szerző:
László Ferenc

Kívülről csak minimálisan változott a már jó ideje legnépszerűbb hazai új autó, de a lemezek alatt bőven akadnak új fejlesztések. Esztergom környékén fogtuk vallatóra az immár dízel nélküli új Vitarát.

A Suzuki négy évvel ezelőtt leplezte le a Vitara negyedik generációs kiadását, mely szinte azonnal a hazai újautó-eladási lista legelejére katapultált. A széles tömegek számára elérhető árú kompakt divatterepjáró még évekkel a debütálása után is nagyon kelendő Magyarországon: az idei év első 8 hónapjában 8376 darab ilyen Suzukit adtak el, ami 23,35 százalékos SUV-piacrészt jelent. A második a Dacia Duster, ami 2238 eladott példánnyal 6,24 százalékos részesedést ért el.

A Vitara tehát igazi bestseller nálunk, ettől függetlenül a gyártó elérkezettnek látta az időt az ilyenkor szokásos ráncfelvarrásnak. A faceliftes Vitaráról július legvégén hullott le a lepel, és nemrégiben a sorozatgyártás is megkezdődött Esztergomban, ahonnan 140 piacra szállítják a modellt. Az általunk ma reggel átvett tesztpéldány is nagyon új volt, konkrétan múlt hét pénteken helyezték forgalomba, és alig néhány kilométer volt még csak benne.

©

Dizájn

A ráncfelvarrt kivitel egyik legfontosabb ismertetőjele a függőleges krómozott elemeket kapott, öt részre osztott első hűtőrács, illetve a krómmal díszített, módosított lökhárító. Hátulról a sötétített lámpák számítanak árulkodó jelnek, melyek egyrészt az eddiginél jobban kiemelkednek a karosszériából, másrészt hármas LED-sort kaptak. A hátsó lökhárító is változott, a tolatólámpa lekerült alul középre. Újdonság továbbá a napszélsárga, illetve a márványkék fényezés. A metál, illetve gyöngyház színek felára 130 ezer forint, a kéttónusú fényezésért pedig 180 ezer forintot kell fizetni.

Elmondható, hogy a Rugged és Urban kivitelekben is elérhető Vitara alapkaraktere semmit sem változott, ellenben az összhatás az eddiginél leheletnyivel modernebb.

A minőségérzet javítása érdekében a műszerfal felső borítása a korábbinál puhább lett, így most már csak az ajtók felső borítása készül kopogósan kemény műanyagból. Az ajtók és a középkonzol világosabb színű ezüstös elemeket kapott, a legmagasabb felszereltségi szinten pedig alapáras a konzoldobozos új középső kartámasz.

Változott a kormány mögötti műszeregység, melynek közepén egy 4,2 colos képátlójú színes kijelző található, ami animációval jelzi, ha a sofőr megváltoztatja az Allgrip üzemmódot. Ugyanitt jelennek meg a lejtmenet vezérlő animációi, illetve a jelzőtábla-felismerés grafikái is, ezenkívül pedig a középen található analóg órán is változtattak a tervezők.

©
©

Tudás

A radaros DSB-rendszer kiegészült a sokkal hatékonyabb DSBS (Dual Sensor Brake Support) vezetést támogató szenzorokkal. Az új rendszer lézerrel és kamerával felszerelve segíti elkerülni a veszélyhelyzeteket. A két típusú érzékelő lehetőséget nyújt arra, hogy az autó mind a közelben, mind a távolban bekövetkező eseményekre a megfelelő reakcióidőn belül reagáljon, akár csökkentett látási viszonyok között is. A DSBS-rendszer háromféle módon figyelmezteti a vezetőt, ha vészhelyzet áll fenn. Csökkenő féktáv esetén fény- és hangjelzést ad le, pánikfékezés során a fékasszisztens segítségével növeli a fékerőt, míg ütközésveszély fennállásakor automatikusan fékez.

A biztonsági funkciók olyan megoldásokkal bővültek, mint például a 15 km/h felett aktív holttérfigyelő BSM (Blind Spot Monitoring) vagy a 65-165 km/h között használható, sávtartást segítő VSW (Vehicle Sway Warning). A holttérfigyelő a vezetőt segíti a holttérben elhelyezkedő tárgyakról informálódni, míg a sávtartó asszisztens szenzoraival felméri a helyes haladási sávot, és jelzést ad le, ha a vezető nem egyenletesen halad, vagy bármilyen okból elhagyja a sávot. Tapasztalataink szerint az előbbi hibátlanul teszi a dolgát, az utóbbi viszont még némi finomhangolásra szorulna.

Újdonság továbbá a 8 km/h tempóig használható RCTA, azaz az elhaladó jármű mozgását figyelő asszisztens, amely a hátsó keresztirányú forgalmat figyeli, megkönnyítve ezzel a parkolást. Az adaptív tempomat 40 km/h felett kapcsolható be, és a szenzora a hűtőrácstól lejjebb, a lökhárítóba került. Az automataváltós Vitarák esetében újdonság a Stop & Go funkciós adaptív tempomat.

