
Az olcsó Daciáknak és Suzukiknak tesz keresztbe a Magyarországra érkezett új Citroën – kipróbáltuk
A vadonatúj Citroën C3 Aircross meglepően kompakt méretben kínál komfortra hangolt 7 üléses életérzést, benzines, hibrid és tisztán elektromos kivitelben. Megnéztük, milyen élőben a Nagyszombaton készülő francia crossover.
A Citroën 2002-ben dobta piacra első C3 típusjelzésű városi kisautóját, melynek aztán 2009-ben, illetve 2016-ban jött ki a második, illetve harmadik generációja. Az alapmodellénél nagyobb beltérre vágyóknak készült a 2008-ban debütált C3 Picasso, mely jó ideje kikopott a francia gyártó kínálatából, de szerencsére nem teljesen nyomtalanul.
A C3-ból ugyanis most is készül enyhén felfújt változat, mely Aircross néven támad, és az aktuális trendeknek megfelelően már nem egyterűként, hanem sokkal inkább kompakt divatterepjáróként veszi célba a vásárlók pénztárcáit.
Az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult C3 Aircross hazai bemutatóján jártunk, és mielőtt kiveséznénk a legfrissebb jövevényt, egy picit a C3-as alapmodellt is körbejárjuk.

Citroën C3
A 2023 végén leleplezett negyedik generációs C3 a Stellantis mostanság egyre népszerűbb Smart Car platformjára épül, csakúgy, mint a Fiat Grande Panda, illetve az Opel Frontera.
A hazai kereskedésekbe nemrégiben megérkezett, Szlovákiában készülő 4 méteres újdonság minden irányban egy picit nagyobb lett az elődjénél, miközben dizájnfronton a korábbi kerekded formák helyett inkább a szögletesebb vonalaknak szavazott bizalmat a francia gyártó.


Hasonló elgondolás mentén készült az éles vonalakkal operáló műszerfal, melynek vékonyka digitális műszeregysége az átlagnál magasabbra került. Alapáron középen csak egy telefontartó található, infotainment kijelzőt csak a magasabb felszereltségi szinteken kapunk.
Az 1,2 literes, 3 hengeres turbómotor egy hatfokozatú kézi váltón keresztül juttatja el 100 lóerejét és 205 Nm-ét az első kerekekre, a hasonló produkcióra képes, szintén 1,2-es lágyhibrid verziót pedig hatfokozatú automata váltóval szerelik.


Dízelmotor már nincs a kínálatban, ellenben tisztán elektromos változatban nagyon is kapható új C3.
Ez a 113 lóerős, zöld rendszámos crossover egy 44 kWh kapacitású akkumulátort vonultat fel, ami 326 kilométeres hatótávval kecsegtet. Ez egyébként a leglomhább C3-as: a 0–100-as sprint 11 másodpercig tart, a végsebesség mindössze 135 km/h.
Az új C3 hátsó traktusába 310 liternyi csomag pakolható be, ami ebben a kategóriában korrekt érték, akik viszont ennél nagyobb raktérre és/vagy esetleg több ülésre vágynak, azoknak érdemes inkább a nagyobb testvérmodell, a C3 Aircross felé kacsintgatniuk.


A belépőszintű C3-as 6,5 millió forinton nyit, a magasabb felszereltségű, automata váltós kivitel alaphangon 8,8 millió forintba kerül, az elektromos C3 pedig ugyanúgy 10 millió forintba kerül, mint a lokálisan zéró emissziós olasz tesó, a Fiat Grande Panda.
Érkezőben továbbá egy 20 ezer eurónál olcsóbbnak ígérkező, belépőszintű új ë-C3, mely 82 lóerőt, illetve 200 kilométeres hatótávot biztosító, 30 kWh-s aksit vonultat fel.

Citroën C3 Aircross
A C3 Aircross szintén Nagyszombaton készülő harmadik nekifutása 24 centiméterrel hosszabb és 6,6 centiméterrel nagyobb tengelytávú, mint a 2017-ben debütált elődje.
Az új C3-hoz képest hosszban nem kevesebb mint 38 centiméter, tengelytávban pedig 13 centiméter növekménynek lehetünk tanúi. A tömeg mintegy 100 kilogrammal gyarapodott, de a típus alaptömege még így is kellemesen alacsony, 1,3 tonna körüli.


