szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A múlt héten Elon Musk bemutatta legújabb fejlesztését, amellyel most a közúti fuvarozást akarja forradalmasítani. Vannak, akik kételyeket is megfogalmaztak a nagy dobással kapcsolatban.

A múlt hét autóipari szempontból legérdekesebb híre volt, hogy a kaliforniai vállalat bemutatta kamionját, amely elvileg 800 kilométeres hatótávval rendelkezik majd. Ahogy azt megszokhattuk a Teslától, nem csak az ötlet forradalmi, de a megvalósítás is. Ezzel kapcsolatban elég hamar felmerült néhány kritikai észrevétel, mint például az Autoblog amerikai oldalon közzé tett írás, amely több ponton kritizálja a Tesla tehergépjárművét.

A cikk szerzője, Jonathon Ramsey elsőként azt említi, és itt inkább tisztázza a dolgokat, ez a kamion még nem egy kontinenst átszelő jármű. Inkább a logisztikai központok és a kereskedelmi részlegek közti fuvarozásra használt célszerszám. Musk is, aki 20 százalékos megtakarítást említett, 160 kilométeres utakra számolta a hatékonyságát egy dízeljárművel szemben.

A Tesla kamionja az ilyen, néhol megállást igénylő vonalakon jelenthet előnyt. Egyébként az első megjegyzés egyből ide kívánkozik, ez az egyszemélyes kamion, az olyan „négykezesnek” hívott használatot egyből kizárja, vagy legalábbis nagyon megnehezíti, amikor váltott sofőrökkel mennek a járművek. (A kommentelők közt egyébként ezt vitatják, mert például az európai távok esetében azt mondják, az 500-600 kilométereknél nem kell többet menni, vagyis elég lehet a kapacitás. Manapság elsősorban a hegyek miatt van szükség nagy teljesítményű és nagy nyomatékú dízelkamionokra, amelyek a leginkább károsak a környezetre.)

Tesla

A bejegyzés szerzőjének az első, konkrét kifogása a kabinban középen ülő sofőr pozíciójával van. Az egyik, és talán a legkézenfekvőbb felvetés ugyanis, ha valamit látni szeretne előre, akkor a kamion elejét félig ki kell dugni a másik sávba. De volna itt egy másik probléma is. Mivel rengeteg minden, például a papírok átadása az ablakot egyszerűen leengedve történik jelenleg, ehhez a jármű vezetőjének fel kellene állni a sofőrhelyről. Mindez nem túl praktikus. (Igaz, legalább a jobb- és balkormányos országok piacaira szánt járművek azonosak lehetnek.)

Hat méterrel a forgalom felett ülve középen ülni nem éppen ideális, a holtterek szempontjából sem, amit azért nem árt néha a kamerák képein kívül is felmérni. Ő egyébként is inkább tükröket akar. Mint mondja, a saját Kenworth kamionján például hét darab van, mert el sem lehet képzelni egy parkolásnál micsoda kiálló, vagy rosszul elhelyezett betonkockák tudnak kínszenvedést okozni. (Persze ennek éppen ellenkezője is igaz lehetne, hogy legalább a tükrök miatt nem kell aggódni.) További kifogása, hogy szigorúan a bemutatott anyag alapján a két nagyméretű kijelző kitakarja azt a területet, amelyet adott esetben saját maga szeretne látni. És lehet, hogy kiváló a kamera képe sötétben is, de 11 órás vezetés után a legkevésbé ilyen világító képernyőket kíván a saját szemének.

Tesla

A következőkben Musk néhány hangzatos kijelentését is vitatja, mondván, érti, hogy a Tesla egyik legnagyobb marketingüzenete az elképesztő gyorsulás, de őt egy kamionnál inkább az elképesztő fékezési teljesítmény érdekelné. Inkább azt kérné, azt mutassák meg, ahogyan egy 40 tonnásra pakolt jármű 80-ról egy személygépkocsihoz hasonló távolság alatt megáll. (Mint egy múlt heti példa mutatja, a jelenlegi kamionok fékrendszerei is elképesztően hatékonyak. Itt a busz mögül kirohanó gyerekek életét mentette meg a nyerges vontató lassulási képessége.)

Ami még fontos, az a tankolás. Musk felhozza, hogy most 15 percig kell ücsörögve várnia egy kamionosnak, mire megtankolja a néhány száz literes tartályokat. A valóságban ez egyáltalán nem így van – mondja a szerző, a kamionosok ilyenkor letakarítják az szélvédőket, lámpákat, ellenőrzik az abroncsokat, tengelyeket. (Vagyis ebben igazából nem kell, hogy változás legyen.)

"Vége a kamionok bebicskázásának", állítja ezt is Musk, de a szerző szerint mindez erős túlzás, mert egy 18 ezer font súlyú kamionra, amelyre még ráakasztanak további 16 ezer fontos pótkocsit, nehéz elképzelni, hogy bármilyen elektronika megfogja majd, kiváltképp az elektromos autó regeneratív fékjével, amely nagyobb fékerőt ad alapból az elöl lévő tömegre, míg a hátsó könnyebb meg akarja azt előzni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!