Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár még eltart egy ideig, hogy az emberszerű robotok általánossá válnak, úgy tűnik, a nagy technológiai vállalatok igencsak komolyan veszik ezek fejlesztését. A kérdés tehát nem az, hogy tényleg lesznek-e ilyenek, hanem az, hogy mikor jelennek meg.","shortLead":"Bár még eltart egy ideig, hogy az emberszerű robotok általánossá válnak, úgy tűnik, a nagy technológiai vállalatok...","id":"20250221_nagy-technologiai-vallalatok-erofeszitesei-humanoid-robotok-meta-apple-robotika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3.jpg","index":0,"item":"2bb82ec7-8111-4f4f-956d-cf60751a1675","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_nagy-technologiai-vallalatok-erofeszitesei-humanoid-robotok-meta-apple-robotika","timestamp":"2025. február. 21. 16:03","title":"Az MI után máris itt a következő hullám? Valami nagyon emberi, valami nagyon gépi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0e8f00c-aa17-45fa-862e-8ba72fe2bdcd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több felvétel is nyilvánosságra került, amelyen mankós orosz katonák harcolnak az ukrán fronton.","shortLead":"Több felvétel is nyilvánosságra került, amelyen mankós orosz katonák harcolnak az ukrán fronton.","id":"20250222_manko-katona-orosz-hadirokkant-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0e8f00c-aa17-45fa-862e-8ba72fe2bdcd.jpg","index":0,"item":"c952ad19-91c1-412a-a53c-cf441499535f","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_manko-katona-orosz-hadirokkant-ukran-haboru","timestamp":"2025. február. 22. 17:51","title":"Visszaküldi a frontra a hadirokkantakat az orosz hadsereg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0710314-d08c-413d-ab4e-b4f1cfee2593","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Számos munkahely bánja Románia csatlakozását.","shortLead":"Számos munkahely bánja Románia csatlakozását.","id":"20250221_hvg-Nagylakon-bezart-ibusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0710314-d08c-413d-ab4e-b4f1cfee2593.jpg","index":0,"item":"5cf174a7-e0c7-40f6-ba97-e4cd965c9f75","keywords":null,"link":"/360/20250221_hvg-Nagylakon-bezart-ibusz","timestamp":"2025. február. 21. 07:30","title":"Utolérte a schengeni csatlakozás az IBUSZ-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","shortLead":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","id":"20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"9fb4d7ce-e8a4-4c83-9dd0-7508fa30b971","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","timestamp":"2025. február. 21. 15:24","title":"Olyan koronavírust azonosítottak kínai kutatók, amely ugyanolyan úton tudja megfertőzni az embert, mint a Covid–19 kórokozója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"December óta is jelentősen nőtt a ChatGPT felhasználóinak száma. Kitárta lapjait az OpenAI, több területről is elárultak adatokat.","shortLead":"December óta is jelentősen nőtt a ChatGPT felhasználóinak száma. Kitárta lapjait az OpenAI, több területről is...","id":"20250221_openai-chatgpt-hasznalati-adatok-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb.jpg","index":0,"item":"3fade27c-31c9-4394-918d-d17e3141b65e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_openai-chatgpt-hasznalati-adatok-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 21. 14:03","title":"Tarol a ChatGPT: már heti 400 millió ember használja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3655c75-0e98-448b-92c7-4e98e56379a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Philál Tamás fél a háborús helyzettől és úgy gondolja, nem lehet megtudni, hogy mi az igazság.","shortLead":"Philál Tamás fél a háborús helyzettől és úgy gondolja, nem lehet megtudni, hogy mi az igazság.","id":"20250222_Racz-Andras-felajanlas-Magyar-Nemzet-publicista-Philal-Tamas-nem-megy-Bucsaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3655c75-0e98-448b-92c7-4e98e56379a7.jpg","index":0,"item":"90ab95d4-3240-4fb9-ade7-45a6c47f8b50","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Racz-Andras-felajanlas-Magyar-Nemzet-publicista-Philal-Tamas-nem-megy-Bucsaba","timestamp":"2025. február. 22. 14:37","title":"Reagált Rácz András felajánlására a Magyar Nemzet publicistája, nem megy el vele Bucsába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54678bee-a80c-4a4d-953f-d12fcddf62ac","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"„Nem tartja szakmailag indokoltnak” a kompetenciamérések feladatlapjainak érdemjeggyel való értékelését az Oktatási Hivatal. A Belügyminisztérium viszont pont erre készül.","shortLead":"„Nem tartja szakmailag indokoltnak” a kompetenciamérések feladatlapjainak érdemjeggyel való értékelését az Oktatási...","id":"20250221_kompetenciameres-osztalyzas-oktatasi-hivatal-tokeletesen-ellentmond-belugyminiszterium-rendelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54678bee-a80c-4a4d-953f-d12fcddf62ac.jpg","index":0,"item":"6b40abfa-0350-4b61-b8dc-069d9b246bb7","keywords":null,"link":"/elet/20250221_kompetenciameres-osztalyzas-oktatasi-hivatal-tokeletesen-ellentmond-belugyminiszterium-rendelet","timestamp":"2025. február. 21. 12:29","title":"Osztályozni a kompetenciamérést? Az Oktatási Hivatal oldala tökéletesen ellentmond Pintér Sándor rendeletének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0b17bc9-a7dd-4035-87cd-53eabbc6e7cf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Tesla Model Y 500 kilométeres hatótávú új alapmodellje nem sokkal 19 millió forint alatt nyit hazánkban.","shortLead":"A felfrissített Tesla Model Y 500 kilométeres hatótávú új alapmodellje nem sokkal 19 millió forint alatt nyit hazánkban.","id":"20250221_olcsobb-uj-tesla-model-y-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0b17bc9-a7dd-4035-87cd-53eabbc6e7cf.jpg","index":0,"item":"34cb7d41-b4be-400c-9dba-dd249f1052c1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_olcsobb-uj-tesla-model-y-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2025. február. 21. 07:28","title":"Olcsóbb új Teslák érkeztek Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy kamionos összeszedte, mi baja a Tesla kamionjával
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A múlt héten Elon Musk bemutatta legújabb fejlesztését, amellyel most a közúti fuvarozást akarja forradalmasítani. Vannak, akik kételyeket is megfogalmaztak a nagy dobással kapcsolatban.
