Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"298dcb4e-45f4-4ac0-ad81-007404cdb9d5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Melyik volt a kedvenc dala, előadója? Hány percet töltött zenehallgatással? Ott van valamelyik előadó leghűségesebb hallgatói között? Ezekre, és még sok másra is választ ad az Apple Music éves összefoglalója.","shortLead":"Melyik volt a kedvenc dala, előadója? Hány percet töltött zenehallgatással? Ott van valamelyik előadó leghűségesebb...","id":"20241204_apple-music-replay-2024-eves-osszefoglalo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/298dcb4e-45f4-4ac0-ad81-007404cdb9d5.jpg","index":0,"item":"bb93d1a3-a30b-4d0f-8ec7-c446c013ee71","keywords":null,"link":"/tudomany/20241204_apple-music-replay-2024-eves-osszefoglalo","timestamp":"2024. december. 04. 09:03","title":"Milyen zenéket hallgatott 2024-ben? Befutott az Apple Music összefoglalója, itt megnézheti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be366cd-9725-4177-8d59-59b4fadbc811","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Az autógyártás és az akkuipar rosszul teljesített, a bajokat pedig csak tetézte, hogy megérkezett nyáron az aszály is – mutatta be a KSH, miből állt össze a minden várakozásnál rosszabb július–szeptemberi GDP-adatunk.","shortLead":"Az autógyártás és az akkuipar rosszul teljesített, a bajokat pedig csak tetézte, hogy megérkezett nyáron az aszály is –...","id":"20241203_gdp-recesszio-visszaeses-valsag-ksh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be366cd-9725-4177-8d59-59b4fadbc811.jpg","index":0,"item":"2342f025-4c68-4af8-aaaa-3826b78c25fb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241203_gdp-recesszio-visszaeses-valsag-ksh","timestamp":"2024. december. 03. 08:39","title":"Gyenge autó- és akkugyárak, nagy aszály – így zuhant technikai recesszióba a magyar gazdaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a38ad0d-c3e2-4c03-9f28-14eb5ca0e614","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Szalai Szabolcs korábban a kormányközeli Transzparens Újságírás Alapítvány stratégiai igazgatója is volt.","shortLead":"Szalai Szabolcs korábban a kormányközeli Transzparens Újságírás Alapítvány stratégiai igazgatója is volt.","id":"20241203_szalai-szabolcs-hirado-hu-uj-foszerekeszto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a38ad0d-c3e2-4c03-9f28-14eb5ca0e614.jpg","index":0,"item":"ff4063f0-2ca7-4a70-a9f4-c9ffe85bef98","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_szalai-szabolcs-hirado-hu-uj-foszerekeszto","timestamp":"2024. december. 03. 05:30","title":"Az Indextől érkezett a hirado.hu új főszerkesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7cfc002a-bd1e-4c92-a3f8-e1291652237f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A DK képviselője 900 ezer forintos pénzbüntetést kapott, a parlament pedig el fogja venni a mandátumát. Időközi választás fog jönni.","shortLead":"A DK képviselője 900 ezer forintos pénzbüntetést kapott, a parlament pedig el fogja venni a mandátumát. Időközi...","id":"20241203_varju-laszlo-itelet-MTVA-szekhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7cfc002a-bd1e-4c92-a3f8-e1291652237f.jpg","index":0,"item":"a28b576c-9be6-43b7-92af-c08587cea75b","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_varju-laszlo-itelet-MTVA-szekhaz","timestamp":"2024. december. 03. 11:13","title":"Jogerősen elítélték Varju Lászlót az MTVA-székházban történtek miatt, időközi választás jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33016038-85e3-4121-b97c-772196d1919c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyar Péterhez hasonló, veszélyes ellenfele rég nem volt Orbán Viktornak, a Fidesz dühödt támadásai leperegnek róla, írja a bécsi Der Standardban Paul Lendvai, aki 1956-os emigrációja óta a közép-európai térséggel foglalkozik.","shortLead":"Magyar Péterhez hasonló, veszélyes ellenfele rég nem volt Orbán Viktornak, a Fidesz dühödt támadásai leperegnek róla...","id":"20241203_Lendvai-Pal-Orban-Viktor-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33016038-85e3-4121-b97c-772196d1919c.jpg","index":0,"item":"e97fb390-4954-4995-9555-15276617362d","keywords":null,"link":"/360/20241203_Lendvai-Pal-Orban-Viktor-Magyar-Peter","timestamp":"2024. december. 03. 