szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Ford különleges „Ittas Vezetést Szilmuláló Öltözéket” fejlesztett ki annak bemutatására, milyen negatív hatásokkal jár az autóvezetésre az alkoholfogyasztás.

Egy új, a Ford által finanszírozott felmérés szerint ugyanis legtöbb fiatal európai autós vezetett már ittasan, vagy látta barátait alkohol hatása alatt vezetni. Az ötezer 18 és 24 év közötti fiatalt megszólaltató felmérésből az is kiderül, hogy a megkérdezettek egyharmada tudta és elfogadta, hogy az autót ittas személy vezeti, kétharmaduk pedig nem is volt tisztában azzal, hogy mekkora a törvény által megengedett véralkoholszint, amivel még volán mögé lehet ülni.

A Ford „Ittas Vezetést Szimluláló Öltözéke” korlátozza a látást, a mozgás koordinációját és az egyensúlyt; az öltözék bekerült a Ford Driving Skills for Life eszköztárába is – a fiatal autósok oktatására létrehozott program tavaly indult útjára Európában.

A francia, német, olasz, spanyol és brit autósok megkérdezése során kiderült, hogy a spanyol fiatalok (74 százalék) a leginkább hajlamosak az ittas vezetésre, vagy arra, hogy ezt barátaik esetében elfogadják; utánuk a német (65 százalék), majd pedig a francia fiatalok (64 százalék) következnek a listán. A megkérdezettek 26 százaléka elismerte: vezetett már alkohol hatása alatt úgy, hogy közben azt hitte, biztonságosan uralja az autót.

Egy angol nyelvű videó be is mutatja a szimulációt.
Ford

A látást korlátozó szemüveg kettős látást és csőlátást idéz elő, a fülvédő a hallás eltompításával késlelteti a reakciókat, a nyaki párnázat korlátozza a nyak mozgását, a könyökpárnázat lassítja a mozdulatokat, a csuklósúly megváltoztatja az egyensúlyt, a bokasúlyok pedig megváltoztatják az egyensúlyt főleg azért, mert a súllyal terhelt csuklóval ellentétes oldalra kerül.

Az „Ittas Vezetést Szimuláló Öltözék” még a legegyszerűbb feladatok (például egy egyenes vonalú séta) végrehajtását is megnehezíti, érzékletesen mutatva be, hogy alkohol hatása alatt milyen bonyolulttá válik egy olyan összetett tevékenység, mint az autóvezetés. Az Európai Bizottság szerint a halálos európai közúti balesetek 25 százaléka alkoholfogyasztás miatt következik be, s a fiatal autósok baleseti halálának legfőbb oka az alkohol.

Youtube

Amikor az emberek először próbálják ki az öltözéket nagyon gyorsan rájönnek, milyen küzdelmessé válnak az egyébként mindennaposnak számító feladatok – például egy csésze felemelése vagy egy telefonszám hívása – mutat rá Gundolf Meyer-Hentschel, az intézet alapítója és ügyvezető igazgatója.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!