Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"84552ce8-f5d0-4f4c-9cc2-f0ec36ea669a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Megasztár tehetségkutató korábbi nyertese szerint tönkretették ezt a műfajt.","shortLead":"A Megasztár tehetségkutató korábbi nyertese szerint tönkretették ezt a műfajt.","id":"20250529_Toth-Vera-Nagyon-sajnalom-azokat-akik-a-tehetsegkutatokba-mennek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84552ce8-f5d0-4f4c-9cc2-f0ec36ea669a.jpg","index":0,"item":"d4d43d12-948d-46c4-ad95-c87822e4d33b","keywords":null,"link":"/elet/20250529_Toth-Vera-Nagyon-sajnalom-azokat-akik-a-tehetsegkutatokba-mennek","timestamp":"2025. május. 29. 14:30","title":"Tóth Vera: „Nagyon sajnálom azokat, akik a tehetségkutatókba mennek”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"148e7b07-e342-4ac9-ab26-748e8a398db6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hibás lett a Windows 11 májusi frissítése, sokaknál nem tölthet be a rendszer a telepítést követően.","shortLead":"Hibás lett a Windows 11 májusi frissítése, sokaknál nem tölthet be a rendszer a telepítést követően.","id":"20250530_microsoft-windows-11-hibas-frissites-osszeomlas-helyreallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/148e7b07-e342-4ac9-ab26-748e8a398db6.jpg","index":0,"item":"948a3ec4-a014-431a-9109-a09354db3149","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_microsoft-windows-11-hibas-frissites-osszeomlas-helyreallitas","timestamp":"2025. május. 30. 09:03","title":"Összeomolhat a számítógépe ettől a frissítéstől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1ab2077-cf59-469b-a037-e564601a9942","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan már GIF-eket is létre lehet majd hozni a Windows 11 beépített képernyőrögzítő alkalmazásában, a Képmetszőben.","shortLead":"Hamarosan már GIF-eket is létre lehet majd hozni a Windows 11 beépített képernyőrögzítő alkalmazásában, a Képmetszőben.","id":"20250530_microsoft-windows-11-kepmetszo-gif-letrehozas-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1ab2077-cf59-469b-a037-e564601a9942.jpg","index":0,"item":"142d288d-07e1-4354-9fd0-0da5f58db803","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_microsoft-windows-11-kepmetszo-gif-letrehozas-uj-funkcio","timestamp":"2025. május. 30. 22:03","title":"Imádni fogja: GIF-funkciót kap a Windows","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hogyan teremthető kedv és bizalom a mesterséges intelligencia használatához? Ez a legnagyobb kérdés a korban, amikor a kiberbűnözők már aktívan kihasználják a technológia újabb és újabb lehetőségeit, a védekezés eredményessége pedig nagyrészt azon múlik, hogy a vállalatok döntéshozói mellett a munkatársak is higgyenek benne: MI nélkül nem lehet védekezni az MI fenyegetései ellen.","shortLead":"Hogyan teremthető kedv és bizalom a mesterséges intelligencia használatához? Ez a legnagyobb kérdés a korban, amikor...","id":"20250530_ai-act-mesterseges-intelligencia-kiberbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca.jpg","index":0,"item":"c2288dae-c62e-485f-8f44-c0e90ac3c76f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_ai-act-mesterseges-intelligencia-kiberbiztonsag","timestamp":"2025. május. 30. 10:33","title":"Most végre a saját eszközükkel lehet keresztbe tenni a bűnözőknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Nekik kell gondoskodniuk a megfelelő helyszínről.","shortLead":"Nekik kell gondoskodniuk a megfelelő helyszínről.","id":"20250530_Falusi-ATM-ek-onkormanyzatok-feladata-helyszin-kijelolese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b.jpg","index":0,"item":"a6a34c9c-b651-4a03-a208-d7dcc81aae4d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Falusi-ATM-ek-onkormanyzatok-feladata-helyszin-kijelolese","timestamp":"2025. május. 30. 