Zéró gázolaj, maximális hatékonyság: teszten az új elektromos Ford Transit
Lényegében teljesen hangtalanul suhan, a dízeles vibrációt hírből sem ismeri, hatalmas a raktere, olcsón és távfelügyelet mellett egyszerűen üzemeltethető és akár elektromos szerszámokat is meg lehet hajtani vele. De vajon akadnak-e hátulütői?
A Ford nem éppen tegnap, hanem még 1965-ben dobta piacra az első Transitot, mely akkoriban 542 fontos alapáron debütált típussal még abban az évben gyorsan fel is állítottak egy rekordot: nem kevesebb mint 48 londoni diák gyömöszölte be magát az utasterébe.
1985-ben egy 280 km/h-ra képes Cosworth V8 motoros sebességrekorder kivitel is készült a Ford igavonó típusából, melynek aktuális hetedik generációja 2014 óta van velünk. Ez utóbbi immár akár tisztán elektromos változatban is elérhető: a Ford E-Transittal Barcelona környékén ismerkedtünk meg.
Elektromos dobozos
A 2019-ben komolyabb faceliftet kapott típus 350 kilométeres hatótávolságúnak ígért, 100 százalékban elektromos változatát 2020 novemberében leplezték le, a piaci debütálására azonban egészen mostanáig kellett várnunk.
Még az idén áprilisban megkezdődött sorozatgyártás előtt több mint 5 ezer megrendelés érkezett az E-Transitra, ami jól mutatja, hogy komoly az érdeklődés a típus iránt. Nem, értelemszerűen nem a naponta sok száz kilométeres távolságot megtevő kocsikat használó vállalkozásokra gondolunk, hanem például az elsősorban városi rövid távokon üzemeltetett autókat felvonultató csomagszállító és egyéb cégekre.
Az elektromos változatot néhány apróbb külső jel különbözteti meg a jó öreg dízel verziótól. Ilyen például a hűtőmaszk három vízszintes kék csíkja, a Ford logó alatti elektromos töltőaljzat, illetve a hátsó E-Transit felirat.
Az 5,53–6,73 méter hosszú és 3,3–3,75 méteres tengelytávolságú változatokban, kétféle magassággal és háromféle hosszal rendelhető újdonság össztömege 3,5–4,25 tonna magasságában mozog. A 25 különböző változatban, valamint szimpla- és duplakabinos verzióban készülő E-Transit dobozos áruszállító kivitele maximum 1758 kilogrammal terhelhető, a csomagtér 9,5-15,1 köbméteres.
Milyen belül?
Az utastér kevés meglepetéssel szolgál, értelemszerűen minden a praktikumra van kihegyezve. A multifunkciós kormány mögötti analóg műszerek egy kisebb színes LCD-t fognak közre, a 12 colos központi érintőkijelző remek minőségű, ízléses grafikájú, és a korábbinál kétszer gyorsabb chippel szerelt Sync 4 technika sebessége is korrektnek mondható.
A PRND tekerőgombbal gyerekjáték egyszerűségű a menetirány megválasztása, elektromos hajtásról lévén szó nemhogy manuális, hanem automata váltó sincs, hátramenetben pedig jó szolgálatot tesz a remek minőségű tolatókamera. Az elektromosan állítható és fűthető külső tükrök hatalmasak és osztottak, tárolórekeszből, italtartóból és töltőaljzatból abszolút nincs hiány, a klíma akár távolról is vezérelhető.
Az E-Transit egyetlen Trend felszereltségi szinttel készül, ami a hasonló dízelekénél gazdagabb kínálattal bír, és az opciós tételekre sem lehet panasz. Említést érdemel többek közt a kulcs nélküli indítás, a tempomat, az ülésfűtés, a parkolóradar, a 360 fokos kamera, illetve a 2,3 kW-os fedélzeti töltő, melynek révén nemcsak vízmelegítő és kávéfőző, hanem akár különböző elektromos szerszámok is meghajthatók.
A Törökországban gyártott E-Transit minősége korrekt, bár a személyautós szintet azért még nem ugorja meg a kemény műanyagokkal tarkított, de bőven élhető kategóriás haszonjármű. Az online kapcsolattal rendelkező navigációs rendszer meg tudja mutatni, hogy adott esetben melyik útvonal a legtakarékosabb, hogy milyen az aktuális forgalmi és parkolási helyzet, hogy a közelben milyen töltési lehetőségek adódnak, illetve intelligens módon próbálja megbecsülni a hatótáv várható alakulását.
Indulás!
A Start gombra rányomva értelemszerűen hangtalanul éled fel a technika, a fékpedál lenyomásának és a tekerőgomb D-be tekerésének hatására kiold az elektromos rögzítőfék, és a fék elengedésével, a gázpedál lenyomása nélkül szépen lassan elkezd előrefele kúszni az autó.
Tesla-szintű gyorsulást senki se várjon egy ekkora homlokfelületű és terhelten abszolút nem könnyű járgánytól, de városi körülmények mellett a farmotoros, hátsókerék-meghajtású E-Transit egész dinamikusan használható. Városon kívül sem fogy ki belőle a szufla, de a 90 km/h-ra korlátozott végsebesség miatt, illetve a nagyobb tempó mellett erősen emelkedő fogyasztás miatt az autópálya messze nem a természetes élőhelye.
