szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

1. Olajcsere minden 5000 kilométer után.

1. Olajcsere minden 5000 kilométer után.
Számos műhely reklámozza a gyakori olajcserét, ami azt sugallja, hogy ez az autók karbantartásának nélkülözhetetlen eleme. Természetesen nem káros a motornak, ám a legtöbb esetben csak kidobott pénz. A modern motorok normál kenőolajat használva is megelégszenek 15 ezer kilométeres csereperiódussal, a szintetikus olaj pedig ennél is többre elég nekik. A leghelyesebben akkor járunk el, ha a gépkocsi gyári karbantartási útmutatójában található olajcsere-előírásokat követjük. A gyári ajánlástól csak olyan különleges esetekben érdemes eltérni, mint a gyakori vontatás vagy a lassan haladó, rendszeresen megtorpanó forgalomban való közlekedés.

Benzin, dízel

2. A normál benzinnel járó autóknak időnként jót tesz, ha egy tank prémium benzint is elhasználunk.
Sok évvel ezelőtt valóban ajánlatos volt időnként a fúvókákat megtisztító prémium üzemanyagot tankolni. Ma azonban már minden üzemanyag tartalmaz tisztító adalékot, pontosan azt a fajtát, amire a különböző motoroknak szükségük van. A drágább benzinek különböző adalékanyagai inkább tűnnek marketingfogásnak, mint a motor hatékony teljesítmény- és élettartamnövelőjének. Még ha látszólag használnak is, lehet, hogy csak elfednek egy komolyabb motorhibát. Itt is igaz, hogy legjobban a kézikönyv előírásainak betartásával járunk.

3. Tartsuk fényesen a műszerfalat és a gumikat különböző ápolószerek segítségével.
Az áruházak és szakboltok polcain széles választékban sorakoznak a különböző kenőcsök és folyadékok, melyek többet ártanak, mint amennyit használnak. Számos szakértő szerint ezek a kezelések okozzák a gumi- és műanyagfelületek idő elötti elöregedését a gépkocsikban. Bár az abroncsok a gyártásukkor felhasznált vegyületek mellékhatásaként elveszítik eredeti élénk fekete színüket, egyszersmint védőbevonatot is kapnak. A boltokban kapható szerek leoldják a gumikról ezt a védőréteget, megszüntetve az eredeti védelmet. Az autók belsejének műanyag felületeit inkább nedves ronggyal tisztítsuk, a gumiabroncsokat szappanos vízzel és kefével.

4. Automata sebességváltós autót tartsunk 3-as fokozatban városon belül, hogy megfelelő erőtartalékkal gazdálkodhassunk
Manapság már nincs erre szükség, hacsak nem szeretnénk pazarolni az üzemanyagot. Az automata váltók képesek alkalmazkodni a vezető céljaihoz; például a gázpedál lenyomásának sebességére alapozva. A szekvenciálisan is váltható automaták a hétköznapokban teljesen fölöslegesek.

Az X5-ös BMW váltója
BMW

5. Piros lámpánál tegyük üresbe az automatikus váltót, hogy takarékoskodjunk az üzemanyanyaggal.
A valóságban a megtakarítás minimális, hiszen az elektronika mindenről gondoskodik. A mítosz inkább abból a természetes szokásból ered, hogy szeretjük álló helyzetben a váltón pihentetni a kezünk. Ebben az esetben a legjobb, ha hagyományos váltóval felszerelt gépkocsit vásárolunk, de pihentetni akkor se pihentessük a váltón a kezünket, mert a terheléssel kárt teszünk a finom mechanikájában.

[[ Oldaltörés: További öt mítosz ]]




Lexus
Lexus

6. A luxusmárkák jelentik az autózás csúcsát.
A mozifilmek és a kereskedők is folyamatosan igyekeznek ezt elhitetni a kezdő vezetőkkel. A valóságban azonban leginkább a króm-, bőr- és diófabetétekért fizetünk többet, nem a jobb technológiáért. Bár a luxusmárkák jobban tartják az árukat, ezért jobb befektetésnek tűnhetnek, a magasabb szervizköltségeket is beleszámítva már elenyésző a pénzügyi előnyük is. Hosszú távon pedig - a ritkaságoktól eltekintve - a luxusautók ára is az eredeti töredékére zuhan.

7. A headset használata biztonságosabb, mint kézben tartott telefont használni.
Ahogy ételt vagy italt, úgy telefont a kezünkben tartani sem biztonságos vezetés közben. Ám a telefon elsősorban nem a kezünk lefoglalása miatt jelent kockázatot. A veszélyt a telefon kijelzője okozza, ami a hívott szám kiválasztásakor vagy sms-írás közben hosszú másodpercekre elvonhatja tekintetünket az útról. Vezetés közben lehetőleg ne telefonáljunk még kihangosítóval sem, anélkül pedig már a magyar rendőrök is szigorúan büntetnek.

8. A hátsó ülésen nem szükséges bekötnünk magunkat.
Sokan úgy gondolják, az előttük lévő ülés elég puha ahhoz, hogy csillapítsa egy ütközés energiáját, sőt, vannak, akik képesnek érzik magukat, hogy ilyen esetben megtartsák a testüket. Valójában egy ütközés során az utasok teste akár a tömegük többszörösével is nyomhatja a kitámasztásukat, így kézzel vagy lábbal lehetetlen ellentartani. Egy frontális ütközés során például olyan nagy lehet a lassulás, hogy az elszabadult papírlapok is pengeélességű késekké változnak, az ember teste pedig több tonnás erővel csapódik előre.

9. Ne zárjuk be az ajtókat, hogy egy esetleges baleset után a mentők könnyebben kiemelhessenek a kocsiból.
Akármennyire is logikusan hangzik, a tanács ellenkezője szerint járjunk el. Évente több tízezer ember hal bele abba, hogy a karambol során kirepül a járműből az ütközéstől kinyíló ajtón. Ugyanakkor a legtöbb autó központi zárrendszere a légzsák kinyílása után kis idővel magától kiold, pontosan az elsősegély megkönnyítése érdekében.

10. A maximális légzsákhatékonyság miatt állítsuk be testalkatunknak megfelelően az ülés és a kormány magasságát, valamint dőlésszögét.
Ebbe a tanácsba nem lehet belekötni, legfeljebb kifejteni érdemes. Ha túl messze vagyunk a légzsáktól, a biztonsági övtől nem tudunk nekicsapódni. Ha túl közel, a felfúvódó légzsák megütheti az arcunkat. A nem megfelelő irányban álló kormány pedig komoly fejsérülést okozhat. Ezért fontos, hogy minden vezető saját magának állítsa be az ülést és a kormányt.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!