Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4b1caee9-b531-4ac2-8ace-7e362d918c88","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"VV Dzsigeri szexuálisan zaklatta VV Giadát. A rendőrség megszüntette a nyomozást, az RTL nyilatkozatott adott ki.","shortLead":"VV Dzsigeri szexuálisan zaklatta VV Giadát. A rendőrség megszüntette a nyomozást, az RTL nyilatkozatott adott ki.","id":"20250408_Reagalt-az-RTL-a-Valo-Vilagban-tortent-szexualis-zaklatas-ugyere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b1caee9-b531-4ac2-8ace-7e362d918c88.jpg","index":0,"item":"052aa921-1ac2-42b6-8c2d-48d37af5c88e","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Reagalt-az-RTL-a-Valo-Vilagban-tortent-szexualis-zaklatas-ugyere","timestamp":"2025. április. 08. 11:07","title":"Reagált az RTL a Való Világban történt szexuális zaklatás ügyére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f80655d6-c991-4629-a16e-5b4a827342c4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia tudása sokszor messze felülmúlja az egyénekét, azonban olykor olyan feladatok is kifognak rajta, amelyekkel akár a nagyobb gyerekek is simán elboldogulnak. Skót kutatók kimutatták, hogy a legkorszerűbb MI-modellek nem képesek megbízhatóan értelmezni az analóg óra mutatóinak helyzetét, és sokszor válaszolnak helytelenül a naptárak dátumaira vonatkozó kérdésekre.","shortLead":"A mesterséges intelligencia tudása sokszor messze felülmúlja az egyénekét, azonban olykor olyan feladatok is kifognak...","id":"20250408_nagy-nyelvi-modellek-mesterseges-intelligencia-az-analog-ora-leolvasasa-naptar-ertelmezese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f80655d6-c991-4629-a16e-5b4a827342c4.jpg","index":0,"item":"2a9714c1-b58d-4838-9635-0e286ebec293","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_nagy-nyelvi-modellek-mesterseges-intelligencia-az-analog-ora-leolvasasa-naptar-ertelmezese","timestamp":"2025. április. 08. 08:03","title":"Mielőtt leigázza az embert, előbb talán meg kellene tanulnia leolvasni az órát a mesterséges intelligenciának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05b69421-c41d-41a2-b33a-77fe1c088732","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az MKIK, az MGYOSZ és az ÉVOSZ mellett ezúttal az Audi, a Mercedes, a BMW és a Bosch képviselőit is egyeztetésre hívta.","shortLead":"Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az MKIK, az MGYOSZ és az ÉVOSZ mellett ezúttal az Audi, a Mercedes, a BMW és...","id":"20250407_nagy-marton-ngm-iparkamara-mgyosz-evosz-audi-mercedes-bmw-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b69421-c41d-41a2-b33a-77fe1c088732.jpg","index":0,"item":"3ad8f67a-cf80-4def-9635-94f3c6a77054","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_nagy-marton-ngm-iparkamara-mgyosz-evosz-audi-mercedes-bmw-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 13:29","title":"Mindenki megnyugodhat: Nagy Márton már tanácskozik az amerikai vámokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5de3b08a-ed51-4eb7-914e-d381e180af28","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Mindenhol esnek az indexek az egy Kína kivételével.","shortLead":"Mindenhol esnek az indexek az egy Kína kivételével.","id":"20250409_tozsdei-eses-a-vilagban-azsia-europa-trump-vamhaboruja-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5de3b08a-ed51-4eb7-914e-d381e180af28.jpg","index":0,"item":"798c4779-22d7-4b93-b553-ee1d8a82b1f8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_tozsdei-eses-a-vilagban-azsia-europa-trump-vamhaboruja-gazdasag","timestamp":"2025. április. 09. 