szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A műszaki vívmányok túlburjánzásának egyik legfontosabb színtere az autó. A fejlődésnek most csak a jó szelét érezzük, a romboló vihar csak félelmeinkben él. Egyelőre.

A Simpson család alkotójának 1999 és 2003 között sugárzott animációs sitcomjában Bender, az antifőhős robot megfertőződik egy autósvírussal, ami pontosan olyan szörnyeteget csinál belőle, amilyet 1977-ben thrillerjében Elliot Silverstein álmodott a vászonra James Brolin főszereplésével. A rettegés autójában (The Car) a fekete fantom szedán (Lincoln Continental Mark III) sofőr nélkül közlekedik, és embereket gyilkol. Eddig a fikció. Az autók meghibásodásának leggyakoribb oka elektronikai eredetű. Napról napra kisebb, okosabb és befolyásolhatóbb szerkentyűk kerülnek az autóba, lassan a gondolatainkat is kitalálják. A beszédfelismerés, a hanggal navigálás, az éjjel látás, a szórakoztatás és az online technikai segítségnyújtás ma már nem számít újdonságnak. A vírus az autóban azonban igen.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

Az IBM 2005-ben már figyelmeztette a CIA-t egy tanulmányban, a hekkerek és terroristák egyik lehetséges célpontja a nagy tömegek által használt automobil. Nem véletlenül. Ma már egy falusi műhelyben is elvégezhető a csiptuning, azaz az autó teljesítményét 5-30 százalékkal lehet növelni csupán azzal, hogy egy szoftver segítségével, egy laptopról megváltoztatják a fedélzeti számítógép gyújtási, benzinkeverési stb. paramétereit.

Az internetkapcsolat és e-mail-fogadás az autóban már nem jelent komoly kihívást. Ezekhez drótnélküli kapcsolat, hálózat szükséges, amit ha nem védenek megfelelően, bárki könynyen feltörhet. Ha nem is rossz szándékú emberek, de a gépek között terjedő vírusok igen. Az autógyártók tudatában vannak ennek, tűzfalakon és biztonságos kommunikációs rendszereken dolgoznak. A végső védelem még messze van, a konkurenciaharc azonban nem vár.

[[ Oldaltörés: Cáfolták a legendát (Oldaltörés) ]]



© sxc.hu
A gépek ember fölötti uralma nem csupán a Terminátor szerzőit vagy a sci-fi regények íróit ihlették. A New York Timesban két éve megjelent utópisztikus történet 2010-ben játszódik, amikor a 405-ös úton, Los Angeles közelében 20 ember meghal, 113 súlyosan megsérül egy tömegkarambolban, amit feltehetően kiberterroristák által küldött számítógépes vírus okozott.

A technika annyira elburjánzott, az elvárások annyira gyorsan nőnek, hogy nincs idő a megfelelő védelemre. Egy átlagos új autóban, az IBM szakemberei szerint, több mint 20 önálló processzor dolgozik, összesen több mint hatvan megabájtnyi szoftveres kóddal. Nem az a kérdés, hogy feltörhető-e a rendszer, hanem az, hogy mikor fogják feltörni.

A hírek terjedésével a cáfolatok is rendre megszülettek. Először a Kaspersky Labor vizsgálódott, miután felhasználók keresték meg azzal, hogy a Lexus LX 470, az LS 430 és a Toyota Landcruiser 100 fedélzeti rendszerei állítólag megfertőződtek a Cabir és Skulls mobiltelefonos vírusokkal. Ezek a Symbian rendszereket (mobilok és PDA-k operációs nyelve) fertőzik meg, és Bluetooth-kapcsolaton át terjednek. Az alapos vizsgálat során nem találtak fertőzött fájlokat a panaszosok autójában.

A Lexus felkérte a finn F-Secure-t, hogy tisztázza: az autóit nem támadhatja meg mobilvírus, annál is inkább, mert a Toyota által gyártott személygépkocsik fedélzeti számítógépei nem Symbian operációs rendszert futtatnak. A 2005. februári polémia felcsigázta az F-Secure szakembereit, akik egy föld alatti létesítményben tesztelték egy Toyota Prius fedélzeti rendszereit. A Cabir próbálkozásait a gépkocsi rendszere egyszerűen figyelmen kívül hagyta. Az autó ellenállt a vírustámadásoknak. A szakemberek és a közvélemény megnyugodott, a legendát cáfolták.

