szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Kívülről csak minimálisan változott a már jó ideje legnépszerűbb hazai új autó, de a lemezek alatt bőven akadnak új fejlesztések. Esztergom környékén fogtuk vallatóra az immár dízel nélküli új Vitarát.

A Suzuki négy évvel ezelőtt leplezte le a Vitara negyedik generációs kiadását, mely szinte azonnal a hazai újautó-eladási lista legelejére katapultált. A széles tömegek számára elérhető árú kompakt divatterepjáró még évekkel a debütálása után is nagyon kelendő Magyarországon: az idei év első 8 hónapjában 8376 darab ilyen Suzukit adtak el, ami 23,35 százalékos SUV-piacrészt jelent. A második a Dacia Duster, ami 2238 eladott példánnyal 6,24 százalékos részesedést ért el.

A Vitara tehát igazi bestseller nálunk, ettől függetlenül a gyártó elérkezettnek látta az időt az ilyenkor szokásos ráncfelvarrásnak. A faceliftes Vitaráról július legvégén hullott le a lepel, és nemrégiben a sorozatgyártás is megkezdődött Esztergomban, ahonnan 140 piacra szállítják a modellt. Az általunk ma reggel átvett tesztpéldány is nagyon új volt, konkrétan múlt hét pénteken helyezték forgalomba, és alig néhány kilométer volt még csak benne.

©

Dizájn

A ráncfelvarrt kivitel egyik legfontosabb ismertetőjele a függőleges krómozott elemeket kapott, öt részre osztott első hűtőrács, illetve a krómmal díszített, módosított lökhárító. Hátulról a sötétített lámpák számítanak árulkodó jelnek, melyek egyrészt az eddiginél jobban kiemelkednek a karosszériából, másrészt hármas LED-sort kaptak. A hátsó lökhárító is változott, a tolatólámpa lekerült alul középre. Újdonság továbbá a napszélsárga, illetve a márványkék fényezés. A metál, illetve gyöngyház színek felára 130 ezer forint, a kéttónusú fényezésért pedig 180 ezer forintot kell fizetni.

Elmondható, hogy a Rugged és Urban kivitelekben is elérhető Vitara alapkaraktere semmit sem változott, ellenben az összhatás az eddiginél leheletnyivel modernebb.

A minőségérzet javítása érdekében a műszerfal felső borítása a korábbinál puhább lett, így most már csak az ajtók felső borítása készül kopogósan kemény műanyagból. Az ajtók és a középkonzol világosabb színű ezüstös elemeket kapott, a legmagasabb felszereltségi szinten pedig alapáras a konzoldobozos új középső kartámasz.

Változott a kormány mögötti műszeregység, melynek közepén egy 4,2 colos képátlójú színes kijelző található, ami animációval jelzi, ha a sofőr megváltoztatja az Allgrip üzemmódot. Ugyanitt jelennek meg a lejtmenet vezérlő animációi, illetve a jelzőtábla-felismerés grafikái is, ezenkívül pedig a középen található analóg órán is változtattak a tervezők.

©
©

Tudás

A radaros DSB-rendszer kiegészült a sokkal hatékonyabb DSBS (Dual Sensor Brake Support) vezetést támogató szenzorokkal. Az új rendszer lézerrel és kamerával felszerelve segíti elkerülni a veszélyhelyzeteket. A két típusú érzékelő lehetőséget nyújt arra, hogy az autó mind a közelben, mind a távolban bekövetkező eseményekre a megfelelő reakcióidőn belül reagáljon, akár csökkentett látási viszonyok között is. A DSBS-rendszer háromféle módon figyelmezteti a vezetőt, ha vészhelyzet áll fenn. Csökkenő féktáv esetén fény- és hangjelzést ad le, pánikfékezés során a fékasszisztens segítségével növeli a fékerőt, míg ütközésveszély fennállásakor automatikusan fékez.

A biztonsági funkciók olyan megoldásokkal bővültek, mint például a 15 km/h felett aktív holttérfigyelő BSM (Blind Spot Monitoring) vagy a 65-165 km/h között használható, sávtartást segítő VSW (Vehicle Sway Warning). A holttérfigyelő a vezetőt segíti a holttérben elhelyezkedő tárgyakról informálódni, míg a sávtartó asszisztens szenzoraival felméri a helyes haladási sávot, és jelzést ad le, ha a vezető nem egyenletesen halad, vagy bármilyen okból elhagyja a sávot. Tapasztalataink szerint az előbbi hibátlanul teszi a dolgát, az utóbbi viszont még némi finomhangolásra szorulna.

