Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell az emberi teljesítménynek megfelelő eredményeket produkált egy olyan tesztben, amellyel az „általános intelligenciát” mérik.","shortLead":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell...","id":"20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d.jpg","index":0,"item":"ad57864a-5150-4fbe-8571-69b50c6478b0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","timestamp":"2025. január. 04. 10:03","title":"Az OpenAI állítja: az új MI-je már megüti egy átlagember szintjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acbf4059-1d9e-4e7d-bea6-e5b9e2cd903c","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Egy új kutatás egy római korból származó katona, vagy gladiátor maradványaiból mutatta ki, hogy a felmenői 25 százalékban skandinávok voltak.","shortLead":"Egy új kutatás egy római korból származó katona, vagy gladiátor maradványaiból mutatta ki, hogy a felmenői 25...","id":"20250103_brit-szigetek-skandinavok-romai-katona-regeszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acbf4059-1d9e-4e7d-bea6-e5b9e2cd903c.jpg","index":0,"item":"59bbf0c8-32f3-4229-8a4a-79206aeac7a7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_brit-szigetek-skandinavok-romai-katona-regeszek","timestamp":"2025. január. 03. 19:11","title":"Bőven a vikingek érkezését megelőzően is éltek már skandináv származású emberek a Brit-szigeteken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A rendőrség a lakosság segítségét kéri. ","shortLead":"A rendőrség a lakosság segítségét kéri. ","id":"20250102_37-es-ut-balesetveszely-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"2f40904b-b24b-487d-993c-d21c683d3b63","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_37-es-ut-balesetveszely-rendorseg","timestamp":"2025. január. 02. 18:55","title":"Életveszélyes trükkökkel próbálja megállítani a sofőröket egy férfi a 37-es főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"164df3e1-e76e-45b2-b5e0-571d62c2f7ec","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Úgy vélik, az arab királyságban túl sokszor szabnak ki halálbüntetést.","shortLead":"Úgy vélik, az arab királyságban túl sokszor szabnak ki halálbüntetést.","id":"20250102_Jogvedo-szervezetek-szerint-Szaud-Arabiaban-2024-ben-vegeztek-ki-a-legtobb-halalraiteltet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/164df3e1-e76e-45b2-b5e0-571d62c2f7ec.jpg","index":0,"item":"d1a8a51f-1a4f-4037-b74f-700fa4495d3a","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_Jogvedo-szervezetek-szerint-Szaud-Arabiaban-2024-ben-vegeztek-ki-a-legtobb-halalraiteltet","timestamp":"2025. január. 02. 18:19","title":"Jogvédő szervezetek szerint Szaúd-Arábiában 2024-ben végezték ki a legtöbb halálraítéltet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy nap csúszással és egy komoly hibával sikerült megemlékezni Románia és Bulgária csatlakozásáról.","shortLead":"Egy nap csúszással és egy komoly hibával sikerült megemlékezni Románia és Bulgária csatlakozásáról.","id":"20250102_sulyok-tamas-terkep-schengen-koszovo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b.jpg","index":0,"item":"de699422-f2d2-41cc-8a76-0557fff4b992","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_sulyok-tamas-terkep-schengen-koszovo","timestamp":"2025. január. 02. 19:48","title":"Sulyok Tamás olyan térképpel köszöntötte a schengeni bővítést, amin Koszovó Szerbia része","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","shortLead":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","id":"20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3.jpg","index":0,"item":"687bdcc8-d96e-43c6-9233-4a09a09e20fb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","timestamp":"2025. január. 03. 10:23","title":"Közel 50 százalékkal nőttek itthon a villanyautó-eladások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a37f243d-e19e-4e55-b49d-35f26f4df606","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lassan tényleg jogos lesz a kérdés: mi az, amin vagy amiben még nincs ott a Doom? Mert a fűnyíró, terhességi teszt és sok más után egy Captcha-ellenőrzőablakba is beépítették.","shortLead":"Lassan tényleg jogos lesz a kérdés: mi az, amin vagy amiben még nincs ott a Doom? Mert a fűnyíró, terhességi teszt és...","id":"20250103_doom-captcha-ellenorzes-nem-robot-jatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a37f243d-e19e-4e55-b49d-35f26f4df606.jpg","index":0,"item":"c8f4bfed-5265-4451-a37c-e990ded342fe","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_doom-captcha-ellenorzes-nem-robot-jatek","timestamp":"2025. január. 03. 16:03","title":"Valaki beépítette a Doomot az idegesítő Captcha-ellenőrzésbe – játékos módon igazolhatja, hogy nem robot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","shortLead":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","id":"20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc.jpg","index":0,"item":"352e107e-9823-4486-8807-d68afa1c020b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","timestamp":"2025. január. 03. 15:30","title":"Dinólábnyomok tömkelegét tárták fel egy angliai kőfejtőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon lehet-e hibát találni a BMW 7-es sorozatához tartozó, lazán 40 millió forintért vesztegetett, 750d jelű, összkerékhajtású dízeljében? A kifinomult ízlésű autós ínyencek bizonyára ezúttal is tudnak kukacoskodni, ám annyi bizonyos: a közel két méter széles, 5 méter hosszú bajor prémiumbatár az autóipar egyik csúcsterméke – minden, ami autós szem-szájnak ingere, az nagyjából benne van.
