Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"df39f74d-bc17-4082-9b9e-d3b4e8a9d077","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Egynapos informális csúcsot tartottak Brüsszelben az uniós állam- és kormányfők, amelyre meghívták a NATO főtitkárát és a brit miniszterelnököt is. A központi téma a védelem volt.","shortLead":"Egynapos informális csúcsot tartottak Brüsszelben az uniós állam- és kormányfők, amelyre meghívták a NATO főtitkárát és...","id":"20250204_eu-csucs_europai-tanacs_donald-tusk_ursula-von-der-leyen_antonio-costa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df39f74d-bc17-4082-9b9e-d3b4e8a9d077.jpg","index":0,"item":"cbcfadbb-6540-46f0-b5a9-ebf1e9df07b2","keywords":null,"link":"/eurologus/20250204_eu-csucs_europai-tanacs_donald-tusk_ursula-von-der-leyen_antonio-costa","timestamp":"2025. február. 04. 04:00","title":"Egyetértettek az EU-tagállamok a védelmi beruházások növelésében, de azért odaszóltak Trumpnak a brüsszeli csúcson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8b9e97e-964d-46c5-bcc6-d96a413b2dd7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tizenegy európai országban indult petíció annak érdekében, hogy az aszpartám eltűnjön az ételekből és az italokból.","shortLead":"Tizenegy európai országban indult petíció annak érdekében, hogy az aszpartám eltűnjön az ételekből és az italokból.","id":"20250204_aszpartam-valoszinuleg-rakkelto-betiltas-peticio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8b9e97e-964d-46c5-bcc6-d96a413b2dd7.jpg","index":0,"item":"50360ecf-0675-444d-a02b-40361ce3fa33","keywords":null,"link":"/elet/20250204_aszpartam-valoszinuleg-rakkelto-betiltas-peticio","timestamp":"2025. február. 04. 10:44","title":"Az aszpartám vége? Betiltanák a „valószínűleg rákkeltő” adalékanyagot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","shortLead":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","id":"20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794.jpg","index":0,"item":"625a9a09-5eea-403a-9482-c66cd55b32ed","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","timestamp":"2025. február. 04. 07:21","title":"Az M2-nél is erősebb lett a BMW M240i","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"273259a0-4f18-43d7-8f08-676428f34acd","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"A titokban, várandós nőkről készített fotók versenyeztetésének ötlete a lehető legolcsóbb politikai marketingeszköz, kiválóan alkalmas a szemben álló táborok ingerlésére, de a felszínes ötlet mögött van egy sötét, a személyes és családi biztonságot veszélyeztető trend. Vélemény.","shortLead":"A titokban, várandós nőkről készített fotók versenyeztetésének ötlete a lehető legolcsóbb politikai marketingeszköz...","id":"20250203_paraszka-boroka-varandos-nok-megalazasatol-a-csalad-alaaknasitasaig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/273259a0-4f18-43d7-8f08-676428f34acd.jpg","index":0,"item":"f83ccb35-d6f3-464d-8253-5621043e3463","keywords":null,"link":"/360/20250203_paraszka-boroka-varandos-nok-megalazasatol-a-csalad-alaaknasitasaig","timestamp":"2025. február. 03. 08:00","title":"Parászka Boróka: A várandós nők megalázásától a család aláaknásításáig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"330cd1a2-65e2-42ab-a6b1-7147ecfb928a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Erről pedig állítása szerint a titkosszolgálatok tájékoztatták.","shortLead":"Erről pedig állítása szerint a titkosszolgálatok tájékoztatták.","id":"20250204_kocsis-mate-orban-viktor-ukrajna-lejaratokampany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/330cd1a2-65e2-42ab-a6b1-7147ecfb928a.jpg","index":0,"item":"61688616-093c-4d94-90b3-d677a0888a01","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_kocsis-mate-orban-viktor-ukrajna-lejaratokampany","timestamp":"2025. február. 