10:36","title":"Szédelegnek a tőzsdék a trumpi vámháború élesedésekor, csak a 104 százalékos büntetővámmal sújtott Kína van pluszban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump-ellenes egységfront alakul? Az Európai Unió és Kína vezetői arról tárgyalnak egymással, mi legyen a reakció az Egyesült Államok vámháborújára.","shortLead":"Donald Trump-ellenes egységfront alakul? Az Európai Unió és Kína vezetői arról tárgyalnak egymással, mi legyen...","id":"20250408_Trump-vamhaboru-Ursula-von-der-Leyen-kinai-miniszterelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059.jpg","index":0,"item":"b4f5963c-070e-41cc-b7a1-4cbafc5b5589","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_Trump-vamhaboru-Ursula-von-der-Leyen-kinai-miniszterelnok","timestamp":"2025. április. 08. 12:37","title":"A Trumpnak adott válaszról egyeztetett Ursula von der Leyen és a kínai miniszterelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ac2a064-d811-483b-bb29-ff441b164c12","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nem segít az iPhone-okat gyártó cégen, hogy nagyrészt Kínában zajlik az eszközök gyártása és összeszerelése.","shortLead":"Nem segít az iPhone-okat gyártó cégen, hogy nagyrészt Kínában zajlik az eszközök gyártása és összeszerelése.","id":"20250407_Zuhant-a-tozsde-Apple-Starbucks-Caterpillar-trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ac2a064-d811-483b-bb29-ff441b164c12.jpg","index":0,"item":"4f54396c-6fe7-4c6a-8ff9-ceeb8d879d0a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_Zuhant-a-tozsde-Apple-Starbucks-Caterpillar-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 07. 21:56","title":"Zuhant a tőzsdén az Apple, a Starbucks és a Caterpillar is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61be24c6-0a95-49ee-8672-f9bd7d788735","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Évi 21,8 milliárd forintot szán a kormány a 37 közös működtetésű színházra.","shortLead":"Évi 21,8 milliárd forintot szán a kormány a 37 közös működtetésű színházra.","id":"20250409_Rendelet-van-megallapodas-meg-nincs-a-kozos-mukodtetesu-szinhazak-finanszirozasarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61be24c6-0a95-49ee-8672-f9bd7d788735.jpg","index":0,"item":"e0c1d12f-c6f8-4cfb-b6f2-ec179f1f03a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Rendelet-van-megallapodas-meg-nincs-a-kozos-mukodtetesu-szinhazak-finanszirozasarol","timestamp":"2025. április. 09. 08:55","title":"Rendelet van, megállapodás még nincs a közös működtetésű színházak finanszírozásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de40421c-9f96-4418-89a9-8cb5a9e959e9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A dán pár környezetkímélő erdei üdülőt működtetett, aztán leléptek Guatemalába. ","shortLead":"A dán pár környezetkímélő erdei üdülőt működtetett, aztán leléptek Guatemalába. ","id":"20250408_dan-hazaspar-erdei-fahazak-urulek-hordo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de40421c-9f96-4418-89a9-8cb5a9e959e9.jpg","index":0,"item":"a45eb0a5-0c9e-4c25-b430-1b1d98d977a9","keywords":null,"link":"/elet/20250408_dan-hazaspar-erdei-fahazak-urulek-hordo","timestamp":"2025. április. 08. 11:29","title":"158 hordónyi emberi ürüléket és adótartozást hagyott maga után az erdei elvonulásbizniszt futtató ökoházaspár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
BMW-teszt: a legerősebb, a legszexibb és a legfukarabb
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Innovációs napon mutatta be legújabb modelljeit Magyarországon a BMW. A gyártó első sorozatgyártású hibrid meghajtású járművei, az új BMW ActiveHybrid 7-es és ActiveHybrid X6 mellett a minden eddiginél takarékosabb 320d EfficientDynamics Edition és a Z4 legerősebb változata, az sDrive35is is bemutatkozott a magyar közönségnek. A hetes kivételével mindegyiket vezettük.
A két hibrid modell közül a ActiveHybrid 7-es az úgynevezett „mild hibrid” technológiára épül, amelynek lényege, hogy az elektromos motor önmagában nem hajtja meg a járművet, viszont a gyorsításoknál és az indulásnál jelentősen csökkenti a V8-as benzinmotor üzemanyag-felvételét. A BMW ActiveHybrid X6 ezzel szemben teljes hibrid, ami azt jelenti, hogy az emissziómentes, teljesen elektromos meghajtás is igénybe vehető 60 kilométer/órás sebességig.
