Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"efe2eead-9156-4403-a508-10769e0c4e9d","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A kábel Egyiptomot és Európát fogja összekötni.","shortLead":"A kábel Egyiptomot és Európát fogja összekötni.","id":"20250410_Tengerre-magyar-A-4iG-optikai-kabelt-tesz-a-Foldkozi-tenger-ala","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efe2eead-9156-4403-a508-10769e0c4e9d.jpg","index":0,"item":"b4cd0f1d-fe27-4304-9840-9153cf1ca915","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250410_Tengerre-magyar-A-4iG-optikai-kabelt-tesz-a-Foldkozi-tenger-ala","timestamp":"2025. április. 10. 14:15","title":"Tengerre, magyar! – A 4iG optikai kábelt tesz a Földközi-tenger alá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c621708-327b-467a-b627-5ceabdd9d455","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A kifizetésről az április végi közgyűlésen döntenek.","shortLead":"A kifizetésről az április végi közgyűlésen döntenek.","id":"20250409_schmidt-maria-ungar-peter-bif-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c621708-327b-467a-b627-5ceabdd9d455.jpg","index":0,"item":"d8d2e0bb-65d9-475c-84ed-71cb99322a96","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250409_schmidt-maria-ungar-peter-bif-osztalek","timestamp":"2025. április. 09. 17:48","title":"Hatmilliárdos osztalékot fialhat a részvényeseknek a Schmidt Mária és Ungár Péter érdekeltségébe tartozó BIF Nyrt.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6008f93-9fd7-46a2-8c7e-9dceb61695fa","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Még senki sem tudja, hogy fellendülést vagy általános recessziót és inflációt hoz-e Trump vámpolitikája. A szabadkereskedelem mindenhatóságának eltörlése azt jelentené, hogy a fejlődés iránya nem a fair, fenntartható gazdaság. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Még senki sem tudja, hogy fellendülést vagy általános recessziót és inflációt hoz-e Trump vámpolitikája...","id":"20250410_hvg-Hamvay-Peter-Szabadulas-a-nagysagtol-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6008f93-9fd7-46a2-8c7e-9dceb61695fa.jpg","index":0,"item":"92d7076f-e774-45dc-9b72-8d04e6497a75","keywords":null,"link":"/360/20250410_hvg-Hamvay-Peter-Szabadulas-a-nagysagtol-Fulszoveg","timestamp":"2025. április. 10. 08:00","title":"Hamvay Péter: A nacionalista és erőből diktált önzés rendszere jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbe564b4-971f-4e97-8dd5-3ddc635ce4a9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter szerint „öles léptekkel haladnak az egymillió szavazat felé”.","shortLead":"Magyar Péter szerint „öles léptekkel haladnak az egymillió szavazat felé”.","id":"20250409_Vasarnapig-meghosszabbitja-a-Nemzet-Hangja-szavazas-hataridejet-a-Tisza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbe564b4-971f-4e97-8dd5-3ddc635ce4a9.jpg","index":0,"item":"b14723a6-c59a-4dfd-ba9c-d1bde6f3e5cf","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Vasarnapig-meghosszabbitja-a-Nemzet-Hangja-szavazas-hataridejet-a-Tisza","timestamp":"2025. április. 09. 12:34","title":"Vasárnapig meghosszabbítja a Nemzet Hangja szavazás határidejét a Tisza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d708df71-fbcc-48d2-b138-a2a10b0a3f9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Scott Bessent szerint sajnálatos, hogy a kínaiak nem akarnak tárgyalni.","shortLead":"Scott Bessent szerint sajnálatos, hogy a kínaiak nem akarnak tárgyalni.","id":"20250409_scott-bessent-kinai-megtorlo-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d708df71-fbcc-48d2-b138-a2a10b0a3f9c.jpg","index":0,"item":"741ae9cc-140b-4b75-9d8a-b8c4cffe2935","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_scott-bessent-kinai-megtorlo-vam","timestamp":"2025. április. 09. 15:33","title":"Amerikai pénzügyminiszter a kínai bosszúvámról: És akkor mi van?