szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mindegy, hogy az utcán, a kijelölt úton, vagy a versenypályán történik, a kerékpározás veszélyes sport. A borulás, esés a levegőben van, és ha baleset történik, amiben többen is érintettek, nem feltétlenül mindig a biciklis a hibás.

Az ütközésnek és a borulásnak súlyos sérülések lehetnek a következményei. A sisak viselése segíthet elkerülni a súlyos fejsérüléseket. - A biciklis sisak 80 százalékban képes megelőzni a koponyatörést és az agysérülést - magyarázza a dpa hírügynökségnek Hans Zwipp, aki tagja egy berlini székhelyű baleseti sebészekből álló társaságnak. Ám az arcsérüléseket csak részben képes megakadályozni a sisak. A legveszélyesebb sérülés halálhoz vagy súlyos károsodáshoz, például féloldali bénuláshoz vezethet.

A legfontosabb érv a sisak mellett, hogy a balesetek azzal általában kevésbé súlyos kimenetelűek, mint nélküle. Készültek olyan tanulmányok is, melyek rámutatnak, hogy a védősisakot viselő kerékpárosok agresszívebben bicikliznek, és ezáltal több balesetet szenvedtek - adott hangot aggodalmának a brémai székhelyű német kerékpárosklub képviselője (ADFC).



Németországban, akárcsak Magyarországon a sisak viseléséről mindenki maga döntött. A bicikliseknek nem kötelező sisakot viselniük. Az ADFC sem látja értelmét a bevezetésnek, mivel más országok (Ausztrália) tapasztalatai azt mutatják, hogy a sisak viselés kötelezővé tétele erősen csökkentette a biciklizők számát. Amúgy sincs garancia: nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy ha valaki sisakot visel, akkor biztosan túléli a balesetet.

A szakemberek szerint sokkal fontosabb a bringásokat észérvekkel meggyőzni a sisak viselés előnyeiről, mint előírni azt. Emellett nehezen ellenőrizhető és tartatható be sisakviselés. Ez a rendőrségnek óriási plusz terhet jelentene. Sok szülő jó példával jár gyermeke előtt, és a legtöbb gyerek hord sisakot.

A cikk folytatása, további videók: autómenedzser.hu

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Leleplezés: melyik kocsira káros az autógáz?

Gázüzemű autók mindennaposak Spanyolországban, Olaszországban és Németországban, de a magyar utakon is számos gyári, illetve utólag átalakított LPG-autó fut. Nem minden autót lehet azonban átalakítani: írásunkban közöljük azoknak a modelleknek a listáját, melyek a tapasztalatok alapján nem alkalmasak a gázüzemre való áttérésre. Ezeknél az autóknál előfordulhat, hogy az átállás a motor végét jelenti.

Autó

Itt a tavasz, mi legyen az autóval?

Fontos az autó szezonális ápolása: sok bosszúságtól és felesleges költségtől kímélheti meg magát, ha karbantartja autóját. Az idei hosszú, kemény tél után az autó különösen igényli az ápolást. Ehhez tartozik az autó alapos tisztítása, és a károk felülvizsgálata. Ezzel biztonságossá teheti a járművet és az értékét is megtarthatja.

Autó

Hol kötelező a nappali fényszóró használata?

2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.

Biró Csongor Autó

Veszélyben a Golf - a legtöbb autót az olaszok veszik Európában

A JATO Dynamics legfrissebb európai új autó regisztrációkról szóló beszámolója szerint az utóbbi hónapban tapasztalható jelentős német piacesés drámai hatással volt mind egy-egy márka eredményére, mind pedig Európa összpiaci eladásaira.

Autó

Melyik az ideális navigációs rendszer?

Átláthatatlanul sok navigációs rendszer közül választhatunk a mobiltelefonon futó szoftvertől a Google Earth térképen navigáló beépített egységekig. Melyik a legjobb az autósoknak? A telefonos, a hordozható, vagy a beépített?

Autó

Közlekedési baleset: mit tegyen, ha sérültet talál?

Nagyon sokan tartanak attól, hogy egy közlekedési balesetnél elsősegélyben kell részesíteniük az áldozatokat. A legtöbben attól félnek, hogy nem lesznek képesek cselekedni, esetleg valamit rosszul csinálnak, ha ilyen helyzetbe kerülnek. Jogilag azonban elsősegély közben nem lehet rosszat tenni. A jogszabály azt bünteti, aki elmulasztja a segítségnyújtást.

Autó

A kínai gumik ismét megbuktak a teszten

Bizakodásra ad okot, hogy 2010-ben a megbízható nyári gumik palettája szélesnek ígérkezik: a 225/ 45 R 17 W, Y méretű nyári gumik közül a 2010-es ADAC teszten 5 modell „különösen ajánlott”, hét pedig „ajánlott” besorolást kapott. ADAC öt terméket nem ajánl a vizes útburkolaton nyújtott gyenge vagy rossz teljesítményük miatt. Tizenhét 225/45 R 17 es méretű gumimodell állta ki az ADAC próbáit, többnyire olyan modellek, melyeket előszeretettel használnak az Audi A3, a Ford Focus, a Mercedes C-osztály, az Opel Astra és számos VW sportos változatain.