Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4c3f7294-5631-4392-a78f-202c2f0c8a2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Először tudtak lefényképezni önálló atomokat amerikai fizikusok, felfedve, ahogy a szemmelláthatatlan részecskék kölcsönhatásba lépnek egymással a térben. Eredményeik segíthetnek korábban sosem látott kvantumjelenségek vizualizálásában.","shortLead":"Először tudtak lefényképezni önálló atomokat amerikai fizikusok, felfedve, ahogy a szemmelláthatatlan részecskék...","id":"20250602_atomi-es-szubatomi-reszecskek-fenykep-mit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c3f7294-5631-4392-a78f-202c2f0c8a2f.jpg","index":0,"item":"51cffabd-b1e7-4422-a028-c5e826a96bc0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_atomi-es-szubatomi-reszecskek-fenykep-mit","timestamp":"2025. június. 02. 08:03","title":"Ilyen fénykép még sosem készült: lefotózták, ahogy éppen kapcsolatba lépnek egymással az atomok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6049a799-167b-4de0-b524-6bcc8545b15a","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A gyerekjogok védelmével foglalkozó szervezet ellehetetlenülhet, ha átmegy az átláthatóságinak nevezett törvény. ","shortLead":"A gyerekjogok védelmével foglalkozó szervezet ellehetetlenülhet, ha átmegy az átláthatóságinak nevezett törvény. ","id":"20250602_Petofi-Zenei-Dij-Magashegyi-Underground-Hintalovon-Alapitvany-penz-felajanlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6049a799-167b-4de0-b524-6bcc8545b15a.jpg","index":0,"item":"b4753ed6-6e58-4d6a-b2d4-97cbaca79f89","keywords":null,"link":"/kultura/20250602_Petofi-Zenei-Dij-Magashegyi-Underground-Hintalovon-Alapitvany-penz-felajanlas","timestamp":"2025. június. 02. 13:56","title":"A közmédia által díjazott Magashegyi Underground a „szuverenitásvédelmi” listán szereplő Hintalovon számára ajánlotta fel a jutalma egy részét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66dedf81-c003-43fe-b4a8-abcd8b6f5c2c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Csaknem hatszáz induló közül körült be a legjobb négy közé, akik szétosztották a szlovákiai verseny gigantikus nyereményét. A tapasztalt kártyás rapper még sosem nyert ekkorát.","shortLead":"Csaknem hatszáz induló közül körült be a legjobb négy közé, akik szétosztották a szlovákiai verseny gigantikus...","id":"20250603_Majka-hatalmasat-nyert-egy-pokerversenyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66dedf81-c003-43fe-b4a8-abcd8b6f5c2c.jpg","index":0,"item":"a8e6aaa7-b282-417b-b323-8ee18efc3f04","keywords":null,"link":"/elet/20250603_Majka-hatalmasat-nyert-egy-pokerversenyen","timestamp":"2025. június. 03. 08:52","title":"Majka hatalmasat nyert egy pókerversenyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31923f45-747a-45f5-808a-c5d2411c16a2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közben a franchise boltlánc növelni tudta a bevételeit.","shortLead":"Közben a franchise boltlánc növelni tudta a bevételeit.","id":"20250602_Coop-boltok-ceges-beszamolo-nyereseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31923f45-747a-45f5-808a-c5d2411c16a2.jpg","index":0,"item":"98eff04e-bf2d-4ac4-91b3-545e9e1fe8d3","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Coop-boltok-ceges-beszamolo-nyereseg","timestamp":"2025. június. 02. 15:32","title":"Csökkent a Coop boltok mögött álló cég nyeresége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c27c9072-bd33-499e-8610-6cd95c3ddf8b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Heves megyei kereskedelmi és iparkamara egyúttal arra biztatja a vállalkozásokat, hogy a lehetőségeikhez mérten támogassák az ügyet.","shortLead":"A Heves megyei kereskedelmi és iparkamara egyúttal arra biztatja a vállalkozásokat, hogy a lehetőségeikhez mérten...","id":"20250602_Adomanyokat-gyujt-az-egri-korhaz-hogy-legyen-klimajuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c27c9072-bd33-499e-8610-6cd95c3ddf8b.jpg","index":0,"item":"5e4dbe5d-23fb-48e3-ad07-8ed64da7547c","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Adomanyokat-gyujt-az-egri-korhaz-hogy-legyen-klimajuk","timestamp":"2025. június. 