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Magyarországon kifejezetten nagy népszerűségnek örvend az állampapír befektetés. Mindez nem meglepő az előző évek bőséges reálhozamai mellett. A Bankmonitor szakértői megvizsgálják, hogy vajon megéri-e egy életen át a biztonságosnak tartott állampapírt megtakarítani?","shortLead":"Magyarországon kifejezetten nagy népszerűségnek örvend az állampapír befektetés. Mindez nem meglepő az előző évek...","id":"20250410_allampapir-nyugdij-megtakaritas-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"c56f3481-acfb-4998-a869-7def2b45fc1b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_allampapir-nyugdij-megtakaritas-bankmonitor","timestamp":"2025. április. 10. 05:13","title":"Megéri állampapírban takarékoskodni nyugdíjra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"525efaa6-c0b7-44a5-a999-82d9cd695c0f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szűrőberendezéseket szereltek a rendszerbe, az iskolában megint „megfelelő minőségű” az ivóvíz.","shortLead":"Szűrőberendezéseket szereltek a rendszerbe, az iskolában megint „megfelelő minőségű” az ivóvíz.","id":"20250409_vac-madach-imre-gimnazium-olomszennyezes-ivoviz-viztisztito-tankerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/525efaa6-c0b7-44a5-a999-82d9cd695c0f.jpg","index":0,"item":"3a671423-e41f-4ee1-9aa7-38c5eccbadf0","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_vac-madach-imre-gimnazium-olomszennyezes-ivoviz-viztisztito-tankerulet","timestamp":"2025. április. 09. 11:29","title":"Hat éve derült ki, hogy ólommal szennyezett a víz egy váci iskolában, mostanra sikerült megoldani a problémát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0544fe99-f363-489b-bab4-f57fab75db9d","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Fenyő János médiavállalkozó 1998 februári, kivégzésszerű meggyilkolása után 27 évvel hozott ítéletet a Fővárosi Ítélőtábla. Gyárfás Tamás felbujtóként hétéves börtönbüntetést kapott, később kell majd bevonulnia, a bíróságról most hazamehetett. ","shortLead":"Fenyő János médiavállalkozó 1998 februári, kivégzésszerű meggyilkolása után 27 évvel hozott ítéletet a Fővárosi...","id":"20250410_Fenyo-gyilkossag-gyarfas-portik-itelet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0544fe99-f363-489b-bab4-f57fab75db9d.jpg","index":0,"item":"c698f18a-6ae3-458b-9f94-5d2ecfdc9617","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_Fenyo-gyilkossag-gyarfas-portik-itelet-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 09:24","title":"Fenyő-gyilkosság: Gyárfás Tamás 7 év börtönt kapott, Portik Tamásnak marad az életfogytiglan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Eljött a fapados autók ideje – támadnak az indiaiak
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Az autó, ami ezt az életérzést inspirálta, nem egy német luxusautó...
Dacia
Az autó, ami ezt az életérzést inspirálta, nem egy német luxusautó, hanem egy helyben gyártott Logan. A francia Renault áprilisban lépett az indiai piacra az alacsony árú, feltörekvő piacokra tervezett globális autómárkájával, tízezer dolláros (1,8 millió forint) kezdőárral. Bár kevesen állítanák, hogy a Logan stílusos vagy izgalmas lenne, a Renault világszerte már jóval több mint félmilliót adott el belőle, mióta 2004-ben Romániában elsőként gyártani kezdték.
A beszédtéma manapság a globális autóiparban nem a nagyteljesítményű sportkocsik, vagy az üzemanyag-takarékos hibrid megoldások, hanem a fapados autók. Miközben jelenleg valószínűleg a Logan a legismertebb új szereplő a legalsó szegmensben, addig az autógyártók azon versenyeznek, hogy melyikük jelenik meg majd először olyan autóval, ami a Logan árának felével milliókat csábít majd életük első négykerekűjének megvásárlására az olyan fejlődő országokban, mint India, Kína, Oroszország vagy Brazília. Ahogy a nagy autógyártók otthoni piacai stagnálnak, egyre inkább foglalkoztatják őket a feltörekvő piacok és a fapados autók.
A régi autógyártóknak sürgősen pozíciót kell szerezniük ebben a szegmensben, ha nem akarnak lemaradni az olyan helyi vállalkozóktól, mint például az indiai Tata Motors vagy a kínai Chery Automobile. „Minden gyártónak lesz valami megoldása” – állítja Mohit Arora, a JD Power Indiáért felelős igazgatója. „Az egész elgondolás nagyon izgalmas, és mindenki szeretne belőle egy szeletet.”
