A Budapest 150 programsorozat logója nagyon hasonlít egy másik logóra, de a fővárosi cég szerint a kettőnek nincs köze egymáshoz

Egy kisebb szerzői jogi ügybe keveredett a Budapest Brand, miután olyan logót kezdtek el használni a 150 éves főváros ünnepségsorozatának megjelölésére, amely meglehetősen hasonlít egy másik, a budapesti turisták körében népszerű logóra.

  • hvg.hu hvg.hu
A Budapest 150 programsorozat logója nagyon hasonlít egy másik logóra, de a fővárosi cég szerint a kettőnek nincs köze egymáshoz

Cikkünket frissítettük.

Baráth Dávid arculattervező és kreatív igazgató stúdiója közölte Facebookon, hogy „nagy meglepetésükre" Budapest Főváros Önkormányzata a város 150. születésnapjához kapcsolódó ünnepségsorozatában egy olyan szívecskés logót használ, amely hasonlít egy Baráth által korábban tervezett logóra.

A fővárosi cég, a Budapest Brand Zrt. a rendezvények népszerűsítésére ezt a logót használja:

150.budapest.hu

A Baráth által tervezett és a Random Artworks Kft. által használt #BudapestLike logó, amely a poszt szerint „rendkívül népszerű a Budapestet szerető helyiek és turisták körében", pedig így fest:

Studio Barath

Bár a stúdió nem mondja ki, hogy a kreatív igazgató logójának ellopásával vádolja a fővárosi céget, a posztból erre lehet következtetni. Tájékoztatják ugyanis a szakma képviselőit, „hogy Baráth Dávid az általa tervezett grafikai művek ilyen jellegű felhasználásához nem járult hozzá", továbbá a „szerzői jogainak védelmében megtette a megfelelő lépéseket". Megjegyzik, hogy „a szerzői jogok tiszteletben tartása olyan magától értetődő alapvetés, amely nélkül a kreativitás és művészet nem létezhet".

Kérdésünkre a Budapest Brand Zrt. közölte, hogy a céghez valóban érkezett megkeresés Baráth Dávid képviselőjén keresztül. Leszögezik ugyanakkor, hogy a logó nem az ő műve alapján készült, „ahogyan több nemzetközi kampányban is fellelhetőek a szív és betű motívumok, mi is ezekkel dolgoztunk" – jegyzik meg.

Egy tipográfusok és tervezőgrafikusok számára fenntartott nyílt Facebook-csoportban például valaki felhozza Belfast város régi logóját, amely szintén emlékeztet a szóban forgó megoldásokra.

logopro.co.uk

Cikkünk megjelenése után pedig a Budapest Brand további hazai és nemzetközi, szívmotívumos arculatokra hívta fel a figyelmünket, olyan tervekre, amelyek - állításuk szerint - Baráth Dávid logójánál és a fővárosi logónál is korábban születtek. Itt egy 2011-es argentin példa, ez pedig a KREA egykori hallgatójának 2012-es terve a BKV új arculatára.

Azonban ugyancsak már a hírünk megírása után megtaláltuk Baráth Dávid stúdiójának egy 2019-es Instagram-posztját, amelyből arra lehet következtetni, hogy az elforgatott szívmotívumok legkorábbról mégiscsak Baráth-tól származhatnak. A posztban arról írnak, hogy a szívecskés logót az arculattervező először 2000-ben alkotta meg egy pólóillusztráció terveként, 2011-ben ugyancsak terv formájában újragondolta azt Budapest város logójaként, és végül 2015-ben publikálta a Random Artworks számára.