szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Visszatérő vendég vagyok a kétliteres dízellel szerelt BMW-kben. Csodálom és tisztelem bennük az erőt és a mértékletességet. Ha odafigyel az ember, megdöbbentően takarékos a kocsi. Normál vezetési stílussal 5,4 literes átlagot értünk el.

Bár korábban a kedvencem volt ez a motor a hármasban, az egy héttel korábban tesztelt 328i elvette az eszemet, beleszerettem. A 320d így megmaradt racionális döntésként, míg a benzines egy csúcsvezetői kocsi volt, emez csak egy csúcsvezető-helyettesi. Persze csak komoly cégnél adnak ilyen cégautót, aki kapja, minden bizonnyal meg is érdemli. 9,3 millió forintos indulóárért fapadosnak mondható a hármas BMW, tesztautónk eleganciájáért és technikai tudásáért 5,5 millió forintos felárat kell fizetni. Ezért a pénzért kapunk: holtérfigyelőt, nyolcfokozatú automatikus váltót, ülésfűtést, bőr üléseket, hangulatvilágítást, intelligens fényszórókat, LED-es nappali fényt, navigációt, Bluetooth-t, táblafelismerést, harman/kardon csúcs hifit, elöl-hátul parkolósegédet, nemesfa-betétet stb.

A fabetét vicces: olyan erezete van, hogy körmöt lehet rajta reszelni, sőt hangszerként is játszhatunk rajta. A BMW bevállalós, szeretnek kísérletezni, már a barna fényezés is izgalmas, a bézs belső nyugalmat és tisztaságot sugall, a bézs műszerórák azonban már kissé elütnek a BMW-s hagyományoktól. Ez már az ázsiai vevőknek szól.

A dízel kerregő hangja csak elindulásnál hallatszik, aztán kisimul, a parádés hangzású hifi minden kellemetlen zajt (egyébként nincs, de ha lenne) eltüntet. A motor erős, jól húz, bár többnyire takarékos (eco pro) módban használtam a kocsit, de ha előzni kellett, nagy gázra sportkocsikat megszégyenítő gyorsulásra képes. (Eco pro: a hajtásrendszer megfelelő szabályzásával, a fűtés és a légkondicionáló berendezés, valamint a külső visszapillantó tükrök és az ülések fűtésének gazdaságosságra összpontosító üzemével támogatja a tüzelőanyag-takarékos közlekedést, akár 20 százalékos megtakarítást is lehetővé téve.).

bcs

Száz kilométer/órás sebességnél 1500-at forog percenként a főtengely és 3,4 literes ilyenkor az átlagfogyasztás sík úton. A világból ki lehetne menni ezzel az autóval, nálam a legnagyobb hatótáv 1100 kilométer volt. 90-nél 1350-et forog a motor tempomattal, 110-nél 1650-et, 120-nál 1800-at, 130-nál 2000-et.

Lementem Badacsonyba és mire hazaértem, az 5,5 literes átlagfogyasztás a fedélzeti számítógép kijelzőjén leszállt 4,9 literre. Szinte hihetetlen, igaz nem a pályán utaztam, de nem aludtam, hanem a kék-fehér logó szellemében sportosan autóztam. A 700 kilométeres teszt végén a benzinkútnál derült ki az igazság: a 184 lóerős, automatikus váltóval szerelt, luxus felszereltségű középkategóriás szedán 100 kilométerenként átlagban 5,4 liter gázolajjal érte be. Bravó!

A BMW 3-as sorozatának immár hatodik nemzedéke méreteiben is növekedett elődjéhez képest. Széles nyomtávja (elöl +37 mm, hátul +47 mm) már első pillantásra szembetűnő, míg megnövelt hosszúsága (+93 mm) és szintén megnyújtott tengelytávja (+50 mm) ugyancsak alapvetően sportos körvonalait hangsúlyozzák. A kocsi kényelmes – elöl mindenképpen, de a hátsó üléseken ülők sem panaszkodhatnak. Csomagtartója is nagyobb lett, a 480 literes űrtartalom elégséges, de a szája szűk, a 120 literes hokistáskám csak gyömöszölve fért át rajta.

A start-stop és az energia-visszanyerés evidens dolgok a BMW-ben, a menetdinamikai választókapcsoló is. Nálam mindig az eco pro mód a nyerő, sportba inkább a váltót tettem, ha veszélyesebb manőverre, lendületes előzésre volt szükségem

A nyolcfokozatú automatikus sebességváltót innovatív belső elrendezés jellemzi. Míg az új váltómű méretei, és saját tömege sem nagyobb, mint hatfokozatú elődjéé, két további fokozatot, illetve jóval szélesebb áttételi tartományt kínál. Mindemellett hidraulikus nyomatékváltó-egysége minimálisra mérsékelt relatív fordulatszám-eltérése (szlip), a magas hatásfok, a csekély súrlódási veszteségek, illetve az intelligens szabályzás együttesen teszik lehetővé a takarékos üzemeltetést. A kézi váltóhoz képest kedvezőbb az automatával a kocsi fogyasztása. A leváltott hatfokozatú automatikus sebességváltóval összevetve 10 százalékkal csökkent.