Ahogy a fapados légitársaságok megváltoztatták a légiközlekedést, úgy forradalmasítja majd az autópiacot az az ígéret, hogy az olcsó autók milliókat késztetnek majd első autójuk megvásárlására. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyártóknak minden szegmensben nagyobb értéket kell majd kínálniuk ugyanazért az összegért.
A trend egyben azt a folyamatot is felgyorsítja, hogy a gyártókapacitások a gazdag országokból az alacsony költségű fejlődő országokba települjenek; például Indiába. Egy újkeletű tanulmány szerint 2012-ben 18 millió autót fognak tízezer dolláros ár alatt értékesíteni, ami kereken 4 millióval haladja meg a mai számokat.
A gyártók azt remélik, hogy az olcsó autókkal elcsábított első autótulajdonosok később már drágább típusukat választanak majd. A Renault például hagyományos árazású típusainak előretörését jelzi azokban az országokban, ahol Logant értékesít. Az olcsó autók győznek a takarékos európai vásárlók körében is, akik az összes Logan egyötödét vásárolják meg.
A japán autópiac tavaly kétmillió darab kompakt kisutót nyelt el, melyeket még a háború utáni puritán években kezdtek fejleszteni, és a mai napig igen jól fogynak, hála néhány azóta is fennmaradt adókedvezménynek. „Úgy hisszük, hogy hatalmas potenciál van az olcsó autókban” – nyilatkozta Sarwant Singh a Frost & Sullivantől.
[[ Oldaltörés: Ugrásra készen az indiaiak ]]
Egy koncepció az olcsó autóra
Tata
Carlos Ghosn, a Renault-Nissan ügyvezetője szerint előkészítés alatt áll egy mindössze 3000 dolláros autó gyártása az indiai piacra. Ugyanakkor a Tata is bejelentette, hogy jövőre gyártani kezd egy új kompakt modellt, melynek ára alig 100 ezer rúpia, vagyis 2500 dollár lesz. Hosszú idők óta ez lesz a legolcsóbb személyautó a világon. Mindezt úgy, hogy nemrég kiderült: az egyetlen komoly vevő a Jaguar márkára szintén az indiai Tata.
A „százezres autó” Indiában olyan legendás fejlesztési cél, mint a számítógépgyártásban a 100 dolláros notebook. A Tata természetesen titokban tartja a maga változatának a részleteit, ám annyi már bizonyosnak tűnik, hogy egy négyajtós kompakt autó lesz 600 köbcentis motorral. Míg a versenytársak kétségeiket fejezték ki a várható minőséggel kapcsolatban, a Tata vezérigazgatója szerint jól fog kinézni az autó. „Olyan embereket céloz majd meg, akik jelenleg kétkerekű járművön szállítják a családjukat” – mondta. A Tata kezdetben negyedmilliós gyártási kapacitást alakít ki, s a jövő év második felében kezdődik a termelés.
Az új gépkocsi használója az autóipar szent grálja. Kínában – amely az USA után a világ második legnagyobb gépjárműpiaca – ma tíz vásárlóból nyolc élete első autóját vásárolja meg. Ez a körülmény táplálja a helyi és a nagy globális gyártók közötti öldöklő harcot a piaci pozíciókért és az új modellek bemutatásáért. A verseny és a tét méreteit jelzi, hogy míg az árak az egész világon emelkednek, egyedül Kínában csökkennek.
Mindazonáltal ezek a feltörekvő piacok még mindig igen kicsik. Az indiai autópiac a maga 1,3 millió eladott darabjával kisebb a spanyol piacnál is, az európainak pedig alig tizede. Ugyanakkor az is igaz, hogy míg a spanyol piac évente két százalékkal gyarapszik, az indiai egy évtizeden belül duplázhat is. A szubkontinens 1,2 milliárd lakosa a növekvő jólét és a fapados autók elterjedésével párhuzamosan hatalmas növekedést produkálhat a következő években.
Az oroszok tavaly körülbelül kétmillió új autót vásároltak, de hála az olajárak hajtotta gazdasági növekedésnek és a rendkívül alacsony bázisnak (jelenleg 17,6 százalék a gépkocsi-penetráció, szemben a fejlett országok néha 100 százalékot is megközelítő számaival), az orosz piac évi húsz százalék gyarapodással az egyik leggyorsabban növekvő a világon. Egy autóipari szakértő úgy jellemezte az országot, hogy „Hollandia, sok olajjal”.