A BMW ActiveHybrid 7-es benzines-elektromos hajtását a BMW TwinPower Turbo technikájával működő V8-as benzinmotor és egy háromfázisú, váltakozó áramú, elektromos szinkronmotor alkotja. A hajtáslánc maximális teljesítménye összesen 465 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 700 Nm. Az új modellnek mindössze 4,9 másodpercre van szüksége, hogy álló helyzetből elérje a 100 kilométer/órás tempót. A sajtóanyag szerint átlagfogyasztása 9,4 liter 100 kilométerenként, szén-dioxid-kibocsátása pedig 219 gramm/kilométer, ami 15 százalékkal alacsonyabb a hagyományos V8-as motorral szerelt változathoz képest.
Autómenedzser
Az új BMW 7-es sorozatban alkalmazott BMW ActiveHybrid technika az elektromos szinkronmotorból, egy lítiumion-akkumulátorból és a magasfeszültségű hálózat szabályzó elektronikájából áll. A motorok egy 8-fokozatú, automatikus sebességváltón keresztül juttatják el a nyomatékot az autó kerekeihez, amellyel a 20 lóerős, ám 210 Nm maximális nyomatékkal rendelkező elektromos motor közös házban foglal helyet. Az erőforrás fékezéskor képes generátorüzembe állni, és rekuperációs rendszerében áramot előállítani, amelyet a csomagtérben elhelyezett töltéstárolóba termel vissza. Az elektromotor mellett ez az egység látja el árammal a légkondicionáló kompresszorát és a 12 voltos fedélzeti elektromos hálózatot is.
Az elektromos motor főleg az indulás és a gyorsítás fázisában támogatja a V8-as erőforrást, látni lehetett, hogy a kollégák alig bírták megzabolázni, minden áron szerette volna letolni a felvezető autót. Jó tudni, hogy esetleges üzemzavar vagy baleset során az automatikus biztonsági funkció a teljes magasfeszültségű elektromos rendszert haladéktalanul lekapcsolja.
Az általam vezetett eddigi legerősebb BMW, az ActiveHybrid X6 félelmet kelt, diktátorként uralja a környezetét. Sóskút környékén a napokban mérik a legnagyobb hibrid koncentrációt, a szörnyetegek hol hangtalan suhogásukkal, hol mély torokból feltörö üvöltésűkkel hívták fel magukra a figyelmet.
A BMW ActiveHybrid technikája ebben a modellben a tisztán elektromos üzemet, a tisztán benzines üzemet, illetve a V8-as motor és a váltóval egybe épített két elektromos motor erejének együttes kiaknázását is lehetővé teszi. A szén-dioxid-kibocsátás nélküli, teljesen elektromos meghajtás 60 kilométer/órás sebességig alkalmazható, a belsőégésű motor terhelés függvényében, igény szerint kapcsolódik be a hajtásba, és 65 kilométer/óra alatti sebességnél, motorfék-üzemben önműködően leáll. Elektromos (EV) kapcsolót nem találunk, úgy kell vezetni, hogy a rendszer jutalmul elektromosan hajtsa az autót. Ha egyáltalán még autónak lehet nevezni a 2,5 tonnás csodajárművet. A hajtáslánc összteljesítménye 485 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 780 Nm, amellyel a BMW ActiveHybrid X6 a világ legerősebb sorozatgyártású hibridjárműve. Megálláskor start-stop automatika állítja meg a járművet, a 2,5 kilométeres elektromos üzem valójában egy kiterjesztett stop állapot, miközben halad az autó, de a belső égésű motor pihen.
Álló helyzetből mindössze 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, sajtóanyag szerint átlagos fogyasztása 9,9 liter, károsanyag-kibocsátása pedig 231 gramm kilométerenként. A tesztúton komoly tempóban haladva ennél sokkal többet mértünk, 15 literre jött ki az átlag. Váltója kétféle üzemmódot kínál. Az egyik az elindulás és alacsonyabb sebességtartományokra, a másik pedig a magasabb tempókra lett optimalizálva. Az elérhető legnagyobb megtakarítást a három bolygóműves egység, illetve négylamellás tengelykapcsoló alkotta hétfokozatú automata sebességváltó biztosítja.
