szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Egy fabiás életében nagy nap, amikor tesztelheti a csúcsok csúcsát, amikor eldöngetheti a mezőnyt a kompakt ötajtós kisautók legerősebbikével. 180 lóerő nem játék, főleg, ha négy méterre és az első kerekekre korlátozódik. De nem kell félni, a Skoda Fabia RS nem szörnyeteg, csak nagyon megy. Ára nem eltúlzott, csúcsfelszereltséggel is hatmillió forint alatt marad.

Akinek csak tudom, ajánlom, hogy tegye próbára a Skoda sportos családját. Az Octavia ebből a szempontból jó kezdés volt, megmutatva, hogy egy családi vagy cégautó is lehet izmos, erős, dinamikus, szép és nem túl drága. Egy másik dimenzió. A Fabia RS tovább fokozza a márka sportosságát, mivel bődületes erőt szorítottak be egy kisautó pofás testébe. Nem ordít róla, hogy különleges, ám mégis megfordulnak utána, a teszt során csakúgy fürödtem az elismerő pillantásokban. Meg is dolgoztam érte… Féltem is csöppet, attól, hogy túl sokszor esek bűnbe és attól is, hogy csúnya halált halok, ha folytatom a száguldást.

A Skoda Fabia RS megjelenését nagyban meghatározza az erőt sugárzó első lökhárító. Az elülső hűtőrácsot az RS logó díszíti. Tesztautónk verseny kék színben pompázott, fehér tetővel, fehér hátsó szárnnyal és fehér 17 hüvelykes felnikkel (25 ezer forintos felárért). Hiányoltam a ma már szinte kötelező nappali LED-fényt, de a standard kerek ködlámpákat 26 250 forintos felárért ilyenre cserélhetjük. A háromküllős, multifunkciós bőrkormány alul nem vágott,  váltófülekkel vezérelhető a DSG-váltó, a rádió és a telefon.

bcs

Alapfelszereltsége gazdag, tartalmazza az automatikus klímát, a hétsebességes DSG-váltót, az ülésfűtést, négy elektromos ablakemelőt, a kanyarfényt, a fehér tetőt, az audiorendszert, a gumiabroncs-nyomásellenőrző berendezést és az emelkedő-asszisztenst. A tesztautóban lévő extrákat sem mérik drágán: a multimédiás adapter 37 500 forintba kerül, a Bluetooth-ért 81 250 forintot kérnek, a multifunkciós bőrkormány 52 500 forint, a parkolóradar 76 250 forint. 

A sportos hatást erősítik az autó hátulján látható elemek is, így az ötödik ajtó szárnya, a légterelő, a dupla kipufogócső és az RS logó.  A vörösre fényezett féknyergek, a sötétített üvegek, a diffúzor hasonmás kiemeli a tömegből a kocsit. A fehér Gigaro könnyűfém kerekeket és a 205/40 R17 gumiabroncsokat kifejezetten az RS modellhez fejlesztették ki. A Bridgestone téli gumik a tapadást segítették, de elvettek jelentősen az autós sportosságából. A 10 milliméterrel leültetett futómű nagyon ráz, a keresztbordákon elpattog az autó. A peres gumik és a fehér felnik raliautó érzetet kölcsönöznek, így nem is zavar, sőt igényeljük a darálós menetet. A kátyúkat azonban érdemes kikerülni, mert könnyedén kudarcba fulladhat a bátor vezetés. Az ESP megengedő, ritkán avatkozik be, ki lehet kapcsolni.

A sportülések jól tartanak, sokszor túl jól is, a kiszállásnál és a beszállásnál csak a karcsú emberek nem szisszennek fel.

bcs

[[ Oldaltörés (1,4 literből 180 lóerő) ]]


A Skoda a tavalyi genfi szalonon mutatta be a Fabia RS utódját. Ezúttal benzines és a 130 lovas elődhöz képest igazán felpaprikázott változatban. A Skoda első ízben alkalmazott kettős feltöltésű, négyhengeres benzinmotort. A kis méregzsák teljesítménye mindössze 1,4 literes lökettérfogata ellenére is eléri a 132 kilowattot. A kompresszor és a turbófeltöltő e kifinomult kettőse lágy és harmonikus teljesítménynövekedést eredményez, s a 224 kilométer/óra csúcssebesség, valamint az álló helyzetből 100 kilométer/óráig mért 7,3 másodperc alatti gyorsulás komoly kihívás a kategóriában.

