szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

„Az európai autópiac öt éve hanyatlásban van. Ez az egyetlen jelentős terület, amely nem tért vissza a Covid előtti szintjére” – jelentette ki John Elkann, a Stellantis főnöke.

Az európai autóipar két nagy cégének vezetője, John Elkann, a Stellantis elnöke és Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója egy interjúban kijelentették, hogy „az európai autóipar sorsa 2025-ben dől el”. Az olasz La Stampa szemlézte azt az interjút, amelyet a Le Figarónak adtak, és arról beszéltek, hogy az autóipar az egyetlen olyan ágazat a kontinensen, amely még mindig nem érte el a Covid előtti értékesítési szintet, miközben a kínai gyártás idén először meghaladja Európa és az Egyesült Államok összesített teljesítményét. De Meo szerint a jelenlegi piac „katasztrófa”, hiszen az ágazat 400 milliárd eurós adóbevételt termelt eddig évente, és ez most komoly veszélyben van.

A két iparági vezető szerint a válság egyik oka, hogy az európai szabályozások túl bonyolultak és drágák, így az autók elérhetetlenné váltak a vásárlók többsége számára. De Meo szerint az elmúlt húsz évben a prémium szegmens logikája alakította a szabályokat, amelyek most egyaránt sújtják a népszerű kisautókat is. Példaként hozza a Renault Clio árát, amely 2015 és 2030 között 40 százalékkal emelkedik majd, és ennek csaknem teljes egészében a szabályozás az oka. Elkann pedig az iparág rugalmasságát kérdőjelezi meg, amikor azt mondja: „a mérnökeink negyede csak a szabályok betartásán dolgozik”.

Németországban lehet a BYD harmadik európai gyára?

Félmilliós kapacitásuk már így is lesz, de tovább terjeszkednének.

Arról is beszéltek, hogy egykor Olaszországban a 4 méternél rövidebb autók a piac 75 százalékát tették ki. Ma Európában mindössze 5 százalékot. Emiatt De Meo differenciált szabályokat kérne a kisautókra vonatkozóan, szerinte elfogadhatatlan egy 3,80 méteres járművet egy 5,5 méteres autóként kezelni. Kritizálta az olyan előírásokat is, mint a sávtartó rendszer kötelezővé tétele városi autókban. A vezetők a japán „kei autókat” veszik példaként, amelyek kicsik és nyereségesek, többek között a kedvező kormányzati politikának köszönhetően. Azt is megemlítették, hogy a múltbeli ikonikus R5-öst és Fiat 500-ast összehasonlítva a jelenlegi verziókkal „a mostaniak úgy néznek ki, mintha hetekig tartó edzőtermi gyúrás után kerültek volna elő”.

A visszatért Renault 5 lett az Év Autója

Ami az eredeti modellnek nem, az most az új Renault 5-nek sikerült.

A jövő útját a két vezető az egyszerűsítésben, a technológiai semlegességben és a szabályalkotás új szemléletében látja. Elkann szerint pedig a villanyautó nem önmagában a megoldás, 250 millió autó van forgalomban Európában, ezért az idős, szennyező járművek különböző technológiákkal való kiváltása az igazi cél. „2025 kulcsfontosságú év. A kínai piac együttvéve felül fogja múlni az európai és az amerikai piacokat. Ha Európa továbbra is az ipar földje vagy csak egy piac akar lenni, akkor most kell döntenie” – figyelmeztet Elkann.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!