Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a0ea01c4-9c69-4417-b505-4df314892626","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Donald Trumptól várja az Orbán-kormány, hogy rendet tegyen az ügyben. Gulyás Gergely is úgy véli, “legfeljebb néhány hétig hatályos kisstílű és megalapozatlan bosszúról” van szó.","shortLead":"Donald Trumptól várja az Orbán-kormány, hogy rendet tegyen az ügyben. Gulyás Gergely is úgy véli, “legfeljebb...","id":"20250107_Itt-a-kormany-valasza-Rogan-szankcios-listara-kerulesere-pitianer-de-majd-az-uj-elnok-leveszi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0ea01c4-9c69-4417-b505-4df314892626.jpg","index":0,"item":"18b9858a-d66c-4a29-905d-639964d87134","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Itt-a-kormany-valasza-Rogan-szankcios-listara-kerulesere-pitianer-de-majd-az-uj-elnok-leveszi-ebx","timestamp":"2025. január. 07. 17:08","title":"Itt a kormány válasza Rogán szankciós listára kerülésére: pitiáner bosszú, de majd az új elnök leveszi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee57e91-4a55-4f39-8875-b7aff5508918","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A 2023-as nettókat vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.","shortLead":"A 2023-as nettókat vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.","id":"20250106_Szetszakado-orszag-173-ezer-forintos-keresetbeli-kulonbseg-is-kialakult-egyes-telepulesek-kozott-GKI-Gazdasagkutato-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee57e91-4a55-4f39-8875-b7aff5508918.jpg","index":0,"item":"5e3e64fa-00a0-414e-bb5a-56d54823c2d7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Szetszakado-orszag-173-ezer-forintos-keresetbeli-kulonbseg-is-kialakult-egyes-telepulesek-kozott-GKI-Gazdasagkutato-elemzes","timestamp":"2025. január. 07. 06:15","title":"Szétszakadó ország: 173 ezer forintos keresetbeli különbség is kialakult egyes települések között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrök megtalálták a vasárnap esti baleset okozójának a szállodai szobáját, a férfi azonban még nincs meg.","shortLead":"A rendőrök megtalálták a vasárnap esti baleset okozójának a szállodai szobáját, a férfi azonban még nincs meg.","id":"20250107_kommentelok-106-os-kulcs-moldav-amokfuto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598.jpg","index":0,"item":"1617d358-0587-484c-b651-1018ca812896","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_kommentelok-106-os-kulcs-moldav-amokfuto","timestamp":"2025. január. 07. 13:50","title":"Kommentelők megfejtették a 106-os kulcs rejtélyét, és nyomra vezették a rendőrséget a moldáv ámokfutó ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b27c1b3-2e9f-443e-9791-9ac37902693d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A rendszerek olyan kulcsfontosságú objektumokat védtek, mint például a Kercsi híd. ","shortLead":"A rendszerek olyan kulcsfontosságú objektumokat védtek, mint például a Kercsi híd. ","id":"20250107_orosz-ukran-haboru-legvedelmi-rendszer-csapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b27c1b3-2e9f-443e-9791-9ac37902693d.jpg","index":0,"item":"36241ee5-7a5c-465b-8627-8271b1144837","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_orosz-ukran-haboru-legvedelmi-rendszer-csapas","timestamp":"2025. január. 07. 09:00","title":"Az ukránok azt állítják, hogy egyetlen nap alatt öt méregdrága orosz légvédelmi rendszert semmisítettek meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"091e58cf-61bc-4aef-a1e0-563d452bf9d1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az elnök ugyanakkor állítja, Kamala Harrisszel szemben ő legyőzte volna Trumpot.","shortLead":"Az elnök ugyanakkor állítja, Kamala Harrisszel szemben ő legyőzte volna Trumpot.","id":"20250108_joe-biden-amerikai-elnok-egeszsegi-allapot-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/091e58cf-61bc-4aef-a1e0-563d452bf9d1.jpg","index":0,"item":"f23dcbcf-00b8-42fe-a7e7-1cf9df930d92","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_joe-biden-amerikai-elnok-egeszsegi-allapot-donald-trump","timestamp":"2025. január. 08. 19:20","title":"Joe Biden elismerte, nem biztos, hogy bírt volna még négy év elnökséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30e7f654-6dcc-4402-9e2f-4795582adbc2","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A német cég résztulajdonosa a kínai autógyártónak. ","shortLead":"A német cég résztulajdonosa a kínai autógyártónak. ","id":"20250108_toltoallomast-nyit-Kinaban-a-Volkswagen-XPeng","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30e7f654-6dcc-4402-9e2f-4795582adbc2.jpg","index":0,"item":"eb44e1c8-5e17-4af9-b067-02c2d3eb2b9f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_toltoallomast-nyit-Kinaban-a-Volkswagen-XPeng","timestamp":"2025. január. 