A 3-as BMW intelligens energiamenedzsment-rendszerében a hagyományos megoldásokhoz képest jóval energiatakarékosabb üzemű segédberendezések is fontos szerepet töltenek be. Kiváló példa erre az igény szerinti szabályzással működő hűtőfolyadék-szivattyú, a megfelelő jellegmező szerint szabályozott olajszivattyú, valamint az elektromechanikus szervokormány, amely csakis akkor vesz fel energiát, amikor valóban szükséges. Hasonló érvényes a légkondicionáló rendszer speciális kompresszorára is: amint a vezető kikapcsolja a klímaberendezést, a kompresszort mágneses tengelykapcsolója haladéktalanul leválasztja szíjhajtásáról, minimálisra mérsékelve a rendszer veszteségét. A dinamikus gyorsítások során a generátor gyakorta lekapcsolható hajtásával, így az elektromos energia messzemenőkig üzemanyag-takarékos előállítása mellett a sportos limuzin gyorsítási képességei is még kedvezőbben alakulhatnak.

A tüzelőanyag-fogyasztás mérséklésének szintén fontos eleme a légellenállás mérséklése. Az új 3-as BMW a legkorszerűbb szélcsatorna-létesítményben nyerhette el aerodinamikai finomhangolását, légellenállási tényezője mindössze cw = 0,26.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

BMW 5 teszt: dinamit a vére

A BMW 535i folyamatosan edzésben tartja a szívet, olyan szépen dobogtatja meg minden egyes előzésnél, hogy érezzük, hogy van még bennünk szusz, van értelme léteznünk, ha más öröm, vagy elismerés nem is ér, de legalább ez az odafigyelés, a teljes odaadás, a megfelelni akarás életben tart.

Biró Csongor Autó

BMW 328i teszt: mesterhámas

A legjobbak között is van legjobb: erre a címre pályázik a BMW új hármas szériája. A kétliteres turbós benzinmotorral szerelt vörös kocsi bekerült a kedvencek közé, és nem 245 lóerős teljesítménye, 18 millió forintos ára, hanem alacsony fogyasztása és páratlan vezetési élménye miatt.

Biró Csongor Autó

Teszt: BMW is lehet cégautó

Prémium autóknál megszoktuk, hogy a durván magas alapár nem tartalmaz szinte semmilyen felszereltséget. Fapados BMW-t találni lehetetlen, nekünk sikerült egy alapfelszereltséghez közeli példányt tesztelnünk. Az ötajtós 1-es BMW ebben a konfigurációban igazi cégautó, piros színben pedig csinos üzletasszonyokat öltöztet.

Biró Csongor Autó

BMW X1 xDrive28i teszt: a turbó forradalma

Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.

I. N. Autó

BMW 640i teszt: kiguvadt a rendőr szeme

Valami megmagyarázhatatlan történik egy BMW volánja mögött: alig észrevehetően, az ember apránként átalakul, és más lénnyé változik. Ez a transzformáció meglehetősen gyorsan lejátszódik az új csúcskabrió kényelmes ülésén.

Biró Csongor Autó

Teszt: mit tud a leggyengébb BMW?

Kipróbáltuk a leggyengébb és legkisebb BMW-t. A 120d lenyűgözött, a 116d-től hasonlót vártam. Csokis szájízzel a málnaszörp is keserű, a 116d lomhasága felerősítette a 120d dinamizmusát. De ez természetes. Bár ugyanaz a motor dolgozik a szépen megnőtt hátsókerekes bébi BMW-ben, az egyikben 184 lóerőt rejtettek el, a másiknak 116-tal kellett megelégednie. Fogyasztásban nincs különbség közöttük, élményben és árban van.

Biró Csongor Autó

BMW 7 teszt: takarékos terminátor

Különleges autóban ülök. Nem sajtóautó, más nem tesztelte. De nem is ettől egyedi. Különleges személyeket furikázott Monaco gyémántokkal kirakott utcáin. Nem fedhetem fel a titkot, az életemre esküdtem meg. Az iDrive matricája mindent elmond. A hercegi esküvő egyik limuzinja volt a tesztautó, kétszáz kilométerrel vette meg a magyar importőr, és már van hazai gazdája. Gyűjtők, celebfanatikusok, lemaradtatok.

Biró Csongor Autó

BMW 6 teszt: kupékirály

Lehet lassan, finoman és biztonságosan közlekedni egy nagy BMW-vel. Ehhez kell egy háromliteres biturbó motor 313 lóerővel, hátsókerék-meghajtás, nyolcfokozatú automatikus sportváltó kormány mögött megbújó kapcsolókkal és baromi nagy havazás. Mindenből a legjobbat és a legtöbbet kaptam: a kocsiból és a télből is.