Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"046c91d1-d6cd-41e6-a200-0db81c1ee50d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az újévi beszédében jelentette be az ország elnöke, hogy a franciák elhagyják a legfontosabb támaszpontjukat.","shortLead":"Az újévi beszédében jelentette be az ország elnöke, hogy a franciák elhagyják a legfontosabb támaszpontjukat.","id":"20250103_franciaorszag-afrika-elefantcsontpart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/046c91d1-d6cd-41e6-a200-0db81c1ee50d.jpg","index":0,"item":"a6cc3e0b-82dc-4bf3-a74e-a7ee87132ee7","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_franciaorszag-afrika-elefantcsontpart","timestamp":"2025. január. 03. 11:35","title":"Tovább olvad a francia befolyás Afrikában, Elefántcsontpartról is menniük kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"Domokos László","category":"gazdasag","description":"A beszerzési menedzserindex (bmi) szezonálisan kiigazított decemberi értéke 50,6 pont volt, kisebb a januári 52,2-nél, és a negyedik legalacsonyabb februári érték 1995 óta – adta hírül a Magyar Logisztikai, Beszerzés és Készletezési Társaság (MLBKT).","shortLead":"A beszerzési menedzserindex (bmi) szezonálisan kiigazított decemberi értéke 50,6 pont volt, kisebb a januári 52,2-nél...","id":"20250102_bmi-konjunktura-mblkt-feldolgozoipar-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"d3815515-fc56-451f-9ba4-a8e115760a9f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_bmi-konjunktura-mblkt-feldolgozoipar-2025","timestamp":"2025. január. 02. 09:00","title":"Újabb erős jel érkezett arról, hogy aligha pattan fel gyorsan a magyar gazdaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ee0ce9-788b-45d5-b87d-a0654644a83f","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"Magyar Zoltán, a sportági szövetség elnöke szerint az ötszörös olimpiai bajnok a hullámzó magyar torna védőbástyája volt.","shortLead":"Magyar Zoltán, a sportági szövetség elnöke szerint az ötszörös olimpiai bajnok a hullámzó magyar torna védőbástyája...","id":"20250102_keleti-agnes-tornasport-berki-krisztian-magyar-zoltan-emlekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ee0ce9-788b-45d5-b87d-a0654644a83f.jpg","index":0,"item":"fa0832f0-f6be-4220-92f2-058d1647642f","keywords":null,"link":"/sport/20250102_keleti-agnes-tornasport-berki-krisztian-magyar-zoltan-emlekezes","timestamp":"2025. január. 02. 13:43","title":"Berki Krisztián Keleti Ágnesről: Elragadó, elbűvölő és mindenkit inspiráló személyiség volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db6b28df-f45f-4fe1-afef-e0d2dd1644be","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek, az európai légiirányítás egységesítése továbbra is várat magára.","shortLead":"Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek...","id":"20250103_hvg-egyseges-europai-egbolt-legter-legiforgalmi-iranyitas-repules-kesesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db6b28df-f45f-4fe1-afef-e0d2dd1644be.jpg","index":0,"item":"5b15f00f-1b6b-42fa-a01e-0434f10ac154","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-egyseges-europai-egbolt-legter-legiforgalmi-iranyitas-repules-kesesek","timestamp":"2025. január. 03. 14:30","title":"A tavalyi késéscunami és teljes káosz után mi várható 2025 nyarán a repülésben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sem az árak nem lőttek ki, sem az országok nem kerültek energiahiányos helyzetbe.","shortLead":"Sem az árak nem lőttek ki, sem az országok nem kerültek energiahiányos helyzetbe.","id":"20250103_Hiaba-panikolt-Fico-nagyon-ugy-tunik-elmarad-az-osszeomlas-a-leallo-orosz-gazszallitasok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"55b7c6d5-20c0-40bc-82e8-338f34747dba","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Hiaba-panikolt-Fico-nagyon-ugy-tunik-elmarad-az-osszeomlas-a-leallo-orosz-gazszallitasok-miatt","timestamp":"2025. január. 03. 