A turbó és a kompresszor által lélegeztetett motor hihetetlenül gyorssá teszi a hétköznapokba egyébként jelentősen beleszürkülő Fabiát. Padlógázzal, vagy sport fokozatban hátba vág a lendület, a váltó nem rángat soha, finoman dolgozik és 120-nál is szépen gyorsul. A dinamizmusa a 200 kilométer/óra fölötti tartományokban kissé visszafogottabb. A DSG akkor késlekedik, akkor torpan meg, ha négyes-ötösben nagy tempóval beesünk egy kanyarba. Ha azt akarjuk, hogy lendületesen hagyjuk el a kanyart, akkor a kézi kapcsolás révén be kell, hogy avatkozzunk visszaváltással, az automatika elveszíti a fonalat és elveszi az autó lendületét.

bcs

Már sima D fokozatban is erőteljesen ugrik az autó padlógázra, S fokozatban 4500-5000 ezer között vált a DSG. Ilyenkor gyönyörű a kocsi hangja, alapjáraton a tavaszi álmos légy zümmögését is lehet hallani a kocsiban.

Az ESP, ABS és ASR rendszerekkel felszerelt, sportosra hangolt futóműve egyértelműen a dinamikus, ám mindenkor biztonságos autózás jegyében született. Az XDS névre hallgató rendszer fejlett elektronikus szabályzással, kanyarban szükség szerint a belső íven gördülő első kerék célzott fékezésével avatkozik be, így növelve jelentősen a külső íven haladó első kerékre jutó forgatónyomatékot. Nagyon tapad az autó, öröm vele a kanyargós utakat legyőzni, ám nem versenyautó a Fabia RS, kormányzása nem annyira precíz és futóműve sem annyira tökéletes, hogy versenypályán az élre törjön. De ami az utakon, az utcán belefér a sportos közlekedésbe, azt könnyedén tudja.

Autópályán király a Fabia RS, egy pillanat alatt 160-170-nel száguldunk. A menet-, motor- és szélzaj ilyenkor bántó, nem is utazóautónak szánták. Imádtam, amikor 210-nél még képes volt váltani egy hetest a DSG. Akkor nem a hangzavarra, hanem az élmény elraktározására figyeltem.

A konszernen belül itthon nincs igazi ellenfele, a Seat Ibiza Cupra Bocanegra izompólós kiscsávó a Fabia mellett, a valódi kihívó, a Polo GTI pedig információink szerint hivatalosan nem jön Magyarországra. Az Audi S1 jöhet még majd szóba, de azt valószínűleg minimum kétszer drágábban kapnánk meg. A többi márka izompacsirtáival összehasonlítva sem találunk sok jobb választást, talán egyedül a brutális Mini Cooper John Cooper Works, valamint a Clio RS 203 lovas kétliteres motorjával és metál kemény futóművével veri meg a csehek vitézét.

A legerősebb Fabia a 900 kilométeres tesztelés során téli gumikkal és fűtéssel, sportosan vezetve, kevés városi használattal 8,2 litert fogyasztott 100 kilométerenként.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Skoda 4x4 teszt: mindent szabad

A vásárlók, köztük a magyarok azért választják a Skoda autóit, mert olcsók és jók. Az összkerékhajtás nem tartozik a legkedveltebb extrák közé, igaz, Magyarország nagy részén túl lehet élni a telet 4x4 nélkül is. Nemzetközi tesztpróbán tapasztaltuk meg, hogy a Skodákat nem szabad lebecsülni terepen sem.

Biró Csongor Autó

Skoda Fabia S2000 próba: a WRC hozzá képest luxusautó

Már értem, miért olyan vidám emberek a ralipilóták, miért tapadt Herczig Norbert arcára mosolya. Két perc csupán, ennyi volt, de felért azzal az élménnyel, amit életem eddigi legnagyobb G-terhelése okozott a torinói bobpályán. Akkor nagyon féltem, most nagyon boldog voltam.

Biró Csongor Autó

Skoda Fabia teszt: munkatárs

A ráncfelvarrott Skoda Fabia 1,2 TSI nemes ötvözete egy jó formájú, használható, praktikus, értékálló és értéktartó kisautónak, valamint egy modern, korszerű, könnyű, gazdaságos, dinamikus és takarékos motornak. A test és lélek egysége nem csupán prózai, élmény az autó vezetése. És ez komoly dicséret egy nem sportos kisautónak.

Biró Csongor Autó

Vezettük: új Skoda Fabia, új Skoda Roomster

Sose hittem volna, hogy élvezni fogom a ráncfelvarrott Fabia menetpróbáját. Titokban a 180 lovas Fabia RS-re vágytam, de az csak pár hét múlva készül el Mlada Boleslavban. A skodások azonban kitettek magukért, az Athén környéki mélykék tengerparton minden új motor-, szín-, és karosszéria-változatot kipróbálhattunk.

Biró Csongor Autó

Skoda Octavia RS teszt: sose lesz ilyen jó autóm

Ha a realitások szilárd talaján állunk, nincs különb autó a Skoda Octavia RS-nél: izmos benzinmotor, látványos külső, kényelmes belső, biztonságos és megbízható működés, csipetnyi vezetési élmény – mindez baráti áron. Ezúttal hosszú úton tettük próbára, fagyban, jégben, hóviharban, lehetetlen küldetésként átmásztunk vele a didergő Hargitán is.