szerző:
László Ferenc

A bajor gyártó központjában jártunk, ahol testközelből ismerkedtünk meg az első villanymotoros BMW versenyautóval, ami a Formula–E sorozatban áll rajtvonalhoz. Szinte teljesen hangtalanul, de remélhetőleg izgalmas versenyeket produkálva.

A BMW kínálatában már jó ideje elérhetők villanymotoros személyautók: ilyen a tisztán elektromos meghajtású i3 kisautó, vagy a plugin hibrid i8 sportkocsi. Nyílt titok, hogy a német prémiumgyártó hamarosan rengeteg új elektromos autóval fog előrukkolni, ezek előtt azonban most egy villanymotoros BMW versenyautóról hullott le a lepel.
©

A cég müncheni központjában lebbentették fel a fátylat a keresztségben BMW iFE.18 nevet kapott autóról, mellyel a vállalat belép a Formula–E sorozatba. Erre egész konkrétan december közepén kerül majd sor, ekkor startol el ugyanis az elektromos Forma–1-nek is nevezett széria ötödik szezonja. Fontos évadnak nézünk elébe, hiszen teljesen megújulnak az autók, és vélhetően a BMW is ezért időzítette mostanra a sorozatba történő megérkezését.

És konkrétan ilyen lett a Formula–E-ben a 2014-es kezdetek óta jelen lévő Andretti csapat által üzemeltetett BMW iFE.18:

©

A BMW i Andretti Motosport nevet kapott csapatot az egyszeres F1- és négyszeres IndyCar-bajnok Mario Andretti fia, Michael Andretti vezeti, aki 1991-ben CART-bajnok lett, és az amerikai sorozatban 42 győzelmet aratott. A csapat már az előző szezonban is komoly BMW-támogatást élvezett a Formula–E-ben, 100 százalékosan pedig mostantól tekinthető a BMW fiókcsapatának.

©

Nagyobb tempó

Nemrégiben a Formula–E berlini futamán tettünk látogatást, és ennek kapcsán a sportág minden fontos részletéről beszámoltunk, így most csak a lényegre fókuszálunk. A legfontosabb, hogy a 2017-18-as szezonban még csak 270 lóerős autók a 2018-19-es évadban már 335 lóerősek lesznek, a végsebességük pedig a szerény 225 km/h-ról 240 km/h-ra nő, noha korábban 280 km/h-ról beszéltek a promóterek. A gyorsulás is minimálisan javul: a 0–100-as sprint szintideje 3 másodpercről 2,8 másodpercre csökken.

Ez még mindig messze elmarad a 900-1000 lóerős és 350 km/h körüli végsebességű hibrid F1-től, melynek tempószintjére várhatóan 2021–22-ben érhet fel a Formula–E, ekkor érkeznek ugyanis majd a harmadik generációs villanyautók.

©

Fontos változás továbbá, hogy a jelenleg még csak 28 kWh-s Williams akkumulátorok helyét az ötödik szezontól McLaren fejlesztésű 54 kWh-s szabványtelepek veszik át. Így a jövőben az 50 perces futamok teljesítéséhez már nem kell autót cserélniük a pilótáknak. Az egyen karosszériát a Spark Racing Technology szállítja a csapatoknak: az F1-ben lévőhöz hasonló, de LED-ekkel kiegészített glóriát kapott második generációs autók nemcsak jobban néznek ki, mint elődeik, hanem aerodinamikailag is fejlettebbek azoknál. A kocsi belső elemeit, így például az elektronikát, az invertert, a váltót és a motort a csapatok saját maguk fejleszthetik.

Az 5,2 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,05 méter magas új autók pilótával együtt mért minimális tömege 900 kilogramm (F1: 734–740 kilogramm), amiből 385 kilogrammot tesz ki az új akkumulátor. Összehasonlításképp, a kifutó széria versenyautói minimum 880 kilogrammosak, és az ezekben lévő akkumulátor 320 kilogrammot nyom a mérlegen. A kocsik nem lesznek hangosabbak, tehát marad a maximum 80 dB-es cincogás, szemben a hibrid-éra óta sokkal halkabb F1-es társaik 134 dB körüli hangerejével.