07:30","title":"Paul Lendvai: Magyarország fordulat előtt áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d499719-5e8e-4829-be99-fac3bb4cc428","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Szerencse (legalábbis tűzszünet az ukrajnai fronton – amit az orosz külügyminiszter kizárt) kellene ahhoz, hogy teljesüljön a hároméves bérmegállapodás alapjául szolgáló gazdasági pálya.","shortLead":"Szerencse (legalábbis tűzszünet az ukrajnai fronton – amit az orosz külügyminiszter kizárt) kellene ahhoz...","id":"20241203_Perlusz-Laszlo-focis-mondassal-foglalta-ossze-az-eroltetett-tempoju-minimalber-emelest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d499719-5e8e-4829-be99-fac3bb4cc428.jpg","index":0,"item":"7b4c2a1c-3fce-43dd-8b45-62b28983180b","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_Perlusz-Laszlo-focis-mondassal-foglalta-ossze-az-eroltetett-tempoju-minimalber-emelest","timestamp":"2024. december. 03. 08:23","title":"Perlusz László focis mondással foglalta össze az erőltetett tempójú minimálbér-emelést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b88d9a4-fc02-44dc-a6b4-5c54bb7239a3","c_author":"Crystal Group","category":"brandchannel","description":"A nyár közepétől legalább 250 ezer euró értékű befektetéssel tíz évre szóló magyarországi tartózkodási engedélyt kaphatnak harmadik országbeli állampolgárok. Nemcsak a fő kérelmezők, hanem a családtagjaik is. Az ő úgynevezett aranyvízumuknak számos előnye van, ezeket vesszük most sorra.","shortLead":"A nyár közepétől legalább 250 ezer euró értékű befektetéssel tíz évre szóló magyarországi tartózkodási engedélyt...","id":"20241204_crystal-worldwide-aranyvizum-magyarorszag-befektetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b88d9a4-fc02-44dc-a6b4-5c54bb7239a3.jpg","index":0,"item":"56838de9-3148-491b-af1c-c9a1814354ed","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241204_crystal-worldwide-aranyvizum-magyarorszag-befektetes","timestamp":"2024. december. 04. 11:30","title":"Mire jó az aranyvízum és miért versenyképes ebben Magyarország?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Crystal Worldwide Group","c_partnerlogo":"69277d6e-5ab7-4502-a807-c6177aed924b","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7dea0120-157b-4cf7-9144-cebb14582c11","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Régóta feszültség forrása Athén és London között az eredetileg a Parthenónt díszítő szobrok és domborművek, az úgynevezett Elgin-márványok státusa.","shortLead":"Régóta feszültség forrása Athén és London között az eredetileg a Parthenónt díszítő szobrok és domborművek...","id":"20241204_british-museum-athen-elgin-marvanyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dea0120-157b-4cf7-9144-cebb14582c11.jpg","index":0,"item":"35abf8f1-9c78-47e7-b323-a1840deec9a0","keywords":null,"link":"/kultura/20241204_british-museum-athen-elgin-marvanyok","timestamp":"2024. december. 04. 13:47","title":"Megállapodhatnak végre a Parthenón-szobrok sorsáról a britek és a görögök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Eljött a fapados autók ideje – támadnak az indiaiak
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Az autó, ami ezt az életérzést inspirálta, nem egy német luxusautó...
Dacia
Az autó, ami ezt az életérzést inspirálta, nem egy német luxusautó, hanem egy helyben gyártott Logan. A francia Renault áprilisban lépett az indiai piacra az alacsony árú, feltörekvő piacokra tervezett globális autómárkájával, tízezer dolláros (1,8 millió forint) kezdőárral. Bár kevesen állítanák, hogy a Logan stílusos vagy izgalmas lenne, a Renault világszerte már jóval több mint félmilliót adott el belőle, mióta 2004-ben Romániában elsőként gyártani kezdték.
A beszédtéma manapság a globális autóiparban nem a nagyteljesítményű sportkocsik, vagy az üzemanyag-takarékos hibrid megoldások, hanem a fapados autók. Miközben jelenleg valószínűleg a Logan a legismertebb új szereplő a legalsó szegmensben, addig az autógyártók azon versenyeznek, hogy melyikük jelenik meg majd először olyan autóval, ami a Logan árának felével milliókat csábít majd életük első négykerekűjének megvásárlására az olyan fejlődő országokban, mint India, Kína, Oroszország vagy Brazília. Ahogy a nagy autógyártók otthoni piacai stagnálnak, egyre inkább foglalkoztatják őket a feltörekvő piacok és a fapados autók.