04. 13:35","title":"Kocsis Máté szerint ukrán pénzből megy lejáratókampány Orbán Viktor ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Omlik az AfD elé emelt tűzfal. Az EU töri a fejét, mit lépjen, ha Trump ellene is elindítja a vámháborút. A New York Timesban üzen az amerikai elnöknek a lengyel külügyminiszter. Évtizedekig tartott, amíg az USA kiépítette puha hatalmát a világban, Trump most hetek alatt lerombolja. Témák a világsajtóból.","shortLead":"Omlik az AfD elé emelt tűzfal. Az EU töri a fejét, mit lépjen, ha Trump ellene is elindítja a vámháborút. A New York...","id":"20250204_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"d6b3202c-7f75-4bd7-b494-6b372d93d126","keywords":null,"link":"/360/20250204_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 04. 10:30","title":"Musk és Orbán segíti a német szélsőjobbot kitörni a karanténból – az AfD elé emelt tűzfal omlását figyeli a világsajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4163068-cd11-4669-a0d7-59b1f90c0b9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiadták iOS-re az első pornóalkalmazást, de ne rohanjon az App Store-ba: van néhány csavar a történetben, és úgy tűnik, hogy még nem is működik tökéletesen a dolog.","shortLead":"Kiadták iOS-re az első pornóalkalmazást, de ne rohanjon az App Store-ba: van néhány csavar a történetben, és úgy tűnik...","id":"20250204_apple-iphone-pornoapp-altstore-pal-dma-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4163068-cd11-4669-a0d7-59b1f90c0b9c.jpg","index":0,"item":"01817672-e688-4f04-a181-db0749635540","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_apple-iphone-pornoapp-altstore-pal-dma-engedely","timestamp":"2025. február. 04. 09:05","title":"Közel 18 év kellett hozzá, de már pornóapp is van iPhone-okra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f837be70-84de-45b7-b21e-6f3781bffbab","c_author":"Székács Linda","category":"360","description":"Költségekben Bánki Erik Afrikában lőtt orrszarvúját is meghaladhatja a leggazdagabb magyar tádzsikisztáni vadászata. A tádzsikisztáni hegyi vadászat kevésbé kényelmes, mint az afrikai, de igény szerint helikopterrel viszik a vadak közelébe a simabőrűeket a villámló botjukkal. De a NER-es vadászokat a jelek szerint ez sem zavarja, az ő céljuk, hogy minél több trófeát szerezzenek.","shortLead":"Költségekben Bánki Erik Afrikában lőtt orrszarvúját is meghaladhatja a leggazdagabb magyar tádzsikisztáni vadászata...","id":"20250204_Meszaros-Lorinc-vadaszat-Kozep-Azsia-sebezheto-fajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f837be70-84de-45b7-b21e-6f3781bffbab.jpg","index":0,"item":"a4db8312-aff1-4f88-8dfc-e998b8d37c3d","keywords":null,"link":"/360/20250204_Meszaros-Lorinc-vadaszat-Kozep-Azsia-sebezheto-fajok","timestamp":"2025. február. 04. 06:30","title":"Mészáros Lőrinc Afrika helyett Közép-Ázsiában vadászik sebezhető fajokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az 5066 milliméter hosszú, 1488 milliméter magas, 1902 milliméter széles, 3052 milliméter tengelytávú (nagyobb, mint egy Audi A8-asé) Lancia Thema az amerikai nemzet ajándéka az olasznak. Vagy fordítva: az olasz ipar könyöradománya a hanyatló amerikai gazdaságnak. Akárhogy is méregetjük, a Thema az egyik legizgalmasabb autó a hazai autópiacon, az egyik legszebb, és a luxusautók mezőnyében a legolcsóbb.