©

Utcáról a versenysportba és onnan vissza az utcára

A Formula–E-autó fejlesztésekor a BMW minden olyan tapasztalatot felhasznált, melyet az utcai i3-as és i8-as modellek esetében az elmúlt években megszerzett. Ezekre építkezve egy olyan új autót terveztek a mérnökök, mely minden korábbinál hatékonyabb működéssel rendelkezik, és amely esetében vadonatúj alkatrészeket és hűtési megoldásokat alkalmaztak.

A végeredmény mintegy 100 százalékkal erősebb és 50 százalékkal könnyebb az i3-asnál, és a Formula–E-fejlesztések az ígéretek szerint a közeljövőben megérkeznek majd a gyártó új közúti elektromos autóiba is.

Ilyen a BMW új szuperanyaga, a karbon-réz-len szövet:

©

Így néz ki az utcai i8 Roadster tetőszerkezetének egyik 3D-nyomtatóval előállított, szuperkönnyű alkatrésze:

©

És így mutat a Formula–E-autó ugyancsak 3D-nyomtatással készített egyik futóműalkatrésze:

©

Ilyen egy rendkívül könnyű és elképesztő erőhatásokat elviselő sport féltengely:

©

A különleges 360 fokos hűtésű és speciálisan szigetelt FE-villanymotor pedig ilyen:

©

A versenyautó belsejének kidolgozására a jelek szerint eddig még nem jutott elég idő:

©

Pilóták

Az egyik autót António Félix da Costa kapta. A 27 esztendős portugál pilóta neve a Formula–3-ból, a WSR-ből, a DTM-ből, illetve az elmúlt években a Formula–E-ből lehet ismerős. A másik autót Alexander Sims vezetheti: a 30 éves brit pilóta eddig többek közt a GP3 sorozatban és brit GT-szériában tette le a névjegyét az asztalra.

©

Teljes letámadás

Az Audit, a Citroënt, a Jaguart, a Mahindrát, a NIO-t és a Renault-t követően a BMW is megérkezett a Formula–E-be, és vele együtt a Nissan is bekopogtat a sorozat ötödik évadába. A BMW emellett marad a régi vágású DTM-sorozatban is, nem úgy, mint a Mercedes, mely 2019-től már nem lesz ott a DTM-versenyeken.

Mégpedig azért, mert a 2019–20-as szezontól, vagyis a hatodik évadtól kezdődően a csillagos márka inkább már a Formula–E-re fordítja az erőforrásait, természetesen a Forma–1 mellett. A Mercedes egyébként a BMW-hez hasonlóan egy ismerkedő szezonnal nyit, vagyis a HWA csapatnak komoly támogatást nyújtva burkolt formában már a 2018–19-es ötödik szezonban ott lesz a rajtrácson.

Nem mellesleg a Mercedesszel egy időben a Porsche is belép a Formula–E-be, vagyis hamarosan minden korábbinál komolyabb gyártói összecsapásra (és pénzköltésre) lehet számítani a hangtalan versenyautók legrangosabb ligájában.

©

 

©
©
©
©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Erőszakosan imádkozni akaró palesztinokat vettek őrizetbe Jeruzsálemben

Erőszakosan imádkozni akaró palesztinokat vettek őrizetbe Jeruzsálemben

OLAF-ügyek: Polt Pétert raportra hívják az Európai Parlamentbe

OLAF-ügyek: Polt Pétert raportra hívják az Európai Parlamentbe

Valaki teljesen meghülyült a Burberrynél

Valaki teljesen meghülyült a Burberrynél

Elindítja a kormány a Sportlétesítmények a kultúra szolgálatában programot

Elindítja a kormány a Sportlétesítmények a kultúra szolgálatában programot

A szürke eminenciás, akinek az Iszlám Államot köszönhetjük

A szürke eminenciás, akinek az Iszlám Államot köszönhetjük

Ilyen lesz az első elektromos Skoda belseje

Ilyen lesz az első elektromos Skoda belseje