07:42","title":"Falusi ATM-ek: Meghatározták, mi lesz az önkormányzatok dolga","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc2fa9e-648c-42a0-b28b-5747f0a265ee","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A cenzorok ráadásul olykor a testvérek egymás iránti gyengédségét is szexuális töltetűnek ítélték meg, így azok a jelenetek is mentek a levesbe.","shortLead":"A cenzorok ráadásul olykor a testvérek egymás iránti gyengédségét is szexuális töltetűnek ítélték meg, így azok...","id":"20250529_streamingszolgaltato-oroszorszag-cenzura-walking-dead","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc2fa9e-648c-42a0-b28b-5747f0a265ee.jpg","index":0,"item":"e17cb2a2-3f12-4325-8a6e-639fcd5489a4","keywords":null,"link":"/elet/20250529_streamingszolgaltato-oroszorszag-cenzura-walking-dead","timestamp":"2025. május. 29. 19:53","title":"Egy orosz streamingszolgáltató az LMBTQ-törvényre hivatkozva kivágott 46 percet a Walking Deadből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"330 milliárd forint veszteséget okozott a kormány a Magyar Nemzeti Banknak, mert az év végén az államadósság-mutatót szépítendő állampapírokat vásárolt vissza tőle. A jegybank vesztesége ezzel együtt összesen közel 800 milliárd forint lett, saját tőkéje mínusz 1,7 ezer milliárd forint, és van még 2 ezer milliárd forint mínusz az eredménytartalékban.","shortLead":"330 milliárd forint veszteséget okozott a kormány a Magyar Nemzeti Banknak, mert az év végén az államadósság-mutatót...","id":"20250530_A-kormany-allamadossag-trukkje-tovabb-novelte-az-MNB-brutalis-veszteseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6.jpg","index":0,"item":"4afadf7a-4c7b-41b5-9032-0441a4961f00","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_A-kormany-allamadossag-trukkje-tovabb-novelte-az-MNB-brutalis-veszteseget","timestamp":"2025. május. 30. 17:22","title":"A kormány államadósság-trükkje tovább növelte az MNB brutális veszteségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f6dc8aa-c06f-43c2-80ef-16c598e77cff","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A polgármester úgy véli, az önkormányzati szerepvállalás csak „feszes keretek között” történhet meg, és csak rövid távra.","shortLead":"A polgármester úgy véli, az önkormányzati szerepvállalás csak „feszes keretek között” történhet meg, és csak rövid...","id":"20250530_labdarugas-fehervar-fc-szekesfehervar-onkormanyzat-garancsi-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f6dc8aa-c06f-43c2-80ef-16c598e77cff.jpg","index":0,"item":"ffd37fca-c85c-4514-8970-77a86d2e14e1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_labdarugas-fehervar-fc-szekesfehervar-onkormanyzat-garancsi-istvan","timestamp":"2025. május. 30. 11:41","title":"Cser-Palkovics szerint van mód a Fehérvár FC megmentésére, már tárgyalnak Garancsival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ez most a leghangulatosabb Toyota – megjött hozzánk is az új Yaris
szerző:
Dombóvári Mihály
Tetszett a cikk?
Mik a kisautó megszokott negatív ismérvei? Rázós, gyenge, szűkös, zajos és komfortmentes? Na, pont ezeken a klasszikus gyalázási pontokon javítottak óriásit a Toyota mérnökök a Yaris most aktuális ráncfelvarrása során. És az ára is normális.
Se nem drága, se nem sprőd az új Toyota Yaris, ráadásul a lányos kinézettől is egyre távolodva az elődeinél jóval vagányabb külsőt kapott. Persze mindez nem ment olyan könnyen, rendesen megdolgoztatták a mérnökeiket a japánok. Hiszen előnyöket jó tudásbázissal és sok-sok pénzből könnyű kerekíteni, azonban esetünkben épp a kategória meghatározta anyagi kereteket nem léphették át. Nem drágíthatták meg az autót se közvetlenül, tehát az alkalmazott technológia és anyagok nem lehettek a legdrágábbak, másrészt közvetetten sem, tehát nem költhették el a fejlesztésre a világ pénzét. Leginkább finomhangoltak, a meglevőt csiszolgatták, de azt szinte művészi mérnöki szinten.
