Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"781ad16e-5251-4fcc-8015-5d099d7b165a","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Négy éven át dühöngött az észak-amerikai kontinens máig legvéresebb háborúja, amelyben több amerikai vesztette életét, mint az összes utána kitört fegyveres konfliktusban, beleértve a világháborúkat is. A háború szimbolikusan 1865. április 9-én, délután ért véget a kihalófélben lévő kicsi, virginiai falu, Appomattox Court House egyik lakóházának szalonjában, ám az emlékezete máig kísérti az ország közvéleményét.","shortLead":"Négy éven át dühöngött az észak-amerikai kontinens máig legvéresebb háborúja, amelyben több amerikai vesztette életét...","id":"20250409_amerikai-polgarhaboru-vege-160-ev-appomattoxi-fegyverletetel-Lee-Grant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/781ad16e-5251-4fcc-8015-5d099d7b165a.jpg","index":0,"item":"6d2700b2-b76f-41bc-95c1-87117d10d590","keywords":null,"link":"/360/20250409_amerikai-polgarhaboru-vege-160-ev-appomattoxi-fegyverletetel-Lee-Grant","timestamp":"2025. április. 09. 20:00","title":"„Nem tehetek mást, fel kell keresnem Grant tábornokot, bár inkább halnék ezer halált” – 160 éve ért véget az amerikai polgárháború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy véletlenszerű ellenőrzés során bukott le.","shortLead":"Egy véletlenszerű ellenőrzés során bukott le.","id":"20250409_Reszeg-pilota-miatt-nem-szallhatott-fel-a-repulogep-Dublinban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5.jpg","index":0,"item":"a609cf8f-b0be-4c9c-9e23-63e14a70c9ac","keywords":null,"link":"/vilag/20250409_Reszeg-pilota-miatt-nem-szallhatott-fel-a-repulogep-Dublinban","timestamp":"2025. április. 09. 20:44","title":"Részeg pilóta miatt nem szállhatott fel egy repülőgép Dublinban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce491cfe-32f2-4fdf-b4f0-7b694745cbc6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók úgy vélik, hogy az ember őse nem szándékosan készített éles kőszerszámokat, hanem véletlenül talált ilyeneket.","shortLead":"Amerikai kutatók úgy vélik, hogy az ember őse nem szándékosan készített éles kőszerszámokat, hanem véletlenül talált...","id":"20250409_osember-koszerszam-termeszetes-kovek-hasznalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce491cfe-32f2-4fdf-b4f0-7b694745cbc6.jpg","index":0,"item":"a1ff229b-e389-46dc-9b78-5b140b1aa3a2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_osember-koszerszam-termeszetes-kovek-hasznalata","timestamp":"2025. április. 09. 18:03","title":"Új elmélettel álltak elő az ember fejlődéséről, ez mindent megváltoztathat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6","c_author":"Visa","category":"brandcontent","description":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi szektorban. A Visa 2024-ben is azokat az üzleteket kereste és díjazta, ahol a vásárlók a hagyományos értékesítésen túl megkapják ezt a pluszt. A Visa Boltok Boltja versenyben már második alkalommal osztották ki a fődíjakat, idén a fenntarthatósággal, a közösségi élményekkel és a kiemelkedő ügyfélkiszolgálással lehetett kitűnni a mezőnyből.","shortLead":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi...","id":"20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6.jpg","index":0,"item":"ab9c278c-c18e-40af-8262-d292feba9c2e","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","timestamp":"2025. április. 10. 11:30","title":"Titkos vásárlásokkal ellenőrizték a boltokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8aa76e4f-85d0-4637-b8ee-beae658d0f81","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most debütált Lada Niva Sport 39 lóerővel erősebb az alapmodellnél.","shortLead":"A most debütált Lada Niva Sport 39 lóerővel erősebb az alapmodellnél.","id":"20250410_48-eve-gyartjak-es-most-sokkal-erosebb-lett-a-jo-oreg-lada-niva-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8aa76e4f-85d0-4637-b8ee-beae658d0f81.jpg","index":0,"item":"f3ae825b-828e-484c-99c2-f9e913b14431","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_48-eve-gyartjak-es-most-sokkal-erosebb-lett-a-jo-oreg-lada-niva-sport","timestamp":"2025. április. 