Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7810d45a-dfed-409e-bf5b-32e94994b948","c_author":"MBH Bank","category":"brandcontent","description":"A dinamikusan fejlődő vállalkozások előtt gyakran tornyosulnak növekedéssel és finanszírozással kapcsolatos kihívások. A tőzsdei jelenlét nemcsak új források bevonását teszi lehetővé, hanem egyben a cég presztízsének és átláthatóságának növelését is biztosítja. Az MBH Bank és a Budapesti Értéktőzsde által létrehozott BÉT&MBH Bank MentorHub program épp ezeknek a fejlődni vágyó vállalkozásoknak nyújt szakmai és anyagi támogatást a felkészülés során. Kollega-Tarsoly Dániellel, az MBH Bank vállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a program céljairól, lehetőségeiről és eredményeiről.","shortLead":"A dinamikusan fejlődő vállalkozások előtt gyakran tornyosulnak növekedéssel és finanszírozással kapcsolatos kihívások...","id":"20241203_BET-MBH-MentorHub-vallalkozasok-tamogatasa-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7810d45a-dfed-409e-bf5b-32e94994b948.jpg","index":0,"item":"1ef347b0-d36a-49da-800e-d786ab40bd6f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_BET-MBH-MentorHub-vallalkozasok-tamogatasa-interju","timestamp":"2024. december. 26. 11:30","title":"Íme a Budapesti Értéktőzsde és az MBH nagy dobása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ace2a762-5e52-4985-a220-22d958f15f7a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Visszalengett az inga a kegyelmi botrány után kinevezett köztársasági elnöknél?","shortLead":"Visszalengett az inga a kegyelmi botrány után kinevezett köztársasági elnöknél?","id":"20241225_Sulyok-Tamas-nem-adott-kegyelmet-senkinek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ace2a762-5e52-4985-a220-22d958f15f7a.jpg","index":0,"item":"8e014992-9cbf-4437-a5a7-d601923ab84c","keywords":null,"link":"/itthon/20241225_Sulyok-Tamas-nem-adott-kegyelmet-senkinek","timestamp":"2024. december. 25. 12:41","title":"Sulyok Tamás nem adott kegyelmet senkinek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2. rész.</strong>","shortLead":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2...","id":"20241226_hvg-2024-kronikaja-magyarorszag-2-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f.jpg","index":0,"item":"b15cfba8-9f4f-401e-ad81-7e12151126c2","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-2024-kronikaja-magyarorszag-2-resz","timestamp":"2024. december. 26. 13:30","title":"Fontossági sorrend: Magyarországon jártak Orbán Ráhel influenszerei és a kínai elnök-pártfőtitkár – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9295f56c-5466-4278-9fef-56a1f09ffc16","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A válogatott focista felajánlását a tüdőbetegséggel küzdő újszülöttek gyógyulására fordítják.","shortLead":"A válogatott focista felajánlását a tüdőbetegséggel küzdő újszülöttek gyógyulására fordítják.","id":"20241226_sallai-roland-karacsony-adomany-semmelweis-gyermekklinika-tudobeteg-ujszulottek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9295f56c-5466-4278-9fef-56a1f09ffc16.jpg","index":0,"item":"3b31cdd2-ccdb-44ba-a0b2-cd5d1fb930df","keywords":null,"link":"/elet/20241226_sallai-roland-karacsony-adomany-semmelweis-gyermekklinika-tudobeteg-ujszulottek","timestamp":"2024. december. 26. 14:25","title":"Sallai Roland 2,3 millió forintot adományozott egy gyermekklinikának karácsony alkalmából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9524065-d901-4b46-be8d-8b8619d261d4","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Két tengerészt még mindig eltűntként tartanak nyilván.","shortLead":"Két tengerészt még mindig eltűntként tartanak nyilván.","id":"20241225_Az-uzemeltetoje-szerint-terrorcselekmeny-aldozata-lett-egy-orosz-teherhajo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9524065-d901-4b46-be8d-8b8619d261d4.jpg","index":0,"item":"4b4c6124-6a9a-43a3-8134-bfb28e313381","keywords":null,"link":"/vilag/20241225_Az-uzemeltetoje-szerint-terrorcselekmeny-aldozata-lett-egy-orosz-teherhajo","timestamp":"2024. december. 