szerző:
Tetszett a cikk?

A négykerekű időgéppel a Shelby amerikai főhadiszállásán kötöttünk szorosabb barátságot.

A Ford és a Ferrari legendás csatározását bemutató hollywoodi film, az Aszfalt királyai tavaly év végén került a mozikba, és mind a szakma, mind pedig a laikusok tetszését elnyerte. A film egyik főszereplője a Le Mans-i 24 órás versenyt megnyert Ford GT40, és a Shelby Las Vegas-i központjában konkrétan abba a kocsiba sikerült beülnünk, melyet a film forgatása során is használtak.

László Ferenc

A mellékelt fotókon látható autó nem egy a 60-as évekből származó eredeti GT40, hanem egy a közelmúltban készült GT40 50th Anniversary modell, mely azonban lényegében teljesen megegyezik az eredeti alapmodellel.

A változtatások kimerülnek abban, hogy a kocsi légkondicionálót kapott, ami a normál lehúzható ablakok hiányában nagy kincs tud lenni, ezenkívül pedig a fékek is nagyobb teljesítményűek, mint az eredeti kocsin. De fékrásegítés, ABS és kipörgésgátló továbbra sincs a fedélzeten.

László Ferenc

Az 1966-os Le Mans-i győzelem emlékére készített sportkocsiból mindössze 20 példányt gyártott a Shelby. Az árcédulán 180 995 dolláros, vagyis átszámítva mintegy 54 millió forintos összeg olvasható, de ebben még nincs benne a motor és a sebességváltó ára.

László Ferenc

A 15 colos kerekeken gördülő és 40 col magas (innen a típusszám) GT40 Mark II alig több, mint 1,1 tonnát nyom a mérlegen, vagyis a sofőr és utasa mögött ordító, alumínium blokkos 7 literes V8-as motornak nincs túl nehéz dolga.

Az 550 lóerőnek köszönhetően a 0-100-as gyorsulást alig 3,6 másodperc alatt le lehet tudni. Az üzemanyagot két 38 literes tartályba lehet tankolni, a betöltőnyílások a szélvédő előtt találhatók.

László Ferenc

A hátsókerék-hajtású GT40-be elképesztően nehéz beszállni, és ebben az sem segít túl sokat, hogy a kormányt egy laza mozdulattal ki lehet venni a helyéről.

A beszállást nehezíti, hogy a jobbkormányos autóban nem bal-, hanem jobb oldalt található a váltókar, melytől balra egy apró kézzel kapcsolható retesz véd a hátramenet véletlen kapcsolásától. A kocsiból egyébként balkormányos változat is készült.

László Ferenc

Az utastér semmi máshoz nem hasonlíthatóan szűk, 1,85 méteres magasság esetén szinte garantált a klausztrofóbiás hatás. Nagy segítség a különleges kialakítású ajtón a sofőr feje feletti kidudorodás, ami az eredeti kocsit győzemelre vezető Ken Miles-nak is jól jött.

László Ferenc

Vezetni ugyan nem állt módunkban a régi-új GT40-est, de a Shelby munkatársainak elhisszük, hogy egy ilyen őszinte és kőkemény sportautó teljesen más vezetési élményt biztosít, mint egy modern sportkocsi.

És a GT40 igen komoly vezetési tudást is igényel, nem olyan könnyű vele gyorsan menni, mint egy modern Lamborghinivel vagy McLarennel, és a közértbe is egy kicsit körülményesebb leugrani vele.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!