Lényegében a típus minden részéhez hozzányúltak, kaszni, futómű, utastér, motor egyaránt fejlődött. A munka javát (75 százalékát) a Toyota európai központjaiban végezték, végülis, a helyiek jobban tudják mi kell az óvilági vásárlóknak. Körbe is kérdeztek ez ügyben, és azt a választ kapták, hogy: érzelem! Nem kell unalmas kocsi. Nem kell sima közlekedési eszköz. A gép legyen lelkesítő! (És persze, azért továbbra se romoljon el).
Toyota
Így Elvio D'Aprile formatervező latinos lelkesültséggel itathatta át a munkáját, és ez bizony látszik is a kisautón. A szokásos új lámpa (már ledes nappali fénnyel), új felni (14, 15 vagy 16 colos) koncepción túl teljesen új arcot adott a Yarisnak. A hűtőmaszk-lámpák színkontrasztos játékával ott a nagy X az autó orrán, ez olyan vagány. Akárcsak a hátsó lökhárító diffúzorszerű kialakítása is az. Elmolyoltak még apróságokon, mint a hátsó rendszámfészek világítása, de alapvetően az új orr határozza meg a Yaris fellépését.
Persze ültünk már vagány kisautóban, amit kiábrándító volt vezetni, és hát ilyen stressznek a Toyota nem teheti ki a márka kedvelőit, vagy friss kiválasztóit. Így az utasteret is frissítették, amelyért Pierre Romero volt a felelős. Minthogy az egész modellátdolgozási projektnek a vezérelve a "dinamizmus" volt, így megágyazott ennek belül is. Például azzal, hogy megemelték a középkonzolt, ezáltal a váltókar 3 cm-rel megrövidíthették, így a váltásérzet pontosabb, kisebb a váltóút, sportosabb a vezetési érzés. Módosítottak az alkalmazott anyagokon, egyrészt a minőségérzetért, másrészt a hangszigetelés fokozásáért. Harmadrészt pedig, hogy a szélvédőben ne tükröződjenek a belső dolgok, ami mostanában előfordul a Toyota autóinál.
Toyota
Követték a divatot is, egyrészt a választható belső színekkel és díszbetétekkel, másrészt, hogy a régies csillogó króm helyett mattkrómot alkalmaztak. Áldoztak az infotaimant világának is, már 7 colos kijelző trónol a műszerfal közepén. Ezen jobban látni például a már rendelhető tolatókamera képét is. Összességében, minthogy még az ajtóburkolatokat is átformálták tényleg hangulatosabb bent a Yaris, talán a Toyota kommersz típusai közül a leghangulatosabbra, legérettebbre sikerült.
Már csak technikai tartalommal kellett megtölteni a szekeret, hogy ne csak a ruha tegye a gépet. És láss csodát, belevetették magukat. Úgy általánosságban nem kell űrtechnikára gondolni, csupán ésszel nyúltak a kocsihoz. Bizonyára kiderült a fejlesztés során az is, hogy rendben, autózzunk sportosan, de az összes futott kilométert talán 2 százalékát teszi meg tényleg dinamikusan autózva egy átlagkocsi Európában – de gondolom másutt is. Tehát a sportosságért hozott áldozatok, mint a kemény rugózás, a napi használatban teljesen feleslegesek, sőt inkább fárasztóak.