A régi autógyártóknak sürgősen pozíciót kell szerezniük ebben a szegmensben, ha nem akarnak lemaradni az olyan helyi vállalkozóktól, mint például az indiai Tata Motors vagy a kínai Chery Automobile. „Minden gyártónak lesz valami megoldása” – állítja Mohit Arora, a JD Power Indiáért felelős igazgatója. „Az egész elgondolás nagyon izgalmas, és mindenki szeretne belőle egy szeletet.”
Ahogy a fapados légitársaságok megváltoztatták a légiközlekedést, úgy forradalmasítja majd az autópiacot az az ígéret, hogy az olcsó autók milliókat késztetnek majd első autójuk megvásárlására. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyártóknak minden szegmensben nagyobb értéket kell majd kínálniuk ugyanazért az összegért.
A trend egyben azt a folyamatot is felgyorsítja, hogy a gyártókapacitások a gazdag országokból az alacsony költségű fejlődő országokba települjenek; például Indiába. Egy újkeletű tanulmány szerint 2012-ben 18 millió autót fognak tízezer dolláros ár alatt értékesíteni, ami kereken 4 millióval haladja meg a mai számokat.
A gyártók azt remélik, hogy az olcsó autókkal elcsábított első autótulajdonosok később már drágább típusukat választanak majd. A Renault például hagyományos árazású típusainak előretörését jelzi azokban az országokban, ahol Logant értékesít. Az olcsó autók győznek a takarékos európai vásárlók körében is, akik az összes Logan egyötödét vásárolják meg.
A japán autópiac tavaly kétmillió darab kompakt kisutót nyelt el, melyeket még a háború utáni puritán években kezdtek fejleszteni, és a mai napig igen jól fogynak, hála néhány azóta is fennmaradt adókedvezménynek. „Úgy hisszük, hogy hatalmas potenciál van az olcsó autókban” – nyilatkozta Sarwant Singh a Frost & Sullivantől.
[[ Oldaltörés: Ugrásra készen az indiaiak ]]
Egy koncepció az olcsó autóra
Tata
Carlos Ghosn, a Renault-Nissan ügyvezetője szerint előkészítés alatt áll egy mindössze 3000 dolláros autó gyártása az indiai piacra. Ugyanakkor a Tata is bejelentette, hogy jövőre gyártani kezd egy új kompakt modellt, melynek ára alig 100 ezer rúpia, vagyis 2500 dollár lesz. Hosszú idők óta ez lesz a legolcsóbb személyautó a világon. Mindezt úgy, hogy nemrég kiderült: az egyetlen komoly vevő a Jaguar márkára szintén az indiai Tata.
A „százezres autó” Indiában olyan legendás fejlesztési cél, mint a számítógépgyártásban a 100 dolláros notebook. A Tata természetesen titokban tartja a maga változatának a részleteit, ám annyi már bizonyosnak tűnik, hogy egy négyajtós kompakt autó lesz 600 köbcentis motorral. Míg a versenytársak kétségeiket fejezték ki a várható minőséggel kapcsolatban, a Tata vezérigazgatója szerint jól fog kinézni az autó. „Olyan embereket céloz majd meg, akik jelenleg kétkerekű járművön szállítják a családjukat” – mondta. A Tata kezdetben negyedmilliós gyártási kapacitást alakít ki, s a jövő év második felében kezdődik a termelés.
Az új gépkocsi használója az autóipar szent grálja. Kínában – amely az USA után a világ második legnagyobb gépjárműpiaca – ma tíz vásárlóból nyolc élete első autóját vásárolja meg. Ez a körülmény táplálja a helyi és a nagy globális gyártók közötti öldöklő harcot a piaci pozíciókért és az új modellek bemutatásáért. A verseny és a tét méreteit jelzi, hogy míg az árak az egész világon emelkednek, egyedül Kínában csökkennek.
Mindazonáltal ezek a feltörekvő piacok még mindig igen kicsik. Az indiai autópiac a maga 1,3 millió eladott darabjával kisebb a spanyol piacnál is, az európainak pedig alig tizede. Ugyanakkor az is igaz, hogy míg a spanyol piac évente két százalékkal gyarapszik, az indiai egy évtizeden belül duplázhat is. A szubkontinens 1,2 milliárd lakosa a növekvő jólét és a fapados autók elterjedésével párhuzamosan hatalmas növekedést produkálhat a következő években.
