szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Öt éve minden Európában újonnan forgalomba hozott autóban kötelező a guminyomás-ellenőrző rendszer.

Bár a nyomást ellenőrző rendszert elsősorban biztonsági okokból tették kötelezővé, mert az alacsony guminyomás gyakran vezet defektekhez, de más előnyöket is biztosít a járműtulajdonosok számára. Egy amerikai statisztika szerint egy átlagos sofőr több mint 400 dollárt költ pluszban üzemanyagra, ha alig másfél tized barral alacsonyabb a guminyomás az autója abroncsaiban. A rossz légnyomásértéken használt abroncs tehát nem csak balesetveszélyes, de igen pazarló is: magyar fizetőeszközre – és üzemanyagárakra – átszámítva több százezer forint is elmehet rajta évente.

A tipikus TPMS (gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer) a gumiabroncsok levegőnyomását a kerékre szerelt érzékelővel figyeli. A jellemző mintavételi ideje a szenzoroknak néhány perces, amelyet követően a gumiabroncs nyomását és a hőmérsékleti adatait továbbítja a jármű elektronikai vezérlőegysége felé.

A járműveknél jellemzően kétféle TPMS rendszert alkalmaznak. A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. Az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. Az autós ennek révén még egy esetleges lassú defektről is az előtt értesülhet, hogy az abroncsot tönkretenné.

A másik ellenőrzési metódus az elterjedtebb indirekt rendszer. Ez az ABS szenzorból nyeri az adatokat. Itt az abroncsok belsejében nincsenek érzékelők, ezért ezt a rendszert kalibrálni kell például gumicsere után. Ezt a beállítást követően, ha a kerék a vártnál gyorsabban forog, vagyis laposabb, a számítógép kiszámítja a pontos légnyomásértéket, és figyelmezteti a vezetőt.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gulyás Gergely Ferenc pápa melegjogi nyilatkozatáról: Református vagyok

Gulyás Gergely Ferenc pápa melegjogi nyilatkozatáról: Református vagyok

Kést rántott, amikor szóltak, hogy vegyen fel maszkot

Kést rántott, amikor szóltak, hogy vegyen fel maszkot

Zalaegerszegen tesztelték a közel 2000 lóerős horvát hiperautót

Zalaegerszegen tesztelték a közel 2000 lóerős horvát hiperautót