Autómenedzser
Az autó képes visszanyerni a mozgási energia egy részét és a fékezési energiát. A rendszer rekuperációs teljesítménye a BMW korábbi modelljeiben alkalmazott fékenergia-visszanyerés berendezésének mintegy 25-szörösét képes visszatermelni a nagyteljesítményű akkumulátorba. A töltéstárolást egy 2,4 kWh kapacitású nikkel-metálhibrid (NiMH) akkumulátor látja el, amely az elektromos motorok mellett a 12-voltos fedélzeti hálózatra csatlakozó fogyasztókat is ellátja elektromos árammal. Az elektromos és belsőégésű üzemmód közötti váltás az utasok számára teljesen észrevétlenül zajlik. A hajtásrendszer üzemállapotáról pedig a központi kijelző szolgáltat aktuális információkat.
A legerősebb BMW mellett a legtakarékosabbat is vezettük. Az új BMW 320d EfficientDynamics Edition 100 kilométerenként mindössze 4,1 literes üzemanyag-fogyasztással és kilométerenként csupán 109 gramm szén-dioxid-kibocsátással (a sajtóanyag szerint) a leginkább üzemanyag-takarékos és tiszta üzemű modellként szerepel a BMW kínálatában. A rövid, 25 kilométeres tesztelés során, amikor 340 lovas Z4-essel és 245 lovas BMW 5-ösökkel kellett lépést tartani, 6 literes átlagfogyasztást mértünk.
A szupertakarékos BMW nem egy lagymatag amőba, úgy megy, akár egy BMW. Az autó 163 lóerős teljesítmény leadására képes és 8,2 másodperc alatt éri el álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességet. Alumínium forgattyúházzal, változó kompresszoroldali lapátgeometriájú turbófeltöltővel és a legújabb generációs common-rail közvetlen befecskendezéssel készülő kétliteres dízelmotor hajtja. A modell számára fejlesztett erőforrás már 1750-es percenkénti fordulattól képes 360 Nm maximális nyomatékát leadni. A fogyasztást tovább mérséklik a továbbfejlesztett aerodinamikai adottságok, a különösen hosszú végáttétel, és a karosszériát mélyebbre helyező felfüggesztés. A motor kettős tömegű lendkereke pedig innovatív technikaként a centrifugális erő vezérelte röpsúlyos tömegközéppont-eltolás megoldását is tartalmazza. Ezeken túl a modell alapfelszereltségében megtalálhatóak a BMW EfficientDynamics koncepció elemei, köztük az automatikus start-stop, vagy a fékenergia-visszanyerés.
A nap legszebb BMW-je a legszebb hanggal is büszkélkedik, igazi megasztár. A 2009-ben bemutatkozott BMW Z4 roadster eddigi legerősebb változatát, az sDrive35is-t egy 3,0 literes, kettős turbófeltöltővel szerelt, 340 lóerős, és 450 Nm maximális nyomaték leadására képes, hathengeres benzinmotor hajtja. A klasszikus roadster arányokkal rendelkező modell mindössze 4,8 másodpercet igényel a 0-100 kilométer/órás sprinthez. A Z4 sDrive35is EU tesztcikluson mért fogyasztása 9,0 liter/100 kilométer, nálunk kézi kapcsolással, bő gázzal hajtva 14 litert is megevett. A motor 7-fokozatú, duplakuplungos sebességváltón keresztül adja le teljesítményét, kemény felfüggesztése pedig vérbeli sportautóvá avatja a Z4 legerősebb változatát.
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5-ös, X3-as és X6-os nyomvonalát követi, igaz, ezekkel ellentétben kapható sDrive, azaz hátsókerekes változatban is. A hazai bemutatón az xDrive összkerékhajtáson volt a lényeg, a vizes, csúszós, sáros, dinamikus kanyarokkal és autópályás sprintekkel tarkított teszt során kapott anyait-apait a rendszer. Még a legerőltetettebb menet során sem sikerült kiakasztani az xDrive-ot, a néha megtapasztalt enyhe alulkormányzottság kifejezetten örömöt csalt az arcunkra.
Igaza volt a BMW igazgatójának, ez nem egy autó, ez egy lebegő szalon. Új műfajt teremtettek márkán belül a bajorok: Gran Tourismo. A GT az egyik legjobb utazóautó, amiben valaha ültem. Méregdrága, felejthetetlen, gyors, kényelmes és nem fogyaszt sokat.
Szijjártó Péter egy londoni rendezvényen ugyanakkor bírálta az EU-t, amiért az válaszlépéseket tervez ahelyett, hogy tárgyalásokat kezdene az amerikai elnökkel.