szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ADAC a valósághoz jóval közelebb álló saját fogyasztási ciklussal összesen 345 mérést végzett közel két év alatt, amiből kiderül, hogy mely típusoknál tapasztalható a legnagyobb eltérés a gyári fogyasztási értékhez képest.

Manapság az új autók gyárilag megadott fogyasztási adatai kezdenek egyre jobban elszakadni a valóságtól, legalábbis attól, amit egy átlagfelhasználó a hétköznapokon tapasztal. Ennek legfőképp az az oka, hogy a katalógusadatok alapjául szolgáló európai fogyasztásmérési ciklus, azaz NEDC (New European Driving Cycle) során ideális laboratóriumi körülmények között, valamint tojásokon lépkedő vezetési stílus mellett mérik az adott jármű fogyasztását.
Röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy a 20 és 30 Celsius fok közötti hőmérsékleten zajló fékpados mérés, egy városi és városon kívüli ciklust tartalmaz, melyeknek a súlyozott átlagaként jön ki a vegyes fogyasztási adat. A gyorsítások során alacsony gázpedálállást és korai váltásokat alkalmaznak, míg a maximális sebesség, amit elérnek az autóval 120 kilométer/óra – írta egy korábbi cikkében részletesen az autonavigator.hu oldal.

Ezzel nincs is akkora baj, ha az így megszülető adatokat csak az autók egymás közötti összehasonlítására akarjuk használni, ha viszont mi magunk akarjuk reprodukálni a gyári értékeket már sokkal nehezebb dolgunk van. Hogy pontosan mennyire, az a német autóklub, vagyis az ADAC legújabb Ecotest nevezetű felméréséből kiderül. A német szakemberek a valósághoz jóval közelebb álló saját fogyasztási ciklussal összesen 345 mérést végeztek az összes üzemanyagtípus figyelembe vételével. A tesztek 2012 áprilisa és 2014 májusa között zajlottak, a NEDC-ciklushoz képest hosszabb távon, padlógázas gyorsítást is alkalmazva, valamint olykor elérve a130 kilométer/órás sztrádatempót is. Ennek eredményeként egy olyan adatbázis született, amiből kiderül, hogy mely modelleknél tapasztalható a legnagyobb eltérés a gyári fogyasztási értékhez képest.

A táblázat a gyári adatoktól való eltérést mutatja. A lagjobbak negatív, míg a legrosszabbak pozítív százalékos eltéréssel. Nagyításhoz klikk a képre.
ADAC

Az összesített adatokból kiderül, hogy a legnagyobb eltérés a hibrideknél tapasztalható, ami nem meglepő, hiszen ezek a járművek főként városi forgalomban tudnak csak kiemelkedően alacsony fogyasztást produkálni, hosszabb távú országúti vagy autópályás használat során viszont ugyanúgy a robbanómotort használják a haladásra. A második legnagyobb eltérés a dízeleknél volt tapasztalható, ami szintén várható volt, hiszen manapság egészen hihetetlen értékeket képesek feltűntetni a katalógusokban, amihez képest a 14 százalékos eltérés nem is annyira vészes. A többi üzemanyagtípus esetében (benzin, LPG, CNG) átlagosan tíz százalékos eltérést mértek, ami a legtöbb felhasználó számára szintén tűréshatáron belül van.

Az összesített eredményeken túl érdemes egy pillantást vetni a legjobban és legrosszabbul teljesítő típusokra is, melyeket táblázatba gyűjtöttek az ADAC munkatársai. Ezekből jól látszik, hogy az utóbbi évek downsizing hullámával megszaporodó kisköbcentis turbómotoroknak kedvez a hivatalos NEDC ciklus, míg a nagyköbcentis motorok a valósághoz közelebb álló körülmények között akár alacsonyabb fogyasztásra is képesek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!