10. 07:59","title":"48 éve gyártják, és most sokkal erősebb lett a jó öreg Lada Niva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8b19234-20d3-4396-892c-f476d69df0d2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy parlamenti vizsgálóbizottság felállítását is kilátásba helyezték, amely feltárja az elkövetett hibákat.","shortLead":"Egy parlamenti vizsgálóbizottság felállítását is kilátásba helyezték, amely feltárja az elkövetett hibákat.","id":"20250408_Meghallgatasra-hivtak-a-KSH-elnokot-mert-evekig-torz-szegenysegi-adatokat-kozolhettek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8b19234-20d3-4396-892c-f476d69df0d2.jpg","index":0,"item":"b88327d1-c056-48db-ab48-a52dc35ea449","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_Meghallgatasra-hivtak-a-KSH-elnokot-mert-evekig-torz-szegenysegi-adatokat-kozolhettek","timestamp":"2025. április. 08. 19:28","title":"Meghallgatásra hívták a KSH-elnököt a furcsa szegénységi adatok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34f183c8-791f-4bc2-94e6-9e23701a346b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ahány ember, annyi látásmód, mégis, vannak olyan általános szempontok, amelyeket követve a színeken keresztül vidámságot hozhatunk a családi fészekbe. És akadnak olyan színek is, amelyeket érdemes elkerülni, ha éppen az otthonunk kifestésére készülünk. ","shortLead":"Ahány ember, annyi látásmód, mégis, vannak olyan általános szempontok, amelyeket követve a színeken keresztül...","id":"20250409_lakas-festese-szinek-falak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34f183c8-791f-4bc2-94e6-9e23701a346b.jpg","index":0,"item":"65018299-5e29-482d-aafb-ced524843233","keywords":null,"link":"/elet/20250409_lakas-festese-szinek-falak","timestamp":"2025. április. 09. 06:02","title":"A boldogtalanság hét színe, amivel a szakértők sosem festenék ki a lakásukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"721cf257-0edc-4154-8b7a-7a50012b484e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Szabadság hídon azért állítottak elő egy férfit, mert törött üveggel sétált a gyűlés résztvevői között.","shortLead":"A Szabadság hídon azért állítottak elő egy férfit, mert törött üveggel sétált a gyűlés résztvevői között.","id":"20250409_Tobb-hidfoglaloval-szemben-is-eljarast-inditott-a-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/721cf257-0edc-4154-8b7a-7a50012b484e.jpg","index":0,"item":"cb37def6-cf67-456b-98c9-a9a863febd50","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Tobb-hidfoglaloval-szemben-is-eljarast-inditott-a-rendorseg","timestamp":"2025. április. 09. 08:18","title":"Több hídfoglalóval szemben is eljárást indított a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ingyenes biciklihasználat, kéreg- vagy elővárosi vasút, repülőtérré alakított hajókikötő, alagútrendszer - a városi forgalomcsillapítás-változatok közül a "belvárosdíj" bevezetése a legolcsóbb módszer.
"Igazából a munkába utazást kéne megszüntetni, azt, hogy az emberek egyazon városon belül is órákat ingáznak otthonuk és munkahelyük között" - utalt az alvó- és belvárosok közötti transzport problémáira Kevin O'Connor, a Melbourne-i Egyetem várostervezési tanszékének professzora, a jelenleg folyó 10. Velencei Építészeti Biennále keretében rendezett kerekasztal-beszélgetésen. Szerinte az internet korában a távmunka általánossá válása korántsem futurisztikus elképzelés, mint ahogyan az sem, ha a nagyobb ipari cégek lakóparkszerű munkáskolóniákat építenének, és oda gyűjtenék dolgozóikat.
"Ausztráliában talán egy helyre lehet terelni a dolgozókat, de a költözéstől ódzkodó európaiak nemigen lennének erre hajlandók" - replikázott kollégájával Francesco Filippi, a római műegyetem (UTSD) közlekedéstudományi tanszékének professzora. Ráadásul - mint ezt a HVG-nek kifejtette - szép elképzelés az apróbb, de koherens egészet alkotó egységekre bontani a nagyvárosokat, de ezzel még korántsem sikerül megoldani például a szórakozási, esetleg vásárlási céllal a belvárosba igyekvők közlekedését.
