szerző:
Folk György
Tetszett a cikk?

Becslések szerint legalább 35 millió illegális lőfegyver lehet az Európai Unióban, ez a kontinensen lévő összes civil kézben lévő fegyver 56 százalékát teheti ki. Nehezíti a tisztánlátást, hogy 2017 óta nincsenek megbízható adatok – ennek az állapotnak azonban hamarosan vége kontinens-szerte.

PULSE Projekt
A PULSE Projekt határokon átívelő újságírói együttműködés, amelynek keretében a HVG és az EUrologus csapata 12 másik európai szerkesztőséggel közösen dolgozik elemző és tényfeltáró cikkeken. A projekt az Európai Bizottság támogatásával jött létre.
Friss cikkek a témában

Július 3-án lövöldözés történt egy pizzériában a madridi Paseo de Delicias utcában, egy bandák közötti összetűzés során. A rendőrség letartóztatott egy kiskorút, de nem találták meg az elkövetéshez használt fegyvert, egy levágott csövű sörétes puskát. A fegyver egyike lehetett annak a becslések szerint 35 millió illegális lőfegyvernek, amit az Európai Unióban rejtegetnek. Ez kicsivel több, mint a civil felhasználású legális lőfegyverek száma. Emellett mintegy 630 ezer lőfegyvert tartanak nyilván ellopottként vagy elveszettként a Schengeni Információs Rendszerben.

Az Európai Parlament és a miniszterek tanácsa 2024 márciusban megállapodásra jutott az EU civil felhasználású lőfegyverek – beleértve a sörétes puskákat és pisztolyokat – importjára, exportjára és tranzitjára vonatkozó rendeletének frissítéséről. Az új rendeletet a most megalakult új Európai Parlament szavazza majd meg végleges formában.

Ilyen a helyzet Magyarországon
Magyarország mind a civil fegyvertartás, mind a fegyverrel elkövetett erőszak/gyilkosság tekintetében az EU sereghajtói között van. Legutóbbi a koronavírus és az ukrajnai háború miatt arról írt a magyar sajtó hogy jelentősen megnőtt a nem engedélyköteles fegyverek (pl gázpisztoly, gumitöltelékes fegyverek) iránti kereslet.
Mindenesetre, hasonlóan az EU legtöbb tagállamához az éles lőfegyver vásárlására és tartására szigorú szabályok vonatkoznak. A legalább 18 éves kérelmezőnek pszichológiai vizsgálaton kell átesnie, el kell végeznie egy biztonsági tanfolyamot, orvosi igazolással kell rendelkezni arról, hogy fizikailag alkalmas lőfegyver birtoklására, bizonyítottan büntetlen előéletűnek kell lennie és végül jogos indokkal bírnia a fegyvertartáshoz, ez önvédelem, vadászat vagy sportlövészet lehet. Az engedélyeket ötévente meg kell újítani, és a tulajdonosoknak rendszeres orvosi és pszichológiai vizsgálaton kell átesniük.
2019-ben Magyarországon 145 ezer ember rendelkezett fegyvertartási engedéllyel, és összesen 222 ezer fegyver volt regisztrálva. Ezek közül 63 ezer nem harci gázpisztoly és riasztófegyver, amelyeket önvédelemre vagy riasztásra használnak. A regisztrált fegyverek többsége vadászok és sportlövészek tulajdonában van, míg 3-4 ezer ember önvédelem céljából tart éles lőfegyvert. Általánosságban elmondható, hogy a fegyverengedélyek száma Magyarországon alacsony az európai átlaghoz képest. Magyarországon a rendőrség tartja nyilván a fegyvereket és engedélyeket, viszont nincsenek rendszeresen publikált adatok a hivatalos számokról.

A rendelet egyik újdonsága, hogy uniós szintű elektronikus engedélyezési rendszert (ELS) hoz létre a gyártók és forgalmazók számára, amely kiváltja a sok esetben még papíralapú nemzeti rendszereket. Ezzel egy egységes biztonságos és titkosított elektronikus rendszer jön létre az engedélyek kiadására, nyilvántartásokra, információkra és határozatokra a civil felhasználású fegyverek importja és exportja terén. Az Európai Bizottságnak 2026-ra kell létrehoznia az elektronikus engedélyezési rendszert, majd a tagállamoknak négy évük lesz – 2028-ig – arra, hogy kötelezően implementálják az új elektronikus rendszert, vagy integrálják saját nemzeti digitális rendszereiket az ELS-be.

Elektronikus engedélyek az “országváltás” megállítására

Ezentúl az Európai Bizottság évente nyilvános jelentést tesz majd közzé a tagállamok adatai alapján a civil felhasználású lőfegyverek importjáról és exportjáról, amely remények szerint átlátható információs helyzetet alakít ki az EU piacára belépő és onnan kilépő fegyverekről vagy a be nem engedett fegyverek elutasításának okairól.

Bernd Lange
MARKUS SCHOLZ / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Bernd Lange, az Európai Parlament nemzetközi kereskedelmi bizottságának (INTA) elnöke szerint a szabályozás modernizálása segít megállítani az “országváltás” jelenségét, vagyis amikor a fegyvereket a megengedőbb jogszabályokkal rendelkező államokba szállítják.

Az EUrologusnak nyilatkozó magyar vadász szerint léteznek ugyan EU-s fegyverútlevelek, de ezeknek nem egységes a formátumuk és az alkalmazásokban is sok a tagállamonkénti eltérés.

Belgium Európa kedvenc fegyverraktára?

