Tetszett a cikk?

Tavaly több nagy cégautóflotta megújult, és 2011-re is egyre többen terveznek nagyobb méretű autóvásárlást – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Bár a cégautópiac fellendült, a lassú gyarapodás csak az ésszerűség és a takarékosság keretei között történik – még nem heverték ki a válságot a hazai vállalkozások.

A flottapiac stagnált az elmúlt egy-két évben, amit Pesti Tímea, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója is megerősített a HVG Cégautó különszámban. A közel 10 ezer autó kezelésével foglalkozó cég esetében a tavalyi év nagy eredménye a meglévő partnerek megtartása volt. Az elmúlt hónapokban viszont már érzékelnek némi élénkülést, sőt 2011 egészétől már egyértelműen növekedést várnak. Ebben nem csupán a piac éledése játszik közre, hanem az is, hogy a futamidőt a legtöbb esetben nem érdemes tovább hosszabbítani, hiszen egy öt-hat éves autó esetében már jelentően nőhetnek a fenntartási-üzemeltetési költségek.

2010-ben tovább folyt az előző évben megkezdett ésszerűsítés és karcsúsítás, különösen igaz ez a nagyobb állami vállalatoknál, a MÁV-nál például az évekkel ezelőtt beszerzett autókat nyúzzák tovább – a vezérautó Volvo S80, a vezetői autók Opel Vectrák és Zafirák, a középvezetői és a kulcsos autók Opel Astrák és Opel Vivarók. Az idén lejár a vasúttársaság szerződése a LeasePlan flottakezelővel, ami azt jelenti, hogy az év egyik legnagyobb flottabeszerzése várható, hiszen a MÁV 824 járművet használ (a teherkocsikkal, az egy busszal és a tucat utánfutóval együtt). Erre az üzletre sokaknak fáj a foga, hiszen jó üzlet a flottakezelés.

Jó üzlet

„A kisebb vállalkozások számára az egy autóval rendelkező ügyvéd vagy orvos kiszolgálása legalább annyira jó üzlet lehet, mint egy ötvenautós flotta kezelése” – mondja Bertalan Gábor, a LansonCom nevű, magyar tulajdonú vállalkozás ügyvezetője. A kezelt autók száma pontosan meghatározható ugyan (a cég esetében körülbelül ezer autó az, amire az ügyvezető megfogalmazása szerint „valamilyen hatással vannak”), de kérdés, hogy az adott járműhöz teljes körű szolgáltatás kapcsolódik-e, vagy csak bizonyos elemeket vesz igénybe az ügyfél. Egy kisebb flottakezelő számára akár az is üzletet jelenthet, ha egy flotta szervizszámláit kontrollálja.

A LansonCom vezetője példaként egy ügyvédet említ, aki egy BMW 530 xd-t használ. Számára egyszerűen nem hatékony, ha a munkája helyett szervizben tölti az idejét, ráadásul anyagilag is jobban járhat, ha flottakezelő vállalja át ezt a feladatot. A szolgáltató ugyanis szerződött szervizpartnerekkel dolgozik, így az átverés kockázata minimálisra csökkenthető, emellett az óradíjak is nyomottabbak. A cég saját olajat visz a vele szerződött szervizekbe, az ott érvényes literenként 9 ezer forintos árnak a feléért. Az 530 xd-be 9 liternyi olajat kell tölteni, a számla így nagyjából 40 ezer forinttal csökken, ami érzékelhető megtakarítás. A flottakezelő emellett tudja, hogy a kötelező szervizeknél mely alkatrészek cseréje aktuális, tehát nem fordulhat elő, hogy 20 ezer kilométerenként új féktárcsákat kap az autó, vagy olyan alkatrészt is kicserélnek, amire nem kaptak felhatalmazást. A vállalkozás munkatársa viszi el és szállítja vissza az autót a megbeszélt időpontban, tehát az ügyfélnek nem kell taxiznia munkahelye és a szerviz között. Ha az autó nem készül el időben, a flottakezelő küzd cserautóért a szervizzel. A számla is hozzá érkezik, amit ellenőrzés után számláz tovább az ügyfélnek, tehát nem lesznek benne értelmezhetetlen vagy nem oda tartozó tételek. A szolgáltatás díja a LansonCom esetében nettó 7200 forint alkalmanként, ami változhat, ha az ügyfélnek speciális igényei vannak. Ilyen például, ha nem szeretné, hogy más vezesse az autóját, ezért trélert kér a szervizbe szállításhoz. Természetesen a flottakezelő sem jár rosszul, hiszen lesz némi haszna az olajon, a szervizen és az autó szállításán is.

A LeasePlannél elsődleges cél, hogy az ügyfelek alaptevékenységükre koncentrálhassanak, tehát az autóval kapcsolatos összes problémát levegyék partnereik válláról. Vállalati ügyfelek számára bármilyen flottaméretre – tehát akár egyetlen autóra is - léteznek konstrukcióik, amelyek magukban foglalják az üzemeltetéshez kapcsolódó teendőket. Ilyen egyebek között a beszerzés, a regisztráció, a szerviz, a gumiabroncs-ügyintézés, a biztosításkezelés, az üzemanyagkártya, a bérautó-kezelés, a mentés, a sofőrszolgálat, a hatósági ügyintézés vagy a használtautó-értékesítés.

További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Fukarkodás a cégautó-piacon

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint tavaly még a downgrading, azaz az alacsonyabb felszereltségű kisebb autók beszerzése jellemezte a flottapiacot, de ezzel nem minden importőr ért egyet – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Milyen kocsit hajt a szentgotthárdi gyárigazgató?

A Magyarországon működő jelenlegi és jövőbeli autógyárak első embereit kérdeztük autóvezetési szokásaikról. A General Motors Powertrain Magyarország Kft. első embere, Solt Tamás nyilatkozott a Prémium Autó 2011 kiadványnak.

Autó

Cégautó: kinek, milyen kocsi dukál?

A cégautó továbbra is az egyik legalapvetőbb juttatási forma a vállalatoknál, még akkor is, ha egyre több cég dönt úgy, hogy nem él ezzel az ösztönzéssel - derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.

Autó

Euró, frank vagy forint? Hogyan finanszírozzák a cégautót?

A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Mekkora a kedvezmény cégautóra?

„2009 elején voltak a legnagyobbak a kedvezmények az autópiacon, akkor minden márka a lehető legnagyobb engedményt adta a kedvező árfolyamon behozott készletek miatt. Ez 2010-ben visszaállt a normális szintre, és racionálisabb lett az árazás is” – mondta el a HVG Cégautó 2011 különszámban Koncz Gábor opeles értékesítési igazgató.

Autó

Milyen autóval jár a Mercedes-gyár vezetője?

A Magyarországon működő jelenlegi és jövőbeli autógyárak első embereit kérdeztük autóvezetési szokásaikról. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. első embere, Frank Klein nyilatkozott a Prémium Autó 2011 kiadványnak.