A cikk szerzője, Jonathon Ramsey elsőként azt említi, és itt inkább tisztázza a dolgokat, ez a kamion még nem egy kontinenst átszelő jármű. Inkább a logisztikai központok és a kereskedelmi részlegek közti fuvarozásra használt célszerszám. Musk is, aki 20 százalékos megtakarítást említett, 160 kilométeres utakra számolta a hatékonyságát egy dízeljárművel szemben.
A Tesla kamionja az ilyen, néhol megállást igénylő vonalakon jelenthet előnyt. Egyébként az első megjegyzés egyből ide kívánkozik, ez az egyszemélyes kamion, az olyan „négykezesnek” hívott használatot egyből kizárja, vagy legalábbis nagyon megnehezíti, amikor váltott sofőrökkel mennek a járművek. (A kommentelők közt egyébként ezt vitatják, mert például az európai távok esetében azt mondják, az 500-600 kilométereknél nem kell többet menni, vagyis elég lehet a kapacitás. Manapság elsősorban a hegyek miatt van szükség nagy teljesítményű és nagy nyomatékú dízelkamionokra, amelyek a leginkább károsak a környezetre.)
Tesla
A bejegyzés szerzőjének az első, konkrét kifogása a kabinban középen ülő sofőr pozíciójával van. Az egyik, és talán a legkézenfekvőbb felvetés ugyanis, ha valamit látni szeretne előre, akkor a kamion elejét félig ki kell dugni a másik sávba. De volna itt egy másik probléma is. Mivel rengeteg minden, például a papírok átadása az ablakot egyszerűen leengedve történik jelenleg, ehhez a jármű vezetőjének fel kellene állni a sofőrhelyről. Mindez nem túl praktikus. (Igaz, legalább a jobb- és balkormányos országok piacaira szánt járművek azonosak lehetnek.)
Hat méterrel a forgalom felett ülve középen ülni nem éppen ideális, a holtterek szempontjából sem, amit azért nem árt néha a kamerák képein kívül is felmérni. Ő egyébként is inkább tükröket akar. Mint mondja, a saját Kenworth kamionján például hét darab van, mert el sem lehet képzelni egy parkolásnál micsoda kiálló, vagy rosszul elhelyezett betonkockák tudnak kínszenvedést okozni. (Persze ennek éppen ellenkezője is igaz lehetne, hogy legalább a tükrök miatt nem kell aggódni.) További kifogása, hogy szigorúan a bemutatott anyag alapján a két nagyméretű kijelző kitakarja azt a területet, amelyet adott esetben saját maga szeretne látni. És lehet, hogy kiváló a kamera képe sötétben is, de 11 órás vezetés után a legkevésbé ilyen világító képernyőket kíván a saját szemének.
Tesla
A következőkben Musk néhány hangzatos kijelentését is vitatja, mondván, érti, hogy a Tesla egyik legnagyobb marketingüzenete az elképesztő gyorsulás, de őt egy kamionnál inkább az elképesztő fékezési teljesítmény érdekelné. Inkább azt kérné, azt mutassák meg, ahogyan egy 40 tonnásra pakolt jármű 80-ról egy személygépkocsihoz hasonló távolság alatt megáll. (Mint egy múlt heti példa mutatja, a jelenlegi kamionok fékrendszerei is elképesztően hatékonyak. Itt a busz mögül kirohanó gyerekek életét mentette meg a nyerges vontató lassulási képessége.)
Ami még fontos, az a tankolás. Musk felhozza, hogy most 15 percig kell ücsörögve várnia egy kamionosnak, mire megtankolja a néhány száz literes tartályokat. A valóságban ez egyáltalán nem így van – mondja a szerző, a kamionosok ilyenkor letakarítják az szélvédőket, lámpákat, ellenőrzik az abroncsokat, tengelyeket. (Vagyis ebben igazából nem kell, hogy változás legyen.)
"Vége a kamionok bebicskázásának", állítja ezt is Musk, de a szerző szerint mindez erős túlzás, mert egy 18 ezer font súlyú kamionra, amelyre még ráakasztanak további 16 ezer fontos pótkocsit, nehéz elképzelni, hogy bármilyen elektronika megfogja majd, kiváltképp az elektromos autó regeneratív fékjével, amely nagyobb fékerőt ad alapból az elöl lévő tömegre, míg a hátsó könnyebb meg akarja azt előzni.