25. 18:47","title":"Az üzemeltetője szerint terrorcselekmény áldozata lett egy orosz teherhajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2122d613-9210-452b-9543-60dbb1b18672","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Koltai János maga ajánlkozott a Szomszédokban való szereplésre, mert pénzre volt szüksége. Frajt Editet volt, hogy megfeddték, miért flörtöl sorozatbeli főnökével.","shortLead":"Koltai János maga ajánlkozott a Szomszédokban való szereplésre, mert pénzre volt szüksége. Frajt Editet volt...","id":"20241225_Szomszedok-kulisszatitkok-beszolas-gabor-gabor-frajt-edit-juli-koltai-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2122d613-9210-452b-9543-60dbb1b18672.jpg","index":0,"item":"f70e6163-800b-45f8-83ec-842b04e9e12c","keywords":null,"link":"/elet/20241225_Szomszedok-kulisszatitkok-beszolas-gabor-gabor-frajt-edit-juli-koltai-janos","timestamp":"2024. december. 25. 14:57","title":"Neves színházi rendező szólt be a Szomszédokra – kulisszatitkok a sorozat Julijától és Gábor Gáborától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c690dbf0-cbea-46d7-a6ae-b29b3ac96aca","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Egy négyszintes, 32 lakásos épületbe csapódott rakéta Krivij Rihben.","shortLead":"Egy négyszintes, 32 lakásos épületbe csapódott rakéta Krivij Rihben.","id":"20241224_raketatamadas-oroszok-szenteste-krivij-rih","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c690dbf0-cbea-46d7-a6ae-b29b3ac96aca.jpg","index":0,"item":"0f5682d4-4d1b-429f-82ad-91a315ca5f16","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_raketatamadas-oroszok-szenteste-krivij-rih","timestamp":"2024. december. 24. 21:36","title":"Rakétával lőtték az oroszok szenteste Zelenszkij szülővárosát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78d134ea-46a1-4b19-aded-581763345e82","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Őt választotta a klasszikus amerikai film legnagyobb férfi csillagának az American Film Institute. Ha van nem fényes, de borús csillag, ő volt az. A film noir legjellegzetesebb alakja: „a vesztes férfi, a kudarc glóriájával övezett keserű arc, az élet peremére szorult, hitetlen, sikertelen, sebzetten cinikus figura” (Takács Ferenc, Filmvilág, 1987/12.). Sokat ivott, sokat dohányzott, viharos magánéletet élt, és a rák nem hagyta megöregedni. A 125 évvel ezelőtti karácsony első napján született.","shortLead":"Őt választotta a klasszikus amerikai film legnagyobb férfi csillagának az American Film Institute. Ha van nem fényes...","id":"20241225_Humphrey-Bogart-125-1899-1957","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78d134ea-46a1-4b19-aded-581763345e82.jpg","index":0,"item":"2afb7cef-daee-4f9c-b7cf-2440b2b8bda8","keywords":null,"link":"/360/20241225_Humphrey-Bogart-125-1899-1957","timestamp":"2024. december. 25. 17:30","title":"Tőle hangzott el a filmtörténet egyik leghíresebb és legtöbbet idézett mondata – 125 éve született Humphrey Bogart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Russell Crowe a szuszt is kinyomta saját filmjéből
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Az Akihez beszél a föld lehetett volna az I. világháborús hősök előtti főhajtás, feloldozást kereső, katartikus dráma, vagy akár a 100 éve bekapcsolt gallipoli vérszivattyút megidéző naturális sokkoló. Végül valami egészen más lett, és erről a törökökön kívül csak a rendezőként debütáló Crowe tehet.
Bármi is látható a közel két órás Akihez beszél a föld című ausztrál mozifilm első 5 percében, valójában arra fog emlékezni, hogy Russell Crowe első filmjének nyitójelenetében a varázsvesszőkkel a sivatagi homokban víz után nyomozó Oscar-díjas színészé volt a vászon. A már-már tökéletesre polírozott antréban minden a helyén is van: érezni a forróságot és az izzadságot, átélhető a kútásó küszködése, és még az a fanyar humor is ül, amit a kísérő-szemtanúként jelenlévő kutyus kárára követ el a főszereplő. Minden a helyén van: a testesedő, mokány Connor hiteles, a tempó és a vágások jók – szóval ezt Crowe tényleg nagyon kitalálta.
