szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy-egy mai autóban akár öt kilométernyi kábelezés fut, ami az ülésfűtéstől, az elektromos ablakemelőkig mindent összeköt. Az ukrajnai válság ezeknek a termékeknek a gyártásában is komoly változásokat generálhat.

Az olyan alacsony technológiájú és haszonkulcsú alkatrészeknek, mint a kábelkötegek, nincs akkora presztízsük a beszállítói iparban, mint mondjuk a mikrochipeknek, de a járműgyártásban betöltött szerepük ugyanúgy nélkülözhetetlen.

A kábelkötegek fémvezetőből, műanyagból és gumiból készülnek, jellemzően nagy élőmunka-aránnyal, és eddig javarészt Ukrajnában. Az orosz–ukrán háború következtében kialakul beszállítóilánc-elakadás hatalmas nehézségeket okozott az autógyártóknak. Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója például arról beszélt a Reutersnek, hogy a brit luxusautó-gyártó a krízis kezdetén attól tartott, hogy a kábelkorbácsok hiánya miatt 2022-re a kapacitásaik 30-40 százalékát elveszítik. Hallmark szerint az alternatív termelési források megtalálását pedig bonyolította az a tény, hogy a hagyományos kábelkötegek tíz különböző alkatrészt tartalmaznak, amely tíz különböző ukrajnai beszállítótól érkezett.

A Reuters szerint, amely több mint egy tucat iparági szereplővel és szakértővel készített interjúkat, a mostani kínálati válság felgyorsíthatja néhány régi cég azon terveit, hogy az elektromos járművekhez tervezett, könnyebb, gépi gyártású kötegek új generációjára térjenek át minél hamarabb.

A Nissan vezérigazgatója, Makoto Uchida például azt mondta, hogy az ellátási lánc mostani nehézségei kikényszerítették, hogy a beszállítókkal az élőmunkaerőt igénylő kábelköteggyártásról más megoldások fejlesztésére álljanak át. A jelenlegi helyzet leggyorsabb megoldása ugyanis az volt, hogy új beszállítói helyeket kerestek, mint Marokkó, ahol szintén olcsó a munkaerő. A Mercedes pedig Mexikóban tudott gyorsan kapacitást bővíteni, mások új gyártóhelyszíneket kerestek, többek közt Lengyelországban, Szerbiában vagy Romániában.

Bentley

A fosszilis tüzelőanyaggal működő autók kábelkötegei egy átlagos járműben akár 5 kilométernyi hosszt is kitesznek, ezek az ülésfűtésektől az ablakokig mindent összekötnek. Az elektromos autók új generációs gyártói, így a Tesla ebben is más utat járnak, esetükben automatizált gyártósorokon is elkészíthető a kábelkorbács, ami könnyebb is, mint a hagyományos társai, ez pedig ugyancsak kulcsfontosságú az elektromos járművek súlyának csökkentése szempontjából, ez ugyanis a hatótávolság növelésének egyik záloga.

Az úgynevezett szegmensekre osztott, új generációs kábelekben látja a jövőt a Leoni is, amely az egyik legnagyobb autóipari kábelgyártó. A zónás vagy moduláris kábelkötegek legnagyobb előnye, hogy hat-nyolc részre osztottak, ezzel elég rövidek ahhoz, hogy az összeszerelésüket automatizálják, és az autók vezetékelésének bonyolultsága csökkenjen ezáltal.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!