A The Washington Post amerikai lap ironikusan így írt 2015 februárjában a koppenhágai bevásárlóközpontban és a párizsi Charlie Hebdo szerkesztőseiben elkövetett terrortámadások után: “Európában legálisan fegyverhez jutni nehéz lehet, de a terroristáknak ez nem okoz problémát”. A Bataclan klub elleni támadás során az elkövetők fegyverarzenálhoz jutottak, köztük AK-47-es gépkarabélyokkal, Zastava M-70-es puskákkal, pisztolyokkal, géppisztolyokkal és gránátvetőkkel, amelyekről úgy vélik, hogy Belgiumban szerezték be őket. Paradox módon Brüsszel, ahol a fegyverkereskedelem szigorú rendezésére törekednek, az illegális fegyverkereskedelem egyik fontos gócpontja is. Ehhez hozzájárulhat az ország földrajzi elhelyezkedése, a kontinens közepén fekvő nagy kikötője, az antwerpeni dokk, ahogy az is, hogy Belgium régóta szerves része a nemzetközi kereskedelemnek.

Szakértők szerint az illegális fegyverek egy számottevő hányada a nyugat-balkáni háborúk után maradt polgári kézben. Ezek aztán kis tételekben szivárogtak be Nyugat-Európába. Ráadásul – teszi hozzá a Flamand Békeintézet szakértője – a kilencvenes évek óta az EU-n belüli belső határellenőrzések megszüntetése a schengeni zónában megnehezíti a lőfegyverek mozgásának az ellenőrzését is.

Mikhail Kalasnikov a róla elnevezett AK-47 fegyverrel
AFP / Vyatkin Vladimir

Csehország és Románia: két ellentétes példa a fegyvertartásra

Az európai országokban eltérőek a fegyverek beszerzésére és birtoklására vonatkozó jogszabályok, bár létezik egy 2021/555 számú uniós irányelv, amely közös minimális normákat határoz. Egészen pontosan a lőfegyverek beszerzésére és birtoklására az EU-ban, valamint a lőfegyverek egyik európai országból a másikba történő átvitelére. Ez az irányelv egy 2017-es jogszabályt váltott fel, amelyet a 2015-ös párizsi terrortámadások után szigorítottak, különös tekintettel az átalakított félautomata lőfegyverekre, a nagy kapacitású tárakkal vagy összecsukható vagy teleszkópos markolatokkal rendelkező félautomata lőfegyverekre.

Az egyik legutóbbi európai lövöldözés négy nappal a 2023 karácsonya előtt történt, a prágai egyetem bölcsészettudományi karán, Csehországban. Az elkövető egy 24 éves diák volt, aki először az apját, majd az egyetemen további 14 embert ölt meg. Csehországnak az EU-ban az egyik legmegengedőbb a fegyvertartási törvénye. Csehország az Egyesült Államok, Mexikó és Guatemala mellett az egyik olyan ország a világon, amely alkotmányában szabályozza a fegyverek birtoklásának jogát. Bár a kérelemhez orvosi jóváhagyás szükséges, az elkövetőnek pszichiátriai problémái voltak. Az eset hatására a cseh parlament szigorította a jogszabályt.

Ezzel szemben Románia rendelkezik az egyik legszigorúbb fegyverhozzáférési jogszabállyal Európában. Ebben orvosi és pszichológiai vizsgálatot, elméleti és gyakorlati képzési tanfolyam elvégzését, valamint a használathoz szükséges engedélyek megszerzését írják elő.

Nincs olyan tanulmány, amely statisztikai korrelációt mutatna ki a lőfegyverekhez való legális hozzáférés és az adott ország lőfegyveres gyilkossági aránya között – magyarázza az Katharina Krüsselmann, a Leideni Egyetem Fegyveres erőszak, gyilkosság intézetének kutatója. Valójában “készültek tanulmányok ebben a témában, de az eredmények eltérnek” – pontosít Krüsselmann. – Ami fontos, hogy a polgárok milyen arányban élnek-e ezen jogukkal, és milyen hatékonyan szabályozott a lőfegyverekhez való hozzáférés. Gondoljunk csak a képzésekre, az állami hatóságok ellenőrzéseire vagy a biztonságos tárolásra.” A kutató szerint Csehország kiváló példa: “Bár a jog alkotmányban van rögzítve, a lőfegyveres gyilkosságok aránya az egyik legalacsonyabb Európában. Tehát az, hogy az alkotmányban rögzítik a lőfegyverekhez való hozzáférés jogát, önmagában nem jelent több erőszakot.”

Bár a tömeglövöldözések feltűnőek, a lőtt sebek okozta halálesetek Európában ritkák és általában otthoni környezetben történnek, sok esetben legális fegyverekkel. 2015-ben, a párizsi terrortámadások évében, az EU-ban közel 7000 lőfegyveres halálos áldozatból a legtöbb – mintegy ötezer – öngyilkosság volt, ezer gyilkoság és 700 nem meghatározott baleset vagy haláleset – derül ki a Flamand Békeintézet adataiból.

A lőfegyverek legális hozzáférése, különösen egy háztartásban, “nagyobb öngyilkossági kockázattal jár” – magyarázza Krüsselmann. Ugyanez igaz a családon belüli gyilkosságokra is, amire a magyarázat az, hogy a háztartási konfliktusok felerősödésekor egy különösen veszélyes fegyver van kéznél.

Egy gyanúsított fegyvere az Ügyészség felvételén.
Ügyészség

Írta: Lola García-Ajofrín (magyar verzió: Folk György, EUrologus)

A cikk létrejöttéhez hozzájárultak: Ana Somavilla (El Confidential, Spanyolország), Folk György (EUrologus/HVG, Belgium), David Chytil (Denik Referendum, Csehország), Sebastian Pricop (Hotnews, Románia)

Ez a cikk a PULSE-projekt határokon átnyúló újságírói együttműködés keretében készült az Európai Bizottság támogatásával. 

Nyitóképünk illusztráció! Fotó: AFP / Yasuyoshi Chiba

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!