AFP / Fear Fo God Films / Hopscotch Features / Ratpac Entertainment
Jó néhány, hasonlóan sikeres jelenetre futotta még a több mint 25 millió dollárból (az Ausztráliában és főként Isztambulban) forgatott filmben, de az gond, hogy a fölkészületlen nézők a legjobb esetben is csak erre a néhány percre szeretnének majd visszaemlékezni a vége főcím után.
Ausztrálok Mohácsa
Az első világháborúról sokkal kevesebb film készült, mint a másodikról, a koreairól, a vietnamiról – vagy pláne: az iraki/afganisztániról. Az egy évszáddal ezelőtt, zömmel még Európában egymás ellen csatákba vonuló felek mintha szemérmesen másfelé nézve akarnák a látszatát fenntartani annak, hogy a négyévnyi szenvedésnek lett volna bármi értelme. Hogy „az utolsó, nem gépek által vívott nagy háború” humánusabb lett volna, mint az aztán következők.
Ebben az olvasatban a Gallipoli-tragédia eleve külön lapra tartozik. Azért is, mert az anno a Török Birodalomhoz tartozó – de az öreg kontinenshez a legdurvább ráhagyással is csak amolyan külső perifériaként csatolható – földnyelvért indított offenzíva nem volt hatással a háború kimenetelére, meg azért is, mert a szövetséges, illetve antant erők összesen csaknem egymillió katonát küldtek harcba hasztalan 1915 áprilisától. Nyolc hónappal később legalább egyharmaduk már a veszteséglistákon szerepelt – ezt a felületes történelemkönyvek is megemlítik.
A The Telegraph "gyorstalpalója" – 4 percben:
Arról nem írnak, hogy Gallipoli az ausztrál és az új-zélandi nemzettudatra ébredés origója is; a támadó, angol-francia oldalon ugyanis itt küldték először harcba önálló hadtestként az ausztrál és új-zélandi katonákat. Az április 25-én, az offenzíva kezdőnapján megtartott ANZAC-nap (ANZAC – Australian and New Zealand Army Corps) azonban azért nemzeti ünnep mindkét országban, mert ekkor hajtanak fejet a Gallipoliban elesett, megsebesült vagy eltűnt 35 ezer áldozatuk emléke előtt.
Amikor tehát egy ausztrál filmes ehhez a témához nyúl, egyszerre dolgozhat hálás és kényes területen. A 100. évfordulóra pedig ez sokszorosan igaz.
Tiszta utak, zsákutcákkal
Russell Crowe, akiről legutóbb a Noé (2014) kapcsán mondhattuk el, hogy „nem rossz, de azért volt már sokkal jobb is” (valójában ezt ismételgetjük A dolgok állása óta), 2014-ben teljes erőből beleállt ebbe a gyakorlatba. Színészként is, és a kamera másik végén álló dirigensként is bevállalta – jóllehet, épp utóbbinak volt nagyobb kockázata.
AFP / Fear Fo God Films / Hopscotch Features / Ratpac Entertainment
Gallipoliról a feldolgozott, igaz történetet alapul véve háromféle filmet lehet volna forgatni. Az egyik az ún. ANZAC-bozótosról szólt volna, arról a területről, ahol a főhős mindhárom fia ugyanazon a napon meghalt. A másik arról mesélhetett volna, hogy négy évvel a tragédia után, a háború befejezését követően mit talál egy vidéki, templomkerülő ausztrál farmer Európa és Ázsia peremén; hogy Connor a bánatba beleőrült felesége öngyilkossága után hogyan járja végig a maga lelki Canossáját a fiai maradványainak felkutatásával. A harmadik olvasat pedig azt a lelki vívódást mutatta volna be, hogy lehet-e boldog újra az az ember, aki egyszer már volt az, de aztán mindent elveszített.
Mindhárom út tisztán ott volt Crowe előtt, a gond az, hogy miközben a film mindhármon elindul, egyiken se megy végig, viszont az innen-onnan nyíló történeti mellékszálakba rendre belekapaszkodik. Pedig hogy lehetne elmondani – csak úgy, mellékesen – például a görög-török háborút (1919-1922), Kemal Atatürköt, vagy hogyan is volna lehetséges bemutatni egyetlen hosszú snittel Ahmed szultán híres kék mecsetjét? Hogyan volna lehetséges megint csak mellékesen, hitelesen bemutatni egy török özvegy nő helyzetét a fanatizálódó Isztambulban?
