szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az eCall-rendszer minden uniós forgalmazású új típusengedélyű autó kötelező tartozéka, de a régebbi gépjárművekbe is könnyen beszerelhető.

Hiába szerelnek a modern autókba már számos olyan technológiát, amely a sofőrt segítve igyekszik megóvni az utasokat egy esetleges balesettől – ilyen lehet többek között a kipörgésgátló, a sávtartó automatika vagy épp az automata vészfék –, önmagukban ezek sem garantálják a balesetek elkerülését. Ha mégis megtörténik a baj, az egyik legfontosabb, hogy azonnal segítséget tudjunk hívni. Ilyenkor minden egyes másodperc számít, ezt a "késlekedést" igyekszik áthidalni az automata segélyhívó rendszer. Szerencsére ma már minden új autóba kötelező beszerelni ezt a tartozékot is – az Európai Unió szabályozása tavaly lépett életbe.

A rendszer közúti baleset esetén automatikusan tárcsázza a határokon átívelő segítségnyújtást biztosító, közös európai 112-es hívószámot, de a hívást természetesen maguk az autósok is elindíthatják.

Az autókba szerelt fedélzeti egység vészhelyzet esetén lép működésbe, és azonnal megkezdi a munkát. Elsőként előállít egy úgynevezett MSD-csomagot, amely a legfontosabb információkat tartalmazó adatcsomagot jelenti. Ez tartalmazza a gépjármű adatait, pontos helyzetét, GPS-koordinátáit, illetve az operátor felé egy hanghívást is elindít. A jármű üzemanyagáról is érkezhet információ, ez a tűzoltóknak lehet fontos. A bekapcsolt biztonsági övekről szintén lehet adat, ebből pedig az utasok számára lehet következtetni.

Így sokkal hamarabb indulhatnak a mentők, mint ha élőszóban próbálnák értesíteni őket, ráadásul a magányosan bajba került, akár öntudatlan autóshoz is eljuthat a segítség.

A hívásokat a Magyar Autóklub operátorai fogadják, az adatok először hozzájuk futnak be, így a téves riasztásokat ők szűrik ki.

A beérkező adatokat a magyar rendőrök már 2017 vége óta képesek fogadni.

Pontos statisztikát még nem közöltek az eCall-rendszerrel kapcsolatban, a korábbi várakozások szerint azonban a fejlesztés a közutakon 50 százalékkal, a városokban 40 százalékkal gyorsítja meg a mentést, amely évente mintegy 1500-zal csökkentheti a súlyos balesetekben bekövetkező halálos esetek számát.

[Pro tipp: 30 ezer forintért a régebbi autókba is beszerelhetik a technológiát.]

Ami az adatvédelmet illeti: a GPS-vevő menet közben folyamatosan jegyzi ugyan, hogy melyik pillanatban hol tartózkodott az autó, de az újabb adatokkal mindig felülírja a régieket. Baj esetén az autó utolsó három pozícióját továbbítja a 112-nek – magyarázta a HVG-nek még tavaly Léstyán Ákos, az autókba utólag beszerelhető eCall-eszközt fejlesztő Albacomp RI Rendszerintegrációs Kft. konzultációs igazgatója. Akkori cikkünkben még részletesebben olvashat a technológia működéséről és várható elterjedéséről.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!