A műszerfal ismerős lehet a C3-ból, a második üléssorban viszont egyértelműen nagyobb a hely.
Kár, hogy a második üléssor nem tologatható, cserébe ott a benzines kivitelekhez és a két magasabb felszereltségi szinthez 390 ezer forint ellenében rendelhető két pluszülés, ami miatt egyébként a második üléssor 6 centiméterrel előrébb található.
Vagyis a 7 üléses C3 Aircrossban középen pont akkora a lábtér, mint egy normál C3-ban. Mivel a hazai bemutatóra csak 5 üléses kocsikat hoztak el, a nagycsaládos verzió előnyeit/hátrányait egyelőre nem állt módunkban személyesen megtapasztalni.



A 7 személyes kivitel leghátsó ülései értelemszerűen elsősorban gyerekeknek kényelmesek, illetve megjegyzendő, hogy 7 ülés mögött mindössze 40 liternyi csomagnak jut hely. Csodák nincsenek, egy 4,39 méteres kocsiban csak így fér el 7 utas.
Lehajtott harmadik üléssor esetén 330 liternyi cókmók fér a fedélzetre, az ötüléses verzió raktere pedig hatalmas, 460-1600 literes.

Citroënről lévén szó, meg sem lepődünk, hogy a második felszereltségi szinttől járó 10-15 milliméterrel vastagabb felületi habszivaccsal felvértezett ülések, illetve a minden esetben alapáras progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott futómű egyértelműen a kényelemre lett kihegyezve.
És a rövid menetpróba alapján szerzett tapasztalataink szerint tökéletesen kompatibilis a gyatra minőségű hazai utakkal.


A hasmagasság kiviteltől függően 19-20 centiméter, ami padkázás során jó szolgálatot tesz, komolyabb terepre azonban nem merészkednénk a kizárólag elsőkerék-hajtással rendelhető modellel.
Az 1,2 literes, 3 hengeres turbós benzinmotor 100 lovas őszinte alapverziója ezúttal is hatfokozatú kézi váltóval van társítva, az ugyanerre a motorra épülő lágyhibrid verzió pedig 145 lóerőt és hatfokozatú automata váltót vonultat fel.


8,8 másodperces 0–100-as szintideje és 201 km/h végsebessége révén utóbbi messze a legfürgébb verzió, a maga 29 lóerős kis villanymotorjával és 0,9 kWh kapacitású akkumulátorával.
A 113 lóerős elektromos C3 Aircrossnak 12,9 másodpercre van szüksége a 0–100-as gyorsuláshoz, és 143 km/h-nál már ki is fogy belőle a szufla.

Az 1,6 tonnás ë-C3 Aircross 44 kWh kapacitású akkumulátora 26 perc alatt tölthető fel 20-ról 80 százalékra, és körülbelül 300 kilométeres hatótávot biztosít.
Furcsa, hogy egy elektromos autóban elforgatható normál slusszkulcs található, de ígéretek szerint az év végétől elérhető lesz a kínálatban a kulcs nélküli indítás funkció.

Mennyi az annyi?
A 100 lovas benzines alapmodell 7,3 millió forinttól indul, ami pont az opcionálisan szintén 7 üléssel is rendelhető, de kombisabb hangulatú Dacia Jogger indulóárának a magassága, a Suzuki S-Cross pedig 8,6 millió forinton nyit.
A legolcsóbb C3 Aircrossok 16 colos acélfelnikre szerelt gumikon gördülnek, nincs középső kijelzőjük és rádiójuk, hangszóróból csak kettőt vonultatnak fel, csak elöl van elektromos ablakemelőjük, és manuális a légkondijuk.
A 145 lovas hibrid eggyel magasabb felszereltségi szinten, jóval élhetőbb formában 9 millió forinton nyit. Viszonyításképp: a testvérmodell Opel Frontera 110-145 hibrid lóerővel 8,8-9,2 millió forintba kerül.

A 113 lóerős elektromos C3 Aircross minimum 10,2 millió forint kifizetését követően vezethető haza, vagyis 400 ezer forinttal olcsóbban, mint a zöld rendszámos Opel Frontera.
Végül, de nem utolsósorban hamarosan jön egy némileg drágább ë-C3 Aircross, melynek 54 kWh kapacitású akkumulátora változatlan teljesítmény mellett 400 kilométer körüli hatótávval kecsegtet.
Akinek pedig esetleg kicsi lenne a C3 Aircross, annak ott a hazai kereskedésekbe várhatóan az év végén megérkező teljesen új C5 Aircross, amely bár jelentősen nagyobb méretű, 7 üléses változatban sajnos nem készül.