Az oroszok tavaly körülbelül kétmillió új autót vásároltak, de hála az olajárak hajtotta gazdasági növekedésnek és a rendkívül alacsony bázisnak (jelenleg 17,6 százalék a gépkocsi-penetráció, szemben a fejlett országok néha 100 százalékot is megközelítő számaival), az orosz piac évi húsz százalék gyarapodással az egyik leggyorsabban növekvő a világon. Egy autóipari szakértő úgy jellemezte az országot, hogy „Hollandia, sok olajjal”.
A gyártók optimizmusával ellentétben néhány szakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy új autók milliói milyen mértékben rombolják majd a környezetet és az emberek életminőségét. Mindez bárki számára egyértelművé válik, mihelyst ellátogat az olyan metropoliszok bármelyikébe, mint például São Paulo, Új Delhi vagy Sanghaj, melyekben a dugó, a zaj és a szmog még éjszaka is alig csillapodik. India egyedül évente 2-2,5 ezer kilométer új utat épít. Kínában pedig egy új út átadása csak addig oldja meg a zsúfoltságot, míg az ezen felbuzdult új autóhasználók miatt újra nem állandósul a csúcsforgalom.
Kormányzati intézkedések nélkül valószínűtlen, hogy az ehhez hasonló figyelmeztetések lelassítják a világ autómotorizálását, vagy éppen a fapados autók gyártását. A Toyota például, a világ vezető gyártója, arra kérte a mérnökeit, hogy tervezzenek egy minden felesleges sallang nélküli járművet, ami a vállalat szóvivője szerint „alapvetően más szemléletet hoz majd az olcsó autók piacára”. A Volkswagen – az eredeti népautó egykori gyártója – a brazil piacon gyártott tízezer eurós Fox alapjaira tervezne egy minden eddiginél olcsóbb modellt, míg a Skodával az orosz és az indiai piacot hódítaná meg.
[[ Oldaltörés: Amerikát is érdekli ]]
Chery QQ
Chery
Az amerikai gyártók közül a GM is nekiállt a maga fapados autójának, melynek bevételeiből reméli kompenzálni a hazai piacon elszenvedett részesedéscsökkenését. Az olcsó Chevroletek gyártása természetesen a cég dél-koreai gyárában, az egykori Daewoo sorain kezdődik majd. Eközben a Chrysler kompakt kisautók gyártására szóló együttműködési szerződést írt alá a kínai Chery-vel; a Ford pedig a Ka és a Fiesta új modelljein dolgozik. „Mindenki a négyezer dollár alatti szegmensről beszél, mert a következő években ez lesz a legdinamikusabb” – mondta Giovanni de Filippis, a Fiat India ügyvezetője.
A Renault és más visszaszoruló európai gyártók számára a túlélést jelentheti a tengerentúli piacok megnyerése. A cég tavaly 8,8 százalékkal kevesebb autót adott el az EU-ban, mint előtte; viszont a Nissannal közösen 22,5 százalékkal növekedtek Kínában, 33,6 százalékot Kolumbiában és 96,9 százalékot Oroszországban. A legtöbbet természetesen a Loganból adták el. A Renault szeret erről beszélni, hiszen a többi márkája folyamatosan veszít részesedéséből. Bár a Logant jóval kisebb haszonnal árulják, mint a drágább modelleket, a kedvezőtlen gazdasági klíma előtérbe helyezi. A Renault nem tehet mást, mint felpumpálja a volument, hogy megfelelően gazdaságos lehessen a működése. A Logan gyártása Romániában, Marokkóban, Kolumbiában, Indiában, Brazíliában és Iránban folyik, de tervezik újabb létesítmények megnyitását is.
Hosszabb távon azonban a legalsó szegmenseket nem a Renault, a Toyota vagy a Ford fogja uralni, hanem az olyan helyi gyártók, mint a Tata. Nem minden autójuk lesz kicsi és olcsó kinézetű, de mindenképp kihasználják a piacismeretüket és az olcsó helyi mérnökök és tervezők kínálta előnyöket. A Maruti – legnagyobb tulajdonosa a Suzuki – amely Japánban a legjelentősebb kisautógyártó – az egész indiai alsó szegmenset uralja, és arra készül, hogy a jövőben Suzuki márkanéven külföldre is szállít majd. Az M&M, a Renault indiai partnere 120 millió dollárból megtervezett és piacra dobott egy sport szabadidő autót, a Scorpio-t. Ugyanennek a költsége például az USA-ban legalább az ötszöröse lett volna.
A Tatánál mindeközben most is gőzerővel dolgoznak a „százezres autón”. A cégnél már befejezték a tervezőmunkát, és állítólag alig több mint egy éven belül megkezdődhet a gyártás.