Az első tapasztalatok alapján látható, fontos az érintett felhasználók kellő időben történő regisztrációja. Ennek eredményeképpen érhető el, hogy az érintett flotta fedélzeti berendezései működjenek már az induláskor. A szlovákiai díjszedő rendszer fél évnél is rövidebb kommunikációs kampánya láthatóan nem volt elegendő: számos olyan belföldi és külföldi úthasználó maradt, akik az utolsó pillanatra halasztották a felkészülést. Későn döbbentek rá, hogy egy fedélzeti eszközzel működő díjszedési rendszerbe való legelső belépés jóval hosszadalmasabb folyamat, mint például egy matrica megvásárlása.
A bevezetés fogadtatásának másik már ismert tapasztalata, hogy a szlovákiai fuvarozók magasnak tekintik az induló árakat. A hazai bevezetés díjpolitikai és gyakorlati előkészítése során a KKK a kilométerenkénti útdíj szlovákiai mértékénél alacsonyabb induló díjszintekkel számol, amelyek csak többéves átmeneti időszakot követően érik el a nemzetközi átlagot.
Mind az úthasználók – a személy és teherfuvarozók – mind a lakosság számára egyértelművé kell váljon, hogy az útdíj fizetési rendszer módosítása nem a fuvarozók – így közvetetten a lakosság – terheinek növelésére, hanem az időtartamhoz kötött (matricás) díjak méltánytalanságainak megszüntetésére szolgálnak - olvasható a KKK közleményében. A megtett úttal arányos díjakkal természetesen megszűnik az utakat rendkívüli mértékben igénybe vevő – évente akár több százezer kilométert futó – járművek üzemeltetőinek, illetve a nagy távolságból szállítók előnye, ugyanakkor a mezőgazdasági termelők, a gyártók, a fuvarozók és a fogyasztók számára is arányosan érzékelhető lesz az egyes árucikkek szállításának valós költsége. Mindezektől a szállítmányozási tevékenység racionalizálása – a környezetbarát járművek fokozatos térhódítása és az üres- vagy csak részben kiterhelt futások csökkenése – folytán a környezeti terhek csökkenése várható. Emellett, a hazai, de különösen a helyi, regionális termelők versenyelőnyének fokozódására is számítanak, hiszen a közelben előállított áruk költsége a nagyobb távolságról ideszállítottakkal szemben csökken.
Figyelemmel kísérik a szlovákiai díjpolitikai váltás következtében esetlegesen hazánkba átterelődő, a hazai közúthálózatot terhelő forgalmat az aktuális forgalmi adatok elemzésével és az e-matrica bevételek változásával.
Magyarországon legkorábban 2013-ban vezethetik be az elektronikus útdíjszedési rendszert, miután 3,5 tonna felett mára már öt szomszédos országban is a megtett úttal arányos tarifarendszer működik. Csehország elsejével 12 tonnáról egészen 3,5 tonnáig kiterjesztették a már 3 éve működő elektronikus rendszer kereteit.
Szlovák tapasztalatok is segítik az elektronikus útdíj bevezetését
Január elsején Szlovákiában a 3,5 tonna feletti járműkategóriákban bevezették a megtett úttal arányos elektronikus útdíjat. A hazai díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szakértői folyamatosan értékelik szomszédunk tapasztalatait.
