Új akkutechnológia, amely vitákat szült – mi az a félig szilárdtest-akkumulátor?

Egyelőre arról sincs iparági definíció, mi nevezhető annak.

  • HVG HVG
Új akkutechnológia, amely vitákat szült – mi az a félig szilárdtest-akkumulátor?

Az MG márka hivatalosan is megerősítette, hogy a 2025-ös frissített MG4-modellbe egy új típusú, félig szilárdtest-akkumulátor kerül, amelyet a kínai QingTao Energy fejlesztett.

Ez az első olyan sorozatgyártású elektromos autó, amely ilyen technológiát alkalmaz. Az akkumulátor 70 kWh kapacitású, energiasűrűsége 180 Wh/kg, és a kínai CLTC-szabvány szerint 537 kilométeres hatótávot biztosít.

A bejelentés után azonban a CarNewsChina szerint heves online vita indult arról, hogy valóban jogos-e a „félig szilárdtest” megnevezés, mivel az energiasűrűség nem kiemelkedő. A gyártó szerint viszont a kulcstényező a mindössze 5 százalékos folyékony elektrolittartalom, ami technikailag megfelel a kategória elvárásainak.

Itt az első sorozatgyártású félig szilárdtest-akkus autó

Egy kínai mércével is olcsó típusnál rukkolnak ki vele.

A félig szilárdtest-akkumulátorok lényege, hogy a hagyományos lítiumionos rendszerekhez képest jóval kevesebb folyékony elektrolitot tartalmaznak, és azt gélszerű vagy félig szilárd anyaggal helyettesítik. Ez növeli a biztonságot, csökkenti a tűzveszélyt és javítja a teljesítményt alacsony hőmérsékleten.

Bár jelenleg nincs egységes iparági definíció, az ilyen akkuk általában 10 százalék alatti folyadéktartalommal bírnak, és szerkezetileg stabilabbak a hagyományos társaiknál. Az MG4 akkumulátora például sikerrel teljesített egy 360 fokos átlyukasztásos biztonsági tesztet, és hideg időben is jobban tartja a hatótávját, mint a szokványos LFP-akkuk.

Míg más gyártók – például a Nio – korlátozott példányszámban már kínálnak félig szilárdtest-megoldásokat kiemelkedően nagy kapacitással és 1000 kilométer feletti hatótávval, az MG4 célja nem a csúcsteljesítmény, hanem a technológia elérhetővé tétele szélesebb vásárlói réteg számára. Ezért választották az LFP-alapú, közepes energiasűrűségű megoldást, amely inkább a biztonságot, hosszú élettartamot és a költséghatékonyságot helyezi előtérbe.