Megemelték sok helyen a lakossági parkolási díjakat Budapesten, amire eltűntek az autók, majd lassan visszaszivárogtak

Ami igazán működik, az a második autókra vonatkozó drasztikus díjemelés.

  • HVG HVG
Megemelték sok helyen a lakossági parkolási díjakat Budapesten, amire eltűntek az autók, majd lassan visszaszivárogtak

2024 őszén több budapesti belső kerület úgy döntött, hogy visszafogja a helyi lakosok autóira adott parkolási kedvezményeket, és jelentősen megemelte az engedélyek árát, különösen a második autók esetében. A cél az volt, hogy csökkentsék a túltelített belvárosi közterületi parkolást.

Az intézkedés hatásairól a Levegő Munkacsoport munkatársa, Tóth Csaba készített egy elemzést, amelyről a Telex számolt be. A cikkben arról írnak, hogy a díjemelés hatása elsőre látványos volt: a VII. kerületben például 27, a II. kerületben 22 százalékkal csökkent az engedélyek száma – de pár hónappal később ezek az arányok jelentősen visszaestek, és éves összevetésben már csak pár százalékos csökkenés látható. A II. kerületben viszont még nőtt is a parkolási engedélyek száma 2024 márciustól 2025 márciusig a 20-50 ezer forintos díj ellenére (itt korábban 3750–7500 forint volt az engedély díja).

A második autókra vonatkozó szigorítások hozták a legnagyobb eredményt: ahol a korábbi ingyenességet drága díjak váltották fel, ott akár 50–77 százalékos visszaesést is tapasztaltak az engedélyek kiadásában. A legnagyobb mértékű díjemelést a Ferencváros hajtotta végre, ahol a második autó után 150 ezer forintot kell fizetni évente, ennek hatására 14 százalékkal esett vissza az engedélykérelmek száma. Terézvárosban viszont célzottabban emeltek, főként a régi vagy nehéz autók díját, ott 53 százalékos volt a csökkenés. A III. kerület még mérsékelt díjemeléssel is jelentős hatást ért el: itt a kétautós háztartások aránya 55 százalékról drasztikusan visszaesett.

A szakértő szerint azonban a mostani eredmények sokszor nem jelentenek tartós változást. Józsefváros példája mutatja: a hirtelen díjemelés utáni visszaesés egy év alatt szinte teljesen visszaépült. Tóth Csaba szerint a néhány tízezer forintos díjak nem jelentenek elég erős ösztönzést a közterületi parkolás feladására. A valódi visszaszorításhoz vagy jóval magasabb díjakra, vagy a közösségi autóhasználat komolyabb ösztönzésére lenne szükség.

Medián: A többség már Orbánnál alkalmasabb kormányfőnek tartja Magyart 

Medián: A többség már Orbánnál alkalmasabb kormányfőnek tartja Magyart 

Egy év alatt jelentősen romlott Orbán Viktor kormányfői alkalmasságának megítélése, Magyar Péter viszont tömegeket tudott meggyőzni arról, hogy kompetens vezetője lehetne az országnak – derül ki a HVG számára készült Medián-felmérésből. A többség tavaly még Orbánt látta alkalmasabb kormányfőnek, idén viszont már Magyart.