A váltó hiánya és az instant 430 Nm-es nyomaték remek dolog, teljesítményszintből pedig kétféle választható: 184 és 270 lóerő. A mélyre szerelt akkumulátor 68 kWh kapacitású és a gyártó szerint maximum 317 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. A telepre 8 év, illetve 160 ezer kilométer garanciát vállalnak.
A nemzetközi menetpróbán tesztelt duplakabinos E-Transit az erősebb motorral, ideálisnak mondható 20 Celsius fokos külső hőmérséklet mellett, terheletlenül 23 kWh-s átlagfogyasztást produkált városban, ami 300 kilométert alulról súroló hatótávot jelent. Terhelten, télen ez vélhetően sokkal inkább 200–250 kilométert jelent majd, ami azonban sok vállalkozás számára még mindig bőven vállalható lehet.
Eco módban csökken a motor és a klíma teljesítménye, melynek köszönhetően körülbelül 10 százalék extra hatótáv nyerhető, havas körülmények mellett pedig érdemes bekapcsolni a csúszós utakra kifejlesztett üzemmódot. Az üzemmódváltón található L-gombot lenyomva erősebb motorfék érhető el, ilyenkor lényegében egypedálos módban autózhatunk.
AC fronton maximum 11 kW-ot kapunk, ami körülbelül 8 órás komplett töltési időt jelent – nem lenne rossz, ha 22 kW-os opció is elérhető lenne. Amennyiben egy remek DC-töltőt sodor felénk az élet, akkor 115 kW-os csúcsteljesítmény mellett akár 34 perc alatt megoldható egy 15-ről 80 százalékra történő feltöltés.
Remek dolog az alacsony tömegközéppont, a felfüggesztésről viszont egyelőre nem nagyon nyilatkoznánk, egyrészt a tükörsima spanyol utak, másrészt a terheletlen tesztautók miatt. Az viszont nyílt titok, hogy az új hajtáslánc miatt az E-Transitba teljesen új hátsó futóművet szerelnek.
Mit tud még?
A Ford kiemelt hangsúlyt helyez arra, hogy az E-Transittal nemcsak a fogyasztás terén lehet sokat spórolni a dízel változathoz képest, hanem a szervizköltségek is 40 százalékkal mérsékelhetők. Magyarországon huszonnégy Transit Centrum található és ugyancsak kéttucatnyi elektromos szakszervizet üzemeltet a Ford. Az első évben ingyenes az e-autó assistance szolgáltatás, mely többek közt vészhelyzeti töltést is magába foglal.
Fontos megjegyezni továbbá, hogy a Ford nemcsak egy újabb, ezúttal haszonjármű kategóriás villanyautót kíván árulni, hanem mellé egy komplett szolgáltatási csomagot is kínál. A 2025-re a tervek szerint 45 millió dolláros évi forgalmat bonyolító Ford Pro üzletág egyetlen központilag átlátható és kontrollálható rendszerbe szervezi a vállalkozások haszonjárműveit.
A flotta üzemeltetője rálát nemcsak az autók aktuális tartózkodási helyére és sebességére, hanem arra is, hogy milyen az akkumulátor töltöttségi szintje és állapota. A Ford Pro révén optimalizálható a járműpark töltési folyamata és szervizelése, kielemezhető a sofőrök hatékonysága és az esetleges gyorshajtásokat is számon lehet kérni rajtuk.
A kocsikba alapáron szerelik be a szükséges modemet, melynek révén többek közt az OTA-frissítések is egyszerűen elvégezhetők.
Konklúzió, árak
+: élhető elektromos hajtás, hatékony üzemeltetés, praktikus utastér, hatalmas raktér, komplett szolgáltatási csomag. –: terhelve és hideg időjárás esetén jelentősen csökkenhet a hatótáv, nincs 22 kW-os AC-töltés, magas ár. |
Az elektromos autók térnyerése Európában jelenleg messze nem szakmai csapásvonalak mentén zajlik, azonban akadnak olyan piaci szegmensek, melyek felülről jövő szabályozás nélkül eleve kívánják a villanymotoros hajtást. Ilyen például az elsősorban a városokban üzemeltetett haszonjárművek szektora, ahova adott esetben tökéletesen passzol az új Ford E-Transit.
Mely azonban nem olcsó, hiszen alaphangon nettó 19,1 millió forintot kérnek érte. Jó hír azonban, hogy a Ford – a Stellantistól eltérően – nem kívánja mindenkire ráerőltetni a zöld rendszámos hajtásláncot, a kínálatban továbbra is elérhetők maradnak a hosszabb távú utakon még mindig messze a legkomolyabb hatékonysággal szolgáló dízel Transitok. Utóbbiak alapára nettó 10 millió forint magasságában alakul.
Hamarosan újabb elektromos Ford haszonjárművek érkeznek, 2023 a villanymotoros Transit Customról, 2024 pedig a hasonló hajtású Transit Courierról fog szólni, melyek áru- és személyszállító változatokban egyaránt elérhetők lesznek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.