szerző:
Tetszett a cikk?

Kaáli professzor nemcsak magyar gyártású motorokat gyűjtött össze az elmúlt évtizedekben, hanem nagy értékű autó ritkaságokkal alaposan is telepakolta a garázsát. A közelmúltban megnyitott Kaáli Autó-Motor Múzeumban jártunk.

Néhány hete egy fotókkal gazdagon illusztrált cikkben számoltunk be Kaáli Nagy Géza semmihez sem fogható magyar motorgyűjteményéről, most pedig a 78 éves professzor rajongásig szeretett autóit mutatjuk be röviden.

A világhírű szülész-nőgyógyász több évtized alatt összegyűjtött négykerekűit a több milliárd forintból létrehozott Kaáli Autó-Motor Múzeumban lehet megtekinteni, előzetes regisztrációt követően. A dörgicsei múzeumban összesen 130 kiváló állapotú jármű sorakozik egymás mellett, melyek közül most néhány érdekesebb példányt mutatunk be röviden, hogy aztán a későbbiekben alaposan teszteljük is őket.

László Ferenc

A gyűjtemény egyik legrégibb négykerekűje egy 1914-es évjáratú F.N. Model 1950, melyhez hasonlóban ölték meg Ferenc Ferdinándot az első világháborút kirobbantó szarajevói merényletben.

A Belgiumban gyártott autó típusjelzése a soros négyhengeres motor lökettérfogatára utal. A 18 lóerős teljesítményű, acetilénlámpás, szélvédő nélküli kocsiból néhány száz darab készült.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Az 1949-ben készült Vauxhall Veloxot 1959-ben vásárolta meg Kaáli professzor édesapja. A család sok emlékezetes kiránduláson vett részt ezzel az autóval, majd pedig a professzor ezen az autón tanult meg vezetni.

A 2,3 literes soros hathengeres motor 54 lóereje nem hangzik soknak, azonban gyorsan hozzá kell tennünk, hogy ehhez a teljesítményhez alig 1 tonnás tömeg társul.

László Ferenc
László Ferenc

Szinte hihetetlen, de ebben a Fiat Special F3-ban egy mindössze 500 köbcentiméteres motor található, mely egy négyfokozatú kéziváltón keresztül hajtja meg a hátsó kerekeket.

Ez a konkrét autó 1952-ben készült Belgiumban, majd pedig 2003 és 2007 között 1700 órányi munkával restaurálták.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A második világháborút követően a német autóipar romokban hevert. A Kelet-Németországhoz tartozó Zwickauban az egykori Audi gyárban 1949-ben indult meg az állami autógyártás, itt készült a háború előtti DKW Meisterklasséra épülő IFA F8 is. 1957-ig valamivel több, mint 26 ezer ilyen modell készült limuzin, kombi, kabrió és kabrió-limuzin változatokban.

A kiállított példány 1955-ben készült, 684 köbcentiméteres kéthengeres motorja 20 lóerős teljesítményű, a végsebesség 90 km/h magasságában alakul.

László Ferenc

Az első világháború után alapított brit Alvis 1955 és 1958 között mindössze tizenhat példányt készített a TC 108/G-ből, és ennek a sorozatnak a tizenkettedik darabja a Dörgicsén megtekinthető 1956-os autó.

A divatosabb Aston Martin DB2/4-nél többe kerülő sportkocsiban egy 104 lóerős 3 literes 6 hengeres motor található, mely egy négyfokozatú kéziváltón keresztül hajtja meg a kerekeket.

László Ferenc

Az 1961 és 1973 között mintegy 40 ezer példányban gyártott Volvo P1800-nak többek közt az Angyal című tévésorozat hozta meg a hírnevet, melyben a Roger Moore által alakított Simon Templar vezetett hasonló autót.

Egy ilyen autó tartja a legtöbb kilométert futott kocsi világrekordját: az 1966-os példány már jóval túl van az 5 milliomodik kilométeren. A magyar múzeumban kiállított 1963-as P1800S-ben viszont messze nincs ilyen sok kilométer.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ezt az 1965-ös évjáratú Minit előző tulajdonosa az 1965-ös Monte-Carlo ralit megnyert versenyautóhoz hasonló kivitelűre alakította.

Az extra fényszórókkal, új műszerfallal és versenyülésekkel ellátott apróság 1,3 literes motorja 109 lóerős teljesítményű, amelyhez mindössze 650 kilogrammos tömeg társul.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

És így kel életre egy 53 éves Jag:

Az Italdesignnál dolgozó Giorgetto Giugiaro tervezte az 1972-ben debütált Maserati Merakot. A Maserati Bora testvérmodelltől eltérően nem 4,7 literes V8-as, hanem 3 és 2 literes V6-os motorral szerelt sportkocsi többek közt elektromos ablakemelővel, ülésmagasság-állítással és légkondicionálóval is fel van vértezve.

1983-ig kevesebb, mint 2000 példány készült belőle, a kiállított Merak 1975-ben látta meg a napvilágot.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

 

László Ferenc

A múzeum főépülete melletti Kaáli Amerikai Emlékházat egykori amerikai otthona bútoraival rendezte be a professzor, aki egykor az USA-ban vásárolt Jaguar XJS-ét is itt helyezte el.

Az 1989-ben gyártott sportautó 5,3 literes V12-es motorja 264 lóerős teljesítményt ad le, ami 233 km/h végsebesség elérését teszi lehetővé.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Külön épületben sorakoznak a szocialista és egyéb gyártmányú autók, így többek közt egy 1966-os Wartburg 312, egy 1971-es Zsiguli, egy 1972-es Zastava 750 és egy 1977-es Volga M24 is megtekinthető Dörgicsén.

László Ferenc

 

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Kaáli professzor napi szinten vezet, és ha olyan az időjárás, akkor gyakran használja régi oldtimereit is. Ottjártunkkor éppen egy BMW 850 Ci töltötte be a napi járós autó szerepét.

Ebben az 1997-es bukólámpás bajor sportkocsiban egy 326 lóerős 5,4 literes V12-es motor található, a 0-ról 100-ra 6,4 másodperc alatt felgyorsuló közel 2 tonnás 8-as BMW elektronikusan korlátozott végsebessége 250 km/h.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Terveink szerint a közeljövőben több típust részletesen is be fogunk mutatni, ennek kapcsán az lenne a kérdésünk, hogy lehetőség szerint mely modellel kezdjük a sorozatot?

--- voting control ---

További képeink a teljesség igénye nélkül:

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

 

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!