13:25","title":"Hiába keltett pánikot Fico, nagyon úgy tűnik, elmarad az összeomlás a leálló orosz gázszállítások miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0f41ea4-ffb0-4e81-9386-9fa7cce07f59","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Előbb csak feltételezés volt, hogy a kormány előrehozná a következő választást, majd Magyar Péter már követelte is ezt Orbántól, sőt, egyből kampányüzemmódot hirdetett. A kormányzat cáfol, de vajon milyen lehetőségei vannak, ha meggondolná magát? És érdeke lenne ilyet tenni?","shortLead":"Előbb csak feltételezés volt, hogy a kormány előrehozná a következő választást, majd Magyar Péter már követelte is ezt...","id":"20250103_Elorehozott-parlamenti-valasztas-2025-2026-maskor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0f41ea4-ffb0-4e81-9386-9fa7cce07f59.jpg","index":0,"item":"bbe4eeb3-46b5-447c-8fa3-dcd062a0cc91","keywords":null,"link":"/360/20250103_Elorehozott-parlamenti-valasztas-2025-2026-maskor","timestamp":"2025. január. 03. 06:30","title":"Bejön-e Magyar Péter húzása: lesz idén parlamenti választás, vagy csak 2026-ban, esetleg még később?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b35516ea-2d88-4e8d-bd93-31c8776c1257","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Egy kórházi dolgozó szerint nem történt több baleset, de a sérülések súlyossága szokatlannak mondható. ","shortLead":"Egy kórházi dolgozó szerint nem történt több baleset, de a sérülések súlyossága szokatlannak mondható. ","id":"20250102_berlin-tuzijatek-szilveszter-szabalyozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b35516ea-2d88-4e8d-bd93-31c8776c1257.jpg","index":0,"item":"7d82217e-79a7-4d4a-bc95-f906678ea8da","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_berlin-tuzijatek-szilveszter-szabalyozas","timestamp":"2025. január. 02. 21:22","title":"Németországban öt ember vesztette életét a tűzijátékok miatt, vannak, akik betiltanák az árusításukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","shortLead":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","id":"20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7.jpg","index":0,"item":"aa2236b2-8811-46cd-b195-a6da039ab49c","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 02. 09:49","title":"Elég rosszul indult a MÁV-nak az új év első munkanapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
BMW-teszt: a legerősebb, a legszexibb és a legfukarabb
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Innovációs napon mutatta be legújabb modelljeit Magyarországon a BMW. A gyártó első sorozatgyártású hibrid meghajtású járművei, az új BMW ActiveHybrid 7-es és ActiveHybrid X6 mellett a minden eddiginél takarékosabb 320d EfficientDynamics Edition és a Z4 legerősebb változata, az sDrive35is is bemutatkozott a magyar közönségnek. A hetes kivételével mindegyiket vezettük.
A két hibrid modell közül a ActiveHybrid 7-es az úgynevezett „mild hibrid” technológiára épül, amelynek lényege, hogy az elektromos motor önmagában nem hajtja meg a járművet, viszont a gyorsításoknál és az indulásnál jelentősen csökkenti a V8-as benzinmotor üzemanyag-felvételét. A BMW ActiveHybrid X6 ezzel szemben teljes hibrid, ami azt jelenti, hogy az emissziómentes, teljesen elektromos meghajtás is igénybe vehető 60 kilométer/órás sebességig.
A BMW ActiveHybrid 7-es benzines-elektromos hajtását a BMW TwinPower Turbo technikájával működő V8-as benzinmotor és egy háromfázisú, váltakozó áramú, elektromos szinkronmotor alkotja. A hajtáslánc maximális teljesítménye összesen 465 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 700 Nm. Az új modellnek mindössze 4,9 másodpercre van szüksége, hogy álló helyzetből elérje a 100 kilométer/órás tempót. A sajtóanyag szerint átlagfogyasztása 9,4 liter 100 kilométerenként, szén-dioxid-kibocsátása pedig 219 gramm/kilométer, ami 15 százalékkal alacsonyabb a hagyományos V8-as motorral szerelt változathoz képest.
