Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Innovációs napon mutatta be legújabb modelljeit Magyarországon a BMW. A gyártó első sorozatgyártású hibrid meghajtású járművei, az új BMW ActiveHybrid 7-es és ActiveHybrid X6 mellett a minden eddiginél takarékosabb 320d EfficientDynamics Edition és a Z4 legerősebb változata, az sDrive35is is bemutatkozott a magyar közönségnek. A hetes kivételével mindegyiket vezettük.
A két hibrid modell közül a ActiveHybrid 7-es az úgynevezett „mild hibrid” technológiára épül, amelynek lényege, hogy az elektromos motor önmagában nem hajtja meg a járművet, viszont a gyorsításoknál és az indulásnál jelentősen csökkenti a V8-as benzinmotor üzemanyag-felvételét. A BMW ActiveHybrid X6 ezzel szemben teljes hibrid, ami azt jelenti, hogy az emissziómentes, teljesen elektromos meghajtás is igénybe vehető 60 kilométer/órás sebességig.
A BMW ActiveHybrid 7-es benzines-elektromos hajtását a BMW TwinPower Turbo technikájával működő V8-as benzinmotor és egy háromfázisú, váltakozó áramú, elektromos szinkronmotor alkotja. A hajtáslánc maximális teljesítménye összesen 465 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 700 Nm. Az új modellnek mindössze 4,9 másodpercre van szüksége, hogy álló helyzetből elérje a 100 kilométer/órás tempót. A sajtóanyag szerint átlagfogyasztása 9,4 liter 100 kilométerenként, szén-dioxid-kibocsátása pedig 219 gramm/kilométer, ami 15 százalékkal alacsonyabb a hagyományos V8-as motorral szerelt változathoz képest.
Az új BMW 7-es sorozatban alkalmazott BMW ActiveHybrid technika az elektromos szinkronmotorból, egy lítiumion-akkumulátorból és a magasfeszültségű hálózat szabályzó elektronikájából áll. A motorok egy 8-fokozatú, automatikus sebességváltón keresztül juttatják el a nyomatékot az autó kerekeihez, amellyel a 20 lóerős, ám 210 Nm maximális nyomatékkal rendelkező elektromos motor közös házban foglal helyet. Az erőforrás fékezéskor képes generátorüzembe állni, és rekuperációs rendszerében áramot előállítani, amelyet a csomagtérben elhelyezett töltéstárolóba termel vissza. Az elektromotor mellett ez az egység látja el árammal a légkondicionáló kompresszorát és a 12 voltos fedélzeti elektromos hálózatot is.
Az elektromos motor főleg az indulás és a gyorsítás fázisában támogatja a V8-as erőforrást, látni lehetett, hogy a kollégák alig bírták megzabolázni, minden áron szerette volna letolni a felvezető autót. Jó tudni, hogy esetleges üzemzavar vagy baleset során az automatikus biztonsági funkció a teljes magasfeszültségű elektromos rendszert haladéktalanul lekapcsolja.
Az általam vezetett eddigi legerősebb BMW, az ActiveHybrid X6 félelmet kelt, diktátorként uralja a környezetét. Sóskút környékén a napokban mérik a legnagyobb hibrid koncentrációt, a szörnyetegek hol hangtalan suhogásukkal, hol mély torokból feltörö üvöltésűkkel hívták fel magukra a figyelmet.
A BMW ActiveHybrid technikája ebben a modellben a tisztán elektromos üzemet, a tisztán benzines üzemet, illetve a V8-as motor és a váltóval egybe épített két elektromos motor erejének együttes kiaknázását is lehetővé teszi. A szén-dioxid-kibocsátás nélküli, teljesen elektromos meghajtás 60 kilométer/órás sebességig alkalmazható, a belsőégésű motor terhelés függvényében, igény szerint kapcsolódik be a hajtásba, és 65 kilométer/óra alatti sebességnél, motorfék-üzemben önműködően leáll. Elektromos (EV) kapcsolót nem találunk, úgy kell vezetni, hogy a rendszer jutalmul elektromosan hajtsa az autót. Ha egyáltalán még autónak lehet nevezni a 2,5 tonnás csodajárművet. A hajtáslánc összteljesítménye 485 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 780 Nm, amellyel a BMW ActiveHybrid X6 a világ legerősebb sorozatgyártású hibridjárműve. Megálláskor start-stop automatika állítja meg a járművet, a 2,5 kilométeres elektromos üzem valójában egy kiterjesztett stop állapot, miközben halad az autó, de a belső égésű motor pihen.
