A
Mazda 2003 szeptemberében a Frankfurti Autószalonon leplezte le az első
3-as modellt, még pedig a jó öreg 323-as utódjaként. 1,5 milliónyi eladott autót követően 2008 novemberében a Los Angeles-i Autószalonon debütált a második generációs változat, amit 2013 őszén követett a harmadik kiadás. Most pedig megérkezett a negyedik generáció, mely konkrétan így mutat:
A Los Angeles-i Autószalonon leleplezett új Mazda 3-as a teljesen új, "Skyactiv-Vehicle Architecture" nevezetű platformra épül. Az ötajtós változat 4,46 méter hosszú, vagyis 1 centiméterrel rövidebb az elődjénél, a lépcsős hátú kivitel viszont 8 centiméterrel hosszabb lett, így már 4,66 méternyi helyet foglal.
A szélesség alig érzékelhető módon 2 milliméterrel nőtt, a magasság pedig 1 centiméterrel csökkent. A tengelytáv 2 centiméterrel növekedett, így jelenleg már 2,72 méteres.
A külsőhöz hasonlóan a beltér is teljesen megújult, a japán gyártó a korábbiaknál jobb minőségű anyagokat alkalmaz, javítottak az üléspozíciókon, az MZD Connect Infotainment System pedig 8,8 colos érintőkijelzős új hardvert és új szoftvert kapott. A 16-18 colos kerekekkel szerelt kocsi hatfokozatú kézi-, illetve hatfokozatú automataváltóval rendelhető.
A forgalmazás megkezdésekor három motorral érhető el az új típus. A 115 lóerős 1,8 literes Skyactiv-D turbódízel a CX-3-ból már ismerős lehet, a 2 literes Skyactiv-G szívó benzinmotor legújabb lágyhibrid kivitele pedig 121, illetve 150 lóerős változatokban készül.
Teljesen új fejlesztés a turbó nélküli Skyactiv-X egység, mely a világ első sűrítéses gyújtással is üzemelő sorozatgyártású benzinmotorja. A lágyhibrid kivitelű Skyactiv-X a benzines és gázolajos motorok előnyeit kombinálja egymással: a gyártó közlése szerint az egyelőre ismeretlen specifikációjú új motor nemcsak finoman jár és magas fordulatszámig pörgethető, hanem egyben alul is nagy a nyomatéka és kedvező a fogyasztása.
A forgalmazás 2019 elején kezdődik meg, a németországi alapár várhatóan 23 000 euró (7,46 millió forint) magasságában fog alakulni. Az alapmodell elsőkerékhajtású, de a későbbiekben érkezik majd az i-Activ AWD összkerékhajtású változat is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.