Autómenedzser
Az új BMW 7-es sorozatban alkalmazott BMW ActiveHybrid technika az elektromos szinkronmotorból, egy lítiumion-akkumulátorból és a magasfeszültségű hálózat szabályzó elektronikájából áll. A motorok egy 8-fokozatú, automatikus sebességváltón keresztül juttatják el a nyomatékot az autó kerekeihez, amellyel a 20 lóerős, ám 210 Nm maximális nyomatékkal rendelkező elektromos motor közös házban foglal helyet. Az erőforrás fékezéskor képes generátorüzembe állni, és rekuperációs rendszerében áramot előállítani, amelyet a csomagtérben elhelyezett töltéstárolóba termel vissza. Az elektromotor mellett ez az egység látja el árammal a légkondicionáló kompresszorát és a 12 voltos fedélzeti elektromos hálózatot is.
Az elektromos motor főleg az indulás és a gyorsítás fázisában támogatja a V8-as erőforrást, látni lehetett, hogy a kollégák alig bírták megzabolázni, minden áron szerette volna letolni a felvezető autót. Jó tudni, hogy esetleges üzemzavar vagy baleset során az automatikus biztonsági funkció a teljes magasfeszültségű elektromos rendszert haladéktalanul lekapcsolja.
Az általam vezetett eddigi legerősebb BMW, az ActiveHybrid X6 félelmet kelt, diktátorként uralja a környezetét. Sóskút környékén a napokban mérik a legnagyobb hibrid koncentrációt, a szörnyetegek hol hangtalan suhogásukkal, hol mély torokból feltörö üvöltésűkkel hívták fel magukra a figyelmet.
A BMW ActiveHybrid technikája ebben a modellben a tisztán elektromos üzemet, a tisztán benzines üzemet, illetve a V8-as motor és a váltóval egybe épített két elektromos motor erejének együttes kiaknázását is lehetővé teszi. A szén-dioxid-kibocsátás nélküli, teljesen elektromos meghajtás 60 kilométer/órás sebességig alkalmazható, a belsőégésű motor terhelés függvényében, igény szerint kapcsolódik be a hajtásba, és 65 kilométer/óra alatti sebességnél, motorfék-üzemben önműködően leáll. Elektromos (EV) kapcsolót nem találunk, úgy kell vezetni, hogy a rendszer jutalmul elektromosan hajtsa az autót. Ha egyáltalán még autónak lehet nevezni a 2,5 tonnás csodajárművet. A hajtáslánc összteljesítménye 485 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 780 Nm, amellyel a BMW ActiveHybrid X6 a világ legerősebb sorozatgyártású hibridjárműve. Megálláskor start-stop automatika állítja meg a járművet, a 2,5 kilométeres elektromos üzem valójában egy kiterjesztett stop állapot, miközben halad az autó, de a belső égésű motor pihen.
Álló helyzetből mindössze 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, sajtóanyag szerint átlagos fogyasztása 9,9 liter, károsanyag-kibocsátása pedig 231 gramm kilométerenként. A tesztúton komoly tempóban haladva ennél sokkal többet mértünk, 15 literre jött ki az átlag. Váltója kétféle üzemmódot kínál. Az egyik az elindulás és alacsonyabb sebességtartományokra, a másik pedig a magasabb tempókra lett optimalizálva. Az elérhető legnagyobb megtakarítást a három bolygóműves egység, illetve négylamellás tengelykapcsoló alkotta hétfokozatú automata sebességváltó biztosítja.
Autómenedzser
Az autó képes visszanyerni a mozgási energia egy részét és a fékezési energiát. A rendszer rekuperációs teljesítménye a BMW korábbi modelljeiben alkalmazott fékenergia-visszanyerés berendezésének mintegy 25-szörösét képes visszatermelni a nagyteljesítményű akkumulátorba. A töltéstárolást egy 2,4 kWh kapacitású nikkel-metálhibrid (NiMH) akkumulátor látja el, amely az elektromos motorok mellett a 12-voltos fedélzeti hálózatra csatlakozó fogyasztókat is ellátja elektromos árammal. Az elektromos és belsőégésű üzemmód közötti váltás az utasok számára teljesen észrevétlenül zajlik. A hajtásrendszer üzemállapotáról pedig a központi kijelző szolgáltat aktuális információkat.