Álló helyzetből mindössze 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, sajtóanyag szerint átlagos fogyasztása 9,9 liter, károsanyag-kibocsátása pedig 231 gramm kilométerenként. A tesztúton komoly tempóban haladva ennél sokkal többet mértünk, 15 literre jött ki az átlag. Váltója kétféle üzemmódot kínál. Az egyik az elindulás és alacsonyabb sebességtartományokra, a másik pedig a magasabb tempókra lett optimalizálva. Az elérhető legnagyobb megtakarítást a három bolygóműves egység, illetve négylamellás tengelykapcsoló alkotta hétfokozatú automata sebességváltó biztosítja.
Az autó képes visszanyerni a mozgási energia egy részét és a fékezési energiát. A rendszer rekuperációs teljesítménye a BMW korábbi modelljeiben alkalmazott fékenergia-visszanyerés berendezésének mintegy 25-szörösét képes visszatermelni a nagyteljesítményű akkumulátorba. A töltéstárolást egy 2,4 kWh kapacitású nikkel-metálhibrid (NiMH) akkumulátor látja el, amely az elektromos motorok mellett a 12-voltos fedélzeti hálózatra csatlakozó fogyasztókat is ellátja elektromos árammal. Az elektromos és belsőégésű üzemmód közötti váltás az utasok számára teljesen észrevétlenül zajlik. A hajtásrendszer üzemállapotáról pedig a központi kijelző szolgáltat aktuális információkat.
A legerősebb BMW mellett a legtakarékosabbat is vezettük. Az új BMW 320d EfficientDynamics Edition 100 kilométerenként mindössze 4,1 literes üzemanyag-fogyasztással és kilométerenként csupán 109 gramm szén-dioxid-kibocsátással (a sajtóanyag szerint) a leginkább üzemanyag-takarékos és tiszta üzemű modellként szerepel a BMW kínálatában. A rövid, 25 kilométeres tesztelés során, amikor 340 lovas Z4-essel és 245 lovas BMW 5-ösökkel kellett lépést tartani, 6 literes átlagfogyasztást mértünk.
A szupertakarékos BMW nem egy lagymatag amőba, úgy megy, akár egy BMW. Az autó 163 lóerős teljesítmény leadására képes és 8,2 másodperc alatt éri el álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességet. Alumínium forgattyúházzal, változó kompresszoroldali lapátgeometriájú turbófeltöltővel és a legújabb generációs common-rail közvetlen befecskendezéssel készülő kétliteres dízelmotor hajtja. A modell számára fejlesztett erőforrás már 1750-es percenkénti fordulattól képes 360 Nm maximális nyomatékát leadni. A fogyasztást tovább mérséklik a továbbfejlesztett aerodinamikai adottságok, a különösen hosszú végáttétel, és a karosszériát mélyebbre helyező felfüggesztés. A motor kettős tömegű lendkereke pedig innovatív technikaként a centrifugális erő vezérelte röpsúlyos tömegközéppont-eltolás megoldását is tartalmazza. Ezeken túl a modell alapfelszereltségében megtalálhatóak a BMW EfficientDynamics koncepció elemei, köztük az automatikus start-stop, vagy a fékenergia-visszanyerés.
A nap legszebb BMW-je a legszebb hanggal is büszkélkedik, igazi megasztár. A 2009-ben bemutatkozott BMW Z4 roadster eddigi legerősebb változatát, az sDrive35is-t egy 3,0 literes, kettős turbófeltöltővel szerelt, 340 lóerős, és 450 Nm maximális nyomaték leadására képes, hathengeres benzinmotor hajtja. A klasszikus roadster arányokkal rendelkező modell mindössze 4,8 másodpercet igényel a 0-100 kilométer/órás sprinthez. A Z4 sDrive35is EU tesztcikluson mért fogyasztása 9,0 liter/100 kilométer, nálunk kézi kapcsolással, bő gázzal hajtva 14 litert is megevett. A motor 7-fokozatú, duplakuplungos sebességváltón keresztül adja le teljesítményét, kemény felfüggesztése pedig vérbeli sportautóvá avatja a Z4 legerősebb változatát.
Árak és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.