Újdonság továbbá a 8 km/h tempóig használható RCTA, azaz az elhaladó jármű mozgását figyelő asszisztens, amely a hátsó keresztirányú forgalmat figyeli, megkönnyítve ezzel a parkolást. Az adaptív tempomat 40 km/h felett kapcsolható be, és a szenzora a hűtőrácstól lejjebb, a lökhárítóba került. Az automataváltós Vitarák esetében újdonság a Stop & Go funkciós adaptív tempomat.

©
©

Hajtás pajtás

A 120 lóerős és 156 Nm-es 1,6 literes szívómotor, illetve a 120 lóerős és 320 Nm-es 1,6 literes turbós dízelmotor kikerült a kínálatból. Az alapmotor mostantól az 1 literes 3 hengeres turbós benzines egység, mely 110 lóerőt és 170 Nm-t szabadít rá a kerekekre. Akinek ez kevés, az választhatja az 1,4 literes 4 hengeres turbós benzinmotort, ami 140 lóerőt és 220 Nm nyomatékot produkál.

Az 1 literes motor mellé ötfokozatú kézi váltó, illetve hatfokozatú automata váltó, valamint első-, illetve összkerékhajtás is társítható. Ehhez képest az 1,4 literes erőforrás esetében annyi a különbség, hogy a kéziváltó már hat fokozattal rendelkezik.

©

Az első hazai menetpróbán még csak és kizárólag 1,4 literes, elsőkerék-hajtású és manuálváltós GL-példányokat lehetett kipróbálni. Várhatóan ez lesz hazánkban a legnépszerűbb modell, bár a Suzuki azt tapasztalja, hogy a hazai vásárlók egyre nagyobb arányban választják a Vitarát összkerékhajtással és automataváltóval.

Az 1 literes Vitarák sorozatgyártása még nem kezdődött meg. Erre a típusra egyelőre még nincs meg a WLTP-bizonylat, így sem a fogyasztásával, sem a CO2-kibocsátásával kapcsolatban nem nyilatkoztak a gyáriak. A nagyobbik motor a WLTP-szabvány szerint átlagosan 6,5 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, a 125 kilométeres rövid első próba során mi 7,1 literes értéket mértünk.

Az 1,4 literes turbós motor remekül passzol a Vitarába, alulról is jól húz, és korrekt módon mozgatja az 1120 kilogrammos autót. A 0-100-as sprint 9,5 másodpercnyi időt vesz igénybe, és a gyorsulás egészen 200 km/h-ig tart.

©
©

Bizalom

A Suzuki szívómotorjainak igen jó a hírneve, kis túlzással élve örökéletű erőforrásokról beszélhetünk. A Vitara viszont mostantól már nem készül ilyen motorral, és a turbótól sok vásárló inkább távol tartaná magát. Ezzel a Suzuki is tisztában van, ezért kiterjesztett garanciát vállal az új Vitarákra. Ez konkrétan 3 év alapgaranciát, illetve további 7 év a motorra, turbóra és váltóra érvényes garanciát jelent, maximum 200 ezer kilométeres futásteljesítményig. És ugyanez a garancia az új gyártású S-Crossokra is érvényes.

Árkérdés

Az 1,6 literes szívómotoros Vitara GL 2WD 5MT 3,89 millió forintos áron búcsúzott, az 1 literes turbómotoros GL 2WD 5MT pedig 4,09 millió forintos áron mutatkozik be. Ez esetben 200 ezer forintos drágulásról beszélhetünk, de a régi és az új Vitarák közötti árkülönbség motorizáltságtól és felszereltségi szinttől függően változik. A legolcsóbb 1,4 literes 4,77 millió forintba kerül, a legdrágább új Vitara pedig az 1.4 GLX 4WD 6AT Panorama, melynek árcéduláján 6,72 millió forintos összeg olvasható.

Az új Vitara tehát már itt van, megérkezett, és felkészül a teljesen új fejlesztésű Jimny, mely várhatóan 2019 februárjában érkezik meg a hazai kereskedésekbe.

©

 

©
©
©
©
©
©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Szabadon járkálnak a koronavírus-járvány olasz epicentrumából jött egri vízilabdázók

Szabadon járkálnak a koronavírus-járvány olasz epicentrumából jött egri vízilabdázók

Meglepetések a BL-ben: Kikapott a Real Madrid és a Juventus

Meglepetések a BL-ben: Kikapott a Real Madrid és a Juventus

Nem kerülhet rosszfiúk kezébe az iPhone a filmekben

Nem kerülhet rosszfiúk kezébe az iPhone a filmekben