A gyártók optimizmusával ellentétben néhány szakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy új autók milliói milyen mértékben rombolják majd a környezetet és az emberek életminőségét. Mindez bárki számára egyértelművé válik, mihelyst ellátogat az olyan metropoliszok bármelyikébe, mint például São Paulo, Új Delhi vagy Sanghaj, melyekben a dugó, a zaj és a szmog még éjszaka is alig csillapodik. India egyedül évente 2-2,5 ezer kilométer új utat épít. Kínában pedig egy új út átadása csak addig oldja meg a zsúfoltságot, míg az ezen felbuzdult új autóhasználók miatt újra nem állandósul a csúcsforgalom.
Kormányzati intézkedések nélkül valószínűtlen, hogy az ehhez hasonló figyelmeztetések lelassítják a világ autómotorizálását, vagy éppen a fapados autók gyártását. A Toyota például, a világ vezető gyártója, arra kérte a mérnökeit, hogy tervezzenek egy minden felesleges sallang nélküli járművet, ami a vállalat szóvivője szerint „alapvetően más szemléletet hoz majd az olcsó autók piacára”. A Volkswagen – az eredeti népautó egykori gyártója – a brazil piacon gyártott tízezer eurós Fox alapjaira tervezne egy minden eddiginél olcsóbb modellt, míg a Skodával az orosz és az indiai piacot hódítaná meg.
[[ Oldaltörés: Amerikát is érdekli ]]
Chery QQ
Chery
Az amerikai gyártók közül a GM is nekiállt a maga fapados autójának, melynek bevételeiből reméli kompenzálni a hazai piacon elszenvedett részesedéscsökkenését. Az olcsó Chevroletek gyártása természetesen a cég dél-koreai gyárában, az egykori Daewoo sorain kezdődik majd. Eközben a Chrysler kompakt kisautók gyártására szóló együttműködési szerződést írt alá a kínai Chery-vel; a Ford pedig a Ka és a Fiesta új modelljein dolgozik. „Mindenki a négyezer dollár alatti szegmensről beszél, mert a következő években ez lesz a legdinamikusabb” – mondta Giovanni de Filippis, a Fiat India ügyvezetője.
A Renault és más visszaszoruló európai gyártók számára a túlélést jelentheti a tengerentúli piacok megnyerése. A cég tavaly 8,8 százalékkal kevesebb autót adott el az EU-ban, mint előtte; viszont a Nissannal közösen 22,5 százalékkal növekedtek Kínában, 33,6 százalékot Kolumbiában és 96,9 százalékot Oroszországban. A legtöbbet természetesen a Loganból adták el. A Renault szeret erről beszélni, hiszen a többi márkája folyamatosan veszít részesedéséből. Bár a Logant jóval kisebb haszonnal árulják, mint a drágább modelleket, a kedvezőtlen gazdasági klíma előtérbe helyezi. A Renault nem tehet mást, mint felpumpálja a volument, hogy megfelelően gazdaságos lehessen a működése. A Logan gyártása Romániában, Marokkóban, Kolumbiában, Indiában, Brazíliában és Iránban folyik, de tervezik újabb létesítmények megnyitását is.
Hosszabb távon azonban a legalsó szegmenseket nem a Renault, a Toyota vagy a Ford fogja uralni, hanem az olyan helyi gyártók, mint a Tata. Nem minden autójuk lesz kicsi és olcsó kinézetű, de mindenképp kihasználják a piacismeretüket és az olcsó helyi mérnökök és tervezők kínálta előnyöket. A Maruti – legnagyobb tulajdonosa a Suzuki – amely Japánban a legjelentősebb kisautógyártó – az egész indiai alsó szegmenset uralja, és arra készül, hogy a jövőben Suzuki márkanéven külföldre is szállít majd. Az M&M, a Renault indiai partnere 120 millió dollárból megtervezett és piacra dobott egy sport szabadidő autót, a Scorpio-t. Ugyanennek a költsége például az USA-ban legalább az ötszöröse lett volna.
A Tatánál mindeközben most is gőzerővel dolgoznak a „százezres autón”. A cégnél már befejezték a tervezőmunkát, és állítólag alig több mint egy éven belül megkezdődhet a gyártás.
A miniszterelnök dicsérte a kormány intézkedéseit, megígérte, hogy jön a „vámbéke” és letörik az inflációt is. Orbán Viktor ismét kikelt Ukrajna EU-tagsága ellen és szidta Brüsszelt valamint a Tisza Pártot.