Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"525efaa6-c0b7-44a5-a999-82d9cd695c0f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több szempontból is forradalmi az a víztisztító berendezés, ami egyszerre old meg két problémát is.","shortLead":"Több szempontból is forradalmi az a víztisztító berendezés, ami egyszerre old meg két problémát is.","id":"20241124_vizhiany-sotalanito-berendezes-hasznalt-gumiabroncsokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/525efaa6-c0b7-44a5-a999-82d9cd695c0f.jpg","index":0,"item":"424b9390-915e-489f-84dd-92c9e6ab4506","keywords":null,"link":"/tudomany/20241124_vizhiany-sotalanito-berendezes-hasznalt-gumiabroncsokbol","timestamp":"2024. november. 28. 08:03","title":"Fillérekből működik, elnyűtt gumiabroncsokból áll össze egy új víztisztító-sótalanító berendezés, amelynek sokan örülnetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241128_hvg-paraszka-boroka-megelolegezett-gyaszjelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d.jpg","index":0,"item":"9ff74867-e8d2-4993-9eca-553e0f384fd8","keywords":null,"link":"/360/20241128_hvg-paraszka-boroka-megelolegezett-gyaszjelentes","timestamp":"2024. november. 28. 08:30","title":"Parászka Boróka: Megelőlegezett gyászjelentés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cf0d038-cb12-45c4-bf70-3276569a963e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A mosdóban húzta meg magát.","shortLead":"A mosdóban húzta meg magát.","id":"20241128_potyautas-delta-airlines-new-york-parizs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cf0d038-cb12-45c4-bf70-3276569a963e.jpg","index":0,"item":"bc6e6611-768b-4f76-9852-1fb03a399197","keywords":null,"link":"/elet/20241128_potyautas-delta-airlines-new-york-parizs","timestamp":"2024. november. 28. 11:25","title":"Potyautast találtak a New Yorkból Párizsba tartó repülőgépen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23b4ee0c-fa39-4c8b-9217-7cd0a1952a30","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20241129_Marabu-Feknyuz-A-nagy-ugras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23b4ee0c-fa39-4c8b-9217-7cd0a1952a30.jpg","index":0,"item":"e58068fd-353a-477f-98fc-69d3458a1720","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Marabu-Feknyuz-A-nagy-ugras","timestamp":"2024. november. 29. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: A nagy ugrás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"gazdasag","description":"Több hónapnyi utalgatás után a miniszterelnök a Kossuth rádióban fedte fel Matolcsy György utódját.","shortLead":"Több hónapnyi utalgatás után a miniszterelnök a Kossuth rádióban fedte fel Matolcsy György utódját.","id":"20241129_orban-viktor-magyar-nemzeti-bank-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c.jpg","index":0,"item":"6c1a405d-7ea2-4d1b-9f7b-39d0c61d13ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_orban-viktor-magyar-nemzeti-bank-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 07:49","title":"Orbán Viktor: Varga Mihály lesz az új jegybankelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac3365b-bf41-4caa-a0a0-600423999749","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Ha tiszta lesz az égbolt, más napokon is meg lehet majd pillantani. ","shortLead":"Ha tiszta lesz az égbolt, más napokon is meg lehet majd pillantani. ","id":"20241128_bolygoegyuttallas-mars-mehkas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac3365b-bf41-4caa-a0a0-600423999749.jpg","index":0,"item":"1013ad93-4e45-4a20-8481-6d286d9024cd","keywords":null,"link":"/elet/20241128_bolygoegyuttallas-mars-mehkas","timestamp":"2024. november. 28. 