Bár a gumiabroncsok nem megfelelő állapota miatt bekövetkező közlekedési balesetekről nem áll rendelkezésre részletes statisztika, de azt tudjuk, hogy Magyarországon évente átlagosan legalább 25-30 esetben a defekt nevezhető meg balesetet okozó tényezőként – áll a Continental nyári szezon előtti ismertetőjében, amelyben Menkó Illést, a cég műszaki szakértőjét idézik.
Az abroncsok a nyári hónapokban megnövekedett terhelésnek, illetve magas hőmérsékletnek vannak kitéve, ezért indulás előtt különösen fontos azok alapos ellenőrzése. A nyomásérték ellenőrzését mindig indulás előtt szükséges elvégezni, mivel a gyártók által megadott értékek a gumiabroncsok hideg állapotára vonatkoznak. „Az alacsony nyomás nem csak a gördülési ellenállást – és ezzel az autó fogyasztását – növeli meg, de az autó stabilitását is hátrányosan befolyásolja. A fokozott melegedés pedig defekthez vezethet és akár balesetet is okozhat” – tette hozzá Menkó Illés.

A kezelhetőséget így befolyásolja az abroncsnyomás. A túlfújt gumi hamar eléri csúszási pontját (kék) és az alacsony guminyomású abroncs is hamarabb kezd el csúszni (piros), mint a helyesen – a gyári értékre – fújt kerék. Ráadásul mint látszik, akkor sem olyan drasztikusan veszít a tapadásából.
Continental
A Continental vizsgálatai arra világítottak rá, hogy a szükségesnél 0.2 barral alacsonyabb nyomás 1 százalékkal magasabb üzemanyag-fogyasztást, valamint 10 százalékkal rövidebb élettartamot eredményezhet. A 0.6 barral kisebb gumiabroncsnyomás esetén pedig 4 százalékkal nőhet az üzemanyag-felhasználás, valamint az előírtnál jóval alacsonyabb légnyomás miatt akár 45 százalékkal csökkenhet a gumiabroncs élettartama. A nem megfelelően beállított gumiabroncsnyomás ugyanakkor a jármű kezelhetőségére is hatással van, hiszen kizárólag az optimális nyomással rendelkező gumiabroncsok nyújtanak kiegyensúlyozott viselkedést.
Arról nem is beszélve, hogy sokan közlekednek
a meleg évszakban is a téli abroncsokkal, amelyek fékútja jelentősen hosszabb, mint a nyári gumiabroncsoké. A nyári melegben végrehajtott tesztek eredményei szerint egy 100 km/h sebességről megkezdett vészfékezés során a téli abroncsokkal szerelt személyautó nagyjából
6 méterrel később kerül álló helyzetbe, mint a nyári abroncsokkal szerelt társa – hívja fel a Continental abroncsgyártó a figyelmet
egy korábbi anyagában, teszteredményei alapján. Egy nyári gumiabroncsokkal gond nélkül végrehajtható 80 km/h sebességű kikerülési manőver téli abroncsokon már 70 km/h sebesség alatt is kritikus lehet nyári körülmények között. Nagyjából 15 százalékos visszaesést lehet mérni a kormányzási precizitást illetően.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra. |