Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"45a0d943-4d7c-4b8b-a903-f55ec6d45b62","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami környezetbarát módon és hatékonyan vonja ki az aranyat az e-hulladékból, majd segít hasznosítani a szén-dioxidot.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami környezetbarát módon és hatékonyan vonja ki az aranyat...","id":"20250309_elektronikai-hulladek-e-hulladek-ujrahasznositas-arany-szen-dioxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45a0d943-4d7c-4b8b-a903-f55ec6d45b62.jpg","index":0,"item":"3cd434dc-61de-48c3-a36d-c2fafd09083b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_elektronikai-hulladek-e-hulladek-ujrahasznositas-arany-szen-dioxid","timestamp":"2025. március. 09. 08:03","title":"Itt az eljárás, amely visszanyeri az arany 99,9%-át az e-szemétből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6100acc9-30fa-4374-8bec-3511a7b06713","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Reakció a Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara gazdasági évnyitóján elhangzottakra. Vélemény.","shortLead":"Reakció a Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara gazdasági évnyitóján elhangzottakra. Vélemény.","id":"20250308_Farkas-Zoltan-Kutyaharapast-szorevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6100acc9-30fa-4374-8bec-3511a7b06713.jpg","index":0,"item":"ede7d2be-7395-4710-91b7-68f501786335","keywords":null,"link":"/360/20250308_Farkas-Zoltan-Kutyaharapast-szorevel","timestamp":"2025. március. 08. 15:23","title":"Farkas Zoltán: Kutyaharapást szőrével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fb02de4-0072-4714-a76a-72a40888d8b8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Állandóan telített a naptárja, mert nem tud nemet mondani? Az első és utolsó dolga minden nap, hogy a telefonját böngészi? Sokszor hibáztatja magát az apró baklövésekért is? Ha bármelyikre is igennel válaszolt, akkor érdemes elolvasni ezt a cikket. ","shortLead":"Állandóan telített a naptárja, mert nem tud nemet mondani? Az első és utolsó dolga minden nap, hogy a telefonját...","id":"20250308_artalmas-szokasok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fb02de4-0072-4714-a76a-72a40888d8b8.jpg","index":0,"item":"e25261d6-b069-4e73-a419-521c8f06918a","keywords":null,"link":"/elet/20250308_artalmas-szokasok-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 08:00","title":"Hét alattomos szokás, ami anélkül szívja el az energiánkat és a boldogságunkat, hogy észrevennénk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339ab16e-715c-43a8-9994-bbe31d627836","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA számítása szerint a Voyager–1 és a Voyager–2 űrszonda egy-egy műszerének kikapcsolásával legalább egy évvel lehet kitolni a szerkezetek élettartamát – már ami az energiaellátást illeti.","shortLead":"A NASA számítása szerint a Voyager–1 és a Voyager–2 űrszonda egy-egy műszerének kikapcsolásával legalább egy évvel...","id":"20250308_nasa-voyager-1-voyager-2-urszonda-muszerek-leallitasa-energiaellatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339ab16e-715c-43a8-9994-bbe31d627836.jpg","index":0,"item":"9b4628ac-f76f-47f4-b8db-23e3432d99fb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nasa-voyager-1-voyager-2-urszonda-muszerek-leallitasa-energiaellatas","timestamp":"2025. március. 08. 12:03","title":"Rezsicsökkentés az űrben: leállítja a Voyager-űrszondák műszereit a NASA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb37e627-5a08-422a-ae50-fba233695d91","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Külön érdekesség, hogy Aston Martinnal mennek.","shortLead":"Külön érdekesség, hogy Aston Martinnal mennek.","id":"20250307_Sajat-versenycsapata-is-van-mar-Max-Verstappennek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb37e627-5a08-422a-ae50-fba233695d91.jpg","index":0,"item":"9bc2e85d-696a-41cb-b1c9-6a4b6a008854","keywords":null,"link":"/cegauto/20250307_Sajat-versenycsapata-is-van-mar-Max-Verstappennek","timestamp":"2025. március. 07. 19:33","title":"Saját versenycsapata is van már Max Verstappennek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","shortLead":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","id":"20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb.jpg","index":0,"item":"b6ebcfec-94bc-44ac-a756-8966a7d1c752","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","timestamp":"2025. március. 08. 11:27","title":"Nőnap a Wizz Airnél: kizárólag női személyzettel szállt fel Budapestről a Londonba tartó gép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f293ea8-380e-4ffb-bd10-8a35f3a98888","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nincs az a trumpi kegy, amely ellensúlyozná az amerikai elnök kereskedelmi politikáját, és ebbe könnyen beleroppanhat a magyar járműgyártás. Úgy néz ki, Orbán Viktor elszámolta magát.","shortLead":"Nincs az a trumpi kegy, amely ellensúlyozná az amerikai elnök kereskedelmi politikáját, és ebbe könnyen beleroppanhat...","id":"20250307_hvg-trump-vamhaboru-usa-eu-magyarorszag-autoipar-beszallitoi-lanc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f293ea8-380e-4ffb-bd10-8a35f3a98888.jpg","index":0,"item":"0bc8430a-ffdd-4c92-bd53-e5d64f84918f","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-trump-vamhaboru-usa-eu-magyarorszag-autoipar-beszallitoi-lanc","timestamp":"2025. március. 07. 16:30","title":"„Nagyon félelmetes az, ami a magyar vállalatokkal történhet” – a vámháborúban Orbán nem számíthat Trump hálájára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75565ac3-1abc-4096-8109-ce1b60f27bfa","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Ha véget ér a háborús veszélyhelyzet, a kormány megszabadulhat a rekordáron, hitelből beszerzett gázkészlettől, benyelve akár félezer milliárd forintos veszteséget. Egyelőre csak a kamatok ketyegnek.","shortLead":"Ha véget ér a háborús veszélyhelyzet, a kormány megszabadulhat a rekordáron, hitelből beszerzett gázkészlettől...","id":"20250307_hvg-kulonleges-gazkeszlet-mvm-orosz-gaz-fojtogato-gazok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75565ac3-1abc-4096-8109-ce1b60f27bfa.jpg","index":0,"item":"2d455757-bf3d-429a-88b1-58632fef618f","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-kulonleges-gazkeszlet-mvm-orosz-gaz-fojtogato-gazok","timestamp":"2025. március. 07. 15:30","title":"A kormány torkán akadt a 2022-ben rekordáron beszerzett óriási mennyiségű orosz gáz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legtöbben erre azt a választ adják, hogy azért, mert ez idő alatt az egyik kezünk...
