Nem is gondolná, mennyire szennyező az autógumik leváló mikrotörmeléke
Az egyik cég a kocsikra szerelt elektrosztatikus csapdával gyűjtené a gumidarabkákat.
hvg.hu
Az autógyártóknak egyre komolyabb erőfeszítéseket kell tenniük, hogy a kipufogóból származó károsanyag-mennyiséget lecsökkentsék. A jelenlegi szabályok szerint 95 gramm/km a megengedett CO2 kibocsátása a forgalomba kerülő autóknak gyártói átlagban, ezen érték felett bírságot kellene fizetni a cégeknek.
Mindeközben Európában a becslések szerint évente félmillió tonna olyan gumitörmelék is képződik - írja a Vezess.hu, melyek a levegőben szállva számos légzőszervi megbetegedésért felelőssé tehetőek, de az ivóvízbe keveredve is kifejtik káros hatásaikat.
thetyrecollective
A problémára igyekeznek megoldást találni ilyen a The Tyre Collective nevű társaság is, amely egy olyan eszközt tesztel, melyek a kerekek mögé szerelve egyfajta csapdaként gyűjtik be a gumiról leváló apró részecskéket. Mivel a törmelék elektromos töltéssel rendelkezik, a szálló részecskék 60 százalékát be lehet gyűjteni elektrosztatikus módon.
Az eszköz a begyűjtött szennyeződést egy cserélhető rekeszben tárolja, melyet újra lehet hasznosítani. Az 50 mikronnál kisebb méretű szemcsékből új gumik, 3D-nyomtatáshoz szükséges alapanyagok, festék vagy hangszigetelő eszközök is készíthetőek.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.