08. 08:05","title":"Összeáll a VW és az XPeng: 20 ezer töltőállomást nyitnak Kínában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7878b4b-4c3c-4867-a4c3-6aace0459324","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Száz forintot emeltek az óránkénti díjon. ","shortLead":"Száz forintot emeltek az óránkénti díjon. ","id":"20250108_ppluszr-parkolo-dijszabas-emelkedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7878b4b-4c3c-4867-a4c3-6aace0459324.jpg","index":0,"item":"bcbbdd48-5c56-4f10-a87a-54c5892a0855","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_ppluszr-parkolo-dijszabas-emelkedes","timestamp":"2025. január. 08. 13:15","title":"Megugrott a P+R parkolók díjszabása Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59aee6ad-8c05-4882-bd80-d630399149be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A svájci Nutrix AG nevű cég segítségével a jövőben sokkal pontosabb képet kaphat az ember a stressz-szintjéről, ezzel együtt pedig a kezelés és a kiégés megelőzése is könnyebbé válhat.","shortLead":"A svájci Nutrix AG nevű cég segítségével a jövőben sokkal pontosabb képet kaphat az ember a stressz-szintjéről, ezzel...","id":"20250108_nutrix-ag-cortisense-nyalminta-vizsgalat-kortizolszint-stressz-kieges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59aee6ad-8c05-4882-bd80-d630399149be.jpg","index":0,"item":"4e3e4232-ecec-4a10-9112-cdc99f2a17b1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_nutrix-ag-cortisense-nyalminta-vizsgalat-kortizolszint-stressz-kieges","timestamp":"2025. január. 08. 18:03","title":"Elég csak egy kis nyálmintát adnia, 3-5 percen belül megmondja egy kütyü, hogy ki van-e égve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ez most a leghangulatosabb Toyota – megjött hozzánk is az új Yaris
szerző:
Dombóvári Mihály
Tetszett a cikk?
Mik a kisautó megszokott negatív ismérvei? Rázós, gyenge, szűkös, zajos és komfortmentes? Na, pont ezeken a klasszikus gyalázási pontokon javítottak óriásit a Toyota mérnökök a Yaris most aktuális ráncfelvarrása során. És az ára is normális.
Se nem drága, se nem sprőd az új Toyota Yaris, ráadásul a lányos kinézettől is egyre távolodva az elődeinél jóval vagányabb külsőt kapott. Persze mindez nem ment olyan könnyen, rendesen megdolgoztatták a mérnökeiket a japánok. Hiszen előnyöket jó tudásbázissal és sok-sok pénzből könnyű kerekíteni, azonban esetünkben épp a kategória meghatározta anyagi kereteket nem léphették át. Nem drágíthatták meg az autót se közvetlenül, tehát az alkalmazott technológia és anyagok nem lehettek a legdrágábbak, másrészt közvetetten sem, tehát nem költhették el a fejlesztésre a világ pénzét. Leginkább finomhangoltak, a meglevőt csiszolgatták, de azt szinte művészi mérnöki szinten.
Lényegében a típus minden részéhez hozzányúltak, kaszni, futómű, utastér, motor egyaránt fejlődött. A munka javát (75 százalékát) a Toyota európai központjaiban végezték, végülis, a helyiek jobban tudják mi kell az óvilági vásárlóknak. Körbe is kérdeztek ez ügyben, és azt a választ kapták, hogy: érzelem! Nem kell unalmas kocsi. Nem kell sima közlekedési eszköz. A gép legyen lelkesítő! (És persze, azért továbbra se romoljon el).
Toyota
Így Elvio D'Aprile formatervező latinos lelkesültséggel itathatta át a munkáját, és ez bizony látszik is a kisautón. A szokásos új lámpa (már ledes nappali fénnyel), új felni (14, 15 vagy 16 colos) koncepción túl teljesen új arcot adott a Yarisnak. A hűtőmaszk-lámpák színkontrasztos játékával ott a nagy X az autó orrán, ez olyan vagány. Akárcsak a hátsó lökhárító diffúzorszerű kialakítása is az. Elmolyoltak még apróságokon, mint a hátsó rendszámfészek világítása, de alapvetően az új orr határozza meg a Yaris fellépését.
Persze ültünk már vagány kisautóban, amit kiábrándító volt vezetni, és hát ilyen stressznek a Toyota nem teheti ki a márka kedvelőit, vagy friss kiválasztóit. Így az utasteret is frissítették, amelyért Pierre Romero volt a felelős. Minthogy az egész modellátdolgozási projektnek a vezérelve a "dinamizmus" volt, így megágyazott ennek belül is. Például azzal, hogy megemelték a középkonzolt, ezáltal a váltókar 3 cm-rel megrövidíthették, így a váltásérzet pontosabb, kisebb a váltóút, sportosabb a vezetési érzés. Módosítottak az alkalmazott anyagokon, egyrészt a minőségérzetért, másrészt a hangszigetelés fokozásáért. Harmadrészt pedig, hogy a szélvédőben ne tükröződjenek a belső dolgok, ami mostanában előfordul a Toyota autóinál.