Olyan mint egy fúziós konyha díszes karácsonyi vacsorája. Végy egy tavalyi, érett S-osztályos első futóművet, egy kissé már (nemes) penészes E-osztályos hátsó futóművet, egy felforralt, korábban R-osztályban is alkalmazott háromliteres motort, egy jól bevált, ízletes ötgangos automatikus váltót, majd töltsd bele a leglátványosabb amerikai autó karosszériájába, irdald be, ezt követően szórd meg a legillatosabb olasz fűszerekkel, locsold meg balzsamecet szósszal, távol-keleti pikáns technikai csemegékkel, borítsd be frissen tépett bazsalikommal, szeletekre vágott fokhagymával és tálald ropogósra pirított, fenyőmagokkal szórt malacbőr ágyon. Jó étvágyat!
A műanyag belsős tucat Chryslert teljesen átöltöztették, stílusos, puha tapintású anyagokkal bugyolálták és olyan fényűző részletekkel édesítették meg, mint az opciós fűthető ülések nappa bőrkárpittal, a Poltrona Frau bőrrel borított műszerfal, vagy a valódi fabetétek a műszerfalon, az ajtópaneleken és a kormánykeréken.
bcs
A V6-os dízelmotor 239 lóerős, hozzá ötfokozatú automatikus váltó csatlakozik. Később elérhető a benzineshez induláskor is társított nyolcfokozatú ZF-váltó. Aki elavultnak gondolná a német ötfokozatút, téved, nagyon szépen, finoman kapcsol, nincs sportfokozat, de kézzel is tudjuk tologatni. Nem vadul, hanem finom úrember módjára indul meg, aztán ha bevállaljuk, száguldásra is képes, de nem úgy, mint egy sportautó, hanem inkább mint egy gyorsnaszád. A gyorsaság nem a lényeg, hanem a haladás öröme, a megérkezés biztonsága és az úton levés varázsa.
Kulcs nélkül nyitható az autó, gombnyomásra indul, start-stop nincs benne, az elektronikus menetstabilizáló csak padlógázas kanyarodáskor, vagy padlógázas kigyorsításkor avatkozik bele. Mivel nincs az autóban sperr diffi, lehet a kocsival gumit égetni, bár nem ajánlott, mert a 20 hüvelykes Continental téli sport abroncs nem olcsó mulatság. A xenonlámpák bemozdulnak a kanyarba, tesztautónkban volt alkalmazkodó sebességtartó automatika, holttér- és keresztforgalom figyelő rendszer (érzékelői tolatás közben észlelik a mozgó járműveket, így előzi meg a koccanásokat) és tolatókamera, amely hátrameneti fokozat választásakor automatikus bekapcsol. 8,4 hüvelykes átmérőjű tévéje (gyerekkorom fekete-fehér sport tévéje kisebb volt) érintőképernyős, rajta a műholdas navigációs rendszerrel, de innen irányítjuk a kétzónás klímaberendezéstől kezdve a hifit, a telefon beállításait, a kormányfűtést, az audiorendszert. A pohártartók fűthetők és hűthetők, akárcsak az első ülések. A vezetőülés motorosan mozog előre és hátra be- és kiszálláskor. A hátsó ülések kényelme fejedelmi, sofőrös limuzinnak is kiváló a Thema. Nincs túlbonyolítva, nincs gombhalmaz a középkonzol, otthonos és szerethető a belseje (egyen konszern dizájn, de a Lanciában egyedi minőségben).