Marad tehát a motorizáció és a közlekedési gondok. Az autósok kiszorítása a dugó sújtotta övezetekből az egyik legegyszerűbb, és igen célravezető módszer - véli Filippi. Ezzel a megoldással 1975-ben Szingapúrban próbálkoztak először. A belvárosi zónákba való behajtásért beszedett útdíj eredetileg kissé nehézkesen ment: az autósoknak jegyet kellett váltaniuk a sorompóknál. Az elmúlt években Oslo, majd London és Stockholm vezette be a Szingapúrban egyébiránt 41 százalékos forgalomcsökkenést eredményező sarcot. Ma a gépjárműveket a rendszám alapján kamerák azonosítják a fizetőövezetekbe történő behajtáskor. (Hasonló technológiát alkalmaz egyébként évek óta számos magyarországi bevásárlóközpont is.) A fizetési övezet nagysága városonként eltérő, a legnagyobb területű az oslói (64 négyzetkilométer), míg a legkisebb a szingapúri (7,25 négyzetkilométer). Összehasonlításképpen Budapest V., VI., VII., VIII. kerületeinek együttes területe megközelítőleg 14 négyzetkilométer.
A díjfizetési kötelezettség a munkanapokra vonatkozik, és akkor is csak a nappali időszakra, egyedül Oslóban kell éjjel-nappal fizetni a behajtásért. A díj nagysága átlagosan 1-2 eurónak (280-560 forint) felel meg, míg Londonban a behajtások számától függetlenül 8 font (3200 forint). A díjfizetésre minden városban több mód is rendelkezésre áll, az sms-ben történő fizetéstől kezdve az internetes bankkártyás fizetésen át az újságárusoknál megvásárolható parkolójegyekig. A díjbevételeket általában a közlekedés fejlesztésére fordítják. Oslóban például az ebből származó 130 millió eurós éves díjbevétel megközelítőleg az országos útépítési kiadások 15 százalékát fedezi. A díjfizetés tehát legtöbbször klasszikus adóztatást jelent, ahol a beszedett díjak újraelosztásra kerülnek, azzal a különbséggel, hogy az adóbevételek felhasználása egyértelműen összekapcsolható az adófajtával.
A tapasztalatok szerint a díjfizetési rendszer bevezetése megváltoztatja a közlekedési eszközök egymáshoz viszonyított árát is. Az autózás megdrágul, míg a tömegközlekedés olcsóbbá válik, így az utóbbit többen választják. Hogy a megnövekedett igényeket kielégítsék, Londonban a fizetési övezetben a csúcsidőszakban az autóbuszokon a férőhelyek számát összesen 14 ezer 500 fővel emelték, Stockholmban 197 új autóbuszt állítottak forgalomba, 16 új autóbuszvonalat létesítettek, és ahol lehetséges volt, növelték a járatsűrűséget. Emellett számos új parkolási zónát is létrehoztak a fizetőövezetek határán.
[[ Oldaltörés: Nem pöfögnek a belvárosban (Oldaltörés) ]]
A díjfizetési rendszerek tapasztalatai eddig pozitívak. Londonban a zónába behajtó gépjárműforgalom 18 százalékkal, ezen belül az autóforgalom 37 százalékkal csökkent. Ezzel párhuzamosan a közlekedés sebessége ismét növekedésnek indult, a buszközlekedés kiszámíthatóbbá vált, a késések száma a felére esett. Stockholmban a próbaidőszak alatt a forgalom - a mérési pont függvényében - 20-26 százalékkal volt alacsonyabb, ami meghaladta a tervezők előzetes 10-15 százalékos várakozásait. A károsanyag-kibocsátás a díjfizetési zónában 14 százalékkal, az egész megyében 2,5 százalékkal csökkent.
