szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Január elsején Szlovákiában a 3,5 tonna feletti járműkategóriákban bevezették a megtett úttal arányos elektronikus útdíjat. A hazai díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szakértői folyamatosan értékelik szomszédunk tapasztalatait.

Az első tapasztalatok alapján látható, fontos az érintett felhasználók kellő időben történő regisztrációja. Ennek eredményeképpen érhető el, hogy az érintett flotta fedélzeti berendezései működjenek már az induláskor. A szlovákiai díjszedő rendszer fél évnél is rövidebb kommunikációs kampánya láthatóan nem volt elegendő: számos olyan belföldi és külföldi úthasználó maradt, akik az utolsó pillanatra halasztották a felkészülést. Későn döbbentek rá, hogy egy fedélzeti eszközzel működő díjszedési rendszerbe való legelső belépés jóval hosszadalmasabb folyamat, mint például egy matrica megvásárlása.

A bevezetés fogadtatásának másik már ismert tapasztalata, hogy a szlovákiai fuvarozók magasnak tekintik az induló árakat. A hazai bevezetés díjpolitikai és gyakorlati előkészítése során a KKK a kilométerenkénti útdíj szlovákiai mértékénél alacsonyabb induló díjszintekkel számol, amelyek csak többéves átmeneti időszakot követően érik el a nemzetközi átlagot.

Mind az úthasználók – a személy és teherfuvarozók – mind a lakosság számára egyértelművé kell váljon, hogy az útdíj fizetési rendszer módosítása nem a fuvarozók – így közvetetten a lakosság – terheinek növelésére, hanem az időtartamhoz kötött (matricás) díjak méltánytalanságainak megszüntetésére szolgálnak - olvasható a KKK közleményében. A megtett úttal arányos díjakkal természetesen megszűnik az utakat rendkívüli mértékben igénybe vevő – évente akár több százezer kilométert futó – járművek üzemeltetőinek, illetve a nagy távolságból szállítók előnye, ugyanakkor a mezőgazdasági termelők, a gyártók, a fuvarozók és a fogyasztók számára is arányosan érzékelhető lesz az egyes árucikkek szállításának valós költsége. Mindezektől a szállítmányozási tevékenység racionalizálása – a környezetbarát járművek fokozatos térhódítása és az üres- vagy csak részben kiterhelt futások csökkenése – folytán a környezeti terhek csökkenése várható. Emellett, a hazai, de különösen a helyi, regionális termelők versenyelőnyének fokozódására is számítanak, hiszen a közelben előállított áruk költsége a nagyobb távolságról ideszállítottakkal szemben csökken.

Figyelemmel kísérik a szlovákiai díjpolitikai váltás következtében esetlegesen hazánkba átterelődő, a hazai közúthálózatot terhelő forgalmat az aktuális forgalmi adatok elemzésével és az e-matrica bevételek változásával.

Magyarországon legkorábban 2013-ban vezethetik be az elektronikus útdíjszedési rendszert, miután 3,5 tonna felett mára már öt szomszédos országban is a megtett úttal arányos tarifarendszer működik. Csehország elsejével 12 tonnáról egészen 3,5 tonnáig kiterjesztették a már 3 éve működő elektronikus rendszer kereteit.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!