Így tehát, hogy jobb legyen a karosszériamerevség, ami nagyban hat a kocsi futástulajdonságaira, megnövelték a ponthegesztések számát – a gyártási költség leszorításáért szeretnek a gyártók spórolni a hegesztéssel. Csökkentették a csavarodási hajlamot a vastagabb és átdolgozott tűzfallal, az új anyagú szélvédőragasztó alkalmazásával. Még jó pár helyen belenyúltak, még a doblemezeket is módosították: a lényeg, hogy javult a kaszni torziós szilárdsága.
Toyota
De nem csak a karosszérián bevetett módosítások javítják a jármű úti-viselkedési jellemzőit: alaposan átdolgozták a futóművet. Elöl hátul lágyabb rugók, de feszesebb lengéscsillapítók szolgálnak az új Yarisban, valamint hátul átdolgozták a torziós rudat is. Így javult a kiskocsi úthibaelnyelő képessége, és mindez nem ment a dinamikus tulajdonságok kárára, sőt élvezhetőbb lett az autó. Ebben szerepet kapott az is, hogy a kormánymű elektronikus rásegítésének a szoftverét is átírták, ezáltal precizebben irányítható lett a Yaris, és a kormány autózás közben több visszajelzéssel szolgál. Mindez nem csak a volánbűvészeknek jó hír, a szükségből vezetők is élvezhetik az előnyeit, mert a kocsi könnyebben manőverezhetővé vált, kevésbé kell odafigyelni.
Lássuk hát mi hajthatja ezt a formailag és technikailag is finomított kisautót. Négyféle motort, illetve hajtásláncot kínálnak, két benzinest, egy dízelt és a hibridet. A munka alapja, hogy mind megfeleljen az Euro6 előírásainak, ez meg is történt. A nagyobb, 1,33 literes, 99 lóerős benzinest és az 1,4 literes, 90 lóerős dízelt kisebb mértékben módosították, elsődlegesen a zaj- és rezgéscsillapítás volt a fő cél – motortartóbakok, kipufogórendszer áttervezés pedig az eszközök a célért.
Az egyliteres motor viszont lényegében új. A 69 lóerős háromhengeresbe nagyon belenyúltak, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátása, a fogyasztása, a rezgésszintje, és kicsit több teljesítményt adjon le. Új a hengerfej, az olajzás, növelték a sűrítési viszonyt, újforma az égéstér, és még számos, a gépész lelkületűeknek érdekes módosítást hajtottak végre. Mint átlagos autóvezető, annyit érezni, hogy a háromhengeresek között kulturált a gép járása, a kicsik között pedig élhető a nyomatéka és a teljesítménye.
Toyota
Fontos még szólni a 100 lóerős hibridhajtásról is, amelyet a magyarországi Yaris vásárlók 20 százaléka választott (kategóriájában összességben a Yaris az ötödik legnépszerűbb kisautó itthon). Itt szintén az Euro6 megfelelőség volt a fő cél, amit el is értek. Ebből persze sokat nem érez a vezető, de annyira nem is számít, mert technikailag nagyon kifinomult ez a hajtáslánc, csendes, keveset fogyaszt, a nyomatékleadása üzemmódtól függetlenül egyenletes, a bolygóműves automataváltó figyelmet nem igényel.
Az új Yaris már kapható és az ára nem szállt el. Az alap felszereltségű Live, a kis benzinessel és három ajtóval éppen 2,8 millió forint alatt kapható. Ha öt ajtó kell, ugyanez 3 millió forintba kerül. Ezek jó árak a mai piacon a kategóriában, tudva, hogy a Toyota milyen technikai szintet képvisel. Az 1,33 literes, majdnem száz lóerős benzines belépőára 3,7 millió Forint, a dízelé pedig 4,4 millió, túlzott olcsóságról itt már nem beszélhetünk. Változás, hogy már nem dízeláron mérik a hibridet, a karácsonynak vége, a legtisztább változat minimum 4,7 millió leperkálásával hozható el a szalonból. Némi segítség lehet a Toyota visszafogott költségű hitelajánlata, amely visszavásárlási ajánlattal párosul.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.