Toyota
Követték a divatot is, egyrészt a választható belső színekkel és díszbetétekkel, másrészt, hogy a régies csillogó króm helyett mattkrómot alkalmaztak. Áldoztak az infotaimant világának is, már 7 colos kijelző trónol a műszerfal közepén. Ezen jobban látni például a már rendelhető tolatókamera képét is. Összességében, minthogy még az ajtóburkolatokat is átformálták tényleg hangulatosabb bent a Yaris, talán a Toyota kommersz típusai közül a leghangulatosabbra, legérettebbre sikerült.
Már csak technikai tartalommal kellett megtölteni a szekeret, hogy ne csak a ruha tegye a gépet. És láss csodát, belevetették magukat. Úgy általánosságban nem kell űrtechnikára gondolni, csupán ésszel nyúltak a kocsihoz. Bizonyára kiderült a fejlesztés során az is, hogy rendben, autózzunk sportosan, de az összes futott kilométert talán 2 százalékát teszi meg tényleg dinamikusan autózva egy átlagkocsi Európában – de gondolom másutt is. Tehát a sportosságért hozott áldozatok, mint a kemény rugózás, a napi használatban teljesen feleslegesek, sőt inkább fárasztóak.
Így tehát, hogy jobb legyen a karosszériamerevség, ami nagyban hat a kocsi futástulajdonságaira, megnövelték a ponthegesztések számát – a gyártási költség leszorításáért szeretnek a gyártók spórolni a hegesztéssel. Csökkentették a csavarodási hajlamot a vastagabb és átdolgozott tűzfallal, az új anyagú szélvédőragasztó alkalmazásával. Még jó pár helyen belenyúltak, még a doblemezeket is módosították: a lényeg, hogy javult a kaszni torziós szilárdsága.
Toyota
De nem csak a karosszérián bevetett módosítások javítják a jármű úti-viselkedési jellemzőit: alaposan átdolgozták a futóművet. Elöl hátul lágyabb rugók, de feszesebb lengéscsillapítók szolgálnak az új Yarisban, valamint hátul átdolgozták a torziós rudat is. Így javult a kiskocsi úthibaelnyelő képessége, és mindez nem ment a dinamikus tulajdonságok kárára, sőt élvezhetőbb lett az autó. Ebben szerepet kapott az is, hogy a kormánymű elektronikus rásegítésének a szoftverét is átírták, ezáltal precizebben irányítható lett a Yaris, és a kormány autózás közben több visszajelzéssel szolgál. Mindez nem csak a volánbűvészeknek jó hír, a szükségből vezetők is élvezhetik az előnyeit, mert a kocsi könnyebben manőverezhetővé vált, kevésbé kell odafigyelni.
Lássuk hát mi hajthatja ezt a formailag és technikailag is finomított kisautót. Négyféle motort, illetve hajtásláncot kínálnak, két benzinest, egy dízelt és a hibridet. A munka alapja, hogy mind megfeleljen az Euro6 előírásainak, ez meg is történt. A nagyobb, 1,33 literes, 99 lóerős benzinest és az 1,4 literes, 90 lóerős dízelt kisebb mértékben módosították, elsődlegesen a zaj- és rezgéscsillapítás volt a fő cél – motortartóbakok, kipufogórendszer áttervezés pedig az eszközök a célért.
Az egyliteres motor viszont lényegében új. A 69 lóerős háromhengeresbe nagyon belenyúltak, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátása, a fogyasztása, a rezgésszintje, és kicsit több teljesítményt adjon le. Új a hengerfej, az olajzás, növelték a sűrítési viszonyt, újforma az égéstér, és még számos, a gépész lelkületűeknek érdekes módosítást hajtottak végre. Mint átlagos autóvezető, annyit érezni, hogy a háromhengeresek között kulturált a gép járása, a kicsik között pedig élhető a nyomatéka és a teljesítménye.
Toyota
Fontos még szólni a 100 lóerős hibridhajtásról is, amelyet a magyarországi Yaris vásárlók 20 százaléka választott (kategóriájában összességben a Yaris az ötödik legnépszerűbb kisautó itthon). Itt szintén az Euro6 megfelelőség volt a fő cél, amit el is értek. Ebből persze sokat nem érez a vezető, de annyira nem is számít, mert technikailag nagyon kifinomult ez a hajtáslánc, csendes, keveset fogyaszt, a nyomatékleadása üzemmódtól függetlenül egyenletes, a bolygóműves automataváltó figyelmet nem igényel.
Az új Yaris már kapható és az ára nem szállt el. Az alap felszereltségű Live, a kis benzinessel és három ajtóval éppen 2,8 millió forint alatt kapható. Ha öt ajtó kell, ugyanez 3 millió forintba kerül. Ezek jó árak a mai piacon a kategóriában, tudva, hogy a Toyota milyen technikai szintet képvisel. Az 1,33 literes, majdnem száz lóerős benzines belépőára 3,7 millió Forint, a dízelé pedig 4,4 millió, túlzott olcsóságról itt már nem beszélhetünk. Változás, hogy már nem dízeláron mérik a hibridet, a karácsonynak vége, a legtisztább változat minimum 4,7 millió leperkálásával hozható el a szalonból. Némi segítség lehet a Toyota visszafogott költségű hitelajánlata, amely visszavásárlási ajánlattal párosul.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.