A vezetéstechnikai rendszerek túlbiztosítottak, a tolatóradar, a holttérfigyelő, a ráfutásra figyelmeztető a zenét lekapcsolva jelez, a navigációs csaj is beszól, ha előttünk nagy forgalmat észlel – igazi, szájbarágós amerikai vas. A rögzítőféket lábbal működtetjük, parkolásnál lebuknak a visszapillantó tükrök és a méretes, ám nehezen pakolható csomagtartóból (defektjavítóval szállítják, így a pótkerék helyén elfér egy laptop méretű táska) sem hiányozhat a belső vésznyitó. A nappali fény csíkja kialszik, amint indexelünk, mindig csak azon az oldalon, amerre jelez a sárga lámpa. Gondolom, ennek oka, hogy egyértelműen látszódjék a kanyarodási szándékunk. Felkapcsolt lámpánál nem csinálja ezt. A navigációs célpontot csak álló helyzetben lehet beírni, ha már elindultunk, akkor vagy megállunk, vagy megpróbálunk beszélni a hanggal is irányítható gyári angyallal. Nekem nem sikerült szót értenem vele, inkább megálltam, és bepötyögtem. A távtartós tempomat csak 30 kilométer/órás sebesség fölött működik, megálló követésre nem alkalmas, de autópályán biztonságosan tartja a távolságot az előttünk haladótól.
Óriási respektje van az utakon. Mint a pipék, úgy rebbennek szét az autósok, nem lehet igazodni a forgalom ritmusához, mert mindig a Thema diktálja a tempót. Aki előttünk megy, hamarosan mögöttünk lesz, és nem azért mert 140-nel tolom le a társaságot az útról, hanem mert tisztelik és érdeklődve megbámulják. Nem csupán a hétköznapi autósok, hanem a luxusautót vezetők is figyelnek rá, egy A8-as például dacolva a konvenciókkal, beengedett maga elé a Szépvölgyi úton.
A műszerfal háromdimenziós hatású, amit krómdíszítés tesz hangsúlyosabbá, a műszerórák ugyanolyan zafírkék megvilágítást kaptak, mint az utastéri LED-fényforrások. Út-, menet, szél- és motorzaj nincs a Themában, a dízel kerregését csak akkor halljuk, ha járó motor mellett kiszállunk az autóból. Az útzaj elnyeléséről a padlólemez alá helyezett kompozit panelek, laminált szélvédő és oldalablakok, valamint az utastérben és a keréküregekben elhelyezett zajelnyelő panelek gondoskodnak.
A futómű a Mercedes-gyökerek miatt kiváló (17-es kerekekre tervezték), egyetlen zavaró tényezőt a malomkerék méretű felnik és az azokon feszülő peres gumik jelentik, ezek nagyon rossz úton felütnek, kanyarodni, parkolni pedig kész rémálom. Úgy fordul, mint egy balatoni komp.
Az olasz VM Motori és a Fiat Powertrain által kifejlesztett Euro 5-ös dízelmotor minden csavarja (állítólag) megegyezik a Mercedesével. Legnagyobb forgatónyomatéka 550 Nm. A Lancia Thema végsebessége 232 km/h, gyorsulása 0-100 km/h-ra 7,8 mp. Egyiket sem próbáltuk ki, 160-nál többel nem hajtottuk, a 7,2 literes 100 kilométerenként átlagfogyasztás (20-as kerekekkel mérve) csalfa mosolyt fagyasztott az arcunkra, a 10,66 literes átlaggal is tökéletesen megelégedtünk, mégiscsak egy kéttonnás luxusautó a Thema.
A 9 hangszóróval és mélynyomóval felszerelt, 506 wattos Alpine audiorendszer nem rossz, de nem hasonlítható össze a kategóriában megszokott Bang & Olufsennel, Mark Levinsonnal, Bose-vel, vagy harman/kardonnal. Nagy hangerőn torzít, de normális fokozaton egész kellemes a hangzása.
Évtizedek óta a kategória etalonjaként tekint rá a szaksajtó, minden új konkurenst először az aktuális Golf változattal mérnek össze. Formája megszokott, mondhatni unalmas, technikai arzenálja kiforrott és naprakész. A Lancia más lapra tartozik, nem az észérvekre, hanem a szívre próbál hatni.
Macsómobil, de ugyanakkor nőies is a Delta, androgün tünemény, a Lancia márka újraélesztésének ékes bizonyítéka. Elragadóan szép, pazarul felszerelt, de az összképet rontja, hogy 1,6-os dízelmotorja lomha, magas ára pedig csalódást okoz.