szerző:
Vándor Éva
Tetszett a cikk?

Vesszük a nemi sztereotípiákat, és egészen kicsi koruktól kezdve bombázzuk velük a gyerekeinket, így aztán felnőve a lányok az önbecsülésüket, a fiúk az érzéseiket veszítik el. De mi történik, ha elfelejtjük a fiús és a lányos ruhákat, és hagyjuk, hogy a gyerekeink gyerekek legyenek?

Ha valaki tényleg mélyen hisz abban, hogy a lányok együttérzőnek, előzékenynek és szolgálatkésznek születnek, a fiúk pedig agresszívnak és dominánsak, akkor valószínűleg nem gondolhatja azt, hogy néhány ruhadarab változtat ezen az eleve rögzült beállítottságon. A gyerekek megfelelő, azaz a nemi szerepekhez igazodó öltöztetése valamiért mégis kardinális kérdésnek számít azoknál, akik ragaszkodnak a kék-rózsaszín leosztáshoz.

Az öltözködés valóban kardinális kérdés, de nem így és nem ezért.

Hercegnők a szuperhősök ellen

A gendersemleges gyerekruhák miatti pánikra nemrég a John Lewis brit áruházlánc adott okot, miután bejelentette, hogy száműzi a fiúk és lányok címkét a gyerekosztályon. Voltak, akik üdvözölték, hogy az áruház tudomásul veszi: a gender sokkal bonyolultabb annál, mint hogy kék és rózsaszín skatulyába lehetne szorítani. Mások viszont megdöbbentek, és felháborítónak találták, hogy a John Lewis megadta magát a PC-terrornak. Miért olyan forradalmi elgondolás, hogy a fiúk és a lányok is szerethetik a dinoszauruszokat, vagy a cuki színes unikornisokat?

A gendertémákban szívesen megnyilatkozó, konzervatív oldalt képviselő brit műsorvezető, Piers Morgan a Twitteren már belengette, hogy „Nagy-Britannia megőrült”, és feltette a mérsékelten poénos kérdést, hogy akkor a John Lewist mostantól esetleg már Joan Lewisnak kell-e hívni.

A ruhák maguk nem mennek át forradalmi változáson a boltban: a vállfákon ugyanúgy ott lesznek a virágos szoknyák, és a szuperhősös pulóverek, de az áruház nyitva hagyja a kérdést, hogy ezeket fiúk vagy lányok viseljék-e. Ugyanakkor piacra dobnak kifejezetten uniszex kollekciókat is dinoszauruszos ruhákkal és űrhajós pólókkal. A John Lewis gyerekosztályának a vezetője azt mondja, a kollekciókban nem szeretnének ráerősíteni a gender-sztereotípiákra, hanem megadnák a választás lehetőségét a szülőknek és a gyerekeknek. És a kicsikben sokkal több a közös, mint gondolnánk.

Korai skatulyák

Sok neurológus és pszichológus szerint a lányok és a fiúk sokkal jobban hasonlítanak, mint amennyire különböznek. A témának egy teljes könyvet szentelő Christina Spears Brown fejlődéspszichológus szerint a lányok és a fiúk ugyanolyan élénkek babakorukban. A fiúk csak azért lesznek sokkal aktívabbak, amikor nagyobbra nőnek, mert a környezetük arra biztatja őket, hogy legyenek sportosak, mozgékonyak, a lányoktól viszont azt várják el, hogy legyenek csendesek, türelmesek, kedvesek. Tulajdonképpen már a születésüktől fogva különbözőként kezelik őket: a lányokat babusgatják, a fiúkat szabadjára engedik. A fiúkra kalandok várnak, a lányokra házimunka.

A gyerekek ebből nagyon korán megtanulják, hogy mi az ő skatulyájuk. Ha a lányokra cuki ruhát és cipőt adnak, és folyton azt mondogatják nekik, hogy milyen szépek, megtanulják, hogy a kinézetük a fontos. Ha a fiúkat megszégyenítik amiatt, mert babáznak, azzal csírájában elfojtják a gondoskodó ösztöneiket. Az Egészségügyi Világszervezet 15 országra kiterjedő felmérése szerint a gyerekek 10 éves korukra magukévá teszik a nemi sztereotípiákat.