[[ Oldaltörés: Rés a pajzson (Oldaltörés) ]]



© Nissan
Két évre a megnyugtató F-Secure-vizsgálat után azonban újra rés támadt a bevehetetlennek vélt biztonsági rendszereken. Az autók elektronikai rendszere tovább bővült, Bluetoothos kommunikációs és navigációs rendszer már 3-5 milliós autókba is rendelhető, arról nem is beszélve, hogy Trabantokban és Corvettekben egyaránt látni autós térképekkel feltöltött PDA-kat és GPS-eket. Sőt már mobilon is elérhető ez a szolgáltatás. Sokként hatott a hír, hogy a holland piacvezető navigációs PDA- és szoftvergyártó csúcskategóriás TomTom Go 910-es készülékének rendszerében rendre felbukkant két trójai, amelyek windowsos környezetben rombolnak. A vírusok létét a gyártó is elismerte, miután az F-Secure szakemberei megállapították: az autókra és a készülékre egyaránt ártalmatlan win32.Perlova.A és TR/Drop.Small.qp nevű férgeket találtak. Ez a két kártevő sem az autót, sem a navigációs készüléket nem teszi tönkre, ám a vírus a mobil eszközről vagy az autóra csatlakoztatva a számítógépre kerülhet, ahol már komoly kárt okozhat.

A GPS adatait felhasználva lokalizálni lehet a kiszemelt autót, fel lehet törni a riasztóját és a védelmi hálóját, a navigációs rendszer befolyásolásával pedig egy lopás vagy rablás előkészítéseként tőrbe is lehet csalni (félrevezetni) a gyanútlan autóst. A brit hatóságok nemrég elismerték, hogy David Beckham futballsztár mindkét BMW terepjáróját egy laptop segítségével lopták el 2006-ban. Ebből a példából is látszik, hogy a PC-vírusoknál komolyabb károkat tudnak okozni az autó védelmi rendszerébe betolakodó férgek.

Az F-Secure védelmi specialistája, Patrik Runald keserűen nyilatkozta a minap egy brit lapban, hogy addig beszéltek az autós vírusokról, hogy valóság lett belőlük. A gyártóknak fel kell készülniük a Forma-1-ben már bevált vírusvédelmi rendszerek alkalmazására a hétköznapi autókban is. Ez azonban komoly többletterhet ró az autógyártókra, amit velünk, vásárlókkal fizettetnek majd meg.

BIRÓ CSONGOR

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Mennyiért lehet terepjárónk?

Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.

automenedzser.hu Autó

Míg ön alszik

Az 1940-ben megálmodott önjáró autó egyelőre késik, de a legújabb fejlesztések nyomán a négykerekű már képes megelőzni a karambolt, önállóan beparkol, felébreszti az elszundikáló sofőrt, és navigációs rendszere még azokat is eligazítja, akiknek orientációs képességük nulla.

automenedzser.hu Autó

Mi a teendő közlekedési baleset esetén?

Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?

automenedzser.hu Autó

Hogyan vegyünk autót a neten

Amióta van internet, sokkal könnyebb autót választani. A kérdés csak az, jó lesz-e nekünk a kiszemelt példány. Az online autóvásárlás legfontosabb szabályait gyűjtöttük össze.

automenedzser.hu Autó

Autós közösségi portálok

Ha macskáinknak és kutyáinknak is van közösségi portáljuk, miért ne lenne az autónknak is?

automenedzser.hu Autó

Mi lesz veled, Chrysler?

A General Motors, a Renault-Nissan, a PSA Peugeot Citroen, a Hyundai és a kínaiak mind arra várnak, hogy zöld utat kapjon a Chrysler eladása. De vajon megéri-e megvenni a tavaly 1,1 milliárd eurós veszteséget termelő amerikai mamutot?