02. 14:27","title":"Adományokat gyűjt egy egri kórház, hogy nyárra legyen klíma a fekvőbetegeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e444c704-291c-413f-b26c-0adb6b9d68b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Székesfehérvár fideszes polgármestere szolidáris Karácsony Gergellyel, a Harcosok Klubjának nem tagja, de hűséges a Fideszhez.","shortLead":"Székesfehérvár fideszes polgármestere szolidáris Karácsony Gergellyel, a Harcosok Klubjának nem tagja, de hűséges...","id":"20250602_Cser-Palkovics-Andras-interju-Szekesfehervar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e444c704-291c-413f-b26c-0adb6b9d68b2.jpg","index":0,"item":"eb70b407-b786-4e3c-870a-334e4eb3fba8","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Cser-Palkovics-Andras-interju-Szekesfehervar","timestamp":"2025. június. 02. 10:12","title":"Cser-Palkovics András szerint nem Magyar Péter az ellenfelük, hanem egy társadalmi közhangulat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45580753-51c6-44fa-849d-87fbe865041f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Roman Seremeta szerint ezentúl minden teherautó és azok sofőrjei is potenciális fenyegetést fognak jelenteni az oroszok szemében.","shortLead":"Roman Seremeta szerint ezentúl minden teherautó és azok sofőrjei is potenciális fenyegetést fognak jelenteni az oroszok...","id":"20250602_ukrajna-haboru-pokhalo-hadmuvelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45580753-51c6-44fa-849d-87fbe865041f.jpg","index":0,"item":"5173df1e-9371-49ed-aff3-be93833b54d9","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_ukrajna-haboru-pokhalo-hadmuvelet","timestamp":"2025. június. 02. 19:05","title":"Ukrán professzor a Pókháló-hadműveletről: Ukrajna nemcsak repülőgépeket semmisített meg, fegyverként használta az orosz rendszer bizonytalanságát is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f40fdb90-3eed-40b8-a569-27e1435255c8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Nem lesz milliárdos a nyertes.","shortLead":"Nem lesz milliárdos a nyertes.","id":"20250601_Volt-telitalalatos-a-hatos-lotton-ime-a-nyeroszamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f40fdb90-3eed-40b8-a569-27e1435255c8.jpg","index":0,"item":"d7c1f98b-0c1d-4c90-be3f-067c7bd15fe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Volt-telitalalatos-a-hatos-lotton-ime-a-nyeroszamok","timestamp":"2025. június. 01. 16:43","title":"Volt telitalálatos a hatos lottón, íme a nyerőszámok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ez most a leghangulatosabb Toyota – megjött hozzánk is az új Yaris
szerző:
Dombóvári Mihály
Tetszett a cikk?
Mik a kisautó megszokott negatív ismérvei? Rázós, gyenge, szűkös, zajos és komfortmentes? Na, pont ezeken a klasszikus gyalázási pontokon javítottak óriásit a Toyota mérnökök a Yaris most aktuális ráncfelvarrása során. És az ára is normális.
Se nem drága, se nem sprőd az új Toyota Yaris, ráadásul a lányos kinézettől is egyre távolodva az elődeinél jóval vagányabb külsőt kapott. Persze mindez nem ment olyan könnyen, rendesen megdolgoztatták a mérnökeiket a japánok. Hiszen előnyöket jó tudásbázissal és sok-sok pénzből könnyű kerekíteni, azonban esetünkben épp a kategória meghatározta anyagi kereteket nem léphették át. Nem drágíthatták meg az autót se közvetlenül, tehát az alkalmazott technológia és anyagok nem lehettek a legdrágábbak, másrészt közvetetten sem, tehát nem költhették el a fejlesztésre a világ pénzét. Leginkább finomhangoltak, a meglevőt csiszolgatták, de azt szinte művészi mérnöki szinten.
