szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Kína pedig mostanra korántsem olyan olcsó, mint volt.

A német Oliver Wyman tanácsadó cég friss elemzése szerint 2024-ben Németországban volt a legmagasabb az egy legyártott autóra jutó munkaerőköltség, 3307 amerikai dollár. A jelentés szerint – amelyben dollárban számoltak az egyszerűbb nemzetközi összehasonlítás érdekében – ezt a magas szintet a szakszervezeti kultúra, a magas bérek és a kevésbé rugalmas gyártási struktúrák okozzák, főként azokon a helyszíneken, ahol a termelés visszaesett, de a munkaerőt nem csökkentették arányosan.

Ezzel szemben az Egyesült Államokban ez az érték 1341 dollár, Japánban pedig csupán 769 dollár, köszönhetően a szinkronizált, hatékony gyártási folyamatoknak. (Magyarország nincs rajta a listájukon.)

A másik véglet Románia, ahol a legyártott autónkénti bérköltség mindössze 273 dollár, ami nemcsak Kína (597 dollár/autó), hanem még Mexikó (305 dollár) és Törökország (414 dollár) szintjénél is alacsonyabb. Ez azt jelenti, hogy Románia jelenleg Kínánál is versenyképesebb a gyártási költségek szempontjából.

A jelentés hangsúlyozza, hogy az adatok nem azt jelentik, hogy egy romániai autógyárban dolgozó alkalmazott tizenkétszer kevesebb fizetést kap, mint egy németországi. Hanem azt, hogy a romániai termelési volumen, összehasonlítva az üzemben és a fejlesztésben részt vevő alkalmazottak számával, 12-szer alacsonyabb költséget eredményez egy legyártott autóra vetítve, mint Németországban, és kétszer alacsonyabbat, mint Kínában. A kínai gyártók például optimalizálták folyamataikat, hogy jelentősen kevesebb munkaidőt igényeljen a gyártás, ami alacsonyabb termelési költségeket eredményezett.

Munkaerőköltség az autógyártásban 2024-ben
Oliver Wyman

A legalacsonyabb értéket Marokkó produkálja, ahol csupán 106 dollárba kerül az egy autónként számított munkaerőköltség. Ez is megmagyarázza, miért van a Renault-csoporthoz tartozó Daciának két nagy gyára az országban, illetve miért terjeszkedik ott a Stellantis is.

Marokkó jó ideje a francia autógyártók olcsó termelési központjává vált, hasonlóan ahhoz, ahogy az amerikai „Detroit három nagyja” már negyven éve működik Mexikóban. A francia autógyártók termelésének már több mint a fele Franciaországon kívül zajlik. Mexikó pedig stratégiai gyártási bázissá vált a német, japán és dél-koreai gyártók számára is. Az ilyen kiszervezések – Mexikóba vagy Marokkóba – alacsonyan tartják az egy autóra jutó bérköltséget, főként a tömegmodellek kategóriájában. Ugyanakkor Mexikó versenyelőnyét csökkentheti a Trump-adminisztráció által kilátásba helyezett vámemelés.

Törökország továbbra is az öt legalacsonyabb munkaerő-költségű ország közé tartozik, de a magas infláció miatt a bérek erősen emelkedtek – mára elérték a japán szintet. A török havibérek háromszorosára nőttek az elmúlt három évben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!