©
©

Hajtás pajtás

A 120 lóerős és 156 Nm-es 1,6 literes szívómotor, illetve a 120 lóerős és 320 Nm-es 1,6 literes turbós dízelmotor kikerült a kínálatból. Az alapmotor mostantól az 1 literes 3 hengeres turbós benzines egység, mely 110 lóerőt és 170 Nm-t szabadít rá a kerekekre. Akinek ez kevés, az választhatja az 1,4 literes 4 hengeres turbós benzinmotort, ami 140 lóerőt és 220 Nm nyomatékot produkál.

Az 1 literes motor mellé ötfokozatú kézi váltó, illetve hatfokozatú automata váltó, valamint első-, illetve összkerékhajtás is társítható. Ehhez képest az 1,4 literes erőforrás esetében annyi a különbség, hogy a kéziváltó már hat fokozattal rendelkezik.

©

Az első hazai menetpróbán még csak és kizárólag 1,4 literes, elsőkerék-hajtású és manuálváltós GL-példányokat lehetett kipróbálni. Várhatóan ez lesz hazánkban a legnépszerűbb modell, bár a Suzuki azt tapasztalja, hogy a hazai vásárlók egyre nagyobb arányban választják a Vitarát összkerékhajtással és automataváltóval.

Az 1 literes Vitarák sorozatgyártása még nem kezdődött meg. Erre a típusra egyelőre még nincs meg a WLTP-bizonylat, így sem a fogyasztásával, sem a CO2-kibocsátásával kapcsolatban nem nyilatkoztak a gyáriak. A nagyobbik motor a WLTP-szabvány szerint átlagosan 6,5 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, a 125 kilométeres rövid első próba során mi 7,1 literes értéket mértünk.

Az 1,4 literes turbós motor remekül passzol a Vitarába, alulról is jól húz, és korrekt módon mozgatja az 1120 kilogrammos autót. A 0-100-as sprint 9,5 másodpercnyi időt vesz igénybe, és a gyorsulás egészen 200 km/h-ig tart.

©
©

Bizalom

A Suzuki szívómotorjainak igen jó a hírneve, kis túlzással élve örökéletű erőforrásokról beszélhetünk. A Vitara viszont mostantól már nem készül ilyen motorral, és a turbótól sok vásárló inkább távol tartaná magát. Ezzel a Suzuki is tisztában van, ezért kiterjesztett garanciát vállal az új Vitarákra. Ez konkrétan 3 év alapgaranciát, illetve további 7 év a motorra, turbóra és váltóra érvényes garanciát jelent, maximum 200 ezer kilométeres futásteljesítményig. És ugyanez a garancia az új gyártású S-Crossokra is érvényes.

Árkérdés

Az 1,6 literes szívómotoros Vitara GL 2WD 5MT 3,89 millió forintos áron búcsúzott, az 1 literes turbómotoros GL 2WD 5MT pedig 4,09 millió forintos áron mutatkozik be. Ez esetben 200 ezer forintos drágulásról beszélhetünk, de a régi és az új Vitarák közötti árkülönbség motorizáltságtól és felszereltségi szinttől függően változik. A legolcsóbb 1,4 literes 4,77 millió forintba kerül, a legdrágább új Vitara pedig az 1.4 GLX 4WD 6AT Panorama, melynek árcéduláján 6,72 millió forintos összeg olvasható.

Az új Vitara tehát már itt van, megérkezett, és felkészül a teljesen új fejlesztésű Jimny, mely várhatóan 2019 februárjában érkezik meg a hazai kereskedésekbe.

©

 

©
©
©
©
©
©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Végre: mostantól ön is használhatja a Google Térkép hasznos funkcióját

Végre: mostantól ön is használhatja a Google Térkép hasznos funkcióját

Botrány a Parlamentben: Gyurcsány lesből támad

Botrány a Parlamentben: Gyurcsány lesből támad

A rendőrök profizmusa elszállt, nem rajtuk múlt, hogy Budapest megúszott egy nagyon csúnya éjszakát

A rendőrök profizmusa elszállt, nem rajtuk múlt, hogy Budapest megúszott egy nagyon csúnya éjszakát

Viszlát, kocka terepjáró: 700 lóerővel búcsúzik az előző Mercedes G-osztály

Viszlát, kocka terepjáró: 700 lóerővel búcsúzik az előző Mercedes G-osztály

Küszöbön az idő, amikor a bankkártyánk okosabban fog vásárolni nálunk

Küszöbön az idő, amikor a bankkártyánk okosabban fog vásárolni nálunk

A Kossuth téri tüntetés miatt kivonult a pécsi ellenzék a közgyűlésről

A Kossuth téri tüntetés miatt kivonult a pécsi ellenzék a közgyűlésről