Hat óra alatt összelegóztuk: íme a katapultüléses, pengefelnis Aston Martin kémautó

Kockákból és egyéb apró alkatrészekből építettük össze a 007-es ügynök egykori szolgálati autóját. A Lego nagyon odafigyelt az apró részletekre, de vajon a mi küldetésünk sikerrel járt?

Hat óra alatt összelegóztuk: íme a katapultüléses, pengefelnis Aston Martin kémautó

Ha elhangzik James Bond neve, a legtöbbünk agyán azonnal átvillan egy régi Aston Martin sziluettje, ami nem is csoda, hiszen nyolc 007-es filmben is felbukkant ez az ikonikus brit sportkocsi. A pontos típusát már kevesen tudnák megmondani, de segítünk: konkrétan a DB5-ös modellről van szó, melynek most sajnos még nem egy új Bond film, hanem egy új Lego szett ad aktualitást.

A nemrégiben kijött 10262-es számú Lego-készlet révén ugyanis most bárki hazavihet egy darabka autó- és filmipari történelmet egy manuálisan összeszerelhető műanyag Aston Martin DB5 "személyében". Mi magunk is nekiestünk a "License to Build" küldetésnek, de előbb egy kicsit még alapozunk DB5 fronton.

László Ferenc

Az igazi

Az Aston Martin 1963-ban mutatta be a DB5-öt. A brit gyártó olaszok által megrajzolt kétajtós sportkocsijából két év alatt mindössze 1059 példány készült, vagyis a típus nagyon messze jár a tucatmodellségtől. A 4,57 méter hosszú 2+2 üléses GT kocsi legtöbb példánya kupé kivitelben készült, de 100-as nagyságrendben kabriót is gyártottak, a legritkább pedig a tucatnyi példányban összeszerelt kombi, pontosabban Shooting-brake.

Az elöl elhelyezett soros 6 hengeres szívó benzinmotort három karburátor segíti hozzá a 286 lóerős teljesítményhez, illetve 390 Nm-es nyomatékhoz, ami egy ötsebességes kéziváltón érkezik meg a hátsó kerekekre. Ezek nemcsak a 60-es években, hanem még ma is tiszteletre méltó értékek, ráadásul ezt az erőt a nem túl jó tapadású korabeli gumikon igazi művészet lehet uralni.

A DB5 állóhelyzetből 8 másodperc alatt képes felgyorsulni 100 km/h-ra, a végsebessége 230 km/h.

AFP

A filmbeli

A James Bond karakterét megálmodó Ian Fleming eredetileg egy Aston Martin DB Mark III-at képzelt el a 007-es szolgálati autójának, de mire belevágtak az 1964-es Goldfingerbe, addigra már a DB5 volt a brit gyártó aktuális sportkocsija. Így végül ez a típus lett a befutó - egy teljesen hétköznapi utcai kivitelt és egy felokosított változatot használtak a forgatások során.

A kütyükkel és fegyverekkel megspékelt kocsi 1964 februárjának közepére készült el, alig 6 hétnyi fejlesztést követően. Érdekesség, hogy a forgatások végeztével az autót teljesen visszaalakították és eladták, de a későbbi tulajdonosai egyes trükkös megoldásokat megpróbáltak visszaszerelni bele. A kocsit 1997-ben Floridában ellopták, pontos holléte azóta is rejtély.

A DB5 a Goldfingert követő 1965-ös Thunderballban is feltűnt, majd 30 év kihagyást követően először az 1995-ös GoldenEye-ban találkozhattunk vele, azóta pedig több James Bond filmben, így a legutóbbi, 2015-ös Spectre-ben is felbukkant.

A Goldfingerben és a Thunderballban használt  még meglévő DB5-ös legutóbb 2010-ben cserélt gazdát, átszámítva mintegy 950 millió forint ellenében. Vagyis többet ér ez a kocsi, mint egy 700 millió forintra taksált 1500 lóerős vadonatúj Bugatti Chiron.

A kockákból álló

A Lego hazai képviselete annyira izgult a James Bond licences építőcsomag érkezése miatt, hogy július elején idő előtt véletlenül kikotyogta annak titkát. Nem sokkal később aztán hivatalosan is bemutatkozott a Lego 10262, mely a Creator Expert széria tagja. Vagyis hasonló Lego, mint a korábban kijött Ferrari F40, Mini Cooper és VW Beetle, illetve kicsit más, mint a Technic sorozatba tartozó Porsche 911 GT3 RS, valamint Bugatti Chiron.

A méretes dobozban számos kisebb-nagyobb zacskóban sorakozik az 1295 darab építőelem, de találunk még egy 17 matricát tartalmazó kis lapkát és egy 170 oldalas összeszerelési segédletet is. Ez utóbbi külcsínjében egy titkosügynök nyomtatott küldetési leírására hajaz, és az első oldalain az autóval és annak filmes szereplésével ismerteti meg bennünket.

Jó hír, hogy a gyártó weboldalán megtalálható a dokumentáció digitális, PDF változata, vagyis nem gond, ha megsérül, vagy esetleg elveszik a nyomtatott kiadás. Azért viszont kár, hogy az összeszerelést nem segíti egy akár forgatható 3D-nézettel is szolgáló okostelefonos alkalmazás. Létezik ilyen a Legónál, de ezt a szettet sajnos nem támogatja az applikáció.

Itt jegyeznénk meg, hogy az összeszerelési folyamatot és az autó funkcióit részletesen bemutató megannyi fotóhoz mindenképpen érdemes a galériára kattintani.

A képre kattintva galéria nyílik!
László Ferenc

Szereljük össze!