A legerősebb BMW mellett a legtakarékosabbat is vezettük. Az új BMW 320d EfficientDynamics Edition 100 kilométerenként mindössze 4,1 literes üzemanyag-fogyasztással és kilométerenként csupán 109 gramm szén-dioxid-kibocsátással (a sajtóanyag szerint) a leginkább üzemanyag-takarékos és tiszta üzemű modellként szerepel a BMW kínálatában. A rövid, 25 kilométeres tesztelés során, amikor 340 lovas Z4-essel és 245 lovas BMW 5-ösökkel kellett lépést tartani, 6 literes átlagfogyasztást mértünk.
A szupertakarékos BMW nem egy lagymatag amőba, úgy megy, akár egy BMW. Az autó 163 lóerős teljesítmény leadására képes és 8,2 másodperc alatt éri el álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességet. Alumínium forgattyúházzal, változó kompresszoroldali lapátgeometriájú turbófeltöltővel és a legújabb generációs common-rail közvetlen befecskendezéssel készülő kétliteres dízelmotor hajtja. A modell számára fejlesztett erőforrás már 1750-es percenkénti fordulattól képes 360 Nm maximális nyomatékát leadni. A fogyasztást tovább mérséklik a továbbfejlesztett aerodinamikai adottságok, a különösen hosszú végáttétel, és a karosszériát mélyebbre helyező felfüggesztés. A motor kettős tömegű lendkereke pedig innovatív technikaként a centrifugális erő vezérelte röpsúlyos tömegközéppont-eltolás megoldását is tartalmazza. Ezeken túl a modell alapfelszereltségében megtalálhatóak a BMW EfficientDynamics koncepció elemei, köztük az automatikus start-stop, vagy a fékenergia-visszanyerés.
A nap legszebb BMW-je a legszebb hanggal is büszkélkedik, igazi megasztár. A 2009-ben bemutatkozott BMW Z4 roadster eddigi legerősebb változatát, az sDrive35is-t egy 3,0 literes, kettős turbófeltöltővel szerelt, 340 lóerős, és 450 Nm maximális nyomaték leadására képes, hathengeres benzinmotor hajtja. A klasszikus roadster arányokkal rendelkező modell mindössze 4,8 másodpercet igényel a 0-100 kilométer/órás sprinthez. A Z4 sDrive35is EU tesztcikluson mért fogyasztása 9,0 liter/100 kilométer, nálunk kézi kapcsolással, bő gázzal hajtva 14 litert is megevett. A motor 7-fokozatú, duplakuplungos sebességváltón keresztül adja le teljesítményét, kemény felfüggesztése pedig vérbeli sportautóvá avatja a Z4 legerősebb változatát.
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5-ös, X3-as és X6-os nyomvonalát követi, igaz, ezekkel ellentétben kapható sDrive, azaz hátsókerekes változatban is. A hazai bemutatón az xDrive összkerékhajtáson volt a lényeg, a vizes, csúszós, sáros, dinamikus kanyarokkal és autópályás sprintekkel tarkított teszt során kapott anyait-apait a rendszer. Még a legerőltetettebb menet során sem sikerült kiakasztani az xDrive-ot, a néha megtapasztalt enyhe alulkormányzottság kifejezetten örömöt csalt az arcunkra.
Igaza volt a BMW igazgatójának, ez nem egy autó, ez egy lebegő szalon. Új műfajt teremtettek márkán belül a bajorok: Gran Tourismo. A GT az egyik legjobb utazóautó, amiben valaha ültem. Méregdrága, felejthetetlen, gyors, kényelmes és nem fogyaszt sokat.