szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A közlekedési balesetek jelentős mértékben a fáradt sofőrök figyelmetlensége miatt alakulnak ki, de szerencsére már ez ellen is létezik védelem.

Kutatások és statisztikai adatok szerint a hajnali és a késő esti órákban azért szenvednek sokan balesetet, mert ilyenkor a sofőrök jelentős része kialvatlan vagy fáradt. Ilyen esetben jelentősen megnő a reakcióidő, és akár annak is fennáll a veszélye, hogy a kormány mögött ülő elalszik, ilyenkor pedig a másodperc töredéke alatt megtörténik a baj.

Az autógyártók az ilyen és ehhez hasonló esetek ellen úgynevezett fáradtságfigyelő rendszerek révén próbálják meg felvenni a harcot. Nem is olyan rég még csak a drága és jól felszerelt típusokba szereltek ilyen technikát, de ma már a széles rétegek által elérhető és megfizethető modellekben is megtalálható ez a sok életet megmentő funkció.

YouTube / John Grose

A legegyszerűbb védelmi megoldás, hogy az autó figyeli, hogy a sofőr mióta vezet megállás nélkül, és adott idő eltelte után egy kávéscsésze piktogram és egy figyelmeztető felirat kíséretében pihenésre próbál meg ösztönözni. A fáradtságfigyelők ezenkívül képesek monitorozni, hogy az autó mennyire halad egyenletesen a sávjában, és ha a sofőr pingpongozni kezd a felfestések között, akkor azonnal riasztanak.

A fejlettebb rendszerek ezenkívül össze tudják vetni a sofőr aktuális vezetési megnyilvánulásait a korábban regisztrált értékekkel, és ha az eltérés jelentős, azonnal érkezik a figyelmeztetés. A jéghegy csúcsát pedig azok a fáradtságfigyelők jelentik, melyek a fentieken túl a vezető arcát és szemmozgását is figyelik egy a kormány mögé, vagy az A-oszlopba rejtett kamera segítségével, és rögtön riasztanak, ha esetleg lecsukódik a sofőr szeme, vagy lefelé biccen a feje.

A legújabb technológia arra is képes, hogy a pupilla elemzéséből megállapítsa a sofőr glükózszintjének változását, és ennek alapján még a komolyabb bajok bekövetkezte előtt képes figyelmeztetni, illetve adott esetben értesíteni egy kórházat és akár a volán mögött ülő szeretteit. Az ilyen jellegű kamerák másik felhasználási lehetősége az arcfelismerés lehet, vagyis az autó képes lehet felismerni, hogy aktuálisan ki ül be a vezetőülésbe, és automatikusan betölti az ő előzetes tükör-, ülés- és hőmérséklet-beállításait.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!