09:39","title":"Kis kézi távcsővel is látható lesz egy különleges bolygóegyüttállás december első éjszakáján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcf2c553-d866-4a87-b4e1-1b2eeecd666b","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Egy történelemformáló nagypolitikai lejáratás, egy munkahelyi érdekellentét, vagy az, ahogyan egy anyós fúrja a vejét – ez mind lehet karaktergyilkosság. De mit takar pontosan ez a kifejezés? Mit élnek át a megtámadott áldozatok? És miért van manapság olyan sok ebből a magyar közéletben?","shortLead":"Egy történelemformáló nagypolitikai lejáratás, egy munkahelyi érdekellentét, vagy az, ahogyan egy anyós fúrja a vejét –...","id":"20241129_Miert-vagyunk-vevok-a-mergezo-karaktergyilkossagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcf2c553-d866-4a87-b4e1-1b2eeecd666b.jpg","index":0,"item":"b3d7bf97-71fa-499d-b171-eaccdf46057f","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241129_Miert-vagyunk-vevok-a-mergezo-karaktergyilkossagra","timestamp":"2024. november. 29. 08:15","title":"Miért vagyunk vevők a mérgező karaktergyilkosságra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9dac8141-d0ab-48da-9186-778c5df28007","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hírt a zenész-műsorvezető is megerősítette.","shortLead":"A hírt a zenész-műsorvezető is megerősítette.","id":"20241129_galambos-boglarka-galambos-lajos-felesege-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9dac8141-d0ab-48da-9186-778c5df28007.jpg","index":0,"item":"e2f60ffc-35ba-40c5-addd-a59f71aa4f71","keywords":null,"link":"/elet/20241129_galambos-boglarka-galambos-lajos-felesege-meghalt","timestamp":"2024. november. 29. 13:08","title":"Meghalt Galambos Lajos volt felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ingyenes biciklihasználat, kéreg- vagy elővárosi vasút, repülőtérré alakított hajókikötő, alagútrendszer - a városi forgalomcsillapítás-változatok közül a "belvárosdíj" bevezetése a legolcsóbb módszer.
"Igazából a munkába utazást kéne megszüntetni, azt, hogy az emberek egyazon városon belül is órákat ingáznak otthonuk és munkahelyük között" - utalt az alvó- és belvárosok közötti transzport problémáira Kevin O'Connor, a Melbourne-i Egyetem várostervezési tanszékének professzora, a jelenleg folyó 10. Velencei Építészeti Biennále keretében rendezett kerekasztal-beszélgetésen. Szerinte az internet korában a távmunka általánossá válása korántsem futurisztikus elképzelés, mint ahogyan az sem, ha a nagyobb ipari cégek lakóparkszerű munkáskolóniákat építenének, és oda gyűjtenék dolgozóikat.
"Ausztráliában talán egy helyre lehet terelni a dolgozókat, de a költözéstől ódzkodó európaiak nemigen lennének erre hajlandók" - replikázott kollégájával Francesco Filippi, a római műegyetem (UTSD) közlekedéstudományi tanszékének professzora. Ráadásul - mint ezt a HVG-nek kifejtette - szép elképzelés az apróbb, de koherens egészet alkotó egységekre bontani a nagyvárosokat, de ezzel még korántsem sikerül megoldani például a szórakozási, esetleg vásárlási céllal a belvárosba igyekvők közlekedését.
Marad tehát a motorizáció és a közlekedési gondok. Az autósok kiszorítása a dugó sújtotta övezetekből az egyik legegyszerűbb, és igen célravezető módszer - véli Filippi. Ezzel a megoldással 1975-ben Szingapúrban próbálkoztak először. A belvárosi zónákba való behajtásért beszedett útdíj eredetileg kissé nehézkesen ment: az autósoknak jegyet kellett váltaniuk a sorompóknál. Az elmúlt években Oslo, majd London és Stockholm vezette be a Szingapúrban egyébiránt 41 százalékos forgalomcsökkenést eredményező sarcot. Ma a gépjárműveket a rendszám alapján kamerák azonosítják a fizetőövezetekbe történő behajtáskor. (Hasonló technológiát alkalmaz egyébként évek óta számos magyarországi bevásárlóközpont is.) A fizetési övezet nagysága városonként eltérő, a legnagyobb területű az oslói (64 négyzetkilométer), míg a legkisebb a szingapúri (7,25 négyzetkilométer). Összehasonlításképpen Budapest V., VI., VII., VIII. kerületeinek együttes területe megközelítőleg 14 négyzetkilométer.
