott, egykor míves karosszériák, motorkerékpárról származó hátsó lámpák, hajmeresztő hűtőmaszkkreálmányok - autómániákus legyen a talpán, aki egy-egy látott autót be tud azonosítani.
A viszonylag jó állapotú rendőr-Ladákon kívül - bár a zsaruk is folyvást a felnyitott motorházfedél alatt matatnak - a volt szocialista autók borzalmasan festenek. Ezek már nem képesek negyvenes tempót meghaladó száguldásra. Porrá rohadt karosszériával, szétmállott belső térrel, leszakadt kipufogóval, sivító differenciálművel, nemegyszer kötéllel rögzített ajtókkal, burkolatát vesztett motorral, lámpák nélkül róják az utakat.
Veterános szemmel nézve ezek az öreg járművek értéktelenek. Részben azért, mert lehetetlen elhozni őket a szigetről, részben pedig mert annyira elhasználódtak, hogy még alkatrészeket sem lehetne kivenni belőlük. Az angol Classic and Sports Car oldtimerszaklap azért évente háromszor-négyszer némi helyet szentel a legérdekesebb kubai leleteknek. Minden alkalommal kiderül: arra a Kubában rekedt néhány szárnyas ajtós Mercedes 300 SL-re, harmincas évekbeli Pierce-Arrow-ra, Duesenbergre, Packardra, ötvenéves amerikai tanulmányautóra, amelyek még így, romjaikban is komoly pénzt érnek (motor természetesen már egyikben sincs), már egy évtizede letette az előleget valamelyik külföldi gyűjtő. És sok rajongó feni már a fogát a másik néhány száz kevésbé értékes, ám jó állapotban fennmaradt veteránra is. A kubai származás egyszer még értéknövelő tényező lesz az oldtimer-aukciókon.
A Hummer egy ikon. Amerikai sportolók, rap- és tévésztárok legkedveltebb autója. Rajongói klubja van, rengeteg filmben szerepelt. Mindezt egy osztrák testépítőnek, Arnold Schwarzeneggernek köszönheti. Európát nehezen hódította meg a monstrum, Nagy Britanniába például csak januártól forgalmazzák, igaz, a legvisszafogottabb H3-as változatot. Nálunk mindhárom típus kapható. A legolcsóbb nettó 12 millió, a legdrágább nettó 35 millió. Türelem, ne rohanjanak, az ünnepek alatt kifogyott a hazai készlet.
Idén újabb autócsodákkal gazdagodik a hazai választék, szinte minden autómárka kínál teljesen új vagy felújított típust. A fejlődés annyira felgyorsult, a piac annyira mohó, hogy az autógyárak tervezői műhelyeiben nincs pihenés, már most a hatos Golf finomításán dolgoznak, pedig alig mutatták be elődjét.
Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.
Ferrari Testarossa. Lamborghini Diablo. Dodge Viper. Ford Thunderbird. Chevrolet Corvette. Pontiac Firebird. Ford Mustang. Szép emlékek. Hová tűntek az ütős márkanevek? Az autógyártók milliókat áldoznak a beszélő nevekért, ám új autóik sokszor nyelvi zsákutcába hajtanak.
A hatvanas évek nagy teljesítményű modelljei iránti nosztalgiát igyekeznek meglovagolni az amerikai autógyárak, amelyek sorra rukkolnak elő legendás típusaik modernizált változatával. A retródivatot a Volkswagen Bogárja indította el, Európára mégsem jellemző a múltidézés.
Milyen autóval járna, ha úgy tele lenne a zsebe, mint Bill Gatesnek, vagy a világ többi mágnásának? A legújabb Ferrariban feszítene, vagy elporoszkálna egy hétéves nyitott Porschével? A Forbes magazin összeállításában az a meglepő, hogy a világ legtehetősebbjei, az igazi milliárdosok nem jelképként, hanem használati eszközként tekintenek autóikra.
A nők általában a fürge, könnyen parkolható és jól áttekinthető autókat szeretik. Egyértelműen persze nem lehet meghatározni, hogy melyik az igazán női autó. Sok férfi úgy gondolja, a nőnek kiskocsi való, ám vannak hölgyek, akik kifejezetten nagy autókban érzik jól magukat. Gyakran látni Volvo XC90-et vagy Jeep Cherokee-t vezető hölgyeket, de S-osztályú Mercedest és 7-es BMW-t is vidáman elkormányoznak.