
Gránátos kocka: terepen izzasztottuk meg a BMW motoros kőkemény új terepjárót, az Ineos Grenadiert
Kihívásokkal teli offroad pályán ismerkedtünk meg testközelből a német, brit, osztrák és francia génekkel rendelkező új kockaformájú terepjáróval, a benzines/dízel BMW hajtáslánccal szerelt Ineos Grenadierrel.
Miután a jó öreg Land Rover Defender 68 év után 2016-ban nyugdíjba vonult, az Ineos brit vegyipari vállalat első embere, Jim Ratcliffe úgy döntött, hogy épít egy hasonló keménykötésű terepjárót.
Az ötletet tett követte, a németországi székhelyű Ineos Automotive az osztrák Magna Steyr segítségével kifejlesztette a Grenadiert, és a „Gránátos" a közelmúltban sorozatgyártásba is került – Franciaországban, az egykori Smart gyárban.
A tavaly novemberben Lewis Hamilton által is kipróbált és azóta is népszerűsített járgányt a Hungaroring offroad pályáján fogtuk vallatóra.


Az ára is a Defenderére is hasonlít
A 4,9 méter hosszú, 1,93 méter széles, 2,03 méter magas és 2,92 méter tengelytávolságú Grenadier 5 személyes személyautó változatának magyarországi alapára 31 millió forint, a 2-5 személyes haszonjármű kivitel pedig bruttó 27-28 millió forinttól indul.
Viszonyításképp, a hasonló méretű és általunk is alaposan letesztelt új Land Rover Defender 110 dízel alapmodellje 200 lóerővel 28,8 millió forinton nyit, a 250 lovas verzió minimum 31 millió forintba kerül, a 300 lóerős kivitelért pedig alaphangon 32,9 millió forintot kell fizetni. A 300 lovas benzines Defender 30,8 millió forinton nyit.


A stílusát illetően a Land Rover Defenderre, illetve a Mercedes G-osztályra emlékeztető kocsiba német motorokat, konkrétan BMW erőforrásokat szerelnek.
A létraalvázas, merev tengelyes, tripla diffizáras és felezős terepjáró 3 literes 6 hengeres turbódízel motorja 249 lóerős teljesítményű, illetve 550 Nm nyomatékú, ami 9,9 másodperces 0–100-as szintidőt tesz lehetővé.


Az alapáron állandó összkerékhajtású és nyolcfokozatú ZF automata váltós Grenadier szintén 3 literes soros 6 hengeres turbós benzines erőforrása 286 lóerős, illetve 450 Nm-es produkciót ad elő, és álló helyzetből 8,6 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra. A végsebesség mindkét esetben 160 km/h.
A 90 literes üzemanyagtartállyal szerelt dízel és benzines modellek ára között nincs különbség, az eddigi tapasztalatok alapján a magyar vevők nagyjából fele-fele arányban rendelnek gázolajos és benzines kocsikat.


Munkagép
A szögletes vonalvezetésű, rengeteg kapcsolóval felvértezett műszerfalon abszolút érződik, hogy ezúttal nem a divat, hanem sokkal inkább a praktikum került fókuszba – az Ineos első autója egy igazi célszerszám, egy akár kesztyűben is kiválóan kezelhető munkagép.
A 26,4 centiméteres hasmagasságon és a 80 centiméteres gázlómélységen kívül említést érdemelnek többek közt a 35,5/28,2/36,1 fokos terepszögek, a 2,7 tonnás tömeg, illetve a 3,5 tonnás vontatóképesség.


A 13,5 méteres fordulókörű kocsi Trialmaster kivitele a kőkemény terepjárásra van kihegyezve, így például az alapfelszereltségéhez tartozik az az amúgy 850 ezer forintos csomag, melynek részét képezi egyrészt a 17 colos acélfelnire szerelt BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 terepgumi, másrészt a zárható első-hátsó differenciálzár, harmadrészt pedig a magasra helyezett légbeszívó.
A komfortra hangolt Fieldmaster bőrbelsővel és prémium kategóriás hi-fi-vel kényeztet, a tetején két Safari ablak nyitható fel, kerekei pedig 18 colosak. A Trialmaster és a Fieldmaster alapárai megegyeznek egymással.



A fehér szín alapáras, a normál fényezések 265 ezer forintba, a metálfények 440 ezer forintba kerülnek. Az 5,5 tonnás csörlő listaára 1,6 millió forint.
A 2 személyes haszonjármű verzió hátuljában minden további nélkül elfér egy 1200x800 milliméteres raklap.