A ruha nemcsak öltöztet, hanem üzenetet is közvetít. Ezek a korai üzenetek sokat elárulnak arról, hogy a társadalom mennyire elértékteleníti a nőiséget, amikor a fiúknak már a legkisebb koruktól azt üzeni, hogy ők nem kedvelhetnek semmit, ami lányokhoz köthető. Közben a lányokra már egészen kicsi koruktól olyan ruhákat adnak, amelyek kényelmetlenek, nem praktikusak, korlátozzák őket a mozgásukban, ez az érzésük pedig kihatással lehet arra, hogy a későbbiekben hogyan viselkednek majd.

©

A skatulyázás nemcsak a ruhákkal, hanem a játékokkal is nagyon korán bekövetkezik, és előrevetíti a felnőttkori egyenlőtlenségeket: a játékaik alapján a gyerekeknek már nagyon kicsi koruktól nagyon világos elképzeléseik vannak arról, hogy milyen szakmák illenek a fiúkhoz és a lányokhoz, később pedig már nagyon nehéz kétségbe vonni ezeket az elképzeléseket.

Egy gendersemleges térben viszont minden játék a gyerekek rendelkezésére áll: a lányok ugyanúgy nyúlhatnak a dömper után, mint a fiúk a babák után. De ennél finomabb szintekre is figyelnek az ezt az utat választó szülők és nevelők: arra például, hogy milyen szavakat és gesztusokat használnak. Hogy a fiúk ugyanannyi törődést kapjanak, amikor épp szomorúak, mint a lányok, mert ezzel is ellensúlyozzák a sztereotípiát, amely szerint a lányok érzelmesebbek, vagy hogy a fiúk eredendően erősebbek. Szerintük ugyanis már ebben a korban meg kell alapozni azt, hogy a lányok felnőttként ne legyenek túl udvariasak ahhoz, hogy fizetésemelést kérjenek, vagy a fiúk férfiként ne akarjanak olyan keménynek tűnni, hogy nem kérnek segítséget még akkor sem, ha szükségük van rá.

Fogják a marketingre

Azt gondolhatnánk, hogy a heteronormatív kék-rózsaszín leosztás olyan hagyomány, amelyet azért illik tisztelni, mert jó ideje velünk él, de valójában egy viszonylag új eszköze a nemek beazonosításának. A rózsaszín ráadásul eredetileg a fiúk színe volt, a kék pedig a lányoké, mert a ruhagyártók elhitették, hogy az előbbi egy maszkulin, az utóbbi pedig egy feminin szín. A második világháború környékén aztán megfordult ez az elképzelés, és a marketingesek sikeres támogatásának köszönhetően a mai napig így maradt. Amiben nyilván szerepet játszhatott az az elgondolás is, hogy ha a fiú- és lánytestvérek nem hordhatják egymás ruháit, a szülőknek több pénzt kell otthagyniuk a boltokban. Pedig a serdülőkorig a fiúknak és a lányoknak nagyjából egyforma a testalkatuk, vagyis akár hasonló ruhákat is viselhetnének.

Ennek azonban nemcsak a szülők pénztárcájára van hatása, hanem a gyerekek önképére, későbbi szerepeire, munkáira, pozícióira is.

A John Lewis egyébként nem az egyetlen üzletlánc, amelyik a gendercímkék elvetésével kísérletezik. Szintén Nagy-Britanniában a Selfridges nyitott egy gendersemleges boltot Londonban, és a Target is eltávolította a fiú-lány táblákat a boltjaiból, miután az interneten körbefutott egy kínos kép egy tábláról, amelyen ez állt: Építőkockák – Építőkockák lányoknak.

A magyar boltokban egyelőre csak óvatos próbálkozásokat látunk. A Zarában például több ruhadarabnál elmosódnak a nemi határok, a H&M-ben viszont ordít a ruhákról, hogy a tervezők mit gondolnak a fiús és a lányos divatról.

Pedig a gendersemlegesség egyre inkább vásárlói igény lesz. Egy 32 országra kiterjedő kutatás például megállapította, hogy a fogyasztók fele szerint fontos a gendersemleges gyerekkor. A vásárlók 60 százaléka pedig inkább olyan játékot vesz a gyerekének, amelyet nem speciálisan egyik vagy másik nemnek terveztek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!