A díjfizetési kötelezettség a munkanapokra vonatkozik, és akkor is csak a nappali időszakra, egyedül Oslóban kell éjjel-nappal fizetni a behajtásért. A díj nagysága átlagosan 1-2 eurónak (280-560 forint) felel meg, míg Londonban a behajtások számától függetlenül 8 font (3200 forint). A díjfizetésre minden városban több mód is rendelkezésre áll, az sms-ben történő fizetéstől kezdve az internetes bankkártyás fizetésen át az újságárusoknál megvásárolható parkolójegyekig. A díjbevételeket általában a közlekedés fejlesztésére fordítják. Oslóban például az ebből származó 130 millió eurós éves díjbevétel megközelítőleg az országos útépítési kiadások 15 százalékát fedezi. A díjfizetés tehát legtöbbször klasszikus adóztatást jelent, ahol a beszedett díjak újraelosztásra kerülnek, azzal a különbséggel, hogy az adóbevételek felhasználása egyértelműen összekapcsolható az adófajtával.
A tapasztalatok szerint a díjfizetési rendszer bevezetése megváltoztatja a közlekedési eszközök egymáshoz viszonyított árát is. Az autózás megdrágul, míg a tömegközlekedés olcsóbbá válik, így az utóbbit többen választják. Hogy a megnövekedett igényeket kielégítsék, Londonban a fizetési övezetben a csúcsidőszakban az autóbuszokon a férőhelyek számát összesen 14 ezer 500 fővel emelték, Stockholmban 197 új autóbuszt állítottak forgalomba, 16 új autóbuszvonalat létesítettek, és ahol lehetséges volt, növelték a járatsűrűséget. Emellett számos új parkolási zónát is létrehoztak a fizetőövezetek határán.
[[ Oldaltörés: Nem pöfögnek a belvárosban (Oldaltörés) ]]
A díjfizetési rendszerek tapasztalatai eddig pozitívak. Londonban a zónába behajtó gépjárműforgalom 18 százalékkal, ezen belül az autóforgalom 37 százalékkal csökkent. Ezzel párhuzamosan a közlekedés sebessége ismét növekedésnek indult, a buszközlekedés kiszámíthatóbbá vált, a késések száma a felére esett. Stockholmban a próbaidőszak alatt a forgalom - a mérési pont függvényében - 20-26 százalékkal volt alacsonyabb, ami meghaladta a tervezők előzetes 10-15 százalékos várakozásait. A károsanyag-kibocsátás a díjfizetési zónában 14 százalékkal, az egész megyében 2,5 százalékkal csökkent.
A bevételgeneráló díjfizetéshez képest a legtöbb "duguláselhárító" beruházás irdatlan költséggel jár. Nem így a manapság már Bécsben is kipróbálható bérkerékpár-szolgáltatás. Lyonban valósággal forradalmasította az autóktól zsúfolt belváros közlekedését a 2005 tavaszán bevezett Vélo'v elnevezésű kerékpárkölcsönző-rendszer. A JCDecaux cég a városvezetéssel karöltve 2 ezer, speciálisan erre a célra gyártott, lopásgátlóval felszerelt drótszamarat állított forgalomba, amelyet a lyoniak a tömegközlekedési eszközök megállóinak közelében kiépített bicikliparkolók bármelyikében kikölcsönözhetnek és bármelyikében leadhatnak. A hálózatot úgy tervezték, hogy az egyes bringatárolók ne legyenek egymástól messzebb 300 méternél, ennél többet csak a külső kerületekben kell bicikli után kajtatni. A karikázni kívánók, amennyiben betöltötték a 14 évet, előzetesen kiváltott éves bérletettel vehetik igénybe a Vélo'v biciklijeit. Bérletet viszont csak úgy vásárolhat az ember, ha 150 eurót letétbe helyez, ez a garancia arra, hogy a kerékpár 24 órán belül visszakerül valamelyik tárolóba, máskülönben a kaució automatikusan elvész. Egyébként a biciklik használata igazán nem drága: a bérlet típusától függően az első félóra vagy óra ingyenes - az idő lejártára 25 perc után hangjelzés figyelmeztet - , a következő egy órára 50 centet, azt követően pedig minden újabb megkezdett óra használatért további 1-1 eurót számítanak fel. A sikeren felbuzdulva a városháza és az üzemeltető a hálózat bővítését tervezi: a Vélo'v-parkolók számát az idén 173-ról 243-ra növelik. A 300 kilométeres kerékpárutat pedig 2010-ig további 200 kilométerrel akarja megfejelni.
