szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság tervei szerint, hamarosan elképzelhetetlen lesz az ilyen...

Az Európai Bizottság tervei szerint, hamarosan elképzelhetetlen lesz az ilyen szituáció. A politikusok ugyanis olyan törvényt szeretnének elfogadtatni, mely kötelezővé tenné az autógyáraknak, hogy az új járművekbe elektromos segélyhívót szereljenek. Ez a szerkezet minden balesetnél automatikusan értesítené a mentőket, amellyel sok időt lehetne megspórolni. A felmérések szerint a gyors segítséggel akár 2500-al több embert meg lehetne menteni Európában évente. 

A számítások szerint a készüléknek köszönhetően a baleset nagy részénél időben megkezdhetik a mentést, a kezelést, és akár 45 ezer sérültnél is elkerülhetik , hogy állapotuk kritikussá, súlyossá váljon. Ezzel pedig akár 26 milliárddal lehet csökkenteni a költségeket – mondták a szakemberek. Sőt, a balesetek által keletkezett dugók nagy részét is meg lehetne szüntetni. – hiszen, amikor a szerkezet leadja a riasztást, azonnal lehetne értesíteni a közlekedési hatóságokat is. Az első vizsgálatok szerint ezzel a módszerrel lakott területen kívül 50, míg lakott területen negyven százalékkal hamarabb a helyszínre tudnak érkezni a mentőegységek. 

Technikailag nem nagyon bonyolult a jelzőkészülék kifejlesztése – mondták a kutatók. Mindössze egy GPS-szenzort, vagy egy helyzetmeghatározó rendszert, illetve egy mobiltelefon chipet kell beépíteni az autóba. A vészjeleket pedig csak akkor küldi el az autó, ha egy karambol következtében kinyílik a légzsák, illetve a biztonsági öv megrándul. Amennyiben a járművezető csupán szemtanúja a balesetnek, akkor kézzel is aktíválhatja a készüléket, mégpedig úgy, ha megnyomja az SOS-gombot. Az elektronika ilyenkor egy sms-t, vagy valami más jelet küld a mentőközpontba, mely pontosan meghatározza az autó helyzetét, miközben az autóban felszerelt mikrofon is bekapcsolódik, így az eszméletüknél lévő utasoktól  a mentősök fontos információkat tudhatnak meg a sérülésről, a körülményekről, illetve meg is nyugtathatják a bajba jutottakat. 

Az ADAC már tesztelte a rendszert és az eredmények igen jónak mondhatók. Az esetek 94 százalékában 35 másodpercen belül megérkeztek az adatok a mentőközpontba. 83 százalékban a baleset harminc méteres körzetét tudták meghatározni, további 15 százalékban pedig kevesebb volt a távolság, mint 100 méter. A sérülteket így gyorsabban, hatékonyabban és jobban el tudják látni az orvosok. Ilyen esetekben néhány perc is számít.. A szerkezet egyébként nem számít újdonságnak, az USA-ban például már tíz éve kifejlesztették ezt a megoldást. Néhány BMW, Fiat, Peugeot és Citroen modellben már beépítették a belső tükör mellé az úgynevezett SOS gombot.
A technológia pontos árát egyelőre nem tudták még meghatározni. – egyértelmű, hogy maga a hívás, mint minden segélyhívás ingyenes lenne – mondta az egyik feltaláló. De, hogy a szerkezet beépítése mennyibe kerül, egyelőre még nem tudni.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!