A leírás a szokott módon mindig nagyon egyértelmű és a szerelést komoly mértékben segíti, hogy a zsúfoltabb helyeken, bonyolultabb esetekben szándékosan egymástól nagyon eltérő színű elemeket alkalmaztak a fejlesztők. Ennek némi hátránya, hogy a kocsi alváza tiritarka, illetve itt-ott az elkészült kocsi belsejében is furcsán színes részletmegoldásokba botlunk bele.

A dobozon feltüntetett 16+-os korhatárt mi egy kicsit szabadon értelmeztük, így engedve a gyengéd gyermeki erőszaknak, az összeszerelés 95 százalékát átengedtük egy 7 és egy 10 esztendős tesztalanynak. A fiatalok remek munkát végeztek, de a biztonság kedvéért időről időre bevetettük a felnőtt minőségellenőrzést. Egy ilyen Creator Expert már nem gyerekjáték, a kocsi belsejében egészen bonyolult megoldások találhatók, így inkább csak türelmes és odafigyelő apró embereknek érdemes átengedni a szerelés élvezetét.

László Ferenc

Bár első blikkre hosszadalmas alkotási folyamatra gyanakodtunk, a vázolt konfigurációban nettó 6-7 óra alatt sikerült összeállítani a kész DB5-öst. Bontani, újraépíteni pedig szerencsére nem kellett, vagyis minden kapásból úgy működött, ahogy a tervezők szerették volna.

Milyen és miket tud?

Az elkészült autó 34 centiméter hosszú, 12 centiméter széles és 10 centiméter magas, vagyis mind polcon, mind vitrinben szabad szemmel már messziről igen jól látható. A tervezőknek sikerült jól lemásolniuk az eredeti brit sportkocsit, bár bizonyos szögekből nézve a vártnál talán picit szögletesebb, kockaszerűbb a végeredmény.

Az arányok teljesen rendben vannak és a részletmegoldásokra is nagyon odafigyeltek, elég ha csak az ikonikus hűtőrácsra, a csillogó lökhárítókra, az oldalsó légbeömlőre, vagy a hátsó lámpákra gondolunk. Az ajtók könnyen nyílnak, nem akadnak, és hasonlóképp a gépháztető, illetve a csomagtérajtó is könnyen mozgatható.

László Ferenc

A Technic irányból érkezők számára esetleg csalódás lehet, hogy a hathengeres motor dugattyúi ezúttal nem mozognak, azért az apró gegért viszont jár a piros pont, hogy a motor leömlőit apró pisztolyokból alakították ki. Ez utóbbi egyébként az összeszerelő titka marad, ugyanis még felnyitott géptető mellett sem látszik a turpisság.

Az extrák

Mind közül talán a legfontosabb feature a működő katapultülés. A hátsó lökhárító középső elemének hátrahúzásával felnyílik és hátracsúszik a bal első ülés feletti tetőrész, és az elem elengedésének hatására néhány centiméter magasba kilövődik a fekete ülőalkalmatosság. A benne helyet foglaló emberkéről már magunknak kell gondoskodnunk, ugyanis figura nem jár a kocsi mellé.

Az állítható magasságú kormány értelemszerűen jobb oldalt helyezkedik el, tőle balra ott a forgatható radarműszer. A vezetés közbeni mobilozást a 60-as években még nem büntették, így aztán Bond is bátran nyúlhatott a fedélzeti telefonért: a piros kagylós készüléket a jobb ajtóba rejtették a legósok.

A két ülés közötti piros végű karral nem a váltót lehet működtetni, hanem a kocsi elején lévő géppuskákat lehet a helyükre forgatni. A kerek főfényszórók alatt alaphelyzetben a kiegészítő lámpák találhatók és ezek helyére pattannak fel a lőfegyverek. Amennyiben hátulról lőnek a 007-esre, jó szolgálatot tehet az egyik kipufógóvég forgatásával a hátsó ablak mögé felemelhető golyóálló réteg.

Ahogy a filmben, úgy a Lego modellen is a BMT 216 A az alapértelmezett rendszám, de emellett a brit azonosító mellett álcázási célból francia és svájci rendszámokat is kipörgethetünk az ujjunkkal. Autós közelharcnál jutnak főszerephez a kerekekre szerelt pengék, melyeket a csomagtartóban tárolt hosszabbítók felszerelésével lehet jobban kitolni a felni síkjából. És amelyek természetesen puha gumiból készültek.

Konklúzió

+ : valódi Aston Martin és James Bond életérzés, aprólékos kidolgozás, sok működőképes trükkös szerkezet.

: néhol túl sok a színes elem, nincs összeszerelési applikáció, a motor alkatrészei nem mozognak.

A Lego 10262-es építőcsomagja remek szórakozást nyújt mind összeépítése, mind a játék során, ily módon pedig felnőttnek és gyermeknek egyaránt garantált a sikerélmény. A dán cég ezzel méltó emléket állított mind a brit sportkocsinak, mind a híres titkos ügynöknek.

A hivatalosan kizárólag Lego Store-okban és a gyártó webshopjában kapható szett 50 ezer forintba kerül, de egyesek már most 60 ezer forintos áron kínálják a portékát. Arra pedig mérget vehetünk, hogy ha valaki meg tudja állni, és nem bontja fel a csomagot, az 10-20 év múlva búsás haszonnal adhat túl ezen a limitált szériás játékon.

Aki esetleg ennél is komolyabb Lego autóra vágyik, annak érdemes ránéznie a 42083-as számú Lego Technic Bugatti Chironra, mely 127 ezer forint ellenében 3 599 elemes összeszerelési élményt biztosít. A másik végletet pedig a 75878-as szett jelenti, ez a Speed Champions sorozatú kisebb Bugatti Chrion ugyanis már néhány ezer forint ellenében hazavihető.

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.