Lényegében a típus minden részéhez hozzányúltak, kaszni, futómű, utastér, motor egyaránt fejlődött. A munka javát (75 százalékát) a Toyota európai központjaiban végezték, végülis, a helyiek jobban tudják mi kell az óvilági vásárlóknak. Körbe is kérdeztek ez ügyben, és azt a választ kapták, hogy: érzelem! Nem kell unalmas kocsi. Nem kell sima közlekedési eszköz. A gép legyen lelkesítő! (És persze, azért továbbra se romoljon el).
Toyota
Így Elvio D'Aprile formatervező latinos lelkesültséggel itathatta át a munkáját, és ez bizony látszik is a kisautón. A szokásos új lámpa (már ledes nappali fénnyel), új felni (14, 15 vagy 16 colos) koncepción túl teljesen új arcot adott a Yarisnak. A hűtőmaszk-lámpák színkontrasztos játékával ott a nagy X az autó orrán, ez olyan vagány. Akárcsak a hátsó lökhárító diffúzorszerű kialakítása is az. Elmolyoltak még apróságokon, mint a hátsó rendszámfészek világítása, de alapvetően az új orr határozza meg a Yaris fellépését.
Persze ültünk már vagány kisautóban, amit kiábrándító volt vezetni, és hát ilyen stressznek a Toyota nem teheti ki a márka kedvelőit, vagy friss kiválasztóit. Így az utasteret is frissítették, amelyért Pierre Romero volt a felelős. Minthogy az egész modellátdolgozási projektnek a vezérelve a "dinamizmus" volt, így megágyazott ennek belül is. Például azzal, hogy megemelték a középkonzolt, ezáltal a váltókar 3 cm-rel megrövidíthették, így a váltásérzet pontosabb, kisebb a váltóút, sportosabb a vezetési érzés. Módosítottak az alkalmazott anyagokon, egyrészt a minőségérzetért, másrészt a hangszigetelés fokozásáért. Harmadrészt pedig, hogy a szélvédőben ne tükröződjenek a belső dolgok, ami mostanában előfordul a Toyota autóinál.
Toyota
Követték a divatot is, egyrészt a választható belső színekkel és díszbetétekkel, másrészt, hogy a régies csillogó króm helyett mattkrómot alkalmaztak. Áldoztak az infotaimant világának is, már 7 colos kijelző trónol a műszerfal közepén. Ezen jobban látni például a már rendelhető tolatókamera képét is. Összességében, minthogy még az ajtóburkolatokat is átformálták tényleg hangulatosabb bent a Yaris, talán a Toyota kommersz típusai közül a leghangulatosabbra, legérettebbre sikerült.
Már csak technikai tartalommal kellett megtölteni a szekeret, hogy ne csak a ruha tegye a gépet. És láss csodát, belevetették magukat. Úgy általánosságban nem kell űrtechnikára gondolni, csupán ésszel nyúltak a kocsihoz. Bizonyára kiderült a fejlesztés során az is, hogy rendben, autózzunk sportosan, de az összes futott kilométert talán 2 százalékát teszi meg tényleg dinamikusan autózva egy átlagkocsi Európában – de gondolom másutt is. Tehát a sportosságért hozott áldozatok, mint a kemény rugózás, a napi használatban teljesen feleslegesek, sőt inkább fárasztóak.