Fazekas István
A legtöbben erre azt a választ adják, hogy azért, mert ez idő alatt az egyik kezünk elfoglalt, nem tudjuk a kívánt célra használni. Ez igaz ugyan, de nem a probléma valódi forrása: az igazi gond az idő megnövekedése, a késleltetett reakció. Ezek a speciális esetek nem hasonlíthatóak össze azzal a szituációval, amikor csak nincs a kezünk a kormányon, mert épp pihentetjük vagy a váltókart fogjuk vele. Ha a váltókaron pihen a kezünk, minimális késedelemmel, de rendelkezésünkre áll.
Már ötéves korunkban megkaptuk az első felelősségre vonást azért, amiért leettük vagy leittuk magunkat, megtanultuk, hogy az étel-ital foltot hagy a ruhánkon, ami kínos, így hát mindent megteszünk, hogy elkerüljük ezt a helyzetet. Ez jó mélyen belénk ivódott, az alapvető reakciónkat is befolyásolja. Két-három másodperc is eltelik egy ilyen vészhelyzeti szituációban, mire felülbíráljuk a leeső étel okozta foltból származó hátrányokat, eldobjuk, ami a kezünkben van, és elkezdünk a baleset elkerülése ellen tenni.
Aki volt már gyakorolni vészhelyzet-szimulációs vezetéstechnikai pályán, az pontosan tudja, hogy a siker tizedmásodperceken múlik. Két-három másodperces gondolkodási idő egyértelműen a játék végét jelentheti. Ennek az egyszerű ténynek mindenképp tudatosulnia kell bennünk, hiszen homokba dugott fejjel vajmi kevés esélyünk van megoldani a veszélyes szituációt.
Rendszerint valami óriási okot keresünk, sejtünk a balesetek hátterében, ami badarság: mindig valami apróság vezet el az emberi hibához, valami, ami megakadályozza vagy lelassítja azt a cselekménysort, ami elvégezni szándékoztunk.
[[ Oldaltörés: Miért fékezünk, amikor kormányozni kéne? ]]
Fazekas István
Ám nem csak a régmúlt időkből származó tanult dolgaink befolyásolhatnak minket. Képzeljük el azt a városi szituációt, amikor is a két forgalmi plusz buszsáv szélességű útszakaszon a külső sávban haladunk, az előttünk lévő autó pedig hirtelen befékez. A belső sáv foglalt mellettünk, de a buszsáv üres és nem közeledik benne senki. A távolság erősen kérdésessé teszi, sikerül-e majd megállnunk ütközés nélkül vagy sem. Tréningeken történő beszélgetéseken azt a tapasztalatot szűrtem le, hogy az emberek 90 százalékának eszébe sem jut, hogy elrántsa a kormányt. Beletapos a fékbe és várja a becsapódást. Ez elég különös. Mi lehet az oka? Bizony nem más, mint a buszsávval kapcsolatos szabályok, melyek szerint tilos ott haladni. Ez a legtöbb emberben a záróvonalat virtuális betonfallá változtatja. Így még csak meg sem fordul a fejükben, hogy elkerülhetnék a balesetet, ha a fékezés helyett egy apró kormánymozdulatot részesítenének előnyben.
Mi sem bizonyítja jobban, hogy ez mennyire így van, mint az, amit egy ügyfelem mesélt el, amikor visszamentünk néhány hónappal korábbi balesetének helyszínére, ahol totálkárosra törte az autóját. Érezni lehetett rajta a feszültséget, amit az emlékek felidézése okozott, de pontosan leírta a helyzetet, a körülményeket: a buszsávban nem volt jármű. Végül megkérdezte, mit tehetett volna másképp, hogy elkerülje a balesetet; mire én felvetettem, miért nem került a külső sáv irányába a bizonytalan kimenetelű fékezés helyett. Értetlenül nézett rám és azt mondta: "de hát az buszsáv…eszembe sem jutott, hogy megtehetném, bár tudtam, hogy üres, hisz láttam előtte".
Ha valamivel kapcsolatban rögzült bennünk a tilalom, az vészhelyzetekben sem merül fel bennünk mint menekülési útvonal, mint választható alternatíva. Játsszunk el a gondolattal, és engedjük meg magunknak, hogy a vészhelyzetekben másképp értelmezzük a KRESZ szabályait. Stevie A. E. Kala