szerző:
K. B.
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Baranyi Krisztina polgármester szerint a Pinceszínház új igazgatója miatt „az marad a kerületben, ami a Fidesznek kedves”. Megnéztük, tényleg annyira rettenetes-e a nyertes pályázat.

Elérhetővé tette nyertes pályázatát Sztarenki Pál, a Pinceszínház újonnan megválasztott igazgatója. A pályázat előszavában Sztarenki felteszi a kérdést:

Normális ma az az ember Magyarországon, aki színházigazgató szeretne lenni?

Ahogy arról beszámoltunk, a ferencvárosi önkormányzat keddi ülésén döntött az új igazgató személyéről, úgy, hogy nem vették figyelembe a független színházi szakmabeliekből álló bizottság egy korábbi, egész napos meghallgatás után tett javaslatát. A Sztarenkire nemmel szavazó Baranyi Krisztina, ellenzéki támogatással megválasztott független polgármester a döntést „végtelenül elkeserítőnek” nevezte, mondván, „a Fidesz–DK–MSZP és két momentumos képviselő friss nagykoalíciót alkotva hagyta figyelmen kívül a magyar színházi élet krémjéből álló, 13 órás bírálat után javaslatot tévő szakmai bírálóbizottság véleményét, javaslatait. A szakmázás ugye bolsevik trükk.” Szerinte képviselőtársai „kiválasztották azt a jelöltet, aki operettkuplékat tervez a kerületi középiskolákba vinni, hogy népszerűsítse a színházat. Miközben felkerülhettünk volna Budapest színházi térképére, végre nézőket is hozva a színházba, életet a Ráday utcába. Ezen a téren az marad a kerületben, ami a Fidesznek kedves, változás leszavazva.”

Hasonlóan fogalmazott a kerületi kutyapártos Döme Zsuzsanna is: „Válogathattak az ötletesebbnél ötletesebb, innovatívabbnál innovatívabb pályázók között. Végül úgy döntöttek: minden jól van úgy, ahogy van”, mert Sztarenki szerinte „nem titkoltan azon fog dolgozni, hogy a Pinceszínház pont olyan maradjon, amilyen eddig volt”.

Együtt szavazott a Fidesz, az MSZP és a DK Ferencvárosban, Baranyi kiakadt

„A szakmázás ugye bolsevik trükk", írta a polgármester, miután a képviselőtestület a Pinceszínház igazgatóválasztásakor figyelmen kívül hagyta a szakmai bizottság javaslatát.

A – valóban független és hozzáértő, a színházat és a pályázók életművét ismerő tagokból álló – szakmai bizottság ajánlásának figyelmen kívül hagyása, és az, hogy helyettük politikusok döntöttek arról, milyennek kellene lennie a színháznak, kétségkívül problémás, ugyanakkor Sztarenki pályázatát elolvasva nem lehet azt mondani, hogy operettkuplékra épülő tervekről lenne szó; Baranyi adott mondata nem is érthető pontosan, a pályázatban még említés szintjén sem szerepel sem az operett, sem a kuplé műfaja.

Sztarenki valóban megjegyzi, hogy a Pinceszínház „működő struktúráját szeretné tovább folytatni”, de hozzáteszi azt is, „fejleszteni, továbbgondolni” is akarja azt; igaz, a pályázatban nem szerepelnek olyan, újító, fiatal társulatok, mint amilyen a szakmai bizottság által támogatott pályázatban a K2 alkotói voltak, és nem szerepelnek forradalmian progresszív, a legújabb kortárs folyamatokat is újraértelmező elképzelések.

A pályázat beszél arról, hogy mára megkerülhetetlenné vált az online térben létrehozott alkotások folytatása is; felveti, hogy a kulturális élet legfontosabb szereplőivel szeretne beszélgetéseket szervezni.

A tervezett bemutatók között nagyjából fele-fele arányban szerepelnek a tradicionálisabb, kevésbé kockázatosnak nevezhető darabok és a valamivel szokatlanabb választások. Előbbiek között ott van például a Hajmeresztő című „bűnügyi társasjáték”, a Scapin furfangjai című Moliére-komédia, a Tanár úr kérem, Pergolesi Az úrhatnám szolgáló című vígoperája vagy Jordán Tamás Ady-estje. Utóbbi kategóriába esik O. Horváth Sári Hitler ABBÁT énekel című darabjának ősbemutatója, Bodor Panna A hisztérika című, a mentális egészségről, szorongásról és pszichoterápiáról szóló műve, Fernandó Arrabal Az építész és az asszír császár című avantgárd darabja és Gergye Krisztián koreográfus táncos és költői estje.

Varga György / MTI

A pályázatnak fontos része a színházi nevelés. Sztarenki szervezne beavató színházat a „régi” Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a FreeSZFE tanárával, Karsai Györggyel, és tartana osztálytermi színházi nevelési foglalkozást Madák Zsuzsannával, korábban a zalaegerszegi, majd a debreceni színház ifjúsági programjának vezetőjével, és folytatni tervezi a Pinceszínház tavaly megkezdett színházi nevelési programját is a Színház- és Filmművészeti Egyetemen pár éve végzett drámainstruktorral, Széplaki Nórával.

Emellett együttműködne a FreeSZFE képviselőivel, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel, a szegedi Thealter Fesztivál szervezőivel és a szakmában nagyra tartott fesztivállal kapcsolatban álló, független társulatokkal is.

A pályázat támogatói nyilatkozatai között szerepel Alföldi Róbert és Jordán Tamás neve is.

Sztarenki Pál színész-rendező 1961-ben született Budapesten, 1988-ban végzett az SZFE-n. Színészként játszott a „legendás” kaposvári Csiky Gergely Színházban, az Arany János Színházban, a régi Új Színházban, a József Attila Színházban, majd 2010-től a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház művészeti vezetője volt. Innen 2018-ban rúgta ki a színház igazgatója, a Fidesz mellett többször nyíltan kiálló, a fideszes városvezetés által a szakmai bizottság és a társulat akarata ellenében megválasztott Besenczi Árpád.

Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!