Persze mondhatni, ebben a kategóriában a luxus kötelező kűr. Csak mutatóba: a szattyánbarna, napabőrrel bevont fotelülések, a műszerfali nemesfa-betétek, vagy a diszkrét belső (hangulat)világítás mind olyan hívság, amely a tömegautókhoz szokott szemnek ámulatra méltó flanc. Itt azonban minden kényelmi felszerelés tényleg gombnyomásra működik. Az ajtócsapkodás felesleges, elegendő csak behajtani, utána magától behúzódik. Még a hátsó ablakok napfényvédő rolói is gombnyomásra járnak, s ha mindkét kezünk tele van csomaggal, nem kell azokat feltétlenül letenni: a csomagtartó fedele hátul, kicsit az alváz alá irányítva, láblengetésre magától kinyílik.
BMW
Ám az igazi, innovatív bravúr a hajtáslánc, mindenekelőtt a háromliteres, „triturbó”, hathengeres dízelmotor, amely 381 lóerős, csúcsnyomatéka 740 Nm. A szikár műszaki adatok aligha tudják érzékeltetni a vezetői élményt. A 12 hengeresek teljesítményével vetekedő négykerekű erőmű – mintha kifutó pályáról startoló repülőgépben ülnénk – halk motormorajjal, alig 5 másodperc alatt gyorsítja fel a két tonnás monstrumot, a három turbófeltöltő minden fordulattartományban agilisan tartja a kocsit. Ebben nem kis szerepet játszik a nyolcfokozatú automata ZF váltó is, amely mint egy trolibuszban, a legkisebb akadozás nélkül, villámgyorsan váltogatja a sebességfokozatokat.
Gyári adatok szerint a böhömnyi 7-es végsebessége leszabályozva 250 kilométer óránként, de ilyen tempó legfeljebb a német autópályákon jöhet szóba. Ennél talán praktikusabb szempont, hogy ebben a modellben is benne van a BMW xDrive fantázianevű összkerékhajtása, amely az elektronikus Dynamic Drive technikával együtt, még a csúszós-havas pályán, hirtelen manőver közben is cövekszerűen úton tart. Mindennek fényében az sem semmi, hogy a böhömnyi verda – vezetési stílustól függően – száz kilométeren megelégszik 7-11 liter gázolajjal, jóllehet aki erre a családi ház árával vetekedő BMW vásárlására vetemedik, annak bizonyára nem kulcskérdés az alacsony üzemanyag-fogyasztás.
BMW
Az élvezetes – pontosabban a biztonságos – vezetést még csak tovább fokozza a seregnyi elektronikus felszerelés. A holttérfigyelő, a sávváltásra megrezgő kormány mellett az adaptív tempomat is remek autós jószág. Országúton, előre beállított sebesség mellett, még akkor sem kell a fékpedálra lépni, ha előttünk lassúbb jármű halad. Annak közelébe érve a kocsi magától lefékez, sőt ha kell, meg is áll, majd előzéskor, akár gázpedálozás nélkül, visszaáll a beállított sebességre. A head up display néven ismert kütyü már megjelent néhány olcsóbb tömegautóban is, de a BMW-é a sebesség mellett, színesen a vezető szeme elé vetíti a közlekedési táblákat és a tempomat adatait is.
A vezetőülés melletti pulton lehet nyomogatni az üzemválasztó gombokat, amelyekkel a futómű feszességét és a motor vehemenciáját lehet állítani. A takarékos eco pro állásban gyári adat szerint akár 20 százalékkal is visszafogható a fogyasztás, a fő hangsúly az energia-visszatáplálásra helyeződik. A comfort + esetében a hetes már-már ringatódzik, a kétfajta sportállásban viszont a futómű bekeményít, a motor „felbőszül”.
A Formula 1 érzetet fokozza, hogy ilyen állásváltásnál a színes tft monitorra emlékeztető műszerfal is átváltozik: a comfortban látható négy kerek óra sport változatban vöröses háttérrel versenyautós grafikába megy át, s többek között rikítóan nagy számokkal mutatja a tényleges sebességet. Külön fejezet a ledes világítástechnika. Túl a vakítás nélküli fényszórókon az éjjellátó infravörös hőkamera még ködös időben is észreveszi az úton csellengő gyalogosokat, a kacsázó kerékpárokat, majd külön szúrófénnyel világítja meg őket a sofőr számára.
BMW
Miközben a kátyús pesti utakat zökkenők nélkül kivasalom, s a külvilágot kizárva koncertteremben érezhetem magam a potom 1,63 millió forintos Bang&Olufsen rádióval (amelynek mellékesen központi hangsugárzója minden indítás után rafináltam kiemelkedik a műszerfal tetejéből) Anisits Ferenc neve jár az eszemben. Az itthon méltatlanul mellőzött hazánkfia nevéhez fűződik a sportos dízelmotor kifejlesztése. Ő az a konstruktőr, aki Rudolf Diesel nyomdokain haladva, még a nyolcvanas években, a kerregő, lomha gázolajos aggregátot megújította: dinamikus, de egyúttal takarékos öngyújtóst varázsolt belőle. Anisits doktor munkássága nélkül ez a mostani, három turbóval megvadított csúcsdízel sem jöhetett volna létre.
És hogy mi jöhet még? Ahogy lenni szokott, a verseny megy tovább. A Merci már nem győzi hajtogatni, hogy a rövidesen piacra kerülő új S Osztály még jobb, übereli a bajor rivális hetesét.