szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A villanymotoros autók nagy hátránya, hogy hatósugaruk viszonylag csekély: az akkumulátorok egyszeri feltöltésével többnyire 200 kilométernél kisebb távolságot tudnak megtenni. Ezen a gondon segítenek az úgynevezett range-extenderek, vagyis hatósugár-növelők. Ezek a belsőégésű motorok akkor lépnek működésbe, amikor az autó telepei kimerültek - így menet közben újra feltöltődnek a villanymotort meghajtó akkuk.

Ezt a megoldást választotta jövendő elektromobilja számára az Audi is. Az ingolstadti gyár A1 E-Tron modellje viszont különlegesnek számít: hagyományos Otto- vagy dízelmotor helyett Wankel-motor képezi az alternatív erőforrását. Ennek kör alakú égéskamrájában egy "hasas" háromszög keresztmetszetű dugattyú forog a rögzített tengely körül.

Felix Wankel találmánya már csaknem feledésbe merült azóta, hogy 1967-től kezdve az NSU gyár nagy szériában építette be az immár legendássá vált Ro80 típusába. Bár a bolygódugattyú holtpont nélküli, folyamatos mozgása rázkódásmentes üzemet biztosított, különböző műszaki problémák miatt a neckarsulmi gyár pár év múlva beszüntette a rendkívül áramvonalas Ro80 gyártását. A német cégnek annyira elege lett a vásárlók reklamációiból, hogy még a Wankel-motor licenszét is eladta a Mazda gyárnak. A japánok addig javítgatták a bolygódugattyús szerkezet tömítéseit, míg sikerült teljesíteniük az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokat, így Japánon kívül is forgalmazhatták két típusukat: a Cosmót és a 2+2 üléses kupét, az RX8-at.

A négykarikás márka legkisebb modellje
AP

Egy környezetbarát villanymotor és egy jóformán zajtalanul és rázkódásmentesen üzemelő robbanómotor ideális módon egészíthetné ki egymást a jövő autójában - gondolhatták a konstruktőrök, amikor megtervezték az A1 E-Tron modellt. Állításuk szerint sikerrel lettek úrrá a Wankel-motort makacsul kísértő műszaki problémákon, amelyek a Mazda-gyárban is sok fejtörést okoztak. Elsősorban a bolygódugattyú és az égéskamra fala közötti tömítéseket sikerült olyan színvonalúra fejleszteni, hogy az aggregát ma már nem nevezhető benzin- és olajfaló, rövid élettartamú motornak.

Az Audi új kisautóját - az akkumulátorok kimerülése esetén - egykamrás Wankel-motor hajtja előre, amelynek tömege (vezérlőelektronikával, kipufogóval, hűtővel és generátorral együtt) mindössze 65 kilogramm. Mérete is oly csekély, hogy elfér a csomagtartó fenéklemeze alatt.

Az aktuális EU-szabvány szerint, amely elektromos, hibridmeghajtású és hatósugár-növelővel szerelt gépkocsik üzemanyag-fogyasztását rögzíti, az A1 E-Tron mindössze 1,9 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, széndioxid-kibocsátása pedig alig 45 gramm kilométerenként. A prototípusba épített telepekkel az autó mintegy 50 kilométert tesz meg villanymotorjával, mielőtt észrevétlenül (csak a műszerfalon elhelyezett jelződióda felvillanása révén érzékelhetően) bekapcsol a Wankel-motor, hogy további 200 kilométerre elegendő árammal töltse fel az akkumulátort.

Ingolstadtban úgy vélik, hogy 2013-ban kezdődhet az A1 E-Tron sorozatgyártása. Addig azonban még tisztázni kell néhány, szabadalmi joggal összefüggő kérdést, és egyezségre kell jutni az Audi anyakonszernjével, a Volkswagennel. Wolfsburgban ugyanis egyelőre hallani sem akarnak range-extenderrel kiegészített autókról: ma még kizárólag tiszta villanymeghajtású, vagy hibridüzemű gépkocsikban gondolkodnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Az év tesztautója 2010 – az Audi A1 vezet

Félidejéhez érkezett az Autómenedzser.hu szavazós játéka, amelynek végén három szerencsés nyertes 50 ezer forint értékű üzemanyag-utalvánnyal gazdagodik. A játékban mindenki részt vehet, aki szavaz 2010-ben tesztelt autóinkra.

MTI Autó

Történelmi rekord az Audinál

"Németországban aktuálisan minden idők legnagyobb rendelésállományát könyvelhetjük el" - jelentette be az Audi értékesítési igazgatója hétfőn a társaság októberi eladási adatit ismertetve.