szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A közlekedési balesetek jelentős mértékben a fáradt sofőrök figyelmetlensége miatt alakulnak ki, de szerencsére már ez ellen is létezik védelem.

Kutatások és statisztikai adatok szerint a hajnali és a késő esti órákban azért szenvednek sokan balesetet, mert ilyenkor a sofőrök jelentős része kialvatlan vagy fáradt. Ilyen esetben jelentősen megnő a reakcióidő, és akár annak is fennáll a veszélye, hogy a kormány mögött ülő elalszik, ilyenkor pedig a másodperc töredéke alatt megtörténik a baj.

Az autógyártók az ilyen és ehhez hasonló esetek ellen úgynevezett fáradtságfigyelő rendszerek révén próbálják meg felvenni a harcot. Nem is olyan rég még csak a drága és jól felszerelt típusokba szereltek ilyen technikát, de ma már a széles rétegek által elérhető és megfizethető modellekben is megtalálható ez a sok életet megmentő funkció.

©

A legegyszerűbb védelmi megoldás, hogy az autó figyeli, hogy a sofőr mióta vezet megállás nélkül, és adott idő eltelte után egy kávéscsésze piktogram és egy figyelmeztető felirat kíséretében pihenésre próbál meg ösztönözni. A fáradtságfigyelők ezenkívül képesek monitorozni, hogy az autó mennyire halad egyenletesen a sávjában, és ha a sofőr pingpongozni kezd a felfestések között, akkor azonnal riasztanak.

A fejlettebb rendszerek ezenkívül össze tudják vetni a sofőr aktuális vezetési megnyilvánulásait a korábban regisztrált értékekkel, és ha az eltérés jelentős, azonnal érkezik a figyelmeztetés. A jéghegy csúcsát pedig azok a fáradtságfigyelők jelentik, melyek a fentieken túl a vezető arcát és szemmozgását is figyelik egy a kormány mögé, vagy az A-oszlopba rejtett kamera segítségével, és rögtön riasztanak, ha esetleg lecsukódik a sofőr szeme, vagy lefelé biccen a feje.

A legújabb technológia arra is képes, hogy a pupilla elemzéséből megállapítsa a sofőr glükózszintjének változását, és ennek alapján még a komolyabb bajok bekövetkezte előtt képes figyelmeztetni, illetve adott esetben értesíteni egy kórházat és akár a volán mögött ülő szeretteit. Az ilyen jellegű kamerák másik felhasználási lehetősége az arcfelismerés lehet, vagyis az autó képes lehet felismerni, hogy aktuálisan ki ül be a vezetőülésbe, és automatikusan betölti az ő előzetes tükör-, ülés- és hőmérséklet-beállításait.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Céklát hív vissza a forgalomból a Bonduelle a Sparból, mert üvegdarabok lehetnek benne

Céklát hív vissza a forgalomból a Bonduelle a Sparból, mert üvegdarabok lehetnek benne

Nagy segítséget kapnak a közlekedők a Google Térképtől, de csak a világ négy pontján

Nagy segítséget kapnak a közlekedők a Google Térképtől, de csak a világ négy pontján

Labrisz: Jelentsék az összes megtévesztő mesét a fogyasztóvédelemnek

Labrisz: Jelentsék az összes megtévesztő mesét a fogyasztóvédelemnek