Tetszett a cikk?

A gumivásárlás elsőre nem tűnik bonyolultnak. Veszek négy abroncsot, átrakatom a gumissal és autózom tovább. A következőkben kiderül, hogy ez a viszonylag egyszerű folyamat a végtelenségig bonyolítható.

Lassan hétéves, 75 ezer kilométert futott Honda Jazzünk remekül működik, eddig csak olajat és kopó alkatrészeket kellett cserélni benne. Az előző tulajdonos 60 ezernél vált meg a kocsitól, a szerelő szerint gyakorlatilag bejáratta számunkra. Az autó futásteljesítménye a magyar átlagot sem éri el. Mivel az – egyébként jónak tűnő – gyári abroncsok nyugdíjas korba léptek, eljött a csere ideje, amit jó lenne költséghatékonyan megoldani.

Gyári szett
Az Jazz gyári mérete 185/55 R15, váltómérete 175/65 R14. Ezek szerepelnek a szervizkönyvben, de könnyen megtalálhatóak a neten is. Az autót gyári alufelnivel vettük (15 hüvelykes), ami bonyolít a helyzeten. Az átláthatóság kedvéért először a gumival, majd a felnivel kapcsolatos kérdéseket veszem sorra. A válaszokat első körben Kőrös András, az Allianz Vezetéstechnikai Centrum instruktora adja meg. Ha valaki, ő pontosan tudja, mit jelent a tapadás azon a bizonyos, nagyjából négytenyérnyi, aszfalttal érintkező felületen.

Csereérett?
A téli gumit a gyártók négyévnyi, vagy 40 ezer kilométernyi használatra ajánlják. Bármelyiket érje is el hamarabb, le kell cserélni az abroncsot, bár jó márka, jó tárolás, illetve kis futásteljesítmény esetén beleférhet még egy szezon – mondja Kőrös. Ugyancsak csereérett a gumi, ha a profilmélység 4 milliméter alá csökken. Az autón valószínűleg még a Honda szalonban vásárolt, 2004-es Barum Polaris 2 futott, amit már az előző tulajdonosnak le kellett volna cserélnie.

Márkák
Az új gumik kiválasztásánál a márka és az ár meghatározó számomra. A szakértő szerint a komoly múltú, jó nevű cégek termékeivel (Pl. Michelin, Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Continental, Dunlop) nem nyúlhatok mellé. Az olcsóbb, középkategóriás gumik (pl. Kléber, Barum, Matador, Sava, Hankook, Firestone, Uniroyal) kissé gyengébben teljesítenek a vizsgált paraméterek némelyikében, de átlagos, hétköznapi használat mellett ezek a különbségek szinte észrevehetetlenek. Ugyanakkor a feltörekvő kínai márkák egyelőre nem hozzák az elvárt minimumot, tehát megvásárlásukkal felesleges kockázatot vállalnék.

Négy évszak
Kérdés, hogy kis futásteljesítmény esetén érdemes-e négy évszakos abroncsot vennem. A szakértő szerint ez az a helyzet, amikor egyáltalán elgondolkozna az abroncsfajtán. A négy évszakosnál nyáron jobb a nyári, télen pedig a téli. A téli funkciók miatt nagyon nem lehet kemény, így nyáron jobban kopik, ritka használat mellett mégis vállalható a kompromisszum. Elgondolkodtató, hogy az ADAC német autóklub 2010-es téligumi-tesztjén a Goodyear Vector 4Seasons megfelelő minősítést kapott. Ez önmagában nagyon jó eredmény, kérdés, mire lenne képes a nyári gumik között. Az egész éves téligumi-használatot ugyanakkor nem javasolja a szakember. A lágy keverék ugyanis nyáron erősen kopik a forró aszfalton, ráadásul az új téli abroncsokkal a menettulajdonságok is változnak: olyan élmény lesz a vezetés, mintha krémsajton autóznék.

A cikk folytatása az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hol kötelező a téli gumi?

Aki nyári gumival indul síelni, nemcsak saját és embertársai életét kockáztatja, hanem jelentős pénzbüntetést is. Nézzük, milyen szabályok vonatkoznak az egyes országokra.

hvg.hu Autó

Téli gumi, hólánc: hol kötelező Európában?

Ha valaki megkérdezné, tudná kapásból, melyik országban kötelező a téli gumi használata vagy hol írják elő, illetve hol engedik meg a hóláncot? Nem? Aktuális európai áttekintésünk segítségére lesz ebben.

Autó

Teszt: 28 téli gumiból csak egy volt kiváló

Hó, latyak, jégborda, vizes útburkolat, aztán újra száraz út: egy jó téli guminak mindez nem probléma. Az ADAC német autóklub és a Stiftung Warentest aktuális tesztjében 28 modell közül csak egyetlen egy kapta meg a legjobb osztályzatot. A két különböző megvizsgált méretosztályban három gumi jó eredményt ért el, ezek elegendő biztonságot nyújthatnak a télre. A kínai termékeknél ugyanakkor nem árt az óvatosság.

Autó

Téli gumikat tesztelt egy hazai biztosító – eredmények

November első hetében két éjszakán át mérte 8-8 különböző gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit egy Toyota Aurison és egy Suzuki Swiften a Genertel téligumi-teszt csapata Újpesten, egy vezetésbiztonsági pályán. A tesztautókban műszerekkel rögzítették, hogy a tesztfeladatok során mikor csúsztak ki és hogyan fékeztek 0-ra az egyes gumiabroncsokkal a tesztautók. A mérnökök külön pontozták a különböző gumik nyújtotta biztonságot vizes és száraz aszfalton, fékezéskor, illetve éles kanyarban.