Így tehát, hogy jobb legyen a karosszériamerevség, ami nagyban hat a kocsi futástulajdonságaira, megnövelték a ponthegesztések számát – a gyártási költség leszorításáért szeretnek a gyártók spórolni a hegesztéssel. Csökkentették a csavarodási hajlamot a vastagabb és átdolgozott tűzfallal, az új anyagú szélvédőragasztó alkalmazásával. Még jó pár helyen belenyúltak, még a doblemezeket is módosították: a lényeg, hogy javult a kaszni torziós szilárdsága.
Toyota
De nem csak a karosszérián bevetett módosítások javítják a jármű úti-viselkedési jellemzőit: alaposan átdolgozták a futóművet. Elöl hátul lágyabb rugók, de feszesebb lengéscsillapítók szolgálnak az új Yarisban, valamint hátul átdolgozták a torziós rudat is. Így javult a kiskocsi úthibaelnyelő képessége, és mindez nem ment a dinamikus tulajdonságok kárára, sőt élvezhetőbb lett az autó. Ebben szerepet kapott az is, hogy a kormánymű elektronikus rásegítésének a szoftverét is átírták, ezáltal precizebben irányítható lett a Yaris, és a kormány autózás közben több visszajelzéssel szolgál. Mindez nem csak a volánbűvészeknek jó hír, a szükségből vezetők is élvezhetik az előnyeit, mert a kocsi könnyebben manőverezhetővé vált, kevésbé kell odafigyelni.
Lássuk hát mi hajthatja ezt a formailag és technikailag is finomított kisautót. Négyféle motort, illetve hajtásláncot kínálnak, két benzinest, egy dízelt és a hibridet. A munka alapja, hogy mind megfeleljen az Euro6 előírásainak, ez meg is történt. A nagyobb, 1,33 literes, 99 lóerős benzinest és az 1,4 literes, 90 lóerős dízelt kisebb mértékben módosították, elsődlegesen a zaj- és rezgéscsillapítás volt a fő cél – motortartóbakok, kipufogórendszer áttervezés pedig az eszközök a célért.
Az egyliteres motor viszont lényegében új. A 69 lóerős háromhengeresbe nagyon belenyúltak, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátása, a fogyasztása, a rezgésszintje, és kicsit több teljesítményt adjon le. Új a hengerfej, az olajzás, növelték a sűrítési viszonyt, újforma az égéstér, és még számos, a gépész lelkületűeknek érdekes módosítást hajtottak végre. Mint átlagos autóvezető, annyit érezni, hogy a háromhengeresek között kulturált a gép járása, a kicsik között pedig élhető a nyomatéka és a teljesítménye.
Toyota
Fontos még szólni a 100 lóerős hibridhajtásról is, amelyet a magyarországi Yaris vásárlók 20 százaléka választott (kategóriájában összességben a Yaris az ötödik legnépszerűbb kisautó itthon). Itt szintén az Euro6 megfelelőség volt a fő cél, amit el is értek. Ebből persze sokat nem érez a vezető, de annyira nem is számít, mert technikailag nagyon kifinomult ez a hajtáslánc, csendes, keveset fogyaszt, a nyomatékleadása üzemmódtól függetlenül egyenletes, a bolygóműves automataváltó figyelmet nem igényel.
Az új Yaris már kapható és az ára nem szállt el. Az alap felszereltségű Live, a kis benzinessel és három ajtóval éppen 2,8 millió forint alatt kapható. Ha öt ajtó kell, ugyanez 3 millió forintba kerül. Ezek jó árak a mai piacon a kategóriában, tudva, hogy a Toyota milyen technikai szintet képvisel. Az 1,33 literes, majdnem száz lóerős benzines belépőára 3,7 millió Forint, a dízelé pedig 4,4 millió, túlzott olcsóságról itt már nem beszélhetünk. Változás, hogy már nem dízeláron mérik a hibridet, a karácsonynak vége, a legtisztább változat minimum 4,7 millió leperkálásával hozható el a szalonból. Némi segítség lehet a Toyota visszafogott költségű hitelajánlata, amely visszavásárlási ajánlattal párosul.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.