szerző:
László Ferenc

A bajor gyártó központjában jártunk, ahol testközelből ismerkedtünk meg az első villanymotoros BMW versenyautóval, ami a Formula–E sorozatban áll rajtvonalhoz. Szinte teljesen hangtalanul, de remélhetőleg izgalmas versenyeket produkálva.

A BMW kínálatában már jó ideje elérhetők villanymotoros személyautók: ilyen a tisztán elektromos meghajtású i3 kisautó, vagy a plugin hibrid i8 sportkocsi. Nyílt titok, hogy a német prémiumgyártó hamarosan rengeteg új elektromos autóval fog előrukkolni, ezek előtt azonban most egy villanymotoros BMW versenyautóról hullott le a lepel.
©

A cég müncheni központjában lebbentették fel a fátylat a keresztségben BMW iFE.18 nevet kapott autóról, mellyel a vállalat belép a Formula–E sorozatba. Erre egész konkrétan december közepén kerül majd sor, ekkor startol el ugyanis az elektromos Forma–1-nek is nevezett széria ötödik szezonja. Fontos évadnak nézünk elébe, hiszen teljesen megújulnak az autók, és vélhetően a BMW is ezért időzítette mostanra a sorozatba történő megérkezését.

És konkrétan ilyen lett a Formula–E-ben a 2014-es kezdetek óta jelen lévő Andretti csapat által üzemeltetett BMW iFE.18:

©

A BMW i Andretti Motosport nevet kapott csapatot az egyszeres F1- és négyszeres IndyCar-bajnok Mario Andretti fia, Michael Andretti vezeti, aki 1991-ben CART-bajnok lett, és az amerikai sorozatban 42 győzelmet aratott. A csapat már az előző szezonban is komoly BMW-támogatást élvezett a Formula–E-ben, 100 százalékosan pedig mostantól tekinthető a BMW fiókcsapatának.

©

Nagyobb tempó

Nemrégiben a Formula–E berlini futamán tettünk látogatást, és ennek kapcsán a sportág minden fontos részletéről beszámoltunk, így most csak a lényegre fókuszálunk. A legfontosabb, hogy a 2017-18-as szezonban még csak 270 lóerős autók a 2018-19-es évadban már 335 lóerősek lesznek, a végsebességük pedig a szerény 225 km/h-ról 240 km/h-ra nő, noha korábban 280 km/h-ról beszéltek a promóterek. A gyorsulás is minimálisan javul: a 0–100-as sprint szintideje 3 másodpercről 2,8 másodpercre csökken.

Ez még mindig messze elmarad a 900-1000 lóerős és 350 km/h körüli végsebességű hibrid F1-től, melynek tempószintjére várhatóan 2021–22-ben érhet fel a Formula–E, ekkor érkeznek ugyanis majd a harmadik generációs villanyautók.

©

Fontos változás továbbá, hogy a jelenleg még csak 28 kWh-s Williams akkumulátorok helyét az ötödik szezontól McLaren fejlesztésű 54 kWh-s szabványtelepek veszik át. Így a jövőben az 50 perces futamok teljesítéséhez már nem kell autót cserélniük a pilótáknak. Az egyen karosszériát a Spark Racing Technology szállítja a csapatoknak: az F1-ben lévőhöz hasonló, de LED-ekkel kiegészített glóriát kapott második generációs autók nemcsak jobban néznek ki, mint elődeik, hanem aerodinamikailag is fejlettebbek azoknál. A kocsi belső elemeit, így például az elektronikát, az invertert, a váltót és a motort a csapatok saját maguk fejleszthetik.

Az 5,2 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,05 méter magas új autók pilótával együtt mért minimális tömege 900 kilogramm (F1: 734–740 kilogramm), amiből 385 kilogrammot tesz ki az új akkumulátor. Összehasonlításképp, a kifutó széria versenyautói minimum 880 kilogrammosak, és az ezekben lévő akkumulátor 320 kilogrammot nyom a mérlegen. A kocsik nem lesznek hangosabbak, tehát marad a maximum 80 dB-es cincogás, szemben a hibrid-éra óta sokkal halkabb F1-es társaik 134 dB körüli hangerejével.

©

Utcáról a versenysportba és onnan vissza az utcára

A Formula–E-autó fejlesztésekor a BMW minden olyan tapasztalatot felhasznált, melyet az utcai i3-as és i8-as modellek esetében az elmúlt években megszerzett. Ezekre építkezve egy olyan új autót terveztek a mérnökök, mely minden korábbinál hatékonyabb működéssel rendelkezik, és amely esetében vadonatúj alkatrészeket és hűtési megoldásokat alkalmaztak.

A végeredmény mintegy 100 százalékkal erősebb és 50 százalékkal könnyebb az i3-asnál, és a Formula–E-fejlesztések az ígéretek szerint a közeljövőben megérkeznek majd a gyártó új közúti elektromos autóiba is.

Ilyen a BMW új szuperanyaga, a karbon-réz-len szövet:

©

Így néz ki az utcai i8 Roadster tetőszerkezetének egyik 3D-nyomtatóval előállított, szuperkönnyű alkatrésze:

©

És így mutat a Formula–E-autó ugyancsak 3D-nyomtatással készített egyik futóműalkatrésze:

©

Ilyen egy rendkívül könnyű és elképesztő erőhatásokat elviselő sport féltengely:

©

A különleges 360 fokos hűtésű és speciálisan szigetelt FE-villanymotor pedig ilyen:

©

A versenyautó belsejének kidolgozására a jelek szerint eddig még nem jutott elég idő:

©

Pilóták

Az egyik autót António Félix da Costa kapta. A 27 esztendős portugál pilóta neve a Formula–3-ból, a WSR-ből, a DTM-ből, illetve az elmúlt években a Formula–E-ből lehet ismerős. A másik autót Alexander Sims vezetheti: a 30 éves brit pilóta eddig többek közt a GP3 sorozatban és brit GT-szériában tette le a névjegyét az asztalra.

©

Teljes letámadás

Az Audit, a Citroënt, a Jaguart, a Mahindrát, a NIO-t és a Renault-t követően a BMW is megérkezett a Formula–E-be, és vele együtt a Nissan is bekopogtat a sorozat ötödik évadába. A BMW emellett marad a régi vágású DTM-sorozatban is, nem úgy, mint a Mercedes, mely 2019-től már nem lesz ott a DTM-versenyeken.

Mégpedig azért, mert a 2019–20-as szezontól, vagyis a hatodik évadtól kezdődően a csillagos márka inkább már a Formula–E-re fordítja az erőforrásait, természetesen a Forma–1 mellett. A Mercedes egyébként a BMW-hez hasonlóan egy ismerkedő szezonnal nyit, vagyis a HWA csapatnak komoly támogatást nyújtva burkolt formában már a 2018–19-es ötödik szezonban ott lesz a rajtrácson.

Nem mellesleg a Mercedesszel egy időben a Porsche is belép a Formula–E-be, vagyis hamarosan minden korábbinál komolyabb gyártói összecsapásra (és pénzköltésre) lehet számítani a hangtalan versenyautók legrangosabb ligájában.

©

 

©
©
©
©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!