szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Telerakják szenzorokkal, hőkamerákkal, radarokkal.

Az M1–M7 autópálya budaörsi szakaszán hamarosan valós idejű digitális megfigyelőrendszer kezdi el figyelni a forgalmat. A rendszer 39 különféle érzékelőt használ – köztük LiDAR-t, radarokat, hőkamerákat és speciális látószögű kamerákat –, amelyek másodpercenként körülbelül 1,5 gigabyte adatot rögzítenek. Ezeket az adatokat optikai kábelen keresztül továbbítják a Magyar Közút adatközpontjába, ahol egy digitális modellben jelenítik meg az adott útszakasz aktuális forgalmi helyzetét. A projekt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kutatóinak részvételével, magyar–osztrák együttműködésben, az úgynevezett Eureka Central System keretében valósul meg.

A fejlesztés célja, hogy az autók ne csak saját szenzoraik alapján közlekedjenek, hanem kapcsolatban álljanak az út infrastruktúrájával is. Ez azt jelenti, hogy ha például egy jármű sávot vált vagy fékez, arról azonnal információt kaphatnak más autók vagy a forgalomirányító rendszer. A megoldás támogatja az önvezető járművek fejlesztését, és megalapozza az úgynevezett V2X (vehicle-to-everything) kommunikációt, amely kulcsfontosságú lesz a jövő közlekedésbiztonsága szempontjából. Az ilyen digitális rendszerek már az új útépítési szabályok részei is, ahol kötelező építményinformációs modellt (BIM) is készíteni a hosszú távú üzemeltetés támogatására.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!