Újdonság a Quartermaster nevezetű pickup, melynek ötszemélyes kabinja mögött méretes plató található. A normál Grenadierhez hasonlóan Trialmaster és a Fieldmaster változatokban kapható, de 30 centiméterrel hosszabb pickup ugyanannyiba kerül, mint a dobozos verzió.
A több mint 200 értékesítőhellyel és szervizponttal rendelkező márka termékeit egy ideje már Budapesten is meg lehet vásárolni, a szupermodern zuglói szalon 350 négyzetméteren várja az erdeklődőket. Az 1,8 kilométernyi kőkemény gyári teszten átesett Gránátosra 5 év kilométer korlátozás nélküli garanciát vállalnak.

Terepre vele!
Az elindulást követően elsőre az tűnik fel, hogy a kormányzás nagyon nem direkt, a két végállás között négyet kell fordítani a volánon. Terepen ez remek irányíthatóságot garantál, arra viszont csak a közeljövőben megejtendő alaposabb tesztet követően kapunk választ, hogy a sok forgatást igénylő kormánnyal mennyire könnyű együtt élni a hétköznapokban, normál aszfaltos utakon.
Második blikkre a hagyományos műszeregység hiánya okozhat meglepetést, a kormány mögött csak egyszerű LED-es visszajelzéseket találunk, többek közt a sebességet is a középső érintőkijelzőről lehet leolvasni. Utóbbi terep üzemmódja rengeteg hasznos információval szolgál, így például az aktuális kormányszög is leolvasható róla.


Az offroad pályán igyekeztünk alaposan próbára tenni a technikát, de nem igazán tudtuk zavarba hozni a Grenadiert. A felezőt és a lejtmenetvezérlőt több alkalommal is kipróbáltuk, és néhányszor a plafonon kapcsolható diffizár is jó szolgálatot tett, de mindvégig az az érzésünk volt, hogy nagyon messze járunk a Grenadier valós tudásának határaitól.
A létraalvázas konstrukció rendkívüli merevséget biztosít, a legextrémebb terephelyzetekben sem nyiszegett-nyöszögött semmi. A 2700 kilogrammos tömeg nem csekély, de az erőteljes hajtáslánc simán megküzd vele, és terepen a fékek erejére, adagolhatóságára sem lehet panasz.


Az általunk kipróbált kocsiban dízelmotor található, melynek nyomatéka minden szituációhoz bőségsen elegendő. Az erőforrás relatíve finoman jár, de szakavatott fülek még véletlenül sem keverik össze a szerethetőbb orgánumú benzines egységgel.
A hatalmas ablakokon jól kilátni, nagyok a tükrök, a tolatókamera képe viszont lehetne kicsit jobb minőségű. Bár a hajtáslánc teljesen mentes a villanymotoroktól, a jobb hátsó ülés alatt egy méretes tartalék akkumulátort rejtettek el, melynek révén a lemerülés veszélye nélkül hajthatók meg a fedélzeti nagyfogyasztók.


Villanymotor és hidrogén
A vállalat igen komoly tervekkel rendelkezik és az évtized végéig várhatóan három új modellt fog piacra dobni. Ezek közül egy kompakt elektromos terepjáró lesz az első, mely várhatóan Grenadier Sport néven fog bemutatkozni valamikor 2026 magasságában.
A 4,3 méteres hossza révén a rövid tengelytávú Defender 90 ligájában focizó újdonság hatótávja várhatóan 400 kilométer magasságában alakul majd.
Érkezik egy ugyanerre az elektromos platformra épülő másik új modell is, mely városi crossover kevésbé terepes külsővel és aszfalton jobb kezelhetőséggel fog rendelkezni.
Jön továbbá egy nagyméretű luxusmodell is, mely a Grenadier jelentősen módosított testvérének lesz tekinthető.
Végül, de nem utolsósorban említést érdemel a Grenadier hidrogénnel üzemelő verziója, mely már közel áll a sorozatgyártáshoz, azonban a hidrogéntöltő infrastruktúra kezdetlegessége miatt az Ineos kivár a piacra dobásával. A BMW technológiájú üzemanyagcellás terepjáró előreláthatólag 2026-ban kerülhet forgalomba.
Ennek a nagy nyomású hidrogénnel pár perc alatt feltölthető típusnak a kerekeit villanymotorok hajtják, a kipufogóján pedig víz csepeg ki.