A bevételgeneráló díjfizetéshez képest a legtöbb "duguláselhárító" beruházás irdatlan költséggel jár. Nem így a manapság már Bécsben is kipróbálható bérkerékpár-szolgáltatás. Lyonban valósággal forradalmasította az autóktól zsúfolt belváros közlekedését a 2005 tavaszán bevezett Vélo'v elnevezésű kerékpárkölcsönző-rendszer. A JCDecaux cég a városvezetéssel karöltve 2 ezer, speciálisan erre a célra gyártott, lopásgátlóval felszerelt drótszamarat állított forgalomba, amelyet a lyoniak a tömegközlekedési eszközök megállóinak közelében kiépített bicikliparkolók bármelyikében kikölcsönözhetnek és bármelyikében leadhatnak. A hálózatot úgy tervezték, hogy az egyes bringatárolók ne legyenek egymástól messzebb 300 méternél, ennél többet csak a külső kerületekben kell bicikli után kajtatni. A karikázni kívánók, amennyiben betöltötték a 14 évet, előzetesen kiváltott éves bérletettel vehetik igénybe a Vélo'v biciklijeit. Bérletet viszont csak úgy vásárolhat az ember, ha 150 eurót letétbe helyez, ez a garancia arra, hogy a kerékpár 24 órán belül visszakerül valamelyik tárolóba, máskülönben a kaució automatikusan elvész. Egyébként a biciklik használata igazán nem drága: a bérlet típusától függően az első félóra vagy óra ingyenes - az idő lejártára 25 perc után hangjelzés figyelmeztet - , a következő egy órára 50 centet, azt követően pedig minden újabb megkezdett óra használatért további 1-1 eurót számítanak fel. A sikeren felbuzdulva a városháza és az üzemeltető a hálózat bővítését tervezi: a Vélo'v-parkolók számát az idén 173-ról 243-ra növelik. A 300 kilométeres kerékpárutat pedig 2010-ig további 200 kilométerrel akarja megfejelni.
A velencei építészeti mustrán az amerikai technológia fellegvárának számító Massachusetts Institute of Technology (MIT) diákjai valami hasonlót képzeltek el, amikor a bevásárlókocsikhoz hasonlóan egymásba csúszó, így spórolósan leparkolható elektromos autókból álló flottát terveztek. Elképzeléseik szerint a városi közlekedésben használható, egy-, illetve kétszemélyes járgányok jelenthetik például a robogók alternatíváját. Ennél jóval radikálisabb ötlettel állt elő Joel Kotkin amerikai teoretikus, aki Los Angelesbe vezettetné be a villamost, és egyáltalán San Francisco mintájára majd minden, dugógondokkal küzdő amerikai városnak a kötött pályás közlekedés ezen légkímélő módját javasolja. Vannak, akik metróval és az évszázados kéregvasúttal egybeoltott elővárosi vasútra esküsznek, ahogyan ez Berlinben és Nápolyban is működik. De a légi és a földi közlekedés összeköttetési problémái miatt kialakuló dugók elkerülésére Genova kikötőjének vízére telepítendő repülőteret felvázoló terv is látható a velencei biennálén: a reptér így a belvárosban is van meg nem is.
Az autóforgalom föld alá terelése szintén jó, bár költséges megoldás lehet. Az európai mintapéldányok a belga fővárosban láthatók. Az egymilliós város közlekedését nagyban megkönnyítő alagutakat a brüsszeliek az 1958-as világkiállításnak köszönhetik. A 14-15. századi városfal nyomvonala mentén húzódó körgyűrű nagyrészt a föld alatt szeli át a sugárirányban bevezető utakat, így a reggeli és az esti csúcsforgalmat leszámítva folyamatosan, jó tempóban haladva lehet körbeautózni a történelmi városmagot. A kelet-nyugati irányban utazóknak sem kell a centrumon átküzdeni magukat, a kis körgyűrű, az Yser teret a koekelbergi Szent Szív-székesegyházzal összekötő, II. Leopold királyról elnevezett 3,5 kilométer hosszú, Európába párját ritkító alagúton keresztül néhány perc alatt elérhető a tengerpart vagy az Antwerpen felé vezető autópálya, illetve a délen évtizedek óta torzó Brüsszelt körbeölelő külső körgyűrű, a Ring. Később épült, de szintén pótolhatatlanná vált az az alagútrendszer, amely Brüsszel keleti kapujában az európai negyedet köti össze az E-40-es autópályával. A hajdani városfejlesztők előrelátóak voltak: annak idején presztízsberuházásnak tűnhetett az alagutak építése, de nélkülük ma a belga fővárosban megbénulna a közlekedés. Pedig a tömegközlekedésre sem lehet panasz: három metró, valamint az északi és a déli pályaudvar között föld alá vitt villamosvonal könnyíti meg a brüsszeliek és a főváros vendégeinek életét.
A főváros közlekedése egy szóval: jó. Kicsit bővebben: egyre rosszabb. Hatékonyabb szervezéssel jelentős javulást lehetne elérni, de a működőképesség hosszabb távú fenntartásához komolyabb beruházások szükségesek.
A Lexus GS 450h, a világ első hibrid prémium szedánja és az első teljes értékű hibrid jármű, amely orrmotoros építést kombinál hátsókerék hajtással a sportos menetteljesítmények biztosítása érdekében.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?
A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.