Felszínesen, unalomig ismert sablonokat használva e köröket legfeljebb letudni lehet. Ezért is jobb lett volna, ha rendezőként Crowe előre eldönti: melyik történetet, milyen dramaturgiával mesélné el legszívesebben – és makacsul tartja magát ehhez.
AFP / Fear Fo God Films / Hopscotch Features / Ratpac Entertainment
A filmnek nem az a fő problémája, hogy nem ugorja meg például a Nyugaton a helyzet változatlan egyik verziójának esztétikai szintjét sem, vagy hogy Gallipolit előtte már megénekelte egy másik ausztrál (Peter Weir, 1981-ben), és ennélfogva Crowe – ha akarta, ha nem – lapot kellett, hogy húzzon a Mel Gibson-legendára épülő film ellen. Sokkal inkább az, hogy miközben az utóbbi években készített I. világháborús filmekből kiderült: a világégést lehet akár keserédes mese részeként is tökéletesen tálalni – ahogyan az Jean-Pierre Jeunet Hosszú jegyességében (2004) látható –, és lehet egészen mikro szinten emberközelibe is exponálni – ahogyan azt a Fegyverszünet karácsonyra (2005) tette, Crowe nem tudta világosan visszaadni, hogy az ő meséje milyen pályán halad.
Ha a fókuszt nem az öldöklésre, a szögesdrót akadályon kerepelő géppuskatűzben átjutni akaró hullajelöltekre, hanem a háborús pszichózis léleknyomorító következményeire akarta volna tolni, akkor hivatkozható volna akár a Szenvedélyek viharában is (1994) – mert abban megvan minden elem, amire az ausztrálnak szüksége lehetett volna (apa-fiú konfliktus, szerelmi gyötrődés, kemény jellemek egy világvégi birtokon stb.).
Szétforgácsolva
A nagyobb baj az, hogy helyette nem volt semmi, és így Crowe a saját útját járva lőtt a cél mellé. A szigorú célra tartás helyett a forgatókönyvbe beleszőtt szerelmi (mellék)szál például egyértelműen összezavarta a történetet. Aminek ráadásul – pláne: Olga Kurylenko orosz akcentusú angoljával előadva – nem volt így se értelme, se súlya, se kifutása. Éppen úgy, ahogy az ifjú törökök mozgalmának eszmei tisztaságát megtestesítő Hassan Bei alakításának se, jóllehet, Ylmaz Erdogant a törökök odahaza (de még Németországban is!) istenítették e szerepformálásért. Valójában azonban ők is, mint a maroknyi görög szabadságharcos képbe engedése, inkább csak szétforgácsolta a történetet.
Az Akihez beszél a föld – mely időközben kitermelte az előállítási költségeit, plusz a kritikusoktól kapott hideget is, meleget is – mindezekkel együtt is nézhető film. Nem Crowe-é a legjobb elsőfilmes rendezői próbálkozás a hollywoodi színészek közt, de azt el kell ismerni, hogy az Akihez beszél a földben megvolt a potenciál, hogy azzá váljon. A bemutatott verzióból ehhez úgy 20-25 percet a vágóasztalon kellett volna hagyni, és ott befejezni, amikor Connor a fiával egy kút szélén ülve (aminek az alján egy sebes folyó fut keresztül) azt mondja, hogy "Ha nem jössz velem, akkor nincs hova mennem", majd mind a ketten beugranak.
AFP / Fear Fo God Films / Hopscotch Features / Ratpac Entertainment
Így viszont marad az, hogy kiemeljük: az 1001 éjszaka repülő szőnyeges meséjének fel-felbukkanása ügyes kötőanyagnak bizonyult, az ausztrál homokvihar életszerűen látványos és persze félelmetes. A háború utáni időkben a harcokban elesettek temetését végző britek és a törökök különbözőképpen értelmezett igazságai elgondolkodtatók, a szellemek földjén elhangzó dialógusok verbális és vizuális kidolgozottsága pedig valódi mozis élménnyé emelik az alkotást. A holt tájon kétségbeesetten a megérzéseire támaszkodni akaró főhős alakításáért pedig akkor is érdemes beülni a moziba, ha néha az egész felépítményt elnyomja Russell Crowe színészi nagysága.
Egy dolgot érdemes azonban tényleg szem előtt tartani: az Akihez beszél a föld annál jobban élvezhető, minél inkább a radiesztéziára koncentrálunk.