A velencei építészeti mustrán az amerikai technológia fellegvárának számító Massachusetts Institute of Technology (MIT) diákjai valami hasonlót képzeltek el, amikor a bevásárlókocsikhoz hasonlóan egymásba csúszó, így spórolósan leparkolható elektromos autókból álló flottát terveztek. Elképzeléseik szerint a városi közlekedésben használható, egy-, illetve kétszemélyes járgányok jelenthetik például a robogók alternatíváját. Ennél jóval radikálisabb ötlettel állt elő Joel Kotkin amerikai teoretikus, aki Los Angelesbe vezettetné be a villamost, és egyáltalán San Francisco mintájára majd minden, dugógondokkal küzdő amerikai városnak a kötött pályás közlekedés ezen légkímélő módját javasolja. Vannak, akik metróval és az évszázados kéregvasúttal egybeoltott elővárosi vasútra esküsznek, ahogyan ez Berlinben és Nápolyban is működik. De a légi és a földi közlekedés összeköttetési problémái miatt kialakuló dugók elkerülésére Genova kikötőjének vízére telepítendő repülőteret felvázoló terv is látható a velencei biennálén: a reptér így a belvárosban is van meg nem is.
Az autóforgalom föld alá terelése szintén jó, bár költséges megoldás lehet. Az európai mintapéldányok a belga fővárosban láthatók. Az egymilliós város közlekedését nagyban megkönnyítő alagutakat a brüsszeliek az 1958-as világkiállításnak köszönhetik. A 14-15. századi városfal nyomvonala mentén húzódó körgyűrű nagyrészt a föld alatt szeli át a sugárirányban bevezető utakat, így a reggeli és az esti csúcsforgalmat leszámítva folyamatosan, jó tempóban haladva lehet körbeautózni a történelmi városmagot. A kelet-nyugati irányban utazóknak sem kell a centrumon átküzdeni magukat, a kis körgyűrű, az Yser teret a koekelbergi Szent Szív-székesegyházzal összekötő, II. Leopold királyról elnevezett 3,5 kilométer hosszú, Európába párját ritkító alagúton keresztül néhány perc alatt elérhető a tengerpart vagy az Antwerpen felé vezető autópálya, illetve a délen évtizedek óta torzó Brüsszelt körbeölelő külső körgyűrű, a Ring. Később épült, de szintén pótolhatatlanná vált az az alagútrendszer, amely Brüsszel keleti kapujában az európai negyedet köti össze az E-40-es autópályával. A hajdani városfejlesztők előrelátóak voltak: annak idején presztízsberuházásnak tűnhetett az alagutak építése, de nélkülük ma a belga fővárosban megbénulna a közlekedés. Pedig a tömegközlekedésre sem lehet panasz: három metró, valamint az északi és a déli pályaudvar között föld alá vitt villamosvonal könnyíti meg a brüsszeliek és a főváros vendégeinek életét.
A főváros közlekedése egy szóval: jó. Kicsit bővebben: egyre rosszabb. Hatékonyabb szervezéssel jelentős javulást lehetne elérni, de a működőképesség hosszabb távú fenntartásához komolyabb beruházások szükségesek.
A Lexus GS 450h, a világ első hibrid prémium szedánja és az első teljes értékű hibrid jármű, amely orrmotoros építést kombinál hátsókerék hajtással a sportos menetteljesítmények biztosítása érdekében.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?
A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.